גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדברים כל כך דפוקים שהחלטתי: אני פשוט אעשה אמנות מכל זה

היא שרה על מוות, על גבעות קליפורניה שבוערות באש, מצטלמת לקליפ כשהיא מזילה דמעות שחורות ● בילי אייליש, רק בת 17, הפכה לתופעה חתרנית, עם 300 מיליון צפיות ביוטיוב וזרם אופנתי סהרורי שרשום על שמה ● כך הפכה הצעירה האפלה לקול של דור: “חלק מהמבוגרים חושבים שזה רע - שירים על דיכאון, נטיות אובדניות או פשוט נגד עצמי, אבל אני מרגישה שיש נחמה בלראות שמישהו אחר חווה את אותן תחושות כמוך"

בילי אייליש / צילומים: Shutterstock.com Gettyimages ישראל/ א.ס.א.פ קראייטיב
בילי אייליש / צילומים: Shutterstock.com Gettyimages ישראל/ א.ס.א.פ קראייטיב

כשאחד מראיונות הווידיאו שנתנה גרר בדיחות על חשבונה בעקבות 'טיקים' והתנהגות מוזרה שלה, נאלצה בילי אייליש להתוודות: "יש לי תסמונת טורט מאז שאני זוכרת את עצמי". הווידוי המפתיע לא רק שלא גרם לאנשים להתרחק, אלא הוביל לתמיכה והערכה עצומה על הפתיחות והכנות שלה. בעקבותיו, בני נוער רבים פנו אליה וסיפרו שגם להם יש תסמונת טורט, ושבזכותה הם מבינים שלמרות זאת אפשר להצליח, ובגדול. אם עוד לא יצא לכם להכיר או לשמוע, זוהי בילי אייליש, זמרת הפופ הכי פחות מתקתקה שיש, הכי 'לא נורמלית', שהופכת לקול של הדור הצעיר.

אייליש, רק בת 17, היא הזמרת הראשונה שנולדה אחרי שנת 2000 והגיעה לאלבום שדורג במקום הראשון. השירים שלה רשמו כבר מעל מיליארד הורדות, ולפני כחודשיים היא שחררה אלבום חדש '?When we all fall asleep, where do we go', שצובר תאוצה וכבר בשבוע הראשון לצאתו מכר מעל 300,000 עותקים.
ההוויה שלה לא מתנקזת לשירים בלבד. יש לה סטייל ייחודי שהיא כמגדירה כ-'Wonky', השיער שלה צבוע בגווני כחול וסגול, היא לובשת בגדים רחבים וצבעוניים, עונדת שרשראות כבדות וטבעות גותיות, וכפי שהיא אומרת: "אני אוהבת ללבוש דברים מוזרים. אני רק מנסה לגרום לאנשים להסתכל עליי". סגנון הדיבור שלה אינו מתנצל או מתיימר להיות משהו שהיא לא, ויש לה תובנות מפוכחות על החיים; "להיות עצובים זה בזבוז זמן", "בסוף כולנו נמות", "תעשו מה שאתם רוצים בלי לחשבן".

היא גדלה בבית קטן ובו שני חדרי שינה, את אחד מהם חלקה עם הוריה ואחיה עד גיל שש, אז עברו ההורים לישון בסלון. היא התחנכה בחינוך ביתי - ההורים, מוזיקאים-שחקנים, נתנו לה ולאחיה פיניאס להתנסות בלימודים לא שגרתיים שמבוססים על מה שמעניין אותם. כך גילתה את חיבתה לרכיבת סוסים, לריקוד ולשירה. כבר בגיל 11 החלה לכתוב שירים: "אני חייבת לשים את כל מה שיש לי בראש בחוץ, במילים. אם תיכנסו לחדר שלי תראו קיר מלא במחשבות ובתחושות שלי".

גם אחיה פיניאס, שגדול ממנה בארבע שנים, נמשך לתחום המוזיקה, וכשהיה בן 17 כתב את השיר 'Ocean eyes' עבור הלהקה שלו. הפריצה הגדולה קרתה כאשר פיניאס ביקש מאחותו (אז בת 13) לשיר את השיר, והוקסם. "לבילי יש יכולת לקחת כל שיר וליצוק לתוכו רגש - בכל פעם שהיא מבצעת שיר, אני מאמין לו", הוא אמר. הם הקליטו את השיר ב'סטודיו הביתי' שלהם - כלומר, בחדר של פיניאס, שם נכתבים מרבית השירים (אייליש פעם העידה שניסיון להקליט בסטודיו 'אמיתי' הרגיש לה מוזר, והיא מעדיפה לשיר על הכריות בחדר של אחיה) - והעלו אותו לרשת. ואז התרחש מה שכל אמן חולם עליו - מספר ההשמעות צבר תאוצה והגיע תוך זמן קצר ל-50,000, ועדת מעריצים נוצרה באופן אורגני.

בילי אייליש / צילומים: Shutterstock.com Gettyimages ישראל/ א.ס.א.פ קראייטיב

אייליש נהפכה נערצת על בני דורה, דור ה-Z. אי אפשר להתעלם מקצב ההתפשטות של התופעה: ב-2017 היו לה 257,000 עוקבים והיא הופיעה בסיאטל מול 500 אנשים, ואילו היום המספר עומד על 17.9 מיליון עוקבים והקהל שלה בהופעות כבר מונה עשרות אלפי אנשים.

כדי להבין את מימדי הצלחתה, צריך להבין יותר טוב מה מניע את דור ה-Z. הדור הזה, בייחוד בארה"ב, גדל למציאות שבה שני אירועים משמעותיים עיצבו את חווית הילדות שלו ואת זהותו. הראשון הוא אסון התאומים ב-2001 והשני הוא המשבר הכלכלי של 2008. שניהם יצרו אצל בני דורה של אייליש חוסר ביטחון אימננטי.

מתוך המקום הזה אייליש מסבירה את הדחף שלה ליצירה קודרת: "זה דבר טבעי עכשיו - חלק גדול מלוס אנג'לס עולה באש, ואין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בנוגע לזה. השמים אפורים-כתומים וזה לגמרי טבעי. יש ירי בבתי ספר כל הזמן וגם זה הפך לנורמלי. זה דפוק לגמרי! זה העולם הנורמלי שלנו וזה לא מוזר בעינינו, כי זה מה שהיה לדור שלנו תמיד. הדברים כל כך דפוקים שהחלטתי: אני פשוט אעשה אמנות מכל זה".

בשנים האחרונות, בני נוער רגילים למצוא סרטוני וידאו מצמררים המתעדים את חיילי דעאש עורפים ראשים, ואירועי טרור המסוקרים בלייב הם עניין שבשגרה. אז מה הפלא שכשהם מכתירים את מלכת הפופ שלהם, הם בוחרים באייליש ולא בזמרת מתוקה? מבחינתם, אייליש איננה עוד אלילה מלאכותית ולא אותנטית, אלא מייצגת של המציאות בה הם מצאו את עצמם.

היא שרה על מפלצות מתחת למיטה, על גבעות שבוערות באש, מצטלמת לקליפ כשמעיניה זולגות דמעות שחורות, ומשתמשת באפקטי סאונד מסעירים, כמו צליל מקדחת רופא שיניים: "ישבתי אצל רופא השיניים ושמעתי את רעש המכשירים ואמרתי לעצמי, רגע אני חייבת להקליט את זה! הוספנו את הצלילים לתוך השיר וזה יצא ממש מגניב", כל אלו הופכים אותה ליוצרת שונה לחלוטין בנוף. האלבום האחרון שלה ממצב אותה כאמנית בעלת שפה מוזיקלית ייחודית. השיר 'Bury a Friend', למשל, מורכב (בין השאר) מבית-פזמון מקדים-פזמון-גשר-בית, וזה בשונה משירים ‘רגילים’, שיש להם לרוב תבנית של בית-פזמון-בית.

אייליש, באינסטגרם, כמו בפלטפורמות אחרות, מייצגת מודל שלא מסתיר את הפגיעות שבה, ובמכוון, אף תמונה שלה היא לא באמת 'מושלמת'. היא לובשת בגדים שנראים גדולים עליה בכמה מידות, מה שמקשה לראות את הסילואט הטבעי שלה. היא מצולמת פעמים רבות עם איפור מרוח או ללא איפור ושיער 'לא עשוי', ומציגה את האנושיות שבה.

הדור הזה, שכנראה הלך לאיבוד בין המסכים והחיים המושלמים של אחרים, נסחף אחרי אייליש, המציגה בפניו דרך אחרת לחוות את העולם. "אתה יודע למה אנשים מעריכים אותי? כי אני אומרת כל מה שאני רוצה להגיד, כי אם אני לא אגיד, אז מה הפואנטה?". בהופעה שלה היא הגדילה לעשות וביקשה מהקהל להרחיק את הסמרטפונים למשך השיר, בעודה טוענת כי אם תמות באותו הרגע על הבמה, הם ימשיכו לצלם באין מפריע. הישירות הזו שלה מרעננת בעולם המוזיקה, וכך, אייליש שובה את לב המעריצים.

ברוב הסרטונים שהיא מעלה היא משדרת מלנכוליות. "כולנו עצובים, כל האמנים, אנחנו אנשים עצובים", אמרה. "ילדים משתמשים בשירים שלי כמו בחיבוק. חלק מהמבוגרים חושבים שזה רע - שירים על דיכאון, נטיות אובדניות או פשוט נגד עצמי, אבל אני מרגישה שלראות שמישהו אחר חווה את אותן תחושות ומרגיש נורא, בדיוק כמוך, יש בזה נחמה".

בילי אייליש / צילומים: Shutterstock.com Gettyimages ישראל/ א.ס.א.פ קראייטיב

הכוח הכלכלי

אייליש מבינה את הכוח הכלכלי שבידיה, ובחנות המקוונת שלה היא מוכרת טישירטים, כובעי צמר ושלל אביזרים, לרוב בצבע ירוק בהיר, הצבע שהכי מזוהה איתה.
מלבד עמוד האינסטגרם הרשמי שלה היא גם מתחזקת עמוד נוסף, @blohsh, בו היא מקדמת את האופנה שלה. לאחרונה, בשיתוף פעולה עם האמן טקשי מוריקמי, יצרה קולקציית קפסולה צבעונית. היא מרבה ללבוש פריטים שעוצבו במיוחד עבורה ומשלבים לוגואים של מותגים כמו לואי ויטון וגוצ'י, דווקא מתוך ניסיון לבטא כפירה במוסכמות המיינסטרימיות. כשהיא בוחרת להשתמש בסמלים אלה, כמו המונוגרם של לואי ויטון, זו קריאת תיגר מצדה על כל מה שמקובל, ממש כשם שהיא מסרבת להגדיר את המוזיקה שלה כסגנון אחד או אחר אלא כ'מוזיקה של בילי', גם הסטייל שלה הפך להיות מזוהה עמה והוא לחלוטין ייחודי ושונה.

בין אם לשפוט לפי סגנון המוזיקה שלה וחוש הסטייל, או לפי היכולת לשדר אותנטיות ופגיעות המעוררת השראה בקרב בני דורה, אייליש פה כדי להישאר, אז תתחילו לשנן את השם ואת השירים.

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%