גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם דין ביטקוין כדין כל מטבע אחר, ומה הבשורה למשקיעים? כל מה שצריך לדעת על פסיקת ביהמ"ש

ביהמ"ש המחוזי בלוד פסק לטובת רשות המסים וקבע כי יש לראות בביטקוין נכס ולא מטבע, ולכן הרווחים ממנו חייבים במס רווחי הון ● "גלובס" מנתח את ההשפעות של פסק הדין על המסחר במטבע הווירטואלי הפופולרי, ובודק מה צריך לעשות מי שלא דיווח עד כה לרשות המסים על החזקותיו במטבעות וירטואליים

ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock
ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock

מטבע או נכס - זאת שאלת "מיליון הביטקוין" שעליה נדרש בית המשפט המחוזי להשיב במסגרת הכרעתו בערעור המס שהגיש נועם קופל נגד פקיד שומה רחובות ברשות המסים. בית המשפט המחוזי הכריע לטובת רשות המסים, וקבע כי הביטקוין אינו "מטבע" אלה "נכס", ועל כן רווחים ממכירתו חייבים במס רווח הון.

המחלוקת שהוכרעה לא נוגעת לקופל בלבד, וגם לא לביטקוין בלבד. היא נוגעת למאות מיליוני שקלים שמסתובבים ברשת בדמות מטבע וירטואלי כזה או אחר - ויש המעריכים שלמעלה ממיליארד שקלים - שבעליהם תוהים האם הם ימוסו על רווחיהם, ואם כן מה יהיה שיעור המס. 

לערער לעליון או לפנות לכנסת? קהילת הביטקוין הישראלית מאוכזבת מפסק הדין של המחוזי

קופל, שרכש ביטקוין ב-2011 ומכר אותו ב-2013 ברווח של כ-8.3 מיליון שקל, טען כי הביטקוין הוא "מטבע חוץ", ושרווחיו הם הפרשי הצמדה (הפרשי שער) שקיבל שלא במסגרת עסק, ולכן הם פטורים ממס. רשות המסים טענה מנגד כי מדובר בנכס, ולא במטבע, ועל כן הרווחים ממכירתו מהווים רווחי הון החייבים במס. הרשות אף פרסמה על כך חוזר מקצועי מפורט במהלך 2017 במסגרתו נקבע חד-משמעית שהרשות רואה במטבע וירטואלי נכס ולא מטבע.

עבור קופל, משמעות פסק הדין היא חיוב במס בשיעור של כ-3 מיליון שקל, אבל קופל לא לבד. בעקבות ההכרעה נסגרו כעת, בבת אחת, עשרות מחלוקות מס עם נישומים שטענו בשנתיים האחרונות כי המטבע הווירטואלי שלהם הוא מטבע ולא נכס, בניגוד לעמדת הרשות. הנישומים הללו הגיעו להסדר עם הרשות, לפיו הם יחכו להכרעת בית המשפט בתיק של קופל, וכעת עם ההכרעה הם הפסידו יחד איתו. מדובר בעשרות מיליוני שקלים, ואולי יותר, שייכנסו לקופת המדינה באופן מיידי. 

רונלד עם שלם, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, מסביר כי מבחינת רשות המסים אין חדש, כיוון שהפסיקה רק מאשרת את העמדה שלפיה הם פועלים בשנים האחרונות. לדבריו, "לאחר פרסום החוזר שלנו בנוגע למיסוי מטבעות וירטואליים ב-2017, רבים דיווחו לנו על המטבעות הים שלהם. חלק מהם דיווחו על הרווחים כרווחי הון, כעמדתנו, ומוסו בהתאם, ואחרים דיווחו על המטבעות הים כמטבע, הפטור ממס, בהתאם לחוות דעת משפטיות שניתנו להם.

מעמד הביטקוין שנוי במחלוקת בעולם

"נגד האחרונים נפתחו הליכי שומה, בדומה להליכים שנפתחו נגד קופל, ועם חלקם הגענו להסכמה שנמתין להכרעת המחוזי בתיק של קופל, ונפעל בהתאם. הם היו בהמתנה להכרעה וכעת יש כמה עשרות תיקים שנסגרו, והרווחים בהם ימוסו כרווחים ממכירת נכס, בהתאם לפסיקה של המחוזי ולעמדתנו".

עוד דבר שהרשות עשתה היה להכניס לרשימת תכנוני המס החייבים בדיווח מיוחד גם את עסקאות מכירת המטבעות הווירטואליים, כך שכיום נישומים לא יכולים להסתתר תחת תכנון מס שלפיו מדובר במטבע, ולקוות שהרשות לא תבדוק את התיק שלהם ולא תעלה על העסקה. חלה עליהם חובה לשים זרקור מיוחד על העסקה ולהציג אותה לבחינת הרשות. "גם בדרך הזאת נחשפו הרבה מאוד מחזיקי מטבע וירטואלי, שדיווחו לנו", אומר עם שלם.

אבל לא כל מחזיקי המטבעות הווירטואליים דיווחו על הרווחים שלהם, ועל החזקותיהם בכלל, לרשות המסים. נגד אלה ממשיכה רשות המסים לפעול בדרכי אכיפה "פחות חביבות". במהלך 2018 שיגרה רשות המסים לשלל פעילים בזירת המטבעות הדיגיטליים - הגדולים שבהם הם ביטקוין, את'ריום, ריפל, ביטקוין קאש, EOS וקרדנו - מכתבי דרישת מידע, שמטרתם בירור חבות המס של אותם פעילים ופתיחת תיקי "עסק" לפעילים בזירה במקרים הרלוונטיים. את המידע עליהם השיגה הרשות, בין היתר, בדרכים לא רשמיות, ובהן פניה לבורסות שבהן נסחרים המטבעות הווירטואליים, בהן bits of gold - אחת הפלטפורמות הגדולות בארץ לקנייה ולמכירה של מטבעות וירטואליים שונים.

"עשינו, ונמשיך לעשות, פעולות יזומות לאיתור בעלי מטבעות וירטואליים שלא מדווחים", אומר עם שלם.

כמה כסף אתם מצפים לראות ממיסוי הביטקוין בהתאם לעמדתכם שאושרה בבית המשפט המחוזי?
"אי-אפשר לנקוב במספר, כיוון שכל אחד יכול למכור ולקנות מטבע וירטואלי מתי שהוא רוצה, ולא ברור אם הוא ימכור ברווח או בהפסד. חלק קנו ביוקר וימכרו בהפסד ואחרים יעשו רווחים גבוהים מאוד. בנוגע לאנשים שאנחנו כבר יודעים עליהם שמימשו ברווח, ואנחנו במחלוקת איתם לגבי הסיווג של המטבע הווירטואלי - אלה יאלצו לשלם מס שנתי כולל בגובה של עשרות מיליוני שקלים".

צריך לזכור שההכרעה כי ביטקוין הוא נכס ולא מטבע הנה הכרעה של בית המשפט המחוזי, ולא של בית המשפט העליון, ועל כן לא מדובר בהכרעה שמחייבת נישומים שלא הסכימו לקבל אותה על עצמם. בפניהם עדיין פתוחה הדרך לערער על עמדת הרשות בתיק שלהם לבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ, ולקבל את עמדת השופט הספציפי שידון בתיק. אולי אחד מהשופטים האחרים שידונו באותה שאלה יחשוב אחרת מהשופט שמואל בורנשטין. שופטי בתי המשפט המחוזיים לא תמיד מסכימים, וכבר קרו דברים מעולם.

כך שלכאורה הסוגיה נותרה חצי פתוחה עד להכרעת בית המשפט העליון בה. עורך דינו של קופל, עו"ד יואב ציוני, מסר כי, "עוד לא הוחלט אם להגיש ערעור. בוחנים את הנושא. אנחנו לומדים את פסק הדין ונחליט בעניין הזה בימים הקרובים".

בינתיים - עד שהנושא יגיע או לא יגיע לבחינת בית המשפט העליון - בחן "גלובס", באמצעות שורת מומחי מס, את המשמעותיות המידיות של פסק הדין, נכון להיום, בעבור הפועלים בזירה.

המשמעות הכספית של פס"ד: מאות מיליוני שקלים

אחת השאלות המעניינות שעולות בעקבות פסק הדין היא כמה כסף ייכנס לקופת המדינה, ומהצד השני כמה כסף "יפסידו" מחזיקי המטבעות הווירטואליים. לדברי מומחה המיסוי עו"ד (רו"ח) אלכסנדר שפירא, "המשמעות הכספית המידית של פסק הדין אינה ברורה, שכן חלק ניכר מהמשקיעים בביטקוין, כמו גם במטבעות אחרים, לא דיווחו עד כה לרשויות המס על רווחיהם, מפני שסברו כי מדובר בעליית ערך הנחשבת להצמדה על שער המטבע והפטורה ממס".

גם ברשות המסים לא יכולים לספק מספר מנצח, ולומר כמה כסף יכנס לקופה, ובכל זאת ההערכות הלא רשמיות הן כי בשוק הזה מסתובבים מיליארד שקלים, וכי המס על הרווחים בו יהיה בהתאם. לדברי עו"ד שפירא, "יש להניח כי מדובר בחבויות מס של מאות מיליוני שקלים, תוך שקיימים משקיעים שצברו ומימשו רווחים בהיקפים גדולים ביותר".

הצד החיובי: קיזוז הפסדים

פסק הדין בוודאי לא משמח רבים, שעכשיו יאלצו לשלם 25%-30% מס על הרווחים שלהם ממסחר בביטקוין, אבל כנראה שלא הכול שחור.

לדברי עו"ד שפירא, לפסק הדין קיימת גם השלכה חיובית עבור אותם משקיעים שצברו הפסדים כתוצאה ממכירה של ביטקוין. "מי שמכר ביטקוין, או מטבעות דיגיטליים אחרים, בהפסד יכול לקזז את ההפסד כנגד רווחי הון אחרים שנוצרו לו בשנת המכירה או בשנים שלאחר מכן, לרבות רווחים ממכירת נדל"ן. זאת, כמובן בתנאי שיגיש דוח שנתי לרשויות המס ובו ידרוש את הקיזוז האמור".

שפירא מסביר כי קיזוז ההפסדים לא היה אפשרי אילו בית המשפט היה קובע שמדובר בהפרשי שער על מטבע, וזאת לאור הכלל לפיו הפסד מותר בקיזוז לצורכי מס בתנאי שאילו היה רווח הוא היה חייב במס. "מדובר, מטבע הדברים, במשקיעים שפעילותם בתחום אינה מגיעה לכדי עסק, שכן הפסד מעסק בכל מקרה מותר בקיזוז כנגד הכנסה מכל סוג שהוא, שהתקבלה בשנת ההפסד, וזאת ללא קשר למהותו של הנכס מושא ההפסד".

עוד השלכה חיובית לכאורה של פסק הדין, הנה העובדה שככל הנראה תשלום במטבע וירטואלי יכול "ליפול בין הכיסאות" של חוק המזומן, שמגביל שימוש במזומן מעל סכום מסוים. לדברי עו"ד זיו שרון, מומחה למיסוי, "ניתן לטעון כי אם בעקבות פסק הדין לא מדובר במטבע אלא בנכס אחר, החוק לצמצום השימוש המזומן, שמשרד האוצר כל כך עמל על חקיקתו, לא חל כלל על מטבעות דיגיטליים, ומכאן עלול להיווצר מצב שבו הרשויות לא יוכלו לאכוף את החוק דווקא על תשלום במטבעות דיגיטליים".

דין ביטקוין כדין כל מטבע אחר?

שאלה מעניינת נוספת שעולה מפסק הדין הנה האם דין הביטקוין כדין כל מטבע וירטואלי אחר? זאת, מאחר שפסק דינו של השופט שמואל בורנשטיין התייחס רק לביטקוין ולא למטבעות דיגיטליים אחרים. לדברי מומחי המס, התשובה לכך לא חד-משמעית, ומטבעות אחרים עשויים להיחשב כ"נייר ערך", כגון מטבעות מסוג Seurity Token.

לדברי עו"ד ורו"ח איילת הלל בירנצויג, שותפה בכירה במשרד עורכי הדין שקל ושות', "ראוי, לכל הפחות, להבחין בין הביטקוין למטבעות וירטואליים אחרים". לדבריה, "מן הראוי לבצע, למצער, הבחנה בין ביטקוין שמאפייניו דומים מאוד למטבע, לעומת מטבעות וירטואליים אחרים שיש בצד הנפקתם התחייבות לרכישת נכס או מתן שירות - ולכן ייתכן שיש מקום לבדלם לעומתו".

חלק ממומחי המס אף ייעצו ללקוחותיהם לדווח לרשות על מטבעות אחרים כמטבע ולא כנכס, ולהעמיד למבחן את עמדתה של הרשות כי דין המס של כל המטבעות הווירטואליים זהה.

השורה התחתונה, כמו תמיד: גילוי מרצון

השאלה המרכזית והמשמעותית מבחינת הפועלים בזירת המטבעות הווירטואליים היא מה הם צריכים לעשות עכשיו. איך פסק הדין משנה את המציאות שלהם הלכה למעשה. לדברי עו"ד איתי ברכה, ממשרד עורכי הדין ברכה ושות', התשובה לכך היא: גילוי מרצון - נוהל המאפשר לישראלים שלא דיווחו על הונם לחשוף אותו, לשלם את המס ולהימנע מהעמדה לדין פלילי.

"בין המשקיעים בתחום המטבעות הווירטואליים, קיימים רבים המחזיקים בחוות דעת ישנות הגורסות כי מטבעות דיגיטליים דינם כמטבע, ומשכך אינם חייבים במס. הפסיקה של בית המשפט מהווה אור אדום - הערת אזהרה וקריאה להגיע לדווח שכן חוות הדעת אינה תקיפה עוד", אומר ברכה. לדבריו, "הפסיקה חלה באופן רטרואקטיבי, וכעת נראה יותר ויותר הליכי גבייה, חקירה ומודיעין מצד רשות המסים בתחום זה".

המשמעות היא שהרשות תגיע ליותר ויותר מחזיקי מטבעות וירטואליים, ולכן על מי שטרם דיווח על נכסיו, למהר ולדווח.

לדברי עו"ד שפירא, "פסק הדין יביא לכך שיחידים רבים שהשקיעו במטבעות דיגיטליים ולא דיווחו על רווחיהם ישקלו כעת לבצע הליך גילוי מרצון". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט