גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השתתפות בליגת האלופות מניבה, אבל אפשר גם בלעדיה

דוח חדש של גוף המחקר CIES שופך אור על מצבו הפיננסי של הכדורגל האירופי • ליגת האלופות אומנם הפכה למפעל הצומח ביותר בעשור האחרון, אבל 90% מהכנסות רוב המועדונים הגדולים מגיעים ממקורות אחרים • אז למה בכל זאת הם משלמים מאות מיליונים על שחקנים כדי להשתתף בה?

גארת בייל, ריאל מדריד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גארת בייל, ריאל מדריד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בימים האחרונים אנחנו נמצאים עמוק בתוך עונת הצייד והספקולציות של הכדורגל האירופי. כך למשל שחקנים הולנדים בני 19 או 20, אחרי עונה אחת מצוינת באייאקס, מבוקשים ביבשת ומחירם נאמד בכמעט מאה מיליון אירו. בניגוד לעבר, מאה מיליון אירו הם כבר סכום סטנדרטי עבור שחקנים צעירים ומבטיחים. לשם השוואה, עד 2016 היה רק שחקן אחד בכל ההיסטוריה שהושקע בו סכום בן תשע ספרות באירו - גארת' בייל שנמכר לריאל מדריד עבור 101 מיליון אירו.

אלא שלהבדיל מהעבר, המועדונים הגדולים בהחלט יכולים להרשות לעצמם את התענוג. דוח מקיף של ארגון CIES המתמחה בדמוגרפיה ובחקר הכלכלה של הכדורגל, מראה שמצב המועדונים מאפשר להם להוציא הוצאות שוטפות כבדות. רק שני תנאים בסיסיים ידועים יש לעניין הזה: הראשון - השתייכות לאחת מחמש הליגות הגדולות באירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה, צרפת); השני - השתתפות פחות או יותר על בסיס קבוע בליגת האלופות של אופ"א.

השאלה המרכזית שעליה מנסה המחקר לענות היא - מה ההשפעה של הופעה בליגת האלופות על היכולות הפיננסיות של המועדונים. לצורך המחקר נבחרו רק מועדונים שהוגדרו כ"מצליחים", כאלו שהופיעו בגמר ליגת האלופות ב-10 עונות האחרונות. אליהם צורפו המועדונים מחמש הליגות הגדולות שזכו בעונה שעברה באליפות.

אינטר למשל, שלא נחשבת למועדון-על ביבשת בשנים האחרונות, נכללת ברשימה מתוקף זכייתה בגמר ליגת האלופות ב-2010. הרשימה המלאה של 12 הקבוצות הנכללות במחקר היא זו: מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, ליברפול, צ'לסי (אנגליה); ברצלונה, ריאל מדריד, אתלטיקו מדריד (ספרד); באיירן מינכן, דורטמונד (גרמניה); יובנטוס, אינטר (איטליה); פריז סן ז'רמן (צרפת).

אלו ממצאי המחקר:

1 אנגליה הכי רווחית, אך הפער מצטמצם

הקבוצות האנגליות נהנות בעשור האחרון מסכומי עתק שהן מקבלות מהסכמי זכויות השידור שמוכרת הליגה בבריטניה וברחבי העולם. הפערים הם עצומים - לפי דוח של דלויט, בעונת 2016/17 הסתכמו ההכנסות של קבוצות הליגה האנגלית ב-5.29 מיליארד אירו, לעומת 2.85 מיליארד אירו של קבוצות הליגה הספרדית, המדורגת במקום השני מבין הליגות המכניסות ביבשת.

על פי הדוח, הצמיחה השנתית הממוצעת של הליגה האנגלית בעשור האחרון עומדת על 8.1%. נשמע טוב, אבל כבר מזמן לא הליגה הכי צומחת - דווקא ליגת האלופות של אופ"א מציגה נתוני צמיחה מרשימים יותר. זה מלמד על הפוטנציאל שלה להאפיל על הליגות המקומיות גם במונחים כספיים. לפי הדוח, התמלוגים המשופרים שחילקה אופ"א בעשור האחרון לקבוצות הם תוצר נלווה של צמיחה ממוצעת בשיער של 11% בשנה.

אם מחפשים עסק שנמצא בנסיגה קשה, זו ללא ספק הליגה האיטלקית - עם ממוצע צמיחה של 4% בלבד בעשור האחרון. ואם מחפשים עסק שהולך ומתאושש בצעדי ענק, משאיר מאחוריו תקופה איומה של חובות, זו הליגה הספרדית. מנתונים שפרסמה הליגה השבוע עולה כי ההכנסות בעונת 2017/18 של שתי הליגות הבכירות בספרד הסתכמו ב-4.47 מיליארד אירו - צמיחה של 20.5% בתוך שנה אחת.

הפוטנציאל הלא נגמר של ליגת האלופות והגדלת סכומי הפרסים המחולקים, הם המנוף שבו משתמשת אופ"א כלפי ראשי הליגות הגדולות. כך היא מקדמת מולם את סגירת שערי ליגת האלופות לקבוצות הקטנות והבינוניות של היבשת.

בשורה התחתונה: אם ליגת האלופות תמשיך לצמוח בקצב הזה ולחלק יותר ויותר כסף, אין כוח בעולם שימנע מאופ"א לנהל את המפעל הזה כמו שהיא רוצה - לסגור אותו לקבוצות גדולות בלבד, לשחק בסופי שבוע, להעלים ממנו את מי שלא מתאים לה.

2 הגדולות לא תלויות בליגת האלופות

ליגת האלופות חילקה בחמש השנים האחרונות 2.9 מיליארד אירו ל-12 המועדונים שנבחנו בדוח. עלייה של 81% לעומת 1.6 מיליארד אירו שחולקו בחמש השנים שלפני כן. חלק מהקבוצות הפכו את ההשתתפות בליגת האלופות למרכיב מרכזי בהכנסה שלהן - יובנטוס היא המועדון שגרף הכי הרבה בחמש השנים האחרונות מהופעה בליגת האלופות - 405.8 מיליון אירו, למרות העובדה שלא הצליחה להניף את הגביע. הרבה יותר מריאל מדריד שמדורגת במקום השני עם הכנסה חמש-שנתית מצטברת של 359.7 מיליון אירו מליגת האלופות. פריז סן ז'רמן (298.7 מיליון אירו), באיירן מינכן (284.1 מיליון) ומנצ'סטר סיטי (276.8 מיליון) סוגרות את החמישייה הראשונה.

אבל למען האמת, רוב המועדונים הגדולים לא נשענים על ליגת האלופות. הם מפזרים סיכונים והכנסות, ומרכיבי ההכנסה כמו מכירת כרטיסים, זכויות שידור והסכמי חסות, מהווים את הרוב המכריע מהמחזור.

כך למשל, אצל ריאל מדריד, אף שהניפה את הגביע האירופי שלוש פעמים ברציפות בין 2016-2018, מהווים כספי ליגת האלופות בחמש השנים האחרונות רק 11.5% מהמחזור. אצל ברצלונה, ליגת האלופות מהווה רק 9.4% מהמחזור מאז 2013, ואצל מנצ'סטר יונייטד - מועדון הכדורגל בעל השווי המוערך הגבוה בעולם, 4.1 מיליארד דולר. לפי "פורבס" - ליגת האלופות היא מרכיב מזערי בלבד ומהווה 5.5% מההכנסה הכוללת בחמש השנים האחרונות.

למי חשוב הכסף של ליגת האלופות

אבל לא כל המועדונים הם כאלו. שני מועדונים בינוניים-גדולים עדיין חייבים את ההצלחה בליגת האלופות כדי לעלות למדרגה הבאה או להישאר בצמרת - באתלטיקו מדריד מהווים הכספים מליגת האלופות 25.5% מההכנסה הכוללת בחמש העונות האחרונות, ואצל יובנטוס 22.9%.

עם זאת, השתתפות בליגת האלופות היא קריטית ביכולת למשוך שחקנים זוהרים. הם לא ימהרו להצטרף למועדונים שלא שם. מנצ'סטר יונייטד צפויה להרגיש את זה בקיץ הקרוב, והיא תידרש לשלם "פרמיה" כבדה בצורת שכר שנתי, כדי למשוך שחקנים למועדון שלא ישחק בעונה הבאה במפעל היוקרתי של אירופה.

ויש עוד עניינים נלווים שלא נכללים בכספי ליגת האלופות, אבל הם מושפעים בעקיפין - הבונוסים שמשלמים הספונסרים למועדונים עבור זכייה בליגת האלופות ונכנסים לקופת המועדון; או היכולת העתידית להציג את ההצלחה בליגת האלופות במו"מ עם ספונסרים. וכמובן הצלחה בליגת האלופות שנותנת לגיטימציה למועדון להעלות את מחירי הכרטיסים והמנויים.

3 השתוללות הגיונית בשוק ההעברות

בימים הקרובים, כאמור, נהיה עדים להעברות שחקנים בסכומים אדירים. יש יותר מדי מועדונים גדולים שאחרי עונה משברית או תקופה ארוכה של משבר, שייצאו מדעתן כדי לחזק את הסגל - מנצ'סטר יונייטד עומדת לפי הערכות בפני קיץ חסר תקדים, גם ריאל מדריד שהחזירה את זינאדין זידאן צפויה להשתולל; באיירן מינכן, שלא הייתה תחרותית באירופה ובקושי זכתה באליפות המקומית, חייבת לעשות משהו יוצא דופן, גם במונחים השמרניים שלה. גם אתלטיקו מדריד, שאיבדה את גריזמן, תוציא לא מעט בצד השני כדי למנוע נזקים ונפילות. האנגליות יתרמו למאמץ את חלקן הקבוע והלא צנוע.

אבל ההשתוללויות הללו הן לא נעדרות היגיון. הדוח מראה כי הקבוצות שמוציאות מאות מיליוני אירו על רכש הן רווחיות. אם לוקחים את שש העונות האחרונות - בין 2012/13 ועד 2017/18 - הרי ש-12 המועדונים שנבדקו בדוח סיימו את התקופה הזו ברווח נקי מצטבר אחרי מס של 1.04 מיליארד אירו. בעונה האחרונה שנבדקה בדוח, 2017/18, עמד הרווח הנקי אחרי מס של 12 הקבוצות הללו על 327.6 מיליון אירו.

ליברפול למשל, שאמונם לא מחזיקה באצטדיון ענק במונחים אירופיים (54 אלף מקומות - האצטדיון ה-50 בגודלו בלבד באירופה כיום) סיימה את עונת 2017/18 ברווח אחרי מס של 106 מיליון ליש"ט.

4 אוהדים יכולים להיות בעלים מוצלחים

הדוח מראה גם כי כל מודל בעלות יכול להצליח ולהוביל להעפלה לגמר ליגת האלופות או לדומיננטיות בליגה. המועדונים המוחזקים 100% בידי אוהדים (ברצלונה וריאל מדריד) מצליחים על המגרש וגם כלכלית. מודל מצליח נוסף מקובל בגרמניה, שם הקבוצות מעניקות אחוזי בעלות לספונסרים הגדולים כחלק מהתחייבות ארוכת טווח - באיירן מינכן חילקה 25% בין אאודי, אדידס ואליאנץ; דורטמונד חילקה 25% בין הספונסרים פומה, סיגנל איידונה ואווניק.

חלק מהקבוצות, בעיקר האנגליות, מעדיפות בעלות זרה. אצל אחדות בעל הון אחד מחזיק ב-100% (מנצ'סטר סיטי, צ'לסי, ליברפול), בעוד אחרות מחלקות את הבעלות בין מספר משקיעים (אתלטיקו מדריד) ולעיתים זורקות נתח מסוים לבורסה (מנצ'סטר יונייטד).

מה יותר טוב? לפחות לגבי השנה יש תשובה: בשבוע הבא יתמודדו בגמר ליגת האלופות שתי אנגליות - אחת עם בעלות אמריקאית (ליברפול) ואחת בבעלות שני אנשי עסקים בריטים (טוטנהאם). 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?