גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן לחשוב מחדש על מיזוג בין אל על לישראייר

דוחות אל על לרבעון הראשון ב-2019, שפורסמו אתמול, המצביעים על העמקת ההפסדים וקיטון בנתח השוק שלה, לא מותירים ספק באשר לצורך של אל על ללכת להתייעלות ● אחד מהמהלכים האפשריים הוא מיזוג עם ישראייר - מהלך שנבלם בעבר, אך בעקבות הביצועים החלשים של אל על - ייתכן שיוחזר לשולחן המו"מ

הדוחות שפרסמה אתמול (ד') אל על לרבעון הראשון ב-2019, המצביעים על העמקת ההפסדים ל-55 מיליון דולר וקיטון בנתח השוק שלה ל-25.3%, לא מותירים ספק באשר לצורך של אל על  ללכת למהלכים של התייעלות. בשבוע שעבר אמר זאת יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, בכנס התעופה של איגוד הטייסים, וגם מנכ"ל אל על גונן אוסישקין מבין ויודע שהתייעלות היא צו השעה.

התייעלות לרוב מיוחסת לקיצוץ בכוח-האדם בחברה, שמונה יותר מ-6,000 עובדים, אבל היא יכולה להיעשות באמצעות קונסולידציה - התאגדות של כמה חברות תעופה לחברה אחת וברית אחת - מהלך עולמי שלא פסח על אף שוק, כולל השוק הגדול ביותר בארה"ב.

אל על אינה חברה רצויה בשלוש בריתות התעופה הפועלות בעולם: סטאר אליאנס (לופטהנזה-טורקיש-יונייטד), וואן וורלד (בריטיש איירוויז-אמריקן איירליינס-קתאי פסיפיק) וסקיי-טים (אייר פראנס-KLM-דלתא-קוריאן אייר). בריתות אלה מאפשרות לחברות גמישות בהזמנת טיסות וצבירה ומימוש של נקודות נוסע מתמיד.

לפיכך המהלך של אל על עשוי להיות מיזוג עם ישראייר. אל על ניסתה להניע את המהלך, אך בינואר 2018 בלמה אותו הרשות לתחרות. הפעם, עקב התחרות המחריפה - יש להניח ובעיקר לקוות שברשות לתחרות מישהו יתפכח.

אוסישקין אמר בכנס איגוד הטייסים כי "המדינה לא רואה את התהליכים הגלובליים המתרחשים בענף בצורה נכונה". והוא צודק - העולם הולך לקונסולידציה, וישראל לא יכולה להרשות לעצמה לבלום מהלך שעשוי להרים את אל על, בשעה שהיא מעודדת את חברות התעופה הזרות.

ישראייר אומנם ממשיכה להציג נתונים כספיים טובים, אולם עדיין הבעלים אי.די.בי זקוקה למזומנים ותרצה למכור אותה - זאת אף שלאחרונה מכרה מניות של כלל והמכירה של ישראייר דחופה עבורה פחות. אל על תוכל להגדיל באמצעות מיזוג עם ישראייר את נתח השוק שלה, שהגיע לרבע מכלל הפעילות בנתב"ג ומלמד על הקושי שלה להתמודד עם התחרות ולקטוף את פירות הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס תומך אף הוא במיזוג. "לא ייתכן שבתוך עשור יפעלו באירופה שש עד שמונה קבוצות תעופה משמעותיות - לופטהנזה, בריטיש איירוויז, אייר פראנס KLM - ובשוק קטן כמו ישראל יפעל מספר דומה של חברות תעופה", אמר בכנס איגוד הטייסים. "ענף התעופה הוא ענף עתיר השקעות ויחד עם הוצאות התפעול הן מושפעות מאוד מיתרון הגודל".

סירקיס אינו מכחיש כי מבחינתו מיזוג עם אל על היא אופציה ריאלית, "כמו גם עם חברות אחרות". לדבריו, "ישראייר מציגה כבר חמש שנים רווח ממוצע של 10 מיליון דולר בשנה. ההכרה כי חייבים למזג פעילויות נובעת מעוצמה לא מחולשה".

נכון לעכשי, אל על אומנם לא מקיימת שיחות עם ישראייר, אבל ייתכן שזה כיוון שכדאי לה לשקול: ישראייר תוכל לספק לה את הפן הסיטונאי של חבילות הנופש, חוליה חלשה של אל על, ולחזק את נושא הטיסות בשבת.

הנימוקים שבגינם נדחה המיזוג נשמעים היום אפילו יותר מופרכים מאז: החשש העיקרי ממיזוג היה קיבוע הדואופול של ארקיע וישראייר בקו לאילת, שכן אל על תימנע מלחזור להפעיל טיסות לאילת. אל על לא מתכוונת להפעיל טיסות לאילת, ובמצב של השוק הדועך הזה עקב הסכנה של סגירת שדה דב והעתקת הטיסות לנמל התעופה רמון - אין לה שום סיבה אפילו לשקול את מה שהיא לא שקלה ממילא.

הסיבה השנייה לדחיית המיזוג הייתה התלות המוחלטת של חברות ישראליות בשירותי האבטחה הבלעדיים לאל על. אלא שהמדינה יכולה להוציא מידי אל על את נושא אבטחת הטיסות ולהעבירו ליישות עצמאית או לרשות שדות התעופה, בעיקר לנוכח העובדה שממילא גם היום קיימת תלות מוחלטת מצד המתחרות הישראליות באגף האבטחה של אל על.

במאי 2018, בראיון שהעניק ל"גלובס" אלכס דיכטר, שותף בכיר במקינזי, הוא ציין כי "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל החברות הזרות להיכנס לשוק בשעה שהיא בולמת את התחרות של החברות הישראליות. זה מצב בעייתי שבמדינות אחרות פתרו באמצעות קונסולידציה, שכאן הממשלה לא מאפשרת".

מאז שבקשת המיזוג נדחתה, תג המחיר של ישראייר עלה ל-60 מיליון דולר, עקב התעניינות של רוכשים פוטנציאליים. הסכום עשוי להיות בעייתי לאל על, אלא אם תישקל עסקת החלפת מניות כמו במתווה המקורי.

האם השירות חשוב יותר מהמחיר?

עולם התעופה אומנם נאבק על המחיר, אבל יש חברות שבוחרות לקחת את הבידול שלהן לכיוון השירות ויוצאות מנקודת הנחה שיש מי שמוכן לשלם יותר תמורת יחס טוב יותר.

בסינגפור איירליינס, ששנה אחרי שנה קוטפת את התואר "החברה הטובה בעולם", השירות והיחס האישי לא נעצרים רק במחלקות העסקים. גם הנוסעים במחלקת תיירים מרגישים אחרת. נ' הוא ישראלי שמתגורר מדי שנים בסינגפור, והוא מספר כי בכל טיסה, הדייל או הדיילת פונים אל הנוסעים בשמותיהם (שאותם הם משננים מראש או באמצעות טאבלט שמשמש אותם בטיסה). אם לא די בכך, הם גם זוכרים העדפות של נוסעים ליין לבן למשל או למיץ תפוחים.

"זה נשמע משהו קטן, אבל זה נעים בכל פעם מחדש", מספר נ'. סינגפור איירליינס אינה חברה זולה ואינה מתיימרת להיות כזו. נהפוך הוא, מנהליה סבורים כי מי שיכול ורוצה לשלם יותר ולזכות ליחס אחר - עושה את הבחירה שלו, ומי שלא - יכול לבחור בחברה אחרת, ולשלם פחות.

הדוחות שמפרסמת החברה מוכיחים שיש קהל גדול שמוכן לשלם. ב-2018 הטיסה סינגפור איירליינס 19.5 מיליון נוסעים. הצי שלה מונה 107 מטוסים. החברה טסה ל-62 יעדים ב-32 מדינות. קבוצת סינגפור איירליינס מונה גם את המותגים המקומיים סילק אייר ו-Scoot ואת 2018-2017 (מרץ עד מרץ) סיימה החברה ברווח נקי של 893 מיליון דולר, לעומת 360 מיליון דולר בשנה קודמת.

המסקנה: יש מי שמוכן לשלם יותר ולקבל יותר, אפילו אם זה מסתכם בעיקר בתשומת-לב. התובנה הזו מתחזקת גם לנוכח הדוחות שפרסמו חברות הלואו קוסט ריאנאייר ואיזי ג'ט, מלכות הטיסות המוזלות. שתי החברות הבריטיות ששינו את פני ענף התעופה הציגו דוחות שבהם כיכבו חיצים אדומים בכיוון מטה - ריאנאייר דיווחה על ירידה של 30% ברווח ל-1.02 מיליארד אירו לעומת 1.45 מיליארד אירו בשנה הקודמת, וצופה כי הרווחים ימשיכו לרדת גם השנה. הירידה ברווחים באה למרות גידול של 7% בהיקף הנוסעים ועל רקע שחיקה של 6% במחירי הכרטיסים.

הדוחות של איזי ג'ט משקפים גידול של פי 4 בהפסד הנקי ל-218 מיליון ליש"ט. שתי החברות תולות את הדוחות באי-הוודאות בברקזיט ובעליית מחירי הדלק - איום המרחף על כל החברות. מה שעולה מהדוחות הוא שכרטיסי טיסה ב-10 אירו ופחות מכך יתחילו להיעלם מהנוף, ורמת המחירים שירדה לשפל תצטרך להתאזן. כל ענף צריך חברות בריאות ויציבות, ולא חברות שוברות שוק שלבסוף נעלמות ממנו.  

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד