גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תלויים על בלימה: צ'מפיון מוטורס התרשלה בטיפול בבלמים - ותפצה את הנהג בכ-32 אלף שקל

ביהמ"ש חייב את צ'מפיון מוטורס בתשלום פיצויים הרתעתיים ללקוח לאחר שהתרשלה בטיפול במערכת הבלמים של רכבו ● ביהמ"ש: "פסיקת פיצוי משמעותי תסייע למנוע חזרתם של מקרים דומים" ● צ'מפיון מוטורס: "מדובר באירוע חריג ביותר"

אאודי Q5 / צילום: רפי קוץ
אאודי Q5 / צילום: רפי קוץ

אחד מהפחדים הגדולים ביותר שנהג עלול לחוות במהלך נסיעה הוא שמערכת הבלמים של הרכב בו הוא נוהג לא תעבוד כשיזדקק לה.

מקרה טרגי שזכור בעניין זה הוא התאונה המחרידה שאירעה לפני כ-7 שנים בכניסה לטבריה, בה נהרגו 8 בני משפחת אטיאס מהיישוב בר-יוחאי בצפון, בין השאר לאחר שהרכב היה במצב של האצה בלתי נשלטת, ומערכת הבלימה שלו קרסה לחלוטין. התאונה, שמחקה כמעט משפחה שלמה התרחשה, לפי דוח החקירה הטכני שפרסם משרד התחבורה 3 חודשים בלבד ופחות מ-4,000 ק"מ לאחר שהרכב עבר בהצלחה את הטסט השנתי.

מותם של בני משפחת אטיאס גרם לזעזוע גדול במדינה, ואולם הפרקליטות הודיעה על גניזת תיק חקירה התאונה. הנימוק: לא נמצאו ראיות לעבירה פלילית מצד אבי המשפחה שנהג ברכב או כל גורם אחר. בכך הפרקליטות ניקתה מכל חשד גם את מכון הרישוי שבדק את הרכב, את יצרנית ויבואנית הרכב ועוד.

האם למדנו לקח מאז? כלל לא בטוח.

פסק דין שניתן לאחרונה - ובמסגרתו חייב בית המשפט את חברת צ'מפיון מוטורס בתשלום פיצויים הרתעתיים עקב התרשלות עובדיה בטיפול במערכת בלמים של לקוח - מבהיר כי ישנה עוד כברת דרך ארוכה עד שטיפול במוסך, גם אם במוסך מורשה, יהיה ערובה לאיכות הטיפול.

מערכת הבלמים קרסה 9 ימים לאחר שטופלה

זה סיפורו של אייל קראוס, שרק בדרך נס וכאשר אלת המזל לצידו, הסתיים בשונה מסיפורה של משפחת אטיאס וללא נפגעים בנפש. קראוס הוא בעליה של מכונית מסוג אאודי Q5, אותה קנה בחודש יולי 2017 מצ'מפיון מוטורס, המשווקת את מכוניות אאודי בישראל.

כשנה לאחר מכן הכניס קראוס את מכוניתו למוסך מורשה של צ'מפיון בירושלים, שם היה (לדבריו) "לקוח ותיק ומוערך", וזאת לצורך טיפול תקופתי, לאחר שמכוניתו עברה 30,000 ק"מ. בטיפול החליפו עובדי המוסך את רפידות הבלם במכונית. ואולם 9 ימים ו-265 ק"מ בלבד לאחר הטיפול במכוניתו, בשעה שביקש להחנות את מכוניתו בחניון משרדו בתך-אביב, בלמי הרכב לא הגיבו כלל, למרות שלחץ בחזקה על דוושת המעצור.

קראוס פנה למוסך צ'מפיון מוטורס ודיווח להם על התקלה, ונאמר לו להביא את המכונית למוסך לצורך בדיקה. הוא הזמין גרר ומסר את המכונית לבדיקה ולטיפול במוסך מורשה אחר של צ'מפיון, בצומת ביל"ו. בבדיקה התברר כי הברגים המחברים את משאבת הבלם ("קאליפר") האחורית-שמאלית לגוף המכונית נפלו, המשאבה השתחררה ממקומה, והברגים המחברים את משאבת הבלם האחורית-ימנית היו משוחררים.

בית המשפט: מערכת הבלימה לא טופלה באופן מקצועי וסביר ולכן התפרקה

קראוס, שהעובדה שחייו היו "תלויים על בלימה" במשך מספר ימים זעזעה אותו, החליט להגיש, באמצעות עו"ד יהונתן גוטליב, כתב תביעה נגד צ'מפיון על סך 75 אלף שקל. בתביעה טען קראוס כי הנתבעת, צ'מפיון מוטורס, טיפלה במכוניתו באופן רשלני, דבר אשר גרם לכישלון של מערכת הבלימה ברכב וסיכן את חייו ואת חיי משפחתו.

השופט ירון מינטקוביץ מבית משפט השלום בירושלים דן בתיק והכריע לטובת קראוס.

נקבע כי ממצאי הבדיקה שנערכה לרכב לאחר הכשל במערכת הבלימה (הבדיקה השנייה) מקימים לבדם חזקה "כי הנתבעת התרשלה בטיפול במכוניתו של התובע, ומעבירים אל הנתבעת את הנטל להראות כי הטיפול במכוניתו של התובע היה מקצועי ועל-פי הוראות היצרן".

"לא ניתן לקבל שמערכת בלימה הייתה מתפרקת ונופלת ממקומה מעצמה מספר ימים לאחר טיפול, לוּ הייתה מטופלת באופן מקצועי וסביר - ומקל וחומר כאשר מדובר במכונית יוקרתית, שעלתה על הכביש רק שנה קודם לכן וטופלה במוסך מרכזי השייך ליבואן", כתב השופט מינטקוביץ.

בית המשפט הבהיר כי גם אלמלא היה מורה על העברת הנטל, התוצאה הסופית של פסק הדין הייתה זהה, כאשר מהראיות עולה בבירור כי קראוס הוכיח את אחריותה של התובעת לכישלון מערכת הבלימה. את הכרעתו ביסס בית המשפט, בין השאר, על העדויות ששמע במהלך המשפט, על השכל הישר ועל ניסיון החיים, שהובילו אותו למסקנה כי לו היו פועלים במוסך "על-פי הנחיות היצרן ומרכיבים משאבת בלם תוך שימוש בברגים חדשים, מרוחים בדבק 'לוקטייט' ומהודקים במומנט המתאים", אין סיכוי שהברגים היו יוצאים ממקומם בעצמם.

לפי בית המשפט, ההסבר המתבקש לקרות התקלה הוא ש"עובד המוסך אשר הרכיב את משאבות הבלם, הבריג את הברגים מבלי שהידק אותם כראוי, באמצעות מפתח יעודי לפי מומנט ההידוק הנדרש בהוראות היצרן".

רק בזכות יד המזל... לא נגרם שום נזק גוף

בית המשפט דחה את טענות הנתבעת ואת הסבריה לקרות התקלה, וציין כי אין די בעדות מנהל המוסך. לדבריו, העובדה שעדות זו הסתמכה על מסמכי הטיפול באופן בלעדי, ושצ'מפיון נמנעה מלהעיד את המכונאי שטיפל ברכב וכן את העובד שבדק אותה בסוף הטיפול (למרות ששמם היה ידוע לה), עומדות לחובתה ומקימות את ההנחה שלא היה בעדותם לסייע לה בתביעה נגדה.

כפיצוי עבור הנזק הממוני שנגרם לקראוס חייב בית המשפט את צ'מפיון, שיוצגה על-ידי עו"ד אסף רוטשטיין, לשלם לקראוס את עלות התיקון השני (לאחר קריסת הבלמים) בסך כ-1,200 שקל, את עלות חוות-דעת המהנדס בסך 7,000 שקל שהגיש ביחד עם התביעה וכן פיצוי עבור "ביטול זמן" שנגרם לו בסך 3,000 שקל.

עיקר תביעתו של קראוס, עסקה בעוגמת-הנפש ("נזק לא ממוני") שנגרמה לו לטענתו בשל העובדה שנסע מספר ימים במכונית אשר מערכת הבלימה שלה אינה תקינה. לפי קראוס, המחשבות על הסכנה לה היו הוא ובני משפחתו חשופים - בזמן שהמשיך לנהוג במכונית לא תקינה - טורדות אותו מאז האירוע ולא נותנות לו מנוח.

בית המשפט התקשה להעריך את "הנזק הלא ממוני" שנגרם לקראוס. עם זאת, הוא קבע כי "רק בזכות יד המזל, הבלמים שבקו חיים סופית בחניון, במהירות אפסית, ולא נגרם שום נזק גוף - אך לא יכול להיות ספק כי התובע היה חשוף לסכנה ממשית מאז הוציא את המכונית ממוסך הנתבעת - וכך גם כל מי שנסע עמו".

בית המשפט הטעים, בהסתכלות צופה פני עבר, כי "לא קשה להעלות על הדעת תרחישים שונים בהם כישלון מערכת הבלימה היה עלול להביא לפגיעה קשה לנוסעי הרכב או לעובר אורח".

נוכח קביעות אלה ועוד, בית המשפט פסק כי על צ'מפיון מוטורס לשלם לקראוס 20 אלף שקל (ולא 50 אלף כפי שתבע), תוך שהוא מציין כי "נאמנים" עליו דבריו של קראוס בהקשר זה, ולפיהם הידיעה "שחייו וחיי בני משפחתו היו תלויים על בלימה (תרתי-משמע)... גרמה לו לעוגמת-נפש... במיוחד דברים אמורים כאשר התובע הקפיד לטפל במכוניתו אצל הנתבעת, בהיותה מוסך מרכזי שבבעלות היבואן".

בפסק הדין הביא בית המשפט בחשבון גם שיקולי מדיניות כללית. לפי השופט מינטקוביץ, "את הנזק שנגרם לתובע קל היה מאוד למנוע, לוּ רק היו עובדי הנתבעת פועלים כנדרש על-פי הוראות היצרן ומרכיבים כראוי את משאבות הבלם, ופסיקת פיצוי משמעותי תסייע למנוע חזרתם של מקרים דומים".

זה האחרון הדגיש כי לא מדובר ב"פיצוי עונשי", אלא בפיצוי שנועד לבטא את הנזק שנגרם לקראוס ואת מידת הרשלנות של צ'מפיון ותוצאותיה האפשריות, באופן שגם יביא להרתעה ויסייע למנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד. לכן נקבע כי פסיקת פיצויים נמוכים במקרה זה לא תביא לתוצאה הרצויה.

בסך-הכול חויבה צ'מפיון בתשלום לתובע בסך כ-32 אלף שקל וכן הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בסך 8,000 שקל נוספים.

צ'מפיון מוטורס מסרה בתגובה לפסק הדין: "צ'מפיון מוטורס משרתת מאות אלפי לקוחות בשנה במסירות ובמקצועיות. מדובר באחרוע חריג ביותר. צ'מפיון מקפידה הקפדה יתרה על יישום והטמעת הנחיות היצרן במרכזי השירות ועורכת בקרה על כך באופן שוטף". 

עוד כתבות

בנימין נתניהו + ישראל כץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בניגוד לעמדת היועמ"ש: נתניהו וכ"ץ הודיעו על תוכנית מענקים נוספת למשקי הבית, למובטלי הקורונה ולעסקים

ראש הממשלה ושר האוצר מציגים כעת תוכנית כלכלית על אף שהיועמ"ש הזהיר אותם מקידום צעדים כלכליים העשויים להיחשב לצורכי הבחירות ● נתניהו: "אם התוכנית לא תאושר, היא תידחה בחודשים רבים עד לממשלה הבאה"

עמדות חיסון לקורונה של מד"א / צילום: דוברות מד"א

דוח אמ"ן עורר דאגה, הקהילה המדעית מרגיעה ודורשת שקיפות

מחד, למסקנות מדוח אמ"ן יש משמעות אסטרטגית כאשר קבינט הקורונה מתווה מדיניות המסתמכת בין היתר על הדוחות הללו ● מאידך – בקרב הקהילה המדעית אין הסכמה רחבה באשר לדברים העולים בדוח, לא ברור מיהם מחבריו, ולא ניתן לנהל עמם שיח ציבורי שקוף

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

לקראת סגירת נתב"ג: אלה השאלות שהממשלה תצטרך להכריע בהן

על רקע הביקורת הציבורית על השארת נתב"ג פתוח למרות המוטציות שהתגלו בעולם, תתכנס הממשלה לדיון שבו ככל הנראה יוחלט על סגירת נמל התעופה לשבועיים לפחות ● אלה הנושאים הפתוחים שהממשלה תצטרך לתת להם פתרון, לאחר שיוחלט על הסגירה

שטחי מפעל תע"ש השרון / צילום: תמונה פרטית

תוספת של 13 אלף דירות ל"עיר העתיד" בתעש השרון

תוכניות הבנייה על שטחי מפעל תעש השרון שנמצאים מצפון מערב למחלף מורשה קבעו כי במקום ייבנו 23 אלף יח"ד, אלא שכעת המספר קפץ לכ-36 אלף יח"ד ● עם זאת, הבנייה במקום טרם נראית באופק

עדי צים / צילום: יחצ

פרויקטים של בנייה וייצור דבש ללא דבורים: ההשקעות החדשות של עדי צים

צים מעמיד הלוואה לחברת הפרויקטים אחים יעקובי, שעשויה להפוך אותו לשותף בהון בחברה ● בד בבד הוא פועל להכניס לבורסה את בי-יו דבש, שעוסקת בפיתוח טכנולוגיה ליצור דבש "מתורבת"

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בדיקות הקורונה בנתב"ג: נפסלה זכיית המכרז של אומגה ורמב"ם

אומגה ורמב"ם ימשיכו להעניק שירות בשלב זה, אך ועדת המכרזים של רש"ת תכריע מהי הדרך להמשך הליכי המכרז ● ביהמ"ש העליון קבע כי "הצעת אומגה היא הזוכה במכרז, חרף העובדה שהיא לא עומדת בתנאי הסף" ● הפסיקה עשויה להביא להתייקרות במחירי הבדיקות בנתב"ג

מירב מיכאלי / צילום: אלעד מלכה

הפריימריז במפלגת העבודה: מרב מיכאלי נבחרה לתפקיד היו"ר

מיכאלי נבחרה לתפקיד לאחר שקיבלה 77% מהקולות ● שיעור ההצבעה עמד על 26% בלבד

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

הראשונה באירופה: גרמניה רכשה טיפולי נוגדנים בקורונה בסכום של 400 מיליון אירו

לפי שר הבריאות הגרמני יינס שפאן, שהודיע היום על הרכישה, גרמניה רכשה כ-200,000 מנות של הטיפול, שנועד להגביר את רמת הנוגדנים בדם נגד נגיף הקורונה ומיועד לחולים בסיכון גבוה

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

משמאל ומימין, במערכת הפוליטית תוקפים את התוכנית הכלכלית של הליכוד: "תעמולת בחירות"

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו היום תוכנית כלכלית חדשה, שכוללת מענקים והקלות בירוקרטיות ● במערכת הפוליטית לא התרשמו והאשימו את השניים בקידום כלכלת בחירות

לן בלווטניק / צלם: יחצ

שותפה חדשה ברשת 13: דיסקברי רוכשת 21% ממניות החברה

כפי שנחשף בגלובס, ענקית המדיה האמריקאית תיכנס כשותפה בחברה ● דיסקברי נכנסת על חשבון המניות של קבוצת אנדמול שתצא לחלוטין מרשת, ודילול המניות שמחזיקים אודי אנג'ל ומשפחת שטראוס שיחזיקו כעת יחד 14% מרשת

בועה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

6 סיבות מדוע שוקי המניות לא במצב של בועה

כמות החיפושים של צמד המלים "market bubble" בגוגל בחודש ינואר הייתה ברמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2006 ● האם השווקים יקרים מדי?

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

רשות שוק ההון דוחה בשלושה חודשים את תחילת הרפורמה בביטוח תאונות אישיות

כשבוע לפני שההוראות לשינוי תחום הביטוח האמור, שלדברי הרשות עצמה רווי בכשלים, היו אמורות להיכנס לתוקף, הרשות מאפשרת לחברות הביטוח לדחות את היישום לתחילת מאי ● זאת, לדברי הרשות, "בשל בקשות מחברות הביטוח, קשיים בהיערכות לאור מגפת הקורונה, וקשיים מיכוניים ופרקטיים"

גארי ברנט / צילום: מצגת החברה

אקסטל השלימה מימון מחדש למגדל CPT בהיקף של 380 מיליון דולר

ההלוואה נושאת ריבית שנתית גבוהה של 14% ● לדברי אקסטל יתרת סכום ההלוואה החדשה, בסך של 55.5 מיליון דולר הועברה לידיה לצורך שימוש חופשי

לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

דוחפים את השוק הסיטונאי: משרד התקשורת כופה על הוט להוריד מחירים

בצעד מפתיע הודיע היום משרד התקשורת כי הוט תחויב לאפשר חיבור של ספקיות האינטרנט ישירות למתגי הרשת שלה כדי לקצר את העלויות בהגעה ללקוחות שוק סיטונאי

חנות קורקינט חשמלי ת"א / צילום: תמר מצפי

הלמ"ס: עלייה ב-2020 בתאונות דרכים שבהן מעורבים קורקינטים חשמליים; ירידה בתאונות עם אופניים חשמליים

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2020 הייתה עלייה במספר תאונות הדרכים בהן היו מעורבים קורקינטים, ונרשמו יותר הרוגים - למרות הסגרים, התכנסות בבתים ויציאה למקומות העבודה בשיעורים פחותים ● מנכ"לית הרלב"ד: "במרץ נציג תוכנית שמטרתה לצמצם 50% בתאונות הדרכים עד שנת 2030"

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות / צילום: איל יצהר

בשל העדר תקציב: רשות החדשנות עוצרת מענקים חדשים לסטארט-אפים

הרשות הודיעה היום לחברות כי מאחר שלא קיבלה מסגרת תקציב ל-2021, היא אינה יכולה לאשר בשלב הזה מענקים חדשים ● מתחילת השנה התקבלו כבר ברשות החדשנות 188 בקשות למענקים שיעלו לדיון רק לאחר קבלת מסגרת התקציב

נקסטפרם. טכנולוגיה המתבססת על שמרים / צילום: מצגת החברה

תיאבון לפוד-טק: נקסטפרם השלימה הנפקה לפי שווי של 115 מיליון שקל

החברה, המפתחת רכיבי מזון ייחודיים בשמרים, גייסה כ-30 מיליון שקל בעיקר ממוסדיים

דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי

"נכס ייחודי בעולם המדיה הדיגיטלית": פריון גייסה 66 מיליון דולר בנאסד"ק

החברה תכננה בתחילה לגייס סכום של 50 מיליון דולר אך לאור הביקושים הגבוהים, הגדילה את היקף הגיוס ל-57.4 מיליון דולר ● לאחר שהחתמים בהנפקה מימשו אופציה שניתנה להם לרכישת מניות נוספות, גדל הגיוס כאמור ל-66 מיליון דולר

איתמר שמעוני בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

4 שנות מאסר נגזרו על ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני שהורשע בקבלת שוחד

ראש עיריית אשקלון לשעבר הורשע בקבלת שוחד בגובה של 150 אלף שקל מאיש העסקים יואל דוידי, שהוסוו כעסקת תיווך ● הכסף נועד לתשלום פיצויי השתקה לשתי נשים שהאשימו את שמעוני בפגיעה מינית ● שמעוני: "פניי צופות לביהמ"ש העליון. אני לא מאלה שמגנים את מערכת המשפט גם כשקשה לי"

לוגו חברת סנאפ במסכים בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

חברת סנאפ הופכת מציאות מדומה לכסף אמיתי

החברה שמה קניינים בחנויות ועסקים על המפה באופן מקוון ● משקיעים נותנים לה אשראי ממשי