גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאוהבים באופניים חשמליים, מנמנמים בכמות השבילים

הישראלים אימצו את אמצעי התחבורה החשמליים הקטנים, אך אין להם מסלול לנסוע עליו

אופניים חשמליים / צילום: תמר צפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר צפי

מי שמזדמן לרחובות ערינו לא יכול לפספס זאת: מהפכת המיקרו-מוביליטי (Micro Mobility) בעיצומה.

ישראל, שהייתה חלוצה עולמית בתחום, ממשיכה בתנופה ולפי נתוני הארגון לתחבורה חשמלית קלה קרוב ל-400 אלף כלים חשמליים נרכשו עד כה בישראל. בתחום הקורקינטים השיתופיים אנחנו רואים שארבע המפעילות שהתבססו בת"א וערי גוש דן פוזלות כעת לעבר יעדים נוספים: נהריה, ירושלים, הרצליה ואילת. סימני דעיכה בודדים ניתן לזהות בשירותי האופניים השיתופיים (תל-אופן איבדו מחצית מהמנויים, ofo הפסיקו את פעילותם בארץ ו- Mo-Bike מצמצמים את הפעילות הבינלאומית), אך סימנים אלה הם רק חלק מהאבולוציה הטבעית של התחום.

אבל מה הוא מסלול הנסיעה של כל הרוכבים האלה?

בתל אביב, למשל, סלולים כ-120 ק"מ של שבילי אופניים. למרות שהיא שיאנית המדינה, סך השבילים רחוק מכיסוי מלא. ביתר הערים הנתונים עגומים למדי ונעים בין קילומטרים בודדים לעשרות קילומטרים לא מספקים.

בחינה של נתוני משטרת ישראל, כפי שפורסמו בשנה החולפת, העלתה כי מספר הדו"חות שקיבלו רוכבי האופניים (ודומיהם) עמד על כ-30 אלף. חלק הארי (73%) ניתנו לרוכבי אופניים בגין עבירות שניתן להגדירן כנסיעה במקום שהחוק אוסר עליהם לנסוע בו.

לשם השוואה, EuroVelo היא רשת של 15 מסלולי רכיבה שונים הפרוסה ברחבי אירופה, מקשרת 42 מדינות, אורכה כ-45 אלף ק"מ והיא מתוכננת להתרחב לכ-70 אלף ק"מ. קופנהגן למשל, הגדולה בשטחה מתל אביב ב-60% ובגודל האוכלוסייה ב-40%, מרושתת ב-410 ק"מ של מסלולי רכיבה. המטרופולין של קופנהגן, המורכב מ-26 ערים נוספות שבהן גרים פחות תושבים מגוש דן, מחובר לעיר הבירה באמצעות 500 ק"מ נוספים.

כך, נדחקים הרוכבים הישראליים לכביש, המקום החוקי לנסיעה, אך שם גובר הסיכון, כשעולה רמת החיכוך עם כלי הרכב והם נפגעים בצורה קשה. בשנה החולפת גדל ב-5% שיעור התאונות הקשות והקטלניות שבהן מעורבים הכלים הדו-גלגליים.

בישראל בינתיים מנמנמים. תכנית "אופנידן" שנועדה לרשת את מטרופולין גוש דן ב-100 ק"מ של שבילי אופניים הוכרזה ב-2015, ועדיין נמצאת בשלב התכנון. תחילת העבודות על פרויקט זה לא נראה באופק. ראשי הרשויות משתדלים להימנע מעימות עם תושבים המורגלים לנסוע במכוניות ולא ששים לקבל החלטות אמיצות, שישפרו את איכות החיים בעיר כבר עכשיו.

במקום 17 רשויות שהיו שותפות בתכנון המקורי, ארבע כבר החליטו לעשות סיבוב פרסה וביטלו את הפרויקט בעירן. החלטות לסלילת או סימון שבילים נדחות פעם אחר פעם, על אף שמשרד התחבורה מעמיד בכל שנה 100 מיליון שקל לטובת הנושא ומינהל תכנון ופיתוח תשתיות אף הוציא נוהל מסודר לרשויות המקומיות.

הביקוש כבר קיים והרוכבים ממתינים בקוצר רוח לשבילים מסומנים. ואם זה לא מספיק - אז מחקרים תומכים, וכפי שניסיוננו הרב בכבישים מלמד - כשבונים תשתיות, הן מתמלאות בנוסעים.

ראשי רשויות, אפשר למלא את רחובות הערים בתשתיות, הפעם מהסוג הנכון. הבחירה בין ההגה לכידון, בידיים שלכם. תבחרו בכידון - תקבלו תושבים מרוצים שמגיעים בקלות וברוגע למקום העבודה ולסידוריהם. תבחרו בהגה - תקבלו תושבים מתוסכלים ומלאי תלונות על היעדר חנייה ועל בזבוז הזמן היקר בפקקים. ראו ברוכבים את הפוטנציאל להצלת העיר שלכם מהפקקים.

זה הזמן לשינוי גישה שיוביל לשיפור ופתרון. לא רק בדיבורים של ערב בחירות, אלא גם במעשים.

הכותבת היא מנכ"לית Future Mobility IL

עוד כתבות

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

ענקית השבבים שצונחת ב-10% ומושכת למטה את וול סטריט

נעילה שלילית באירופה ● מניות הקנאביס קופצות בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום נופלת על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 90 אלף דולר

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות