גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיריית ת"א רוצה לשמר בניין רכבת פשוט - ובעלי הדירות מתנגדים

עיריית ת"א: הבניין הוא חלק מניסוי מיוחד של משרד השיכון משנות ה-60, שתכנן האדריכל יעקב רכטר ● הדיירים: שימור לא יאפשר הוספת ממ"ד ותוספת בנייה, וניוד הזכויות המובטח הוא "פתרון הטומן בחובו נעלמים רבים"

הבניין ברחוב אינשטיין. 44 דופלקסים ושבעה קוטג'ים בקומת הקרקע / צילום: איל יצהר
הבניין ברחוב אינשטיין. 44 דופלקסים ושבעה קוטג'ים בקומת הקרקע / צילום: איל יצהר

בניין רכבת פשוט למראה ברחוב אינשטיין ברמת-אביב, עומד במרכזו של סכסוך שכנים באשר לעתידו.
הבניין נמצא בקרן הרחובות איינשטיין ובארט בקרבת אוניברסיטת תל-אביב, ובו ארבע קומות מעל קומת קרקע, הבנויות על מגרש בשטח 4.3 דונם, ובקצהו המערבי כמה חנויות. בבניין 51 דירות.

ההיסטוריה: בניין לדוגמה

בשנים האחרונות מקדמת עיריית תל-אביב תוכנית שהופקדה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ומטרתה: "הגדרת המבנה לשימור כמנוף לחשיפת ערכים אדריכליים של המורשת הבנויה בשנים שלאחר קום המדינה". התוכנית תאפשר ניוד זכויות בנייה לשטח פנוי הצמוד למגרש, כתמריץ לשימורו.

משמעותה של תוכנית השימור היא כי לא תתאפשר תוספת בנייה בבניין עצמו למעט שינויים מינוריים בלבד, בשטח הפנוי של המגרש תותר בניית בניין בן תשע קומות שבו לא ניתן יהיה לנצל את כל זכויות הבנייה הקיימות היום, שינוידו למגרש אחר. בנוסף התוכנית קובעת הוראות מחמירות לביצוע פעולות שיקום ותחזוקה והתנייתן באישור והנחיית מחלקת השימור של העירייה.

מבט חטוף בבניין אינו מלמד למה הוחלט לשמר דווקא אותו, ולא בניינים דומים אחרים ברחוב.

בעיריית תל-אביב-יפו מסבירים כי "ההחלטה על שימור הבניין התקבלה לאחר עבודת מחקר מעמיקה. הבניין הוא חלק מפרויקט חדשני משנות ה-60 המוקדמות - שיכון לדוגמה של האדריכל יעקב רכטר, חתן פרס ישראל ומחשובי אדריכלים הקמת המדינה.

"הפרויקט הוא ניסוי ראשון של משרד השיכון שהזמין שלושה מתחמים לחדשנות בטיפולוגיות למגורים, האחד בבאר-שבע, השני בחיפה והמבנה הזה. על כן, זהו פרק חשוב בסיפור הקמת המדינה וההתיישבות החדשה בארץ ישראל ומקומה של תל-אביב במרחב הלאומי".

הבניין אכן מיוחד מבחינת הרכב הדירות שבו - 44 דופלקסים ושבע דירות קוטג' בקומת הקרקע - תפיסת מגורים שונה מזו שהייתה קיימת בדיור הציבורי בעבר, ובעירייה מציינים שיש לו "עוד מאפיינים ייחודיים לזרם המודרניסטי באירופה".

אבל חלק מהדיירים, ולא רק הם, סבורים אחרת. "אין סיבה להכריז על הבנין ברחוב אינשטיין כמיודע לשימור במגבלות מחמירות", אומר המומחה לשימור אדריכל אמנון בר-אור. "לקחת בניין ולהפוך אותו למונומונט בזמן שגרים בו אנשים שרוצים גם מעלית, וממ"ד, ואת כל האלמנטים שלא מתקיימים במצב הבניין היום, רק בגלל הטענה שהוא הבניין הראשון בארץ עם דירות דופלקס זאת טעות".

בר-אור, שצפוי לצרף חוות דעת להתנגדות בעלי הדירות בבניין, סבור שגם הנימוק עצמו של צוות השימור בעירייה אינו נכון, מאחר ומצא בניינים ישנים במקומות אחרים שיש בהם דירות דופלקס.

"הבניין הזה חשוב וראוי לשימור, אך לא לשימור במגבלות מחמירות. שימור כזה עוצר גם את המגמה העירונית של התפתחות, מה גם שממש ממול קיים בית דיור מוגן רב קומות. אפשר להוסיף בנייה ללא כל בעיה ואף להפך. לא הכל צריך להיות פינוי בינוי, כי אז אנחנו כורתים את הענף שאנחנו יושבים עליו, הפתרון הוא כן לשמר, אבל לא במגבלות מחמירות שאותן יש להשאיר למבנים בעלי ערך אדריכלי משמעותי".

ההתנגדות: השימור נוגד את התוכניות האחרות

19 מבין 51 בעלי הדירות בבניין הגישו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב התנגדות לתוכנית השימור, באמצעות עוה"ד רמי פרגן וגל אראל ממשרד פרגן פלס. אחד המתנגדים, אגב, הוא עו"ד אבי חימי, היו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין. המתנגדים מנו בה כמה טיעונים.

ראשית, אין כל הצדקה בהגדרת הבניין לשימור. שנית, לטענת בעלי הדירות מצבו התחזוקתי של הבניין ירוד, והוא אינו עמיד בפני רעידות אדמה. לטענתם, הגדרת הבניין לשימור תנציח את המצב הקיים, ותגזור עליו להישאר במצבו. שלישית, לדברי המתנגדים, המקלט הקרוב ביותר לבניין ממוקם במרחק שאינו מאפשר לדיירי הבניין בעת הצורך להגיע למקלט בזמן לצורך התמגנות.

טענה נוספת שלהם היא שתוכנית השימור סותרת תוכניות מאושרות אחרות, שהיו מאפשרות להם להרחיב את הדירות. לטענת המתנגדים, לפי התוכניות הקיימות מ-1998, ניתן להרחיב את הדירות בבניין לשטח של 89-106 מ"ר, כלומר תוספת בנייה של 28 מ"ר לכל דירה בבניין. תוכנית המתאר העירונית תא/5000 שהופקדה ב-2013, מייעדת את הבניין לבנייה של עד תשע קומות על רחוב איינשטיין ועד 15 קומות בעורף הרחוב. כמו כן התוכנית הגדירה את האזור כמיועד להתחדשות עירונית, ומסמך מדינות להתחדשות השכונה שאושר בוועדה המקומית בינואר 2014, כלל את המגרש.

לטענת המתנגדים, תוכנית השימור פוגעת בהם, ומונעת כל אפשרות להרחיב את דירותיהם בהתאם לתוכניות המאושרות. עוד הם אומרים כי "הבניין כלל אינו ראוי לשימור מחמיר ונראה כי ההחלטה לקידום התוכנית לא נבעה משיקולי שימור טהורים, אלא היא שרירותית ונובעת מלחצים יזמיים".

לטענתם, "ניוד הזכויות" בתוכנית, הוא פתרון הטומן בחובו נעלמים רבים, ולא מן הנמנע כי יהיה קשה עד בלתי ניתן להוציאו אל הפועל. "לא ברור לאן ניתן יהיה לנייד את הזכויות האלה, כאשר מימוש הזכויות כפוף לרצונו של מאן דהוא לרכוש אותן, כפוף למשא ומתן עם אותו גורם".

לטענת העירייה, נציגות של 75% מהדיירים הביעה תמיכה בתוכנית השימור, והתחייבה לוותר על תביעות עתידיות בגין התוכנית לרבות תביעת פיצויים בגין ירידת ערך הדירות בבניין.

אולם לטענת המתנגדים, הם מעולם לא נתנו הסכמתם לתוכנית, ומעולם לא הסמיכו איש מדיירי הבניין לתת הסכמות כלשהן בשמם. לטענת המתנגדים, הם חושדים כי מאחורי אותה נציגות דיירים עומדים "כרישי נדל"ן" אשר כיוונו את המהלכים.

"התוכנית מקודמת בליווי נציגות הבניין, ומציעה מנגנון שיבטיח כלכליות שימור הבניין. ההתנגדות טרם התקבלה. בבוא העת היא תובא לדיון בהתנגדויות בוועדות המקומית והמחוזית, ובדיונים אלה יינתן מענה מפורט, גם בנושא השימור.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל