גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקהילה העסקית חייבת להפסיק לשתוק

הרס הדמוקרטיה יפגע בעסקים יותר מהתבטאויות פוליטיות של אנשי עסקים

קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

הסוגיה של מידת המעורבות הרצויה של אנשי עסקים בשאלות שעומדות על הפרק בציבוריות הישראלית היא סוגיה שנויה במחלוקת, לא רק בישראל, והיא גם אינה מוגבלת לאנשי עסקים. היא מתייחסת לכל מי שיש לו מעמד ציבורי מסוים ויכולת השפעה על אחרים כמו אמנים לסוגיהם, אנשי אקדמיה, סופרים ואחרים.

החשש לפגיעה בעסקים או פגיעה בפרנסה של כל מי שתלוי במשרדי ממשלה וברגולטורים מסוימים, עקב פגיעה אפשרית ברגשות של חלק מן הלקוחות או העובדים באותן חברות, מאפיינים, שלא לומר מכתיבים, את התנהגותם של אנשי העסקים בישראל. יוצא הדופן הוא כאשר העניין נוגע להם ישירות או עלול לפגוע בהם ישירות, ואז הם כמובן מתבטאים נגד.

ככלל, אנשי עסקים נמנעים מלהתבטא בסוגיות ש"אינן נוגעות להם". מה כבר יש להם להרוויח מכך? הסיכון מבחינתם גדול מדי וקל להבין אותם.

זה לא מקרי שבעלים או בכירים בחברות הייטק בישראל, כמו גם בארה"ב, מוכנים להתבטא יותר מאשר עמיתיהם מענפי משק אחרים בסוגיות ציבוריות, ואפילו פוליטיות. זאת, מאחר שהם פחות תלויים מאחרים בהחלטות ממשלתיות. עם זאת, גם ההייטקיסטים גוזרים על עצמם בדרך כלל דום-שתיקה.

הסוגיה הציבורית הנוכחית שעומדת במרכז היא הסוגיה של החסינות ופסקת ההתגברות. הנושאים האלה לא באמת אמורים להיות נושאים פוליטיים.

הם נהפכו לכאלה ונצבעו כפוליטיים משום שמתוקף הנסיבות שבהן הם עלו, הם חשודים באינטרסים פוליטיים אישיים של אנשים החשודים בפלילים, ואינטרסים פוליטיים של מתנגדיהם, שמבקשים לנצל את הסיטואציה הזו למטרות פוליטיות.

לו הנושאים האלה היו עולים בנסיבות אחרות, אפשר היה לקיים דיון ענייני בהם ללא התלהמות יתרה. אבל, זה אינו המצב כרגע, ולכן הנושאים האלה הופכים להיות לדגל של "משילות" מהצד האחד של הספקטרום הפוליטי, ולדגל של מאבק על קיומה של הדמוקרטיה הישראלית מן הצד האחר של המפה הפוליטית.

החלטת הכנסת לבטל את חסינות חבריה לא התקבלה לפני כ-15 שנים בחלל הריק. היא באה על רקע מעשי שחיתות שבהם נתפסו חברי כנסת והיא נוגעת לפלילים. ההחלטה לא נועדה למנוע מחברי הכנסת את האפשרות להביע באופן חופשי וללא מורא את דעותיהם. מאז, המצב בזירה הפלילית של מעשי שחיתות רק החמיר, ושלושה משרי הממשלה חשודים היום בפלילים, כך שהטענה שבסך-הכול הכנסת חוזרת בעניין זה למצב שהיה טרם ביטול חוק החסינות, היא טענה מיתממת.

ואשר לפסקת ההתגברות, היא נוגעת למאזן הכוחות בין הרשות המחוקקת והמבצעת לבין הרשות השופטת ואי-אפשר לדון בה באופן ענייני כיום. גם כאן לא צריך להיתמם. הנושא מונח לפתחם של הממשלה והכנסת מזה זמן, בלי שנעשה דבר, והדחיפות שלה כיום איננה מקרית ואינה עוסקת רק בחוקים, אלא גם בהחלטות מינהליות.

אבל, בכל מקרה דיון כזה צריך להתקיים באווירה רגועה יותר שלא על רקע פוליטי מיידי ופרסונלי. ובמבט רחב יותר, חלק ניכר מהבעיות בעבר, בהווה ובעתיד היו נחסכות מאתנו ומקבלות מענה לו הייתה למדינת ישראל חוקה של ממש.

השאלה הרחבה יותר מעבר לחוק החסינות ומעבר לפסקת ההתגברות היא השאלה לאן הולכת הדמוקרטיה הישראלית. אי-אפשר לקחת את הדמוקרטיה כנתון מובן מאליו. רבים בחברה הישראלית לא רואים בה ערך. רבים אינם מבינים את הקשר בין שחיתות לבין יציבות הדמוקרטיה, ובין הדמוקרטיה לחופש האישי שלהם. יתרה מזו, הדוגמאות של הונגריה, טורקיה, פולין, איטליה, רוסיה וכדומה, קורצות ללא מעט אנשים שמעדיפים משטר סמכותני על דמוקרטי. לכן חשוב כל כך שכל מי שהדמוקרטיה וערכיה חשובים לו, שישמיע את קולו.

משטר דמוקרטי עשוי להתחסל באחת משתי דרכים.

הדרך האחת היא הפיכה צבאית בסגנון פרנקו של ספרד, שלטון הקולונלים ביוון, או שלטון צבאי שאפיין בפרקי זמן שונים מדינות בדרום אמריקה. אני מאמין ומקווה שזה לא תרחיש אפשרי בישראל.

יש גם דרך שנייה והיא פחות מורגשת בדרך כלל. בדרך הזאת קשה להצביע, בוודאי בזמן אמת, על אירוע אחד, החלטה אחת או חקיקה אחת, שגרמה לחיסול הדמוקרטיה. זה כמו מחלה שקטה ולא כואבת, סוג של הסתיידות עורקים, שלא חשים בה עד שהיא מתפרצת ונהיית לעובדה מוגמרת שקשה לטפל בה.

בינואר 2011 כתבתי מאמר בנושא זה של שתיקת המגזר העסקי בכותרת "מגזר השתקנים", ואין לי אלא לחזור על הדברים, שהיו נכונים אז, נכונים היום, ונכונים תמיד.

"אני מבקש להזכיר לחבריי, אנשי העסקים בישראל, שאנחנו לא נולדנו כאלה. איש עסקים, כמו כל אחד אחר, הוא קודם כל בן אדם, אח"כ אזרח המדינה, שיקרה לליבו לא פחות מלכל אחד מ-120 חברי הכנסת, ורק לבסוף - איש עסקים. איש עסקים הוא גם, קודם כל, הורה לילדיו, בן (או בת) להוריו, סבא (או סבתא) לנכדיו. לכן, מוזר לי כל כך לראות את אדישותם של חלקים גדולים מהקהילה העסקית לשחיקה בערכים הדמוקרטיים שמדינת ישראל נוהגת להתגאות בהם. עוד יותר מוזרה בעיני העובדה, שמעטים כל כך רואים את הקשר הישיר בין תרבות דמוקרטית בריאה לסביבה עסקית בריאה ולפריחה כלכלית".

מאז 2011 חל שיפור במצב. המגזר העסקי החל להביע עמדות ולא רק בנושאים מצומצמים הנוגעים רק לו. הוא כבר אינו מה שאני מכנה "מגזר השתקנים". כמה מאנשי המגזר יצאו מהמנזר, יצאו מד' אמותיהם - אבל השיפור הזה רחוק מלהספיק, בוודאי על רקע הסוגיות הבוערות שמאיימות לשרוף את המדינה, ובראשן סוגיית השחיתות.

הקהילה העסקית חייבת להבין ולהפנים שאם היא תיתן לרוח הרעה להשתלט על המדינה היא תהיה בין הראשונים לשלם את מחיר הפחד והאדישות. המחיר שאנשי עסקים, והאזרחים ככלל, ישלמו על אי שתיקתם היום, ולחלק מהם יהיה מחיר, יתברר כמחיר קטן בהשוואה למחיר הנפשי והכלכלי שהם ישלמו בעתיד על שתיקתם היום.

ולא רק אנשי עסקים צריכים לעשות חשבון נפש היום. זה נכון גם לגבי פוליטיקאים. כלום לא נמצא צדיק אחד בסדום לקום ולהשמיע את קולו? מה עם הציונות הדתית, מה עם חברים ומנהיגים הגונים של הליכוד? היכן הם?

יש רגעים שבהם יש חובה להניח את האינטרסים העכשוויים והצרים של היום, כדי שהמדינה תהיה ראויה לילדינו ולנכדינו-נכדותינו. אנחנו ממש ברגע הזה.

הכותב הוא יו"ר מיטב דש

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות