גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך השותפים הקואליציוניים מתגייסים לסייע לראש הממשלה להשלים לפחות עוד קדנציה

נראה שכולם מגוייסים לטובת ראש הממשלה והקואליציה החדשה ● אביגדור ליברמן, למשל, שוכח להזכיר לציבור שהוא התפטר מהממשלה ● כדי לנהל את מאבקיו המשפטיים, כחלון מעדיף את נשק השתיקה ● וגם: האם הדבק שמאחד את כחול-לבן יחזיק מעמד באופוזיציה? ● פרשנות

נתניהו וחברי ממשלתו בהשבעת הכנסת/ צילום: רויטרס
נתניהו וחברי ממשלתו בהשבעת הכנסת/ צילום: רויטרס

הכול אישי והכול פוליטי וכך גם מלאכת הרכבת הממשלה ה-35. חבריה יתכנסו בתקופה הקרובה לחתום על הסכמים קואליציוניים והם חגים סביב שאלה מרכזית אחת: כיצד יוכלו יעקב ליצמן, אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ’, רפי פרץ, אביגדור ליברמן ומשה כחלון לחתום על חבילה של חקיקה, שתאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך להיות ראש ממשלה עד (לפחות) נובמבר 2023 ולא לעמוד לדין פלילי?

הם מספרים לנו באמצעות דוברים ומשגרי ספינים למיניהם על "ויכוחים בתחום גיוס בחורי ישיבות לצה"ל", או מנסים לדמות למאבק בבג"ץ מעמד של השפעה על מאבקי חקיקה בתחום מהגרי העבודה ("חוק המסתננים") או חקיקה ביטחונית בנושא של "עונש מוות למחבלים". על הדרך הם מסלפים עובדות, שכן חוק עונש מוות למחבלים לא נפסל על ידי בג"ץ. החוק מעולם לא חוקק על ידי הכנסת - בשל התנגדות מוחלטת של נתניהו ושירותי הביטחון.

נתניהו כתב בפייסבוק השבוע: "המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי... איזון דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים...". הדברים פשוט אינם נכונים - הוא עצמו עצר את חוק עונש מוות למחבלים. זה לא חדש שאמת ושקר מתערבבים, אבל ככל שהימים יתקרבו לשימוע - הם יילכו ויתערבבו כה חזק, עד שבאמת לא נוכל לדעת איפה יד ימין והיכן יד שמאל.

ביום שני השבוע התכנסו עיתונאים בחדר סיעת ישראל ביתנו, לשמוע את ליברמן מפרט את עמדותיו ואת הצהרת חמשת המנדטים שלו. המיועד לתפקיד שר הביטחון לא הצליח להסביר איך הכהונה הבאה שלו בתפקיד, אם תתמש, תהיה שונה מזו של 2016-2018, שבסיומה התפטר במחאה על כך שנתניהו הוא הפוסק הסופי בענייני צבא. כיצד תשתנה המדיניות בנושא עזה, למשל? הוא לא הציג ארגז כלים שונה מזה שעמד לרשותו בפעם הראשונה.

ליברמן אינו מסתייג מחבילת חקיקה שתקצץ את סמכויות בג"ץ או תשנה את הסדרי החסינות, כך שנתניהו יזכה להגנה מפני הדין הפלילי. התיעוב של ליברמן כלפי רשויות אכיפת החוק ארוך ומתועד. כמי שחווה זאת על בשרו, הוא מתייצב לצידם של פוליטיקאים חשודים כאילו היו אחיו.

ליברמן אינו מזכיר לציבור שב-2012 הוגש נגדו כתב אישום בהיותו שר החוץ. הוא התפטר כדי לעמוד לדין. כך אמר אז: "החלטתי להתפטר מתפקידיי כשר החוץ וכסגן ראש הממשלה, וכפי שהודעתי אתמול גם להסיר את חסינותי באופן מיידי. לאחר 16 שנים בהן מתנהלות נגדי חקירות, אוכל לסיים את העניין במהרה וללא עיכובים ולנקות את שמי באופן מוחלט".

הוא לא חושב שעל נתניהו צריכים לחול אותם כללים. ליברמן יצא ב-2012 לפסק זמן ממשרד החוץ, הפקיד את התיק בידי נתניהו, שהתחייב שייתן לו בחזרה את תפקיד השר עם סיום המשפט - וכך היה.

המלחמה ברשויות החוק מתרחבת

צוות הגנתו של נתניהו, פרקליטי-הדלת-המסתובבת, כלומר הפרקליט התורן שמגן עליו עד שגם הוא יתפטר בשל אי-תשלום שכר טרחה, יגידו: ראש ממשלה אינו במעמד של שר, ההתפטרות שלו בלתי הפיכה.

זה לא מדויק. נתניהו לא נבחר בבחירה ישירה, אלא בהסכם קואליציוני. יתכבד ויחתום על הסכם עם חבריו לסיעת הליכוד, שמישהו יחליף אותו בתקופת המשפט, ולאחריה יחזור לעמוד בראשות הממשלה. זה אולי נשמע כמו תרגיל פוליטי לא סביר, אבל לאחרונה נתניהו מציע שורה ארוכה של תרגילים, טריקים ושטיקים שהם רחוקים בהרבה בסקאלת המעשים הבלתי-הגיוניים.

ויש עוד אפשרות, שנתניהו עצמו מציע: שהוא ימשיך לכהן כראש ממשלה תוך כדי המשפט הפלילי. נתניהו דיבר על כך מפורשות במספר הזדמנויות. מכיוון שהחוק לא מחייב אותו להתפטר עד להרשעה מלאה, הרי שאין צורך לשחק בחוקי החסינות, אלא פשוט לעמוד לדין תוך כדי כהונה.

מטרתה של חבילת החוקים שמציעים היום בקואליציה החדשה היא להצר את צעדיו של בג"ץ. פסקת ההתגברות או מגבלות על הוצאת צווים נגד רשויות מינהל ונגד רשויות מעין-משפטיות, נועדו לוודא שבג"ץ לא יוכל לקבל החלטה שיפוטית נגד ועדת הכנסת, בשבתה על החלטת החסינות של נתניהו.

ישנם רבים, בהם כותבת טור זה, שאומרים שאין צורך לתקן את מערכת האיזונים והבלמים בין בג"ץ לכנסת. בג"ץ עומד גם למען הגנת מיעוטים וטוב שכך. נתניהו עצמו הוא ראש הממשלה זה יותר מעשור, ומעולם לא טרח לתקן את המערכת הזו. מדוע קם כעת הצורך? הכול אישי, הכול פוליטי, זה מהלך אישי למען עצמו ותו לא.

כחלון יתקשה למנוע חקיקה בעייתית

לאחרונה נדם קולו של שר האוצר משה כחלון. את הפגישות הפוליטיות עם נתניהו הוא עושה בארבע עיניים ולא מציע אף הצעה ערכית, שתציב בפני נתניהו ראי הגון. במערכת הבחירות, בפברואר 2019, כינס כחלון מסיבת עיתונאים ואמר דברים מפורשים: אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו אחרי שימוע,"אנחנו לא נהיה בממשלה. אבל לא יצטרכו אותנו בשביל זה, כי הממשלה כבר לא תהיה". הוא הניח שכתב אישום יוביל להתפרקות כוללת של המערכת הפוליטית. כחלון הדגיש אז, כי עד לשימוע ולפני החלטה על הגשת כתב אישום - הממשלה תמשיך להתקיים כרגיל.

ב-2015-2019, בלם כחלון בגופו ובאמצעות סיעה של 10 ח"כים, את מחיקת תאגיד השידור הציבורי, החוק הצרפתי (אי-העמדה לדין של ראש הממשלה מכהן), שינוי שיטת מינויי שופטי עליון (חוק הסניוריטי), ושינוי חוק היועצים המשפטיים למשרדי ממשלה. בממשלה הבאה, עם 4 מנדטים, יהיה לו קשה לעשות זאת.

השבוע ציינו בפנינו מקורבים לכחלון, שגם אם יתוקן חוק החסינות בכנסת ה-21 - הדבר לא ימנע את העמדת נתניהו לדין, כי הסעיפים המסויימים בחוק יסוד: הממשלה אינם עומדים בפני שינוי, לפחות לא ככל המוצע כרגע בהסכמות בין הצדדים.

ישנן ספוקלציות שונות על כניסת כחלון לממשלה. למשל, אם ליברמן לא בפנים ולממשלה יהיו רק 60 תומכים בהצגתה הראשונה בכנסת, הוא לא יהיה מעוניין להיות שר האוצר. נראה שאלה הן רק אמירות של תימרוני משא ומתן, ולא דברים רציניים.

סימני השאלה לגבי האופוזיציה

ח"כ יאיר לפיד הוא ראש האופוזיציה בפועל, בשעה שבני גנץ חרישי מדי בשביל להוות אופוזיציה כלשהי. לפיד אמר הבוקר בראיון ברדיו רק"ע (רדיו בשפה הרוסית): "אם ליברמן ייכנס לממשלה, הוא יצטרך להתפשר על הפנסיות ושוב הציבור הרוסי לא יקבל כלום. אם יחכה כמה חודשים, הוא יקבל מאיתנו 55 אצבעות בטוחות, כדי להעלות את הפנסיות לגודל שהבטיח. יחד איתו יש לנו 61 קולות. רוב מלא-מלא".

לפיד מנסה ללחוץ על בלוטת הרגש בציבור הרוסי. עם זאת, ליברמן התחייב השבוע שלא ייכנס לממשלתו של גנץ, גם אם לא יצליח נתניהו להקים ממשלה. "בנושא מועמד אלטרנטיבי להרכבת ממשלה - לא נתמוך באף מועמד אחר - לא מתוך הליכוד ולא מחוץ לליכוד", אמר ליברמן במענה לפרסומים על תיאום בינו לבין כחלון והליכה משותפת לאופוזיציה.

כשלפיד כינס השבוע מסיבת עיתונאים קרבית במיוחד ("קורא למנדלבליט לבטל לנתניהו את השימוע"), עלו תהיות רבות על פיצול הכוחות בכחול-לבן. האם עמידתו של לפיד בודד בחדר הסיעה, ללא שותפיו הבכירים, מלמדת על הליכה לנתיבים נפרדים?

באותה השעה נראתה מעיין ישראלי, ראש לשכתו של גנץ, עומדת בתוך חדרון המזכירות הקטן הצמוד לחדר הסיעה. היא הייתה שם כדי לשמוע את מסיבת העיתונאים של לפיד, ולא הצליחה להיכנס לחדר הסיעה עצמו, שכבר התמלא בעיתונאים. ישראלי הגיעה למקום באיחור. אנשי גנץ עדיין לומדים את המבוך המסובך הזה הקרוי כנסת ישראל, והיא רצה במסדרונות מתוך לשכתו של היו"ר יולי אדלשטיין, שם ישב יו"ר האופוזיציה המיועד גנץ באותם הרגעים בפגישה אישית ומעניינת.

בכחול-לבן מכחישים מכל וכל שיש איזשהו פיצול או בלבול. לפיד וגנץ חילקו ביניהם את ה"שלל", כלומר את תשומת לב התקשורת. לפיד קיבל את המנה שלו בכותרות של צהרי היום וגנץ קיבל את הכותרות שלו בשעת אחר צהריים מאוחרת, בנאום הבכורה במליאה.

אין מה לעשות, זה מה שיש באופוזיציה - סחר בתשומת הלב התקשורתית שמועטה ממילא.

גנץ רוצה חוק שיקצוב את כהונת לראש ממשלה. הצעת החוק שלו תחול על הכהונה הבאה, לא הנוכחית. הסיכוי של החוק הזה לעבור תחת הקואליציה של נתניהו הוא אפסי. שישאל את ח"כ מירב מיכאלי שכבר ניסתה להריץ הצעה דומה בעבר.

בכירי האופוזיציה גנץ, גבי אשכנזי ומשה יעלון חזרו השבוע על מסרים אחידים: הם יילחמו בכיכרות וברחובות נגד מהלכיה של הקואליציה. האם זה אומר שנראה את גנץ סוחב שלטים בהפגנות? האם זה אומר שאשכנזי יצעק במגאפון בכיכר הסמוכה לביתו של היועץ המשפטי לממשלה?

ניסיתי לקבל מהאופוזיציה תשובה לשאלה ישירה - מה תהיה מדיניות הקיזוזים שלכם בכנסת ה 21, במושב הקיץ הלוהט? אפילו לזה אין להם עדיין תשובה.

עוד כתבות

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בפתיחת הבורסה; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה