גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקית הרכב פיאט-קרייזלר יורדת מהמדף? הציעה מיזוג בחלקים שווים לקבוצת רנו

בהודעה לעיתונות מסרה פיאט קרייזלר כי 50% מהחברה הממוזגת יוחזקו בידי בעלי המניות שלה, ו-50% האחרים בידי בעלי המניות של קבוצת רנו, ב"מבנה בעלות מאוזן" ● החברה הממוזגת תהיה יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם במונחי ייצור, לאחר פולקסווגן וטויוטה, ולפני ג'נרל מוטורס

הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס
הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס

פיאט קרייזלר מציעה להתמזג עם רנו, במהלך שיטלטל את תעשיית הרכב העולמית. בהודעה לעיתונות אמרה פיאט קרייזלר ש-50% מהחברה הממוזגת יוחזקו בידי בעלי המניות שלה, ו-50% האחרים יוחזקו בידי בעלי המניות של קבוצת רנו ב"מבנה בעלות מאוזן".

לרנו כבר יש ברית עם ניסאן. לרנו ולניסאן יש שותפות בת 20 שנה שבמסגרתה הן חולקות טכנולוגיה וחלקי רכב. רנו מחזיקה ב-43.4% מניסאן, וניסאן מחזיקה ב-15% מרנו.

הקשר בין רנו לניסאן סובל ממתח מכיוון ששני הצדדים דנים בסוגיה האם לבצע שינוי יסודי בהסדר החזקת המניות הצולבת, וכיצד לקחת החלטות משותפות על מודלים וטכנולוגיות עתידיים.

אם רנו ופיאט קרייזלר יתמזגו, תיווצר חברת רכב ששווייה יגיע לכ-37 מיליארד דולר, ושתייצר קרוב ל-9 מיליון מכוניות נוסעים וטנדרים בשנה. החברה הממוזגת תהיה יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם במונחי ייצור, לאחר פולקסווגן וטויוטה, ולפני ג'נרל מוטורס.

"מדובר בהחלט על יותר מפלטפורמה משותפת או מיזם משותף", אמר אחד האנשים שמכירים את הנושא מקרוב.

הברית של רנו עם ניסאן, שמיצובישי הצטרפה אליה מאוחר יותר, נחשבה בשעתה כדוגמה לפתרון לבעיית העלויות הגבוהות של פיתוח וייצור מכוניות חדשות, ללא הסיכונים של מיזוג מלא. השתתפות בפלטפורמות ייצור ומשאבי הנדסה, וכן ברכש חלקים, יכולה לסייע בהורדת עלויות.

מחלוקות בין רנו לניסאן

אבל רנו וניסאן מצויות במחלוקת מאז מעצרו בשנה שעברה של קרלוס גוהן, שהיה יו"ר שתי החברות. גוהן הואשם על ידי התביעה בטוקיו בסעיפים שכוללים הטיית כספים של ניסאן לטובתו האישית. הוא טוען לחפותו, ושוחרר בערבות בחודש שעבר.

בנוסף, אותם מיליארדי דולרים בחסכונות שחברות הברית טוענות שמגיעים מסינרגיה לא תורגמו לרווחיות גבוהה יותר בהשוואה ליריבות האזוריות של רנו וניסאן.

למיזוגים בין יצרניות רכב יש רקורד מעורב. חלק מהם נכשל בגלל תרבויות ארגוניות שונות או בגלל גאווה לאומית. דוגמה לכך הייתה הכישלון של דיימלר (מרצדס) כבעלים של קרייזלר. מנגד, קבוצת PSA הצרפתית, היצרנית של רכבי פז'ו, המצליחה לחולל מפנה עסקי חיובי באופל, שהייתה יצרנית מפסידה כרונית, אחרי שרכשה אותה מג'נרל מוטורס.

יו"ר רנו, ז'אן-דומיניק סנאר, נפגש ביום שישי עם שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר, והציג בפניו תוכנית מיזוג, מסר מקור שמקורב למגעים. ממשלת צרפת, שמחזיקה ב-15% ברנו, אינה מתנגדת למיזוג המוצע, לפי אותו מקור.

סמלים של תעשייה לאומית

רנו ופיאט-קרייזלר נחשבות שתיהן לסמלים של תעשייה לאומית במדינות הבית שלהן, שבהן גאווה לאומית החזיקה במקרים רבים את יצרניות הרכב ברחבי אירופה עצמאיות. כאשר הביקוש למכוניות חדשות יורד, היצרניות שוקלות שוב את היתרונות של התרחבות לממדים עולמיים.

במידה שלא יבשיל מיזוג מלא בין שתי החברות, פיאט קרייזלר עשויה להצטרף לברית רנו-ניסאן-מיצובישי, לפי מקורבים. ברית כזו תייצר כ-15 מיליון כלי רכב בשנה, ותהיה קבוצת הרכב הגדולה בעולם.

אבל הוספת חברה רביעית לברית תסבך אולי את העניינים בשעה שהברית הנוכחית כבר נמצאת תחת לחץ. רנו וניסאן מנסות לגבש חזון עתידי לברית שלהן. רנו ניסתה להציע מיזוג מלא עם ניסאן בחודש שעבר, אך נדחתה. ניסאן הודיעה שהיא מעוניינת שהיא ורנו יהיו עצמאיות יותר.

מקורות יודעי דבר מעריכים שניסאן לא מעורבת בשיחות של רנו עם פיאט קרייזלר. לא ברור איך הנהלת היצרנית היפנית תגיב. להערכת אנליסטים, הטנדרים והג'יפים של פיאט קרייזלר יכולים להשלים את קו המכוניות של ניסאן בשוק האמריקאי, ולספק לה את כלכלת הגודל בשוק שבו ביצועיה האחרונים היו מתחת לממוצע. 

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו