גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תלויים על בלימה: צ'מפיון מוטורס התרשלה בטיפול בבלמים - ותפצה את הנהג בכ-32 אלף שקל

ביהמ"ש חייב את צ'מפיון מוטורס בתשלום פיצויים הרתעתיים ללקוח לאחר שהתרשלה בטיפול במערכת הבלמים של רכבו ● ביהמ"ש: "פסיקת פיצוי משמעותי תסייע למנוע חזרתם של מקרים דומים" ● צ'מפיון מוטורס: "מדובר באירוע חריג ביותר"

אאודי Q5 / צילום: רפי קוץ
אאודי Q5 / צילום: רפי קוץ

אחד מהפחדים הגדולים ביותר שנהג עלול לחוות במהלך נסיעה הוא שמערכת הבלמים של הרכב בו הוא נוהג לא תעבוד כשיזדקק לה.

מקרה טרגי שזכור בעניין זה הוא התאונה המחרידה שאירעה לפני כ-7 שנים בכניסה לטבריה, בה נהרגו 8 בני משפחת אטיאס מהיישוב בר-יוחאי בצפון, בין השאר לאחר שהרכב היה במצב של האצה בלתי נשלטת, ומערכת הבלימה שלו קרסה לחלוטין. התאונה, שמחקה כמעט משפחה שלמה התרחשה, לפי דוח החקירה הטכני שפרסם משרד התחבורה 3 חודשים בלבד ופחות מ-4,000 ק"מ לאחר שהרכב עבר בהצלחה את הטסט השנתי.

מותם של בני משפחת אטיאס גרם לזעזוע גדול במדינה, ואולם הפרקליטות הודיעה על גניזת תיק חקירה התאונה. הנימוק: לא נמצאו ראיות לעבירה פלילית מצד אבי המשפחה שנהג ברכב או כל גורם אחר. בכך הפרקליטות ניקתה מכל חשד גם את מכון הרישוי שבדק את הרכב, את יצרנית ויבואנית הרכב ועוד.

האם למדנו לקח מאז? כלל לא בטוח.

פסק דין שניתן לאחרונה - ובמסגרתו חייב בית המשפט את חברת צ'מפיון מוטורס בתשלום פיצויים הרתעתיים עקב התרשלות עובדיה בטיפול במערכת בלמים של לקוח - מבהיר כי ישנה עוד כברת דרך ארוכה עד שטיפול במוסך, גם אם במוסך מורשה, יהיה ערובה לאיכות הטיפול.

מערכת הבלמים קרסה 9 ימים לאחר שטופלה

זה סיפורו של אייל קראוס, שרק בדרך נס וכאשר אלת המזל לצידו, הסתיים בשונה מסיפורה של משפחת אטיאס וללא נפגעים בנפש. קראוס הוא בעליה של מכונית מסוג אאודי Q5, אותה קנה בחודש יולי 2017 מצ'מפיון מוטורס, המשווקת את מכוניות אאודי בישראל.

כשנה לאחר מכן הכניס קראוס את מכוניתו למוסך מורשה של צ'מפיון בירושלים, שם היה (לדבריו) "לקוח ותיק ומוערך", וזאת לצורך טיפול תקופתי, לאחר שמכוניתו עברה 30,000 ק"מ. בטיפול החליפו עובדי המוסך את רפידות הבלם במכונית. ואולם 9 ימים ו-265 ק"מ בלבד לאחר הטיפול במכוניתו, בשעה שביקש להחנות את מכוניתו בחניון משרדו בתך-אביב, בלמי הרכב לא הגיבו כלל, למרות שלחץ בחזקה על דוושת המעצור.

קראוס פנה למוסך צ'מפיון מוטורס ודיווח להם על התקלה, ונאמר לו להביא את המכונית למוסך לצורך בדיקה. הוא הזמין גרר ומסר את המכונית לבדיקה ולטיפול במוסך מורשה אחר של צ'מפיון, בצומת ביל"ו. בבדיקה התברר כי הברגים המחברים את משאבת הבלם ("קאליפר") האחורית-שמאלית לגוף המכונית נפלו, המשאבה השתחררה ממקומה, והברגים המחברים את משאבת הבלם האחורית-ימנית היו משוחררים.

בית המשפט: מערכת הבלימה לא טופלה באופן מקצועי וסביר ולכן התפרקה

קראוס, שהעובדה שחייו היו "תלויים על בלימה" במשך מספר ימים זעזעה אותו, החליט להגיש, באמצעות עו"ד יהונתן גוטליב, כתב תביעה נגד צ'מפיון על סך 75 אלף שקל. בתביעה טען קראוס כי הנתבעת, צ'מפיון מוטורס, טיפלה במכוניתו באופן רשלני, דבר אשר גרם לכישלון של מערכת הבלימה ברכב וסיכן את חייו ואת חיי משפחתו.

השופט ירון מינטקוביץ מבית משפט השלום בירושלים דן בתיק והכריע לטובת קראוס.

נקבע כי ממצאי הבדיקה שנערכה לרכב לאחר הכשל במערכת הבלימה (הבדיקה השנייה) מקימים לבדם חזקה "כי הנתבעת התרשלה בטיפול במכוניתו של התובע, ומעבירים אל הנתבעת את הנטל להראות כי הטיפול במכוניתו של התובע היה מקצועי ועל-פי הוראות היצרן".

"לא ניתן לקבל שמערכת בלימה הייתה מתפרקת ונופלת ממקומה מעצמה מספר ימים לאחר טיפול, לוּ הייתה מטופלת באופן מקצועי וסביר - ומקל וחומר כאשר מדובר במכונית יוקרתית, שעלתה על הכביש רק שנה קודם לכן וטופלה במוסך מרכזי השייך ליבואן", כתב השופט מינטקוביץ.

בית המשפט הבהיר כי גם אלמלא היה מורה על העברת הנטל, התוצאה הסופית של פסק הדין הייתה זהה, כאשר מהראיות עולה בבירור כי קראוס הוכיח את אחריותה של התובעת לכישלון מערכת הבלימה. את הכרעתו ביסס בית המשפט, בין השאר, על העדויות ששמע במהלך המשפט, על השכל הישר ועל ניסיון החיים, שהובילו אותו למסקנה כי לו היו פועלים במוסך "על-פי הנחיות היצרן ומרכיבים משאבת בלם תוך שימוש בברגים חדשים, מרוחים בדבק 'לוקטייט' ומהודקים במומנט המתאים", אין סיכוי שהברגים היו יוצאים ממקומם בעצמם.

לפי בית המשפט, ההסבר המתבקש לקרות התקלה הוא ש"עובד המוסך אשר הרכיב את משאבות הבלם, הבריג את הברגים מבלי שהידק אותם כראוי, באמצעות מפתח יעודי לפי מומנט ההידוק הנדרש בהוראות היצרן".

רק בזכות יד המזל... לא נגרם שום נזק גוף

בית המשפט דחה את טענות הנתבעת ואת הסבריה לקרות התקלה, וציין כי אין די בעדות מנהל המוסך. לדבריו, העובדה שעדות זו הסתמכה על מסמכי הטיפול באופן בלעדי, ושצ'מפיון נמנעה מלהעיד את המכונאי שטיפל ברכב וכן את העובד שבדק אותה בסוף הטיפול (למרות ששמם היה ידוע לה), עומדות לחובתה ומקימות את ההנחה שלא היה בעדותם לסייע לה בתביעה נגדה.

כפיצוי עבור הנזק הממוני שנגרם לקראוס חייב בית המשפט את צ'מפיון, שיוצגה על-ידי עו"ד אסף רוטשטיין, לשלם לקראוס את עלות התיקון השני (לאחר קריסת הבלמים) בסך כ-1,200 שקל, את עלות חוות-דעת המהנדס בסך 7,000 שקל שהגיש ביחד עם התביעה וכן פיצוי עבור "ביטול זמן" שנגרם לו בסך 3,000 שקל.

עיקר תביעתו של קראוס, עסקה בעוגמת-הנפש ("נזק לא ממוני") שנגרמה לו לטענתו בשל העובדה שנסע מספר ימים במכונית אשר מערכת הבלימה שלה אינה תקינה. לפי קראוס, המחשבות על הסכנה לה היו הוא ובני משפחתו חשופים - בזמן שהמשיך לנהוג במכונית לא תקינה - טורדות אותו מאז האירוע ולא נותנות לו מנוח.

בית המשפט התקשה להעריך את "הנזק הלא ממוני" שנגרם לקראוס. עם זאת, הוא קבע כי "רק בזכות יד המזל, הבלמים שבקו חיים סופית בחניון, במהירות אפסית, ולא נגרם שום נזק גוף - אך לא יכול להיות ספק כי התובע היה חשוף לסכנה ממשית מאז הוציא את המכונית ממוסך הנתבעת - וכך גם כל מי שנסע עמו".

בית המשפט הטעים, בהסתכלות צופה פני עבר, כי "לא קשה להעלות על הדעת תרחישים שונים בהם כישלון מערכת הבלימה היה עלול להביא לפגיעה קשה לנוסעי הרכב או לעובר אורח".

נוכח קביעות אלה ועוד, בית המשפט פסק כי על צ'מפיון מוטורס לשלם לקראוס 20 אלף שקל (ולא 50 אלף כפי שתבע), תוך שהוא מציין כי "נאמנים" עליו דבריו של קראוס בהקשר זה, ולפיהם הידיעה "שחייו וחיי בני משפחתו היו תלויים על בלימה (תרתי-משמע)... גרמה לו לעוגמת-נפש... במיוחד דברים אמורים כאשר התובע הקפיד לטפל במכוניתו אצל הנתבעת, בהיותה מוסך מרכזי שבבעלות היבואן".

בפסק הדין הביא בית המשפט בחשבון גם שיקולי מדיניות כללית. לפי השופט מינטקוביץ, "את הנזק שנגרם לתובע קל היה מאוד למנוע, לוּ רק היו עובדי הנתבעת פועלים כנדרש על-פי הוראות היצרן ומרכיבים כראוי את משאבות הבלם, ופסיקת פיצוי משמעותי תסייע למנוע חזרתם של מקרים דומים".

זה האחרון הדגיש כי לא מדובר ב"פיצוי עונשי", אלא בפיצוי שנועד לבטא את הנזק שנגרם לקראוס ואת מידת הרשלנות של צ'מפיון ותוצאותיה האפשריות, באופן שגם יביא להרתעה ויסייע למנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד. לכן נקבע כי פסיקת פיצויים נמוכים במקרה זה לא תביא לתוצאה הרצויה.

בסך-הכול חויבה צ'מפיון בתשלום לתובע בסך כ-32 אלף שקל וכן הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בסך 8,000 שקל נוספים.

צ'מפיון מוטורס מסרה בתגובה לפסק הדין: "צ'מפיון מוטורס משרתת מאות אלפי לקוחות בשנה במסירות ובמקצועיות. מדובר באחרוע חריג ביותר. צ'מפיון מקפידה הקפדה יתרה על יישום והטמעת הנחיות היצרן במרכזי השירות ועורכת בקרה על כך באופן שוטף". 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות