גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנינה דבורין: "קץ הדמוקרטיה? החזון הזה בא מאנשים שמגזימים בכל דבר"

אחרי שהייתה עורכת דין בולטת בפרקליטות ובמגזר הפרטי, מנחת שעשועון טלוויזיה וחברה בדירקטוריונים גדולים, פנינה דבורין מגיעה לראשונה גם אל בימת התיאטרון • "כשהבמאי הציע לי את התפקיד, אמרתי לו מיד - אל תמשיך, אני באה"

פנינה דבורין /  צילום: כפיר זיו
פנינה דבורין / צילום: כפיר זיו

פנינה דבורין פותחת לי את הדלת לדירה המעוצבת בפרויקט היוקרה בצפון תל אביב. הבלונד אותו בלונד בוהק ומטופח, פניה היפים מאופרים בקפידה והיא לבושה טיפ-טופ. גם החדות, הציניות והישירות החותכת, שזוכרים לה מהנחיית "החוליה החלשה" עוד שם.

אבל את הנמרצות הבלתי נגמרת של התובעת מטעם המדינה בפרשות משפטיות מוכרות כמו הרצל אביטן, כנופיית מע"צ ורצח מלה מלבסקי, ואת התזזיתיות שאפיינה אותה גם כשעזבה את פרקליטות מחוז תל אביב לשוק הפרטי, מחליפה כעת הליכה מדודה. גם השמיעה לא כמו שהייתה פעם, אבל כל זה לא מפריע לה להמציא את עצמה מחדש, לעלות על הבמה - או נכון יותר על המסך, תיכף נסביר - ולהשתתף לראשונה בחייה, בגיל 72, בהצגת תיאטרון: "של מי החיים האלה", שכתב בראיין קלארק וביים אלון אופיר, ומוצגת בימים אלה בתיאטרון חיפה.

עולמות התוכן של המחזה מוכרים לה. קלייר האריסון, שמגלמת אסי לוי, היא אישה פעילה ונמרצת שבעקבות תאונת דרכים הופכת משותקת מהצוואר ומטה. הצוות הרפואי נלחם עליה, אבל היא רוצה לקבוע את גורלה ולסיים את חייה. בעזרת עורכת דין שמגלמת מיכל ינאי, היא מגיעה לבית המשפט, לדיון בפני השופטת, דבורין, שאמורה לפסוק בעניינה.

"ראיתי את ההצגה לפני ארבעים שנים בניו יורק עם השחקן האהוב עליי טום קונטי", אומרת דבורין בקולה החרוך משנים של עישון, שכיום מתבצע באמצעות סיגריה אלקטרונית. "כשאלון אופיר פנה אליי והציע לי את התפקיד, אמרתי לו מיד - אל תמשיך, אני באה. זאת הייתה הצגה כל-כך טובה, שעניינה אותי אז כעורכת דין".

את בעד המתות חסד?
"בעד באופן חד וברור. כמובן לא כל אדם ראוי להמתת חסד, ולא כל אדם חולה יכול לבקש אותה, אבל אדם שאין ערך לחייו, זכותו לבחור באופציה הזאת".

כמו קלייר במחזה, שלא מסוגלת לתפקד בכלל.
"כולה משותקת חוץ מהראש. לא יכולה ללכת, לא מסוגלת לקרוא לבד וצריכה שידפדפו לה בספר. וזה קשה שבעתיים כי הייתה אישה כל-כך פעילה שאהבה את החיים, אהבה לעשות סקס, ופתאום היא לגמרי סמרטוט רצפה. יש קטע קורע לב שבו היא מפילה את עצמה על הרצפה כי נמאס לה".

אבל היא מסוגלת לדבר והיא צלולה לגמרי, עדיין יש לחייה ערך.
"אני במצבה לא הייתי מוכנה להמשיך לחיות. אי אפשר להתפנות לבד, להתלבש, לאכול. היא מגיעה לבית המשפט, וכשהיא שומעת שבית החולים רוצה להעביר אותה למעין הוספיס של חיים-מתים, היא לא מסכימה ומחליטה להשתחרר, כשברור שהיא לא תוכל להמשיך ולחיות ללא טיפול סיעודי צמוד".

השתתפותה של דבורין בהצגה נעשית באופן לא שגרתי. מדובר בקטע שצולם מראש ובמהלך המחזה, דמותה מוקרנת על מסך בעוד לוי נמצאת פיזית על הבמה, מלווה בעורכת הדין שלה.

"היא אומרת לי ‘הלוואי ששופט היה לוקח אותי לגרדום’, ואני מבינה אותה לגמרי. אני מבהירה לה שאני לא מוסמכת לעשות זאת, אבל מה שאני יכולה לעשות הוא לתת לה את הזכות לבחור במה שהיא רוצה. בסוף המחזה אני מבקשת את רשות הדיבור ואומרת לה, הנה, השופטת שלחה אותך אל הגרדום, כי בהחלטה שקיבלתי בעצם שלחתי אותה אל מותה".

"ידעתי שברק לא ימנה אותי"

כיסא השיפוט הולם אותה, אבל בחיים האמיתיים זה לא קרה. היא רצתה להתמנות לתפקיד שופטת, אבל נדחקה לסוף הרשימה של נשיא העליון באותם ימים, אהרן ברק. האם היא נעלבה? היא צוחקת בקול: "מה פתאום, ידעתי שהוא לא ימנה אותי, לא התאמתי אז לחבורה".

כי היית יותר מדי דעתנית?
"היו דעתנים ממני. אורח החיים שלי לא התאים, חייתי ברמת חיים אחרת, הייתי שונה. רציתי ללכת לשיפוט כי לא רציתי להיות יותר בפרקליטות, אז הגשתי בקשה, וכשהבנתי שאין לי סיכוי הודעתי שאני מוותרת. פרשתי מהפרקליטות ופתחתי את המשרד הפרטי שלי עם דני קואל ז"ל. לפני 15 שנים פרשתי והשארתי לו את המשרד שהוא ניהל עד שנפטר".

עד כדי כך נמאס לך מהמקצוע.
"35 שנים זה לא מספיק? מיציתי, גמרתי. הרחתי את מה שעומד להגיע - מה שקורה עכשיו במערכת המשפט - כשזה רק התחיל, ואני מדברת על מערכת היחסים בין השופטים לעורכי הדין. לשופטים אין היום סבלנות ואין להם את החופש לשפוט על-פי מזגם, כי יושבים להם על הראש מהנהלת בתי המשפט ומלחיצים אותם מהערכאות הגבוהות. הם יעשו הכול כדי לסיים תיקים במהירות, מה שיוצר מתח. עורכי הדין לא מרוצים, כי אין להם את האפשרות לסחוב את המשפטים. הלקוחות לא מרוצים. אם עו"ד חוכך בדעתו מה לומר בדיון ומפסיק לרגע, השופט אומר לו ‘אדוני יסיים’. חותכים אותם, מושיבים אותם. כשהם מתחילים סיכומים, השופט אומר: ‘אמרת את זה כבר כמה פעמים’. בתחום הפלילי, שאני מכירה היטב, יש גם הרבה כוחניות בין הקולגות".

נלחמים על הפרנסה.
"כי יש יותר מדי עורכי דין. תראי מה קורה בלשכה. פעם היה שם דוד ליבאי, אנשים שאפשר היה לשאת אליהם עיניים".
הייתי בטוחה שתלכי לקומה מעל, לרשות המחוקקת, שרוצה להגביל את כוחם של בג"ץ ובתי המשפט ותתריעי על קץ הדמוקרטיה.
"אני מעודכנת בדברים האלה מהעיתונים, אבל אני יכולה להביע את דעתי כאזרחית. הבעיה התחילה במהפכה השיפוטית שהפכה את הכול לשפיט".

לא הכול שפיט?
"בחוק בתי המשפט הישן היה תיחום. אני לא הייתי רוצה שבג"ץ יתערב בהחלטות של הכנסת ובחוקים, אלא אם מדובר בחוק פוגעני במיוחד".

היו רק 18 מקרים של התערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת מאז קום המדינה, זה שולי לגמרי.
"הרוב קרה בשנים האחרונות וזה מה שיצר את ההתנגדות".

אז את לא שותפה לתחושת הסכנה לדמוקרטיה?
"אני לא חושבת שמישהו מתכוון במודע להרוס את הדמוקרטיה. החזון האפוקליפטי הזה בא מאנשים לא כל-כך מאוזנים, שמגזימים בכל דבר. אני לא מסתובבת עם תחושה של קץ הדמוקרטיה או קיצה של מדינת ישראל החופשית. נכון שיש פה פגיעה והרס של כמה עקרונות, אבל אי אפשר לדבר על השמדה".

מה דעתך על ניסיונותיו של נתניהו להיחלץ מאימת הדין?
"לא רוצה להיכנס לזה".

"לא בא לי ללמד באוניברסיטה"

את הפוטנציאל הבימתי של דבורין זיהו בערוץ 10 כבר ב-2002, כשליהקו אותה לתפקיד המנחה בשעשועון "החוליה החדשה", כגרסה הישראלית של אן רובינסון הבריטית, שהתעללה במתמודדים ונפרדה מהם באכזריות במשפט המשפיל: "אתה החוליה החלשה - שלום". היא הופיעה על המסך שתי עונות, שאחריהן חזרה להביא לידי ביטוי את יכולות המשחק שלה רק באולם ביהמ"ש.

לא עניין אותך לחזור לטלוויזיה?
"הייתי עורכת דין רצינית, עבדתי קשה, וזה לא היה אף פעם מקצוע חלופי".

גם לא ראיתי אותך מתראיינת לדוקו של קשת "רוצחות מבית טוב", שעסק ברצח מלה מלבסקי. ראש צוות החקירה מישל חדד דווקא היה שם.
"רצו שאצטרף לקרקס מדראנו הזה ולא הסכמתי. אני צריכה לשמוע את חוה יערי מטילה את האשמה על אביבה גרנות שנפטרה ועושה צחוק מהכול? לשמוע את הפזמון שהעלילו עליה? אני, ברמה שלי, לא עושה דברים כאלה. אביבה לא עשתה שום דבר, רק יערי. אף פעם לא פגשתי אותה, אין לי בזה עניין ובטח לא רצון להתעמת איתה".

כאמור, לפני יותר מעשור היא פרשה מעריכת דין וכיהנה בדירקטוריונים גדולים כמו נתיבי גז לישראל ובנק הפועלים. "דירקטור בבנק הפועלים זאת עבודה קשה, 20 ישיבות בחודש. היום משעמם לי. יש לי דירקטוריון מסכן אחד".

אז איך את ממלאת את הזמן?
"נכנסתי לעמותת שניר, שפועלת לחיזוק והעצמה של בני נוער בבתי ספר רגילים. יש לנו 160 ילדים בדרום ת"א, ואנחנו נותנים להם חיזוק במתמטיקה ואנגלית, ובשנה הבאה תיפתח סדנת חוק ומשפט ואני ארצה שם".

למה את לא מלמדת באוניברסיטה?
"לימדתי. לא בא לי".

ולהשתתף בעוד הצגה בתיאטרון?
"אלון אופיר צחק ואמר לי שהוא חייב למצוא לי עוד תפקיד, אבל לא לבוא ערב-ערב לתיאטרון. אם זה היה בת"א, עוד מילא. כשזה מצולם, זה פנטסטי".

נשמע שאת מתגעגעת לסלבריטאות של פעם.
"האמת? קצת".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר