גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוצים מהשירות בפנסיה שלכם? הקרנות שהמדינה בחרה כברירת מחדל בולטות לרעה בתחום

ביטוח ישיר מובילה את מדד השירות של רשות שוק ההון בביטוחי הרכב והדירות ● בתחום הגמל וההשתלמות בולטות בתחתית פסגות ואקסלנס שבבעלות הפניקס ● בביטוח מנהלים מדד השירות הממוצע נמוך, ככל הנראה מכיוון שמרבית הלקוחות בו הינם לקוחות שבויים שלא ממש יכולים לעזוב את החברות

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

ביטוח ישיר היא החברה שבולטת לחיוב במדדי השירות של 2018, בעוד שקרנות הפנסיה במסלול 'ברירת מחדל' שהמדינה בחרה, בולטות לרעה בתחום הפנסיה, כך עולה מדירוג מדד השירות שפרסמה אתמול (ג') רשות שוק ההון.

ברשות מציינים כי "פרסום המדד מהווה תמריץ אפקטיבי לשיפור השירות והגברת התחרות לטובת הצרכן", כשהם מוסיפים כי "מדד השירות הפך לכלי החלטה יעיל לציבור המעוניין בשירות הטוב ביותר שיש, בצד מחשבונים שהרשות סיפקה בתחומי הבריאות, הרכב חובה, הדירה והגמל".

על כך הוסיף אתמול הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת כי "רשות שוק ההון מקדמת את נושא השירות על ידי מדידת החברות באופן שוטף במהלך השנה. הרשות תמשיך לפעול על מנת לשקף לצרכנים באופן פשוט, מובן ומקיף את טיב השירות והמוצרים המוצעים על ידי החברות בכל אחד מתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני. מדד השירות נותן תמונה כוללת של השוק באותו המוצר, ובפרט מסייע לציבור להגיע להחלטות הנכונות לו ולממש את זכויותיו. נמשיך לפעול כדי לשפר את המדדים ואת השימוש בהם על ידי הציבור", הבטיח.

בתחום ביטוחי הבריאות, הרכוש, החבויות והביטוח והחיסכון הפנסיוני מדד השירות של רשות שוק ההון מורכב מהתביעות שאושרו וממהירות הטיפול בהן (40%), וזאת בהסתמך על כ-690 אלף תביעות ביטוח שהיו אשתקד; משביעות רצון והמלצה של הלקוחות עצמם (30%), ממצבן של החברות השונות בכל הקשור ל-4,439 תלונות ציבור שהתקבלו בפיקוח (15%); משקלול זמן המענה הטלפוני שלהן (10%); והיתרה (5%) מגיעה מהאפשרות לבצע פעולות בכלים דיגיטליים בכל אחד מהגופים.

ביטוח רכב: החזקות הובילו גם ב-2017

בתחום ביטוחי הרכב חובה יש ארבע חברות שבולטות מעל היתר - איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב בשם "ביטוח ישיר", ואחריה שירביט, כלל ביטוח ו-AIG ישראל, שאחזו במקומות הראשונים גם במדד של 2017. את הטבלה סוגרות שלוש חברות שבלטו לרעה גם אשתקד: "הפול" - שמבטח את כל מי שלא מצא ביטוח בחברה מסחרית "רגילה", מגדל ושלמה ביטוח.

ביטוח נפוץ אחר הוא ביטוח הרכב רכוש, שמוכר לציבור הרחב כביטוח המקיף לרכב או ביטוח צד ג', שם בולטות לחיוב ביטוח ישיר, שבניהול קובי הבר, ביטוח חקלאי הקטנה, AIG ישראל ושומרה, שבניהול דני יצחקי. לא הרחק מהן, ועדיין מעל הציון הממוצע בענף, הכשרה ביטוח. שלמה ביטוח, מגדל ומנורה מבטחים, שבלטו לרעה אשתקד בולטות לרעה גם השנה, בתחום זה.

ביטוח אחר שכמעט כל הציבור בישראל מכיר הוא ביטוחי הדירות. מדובר בתחום מרכזי ומהותי, שבו יש רק ארבע חברות עם ציון גבוה מהממוצע הענפי: ביטוח ישיר, AIG ישראל, שומרה והפניקס. במקרה זה אין ממש חברה שבלוטת מתחת ליתר כי אם קבוצה גדולה של חברות ביטוח אחרות שנמצאות באותה רמה של שירות, ומתחת לממוצע הענפי.

תחום ביטוח הבריאות מתאפיין בפחות שחקנים שמתחרים על ליבו של הלקוח, בטח ביחס לביטוחי הרכב והדירה. בתחום זה יש שלוש שחקניות ענק: הראל, הפניקס וכלל ביטוח, כשהאחרות קטנות יותר. כך או כך, הציון הנמוך במדד השירות ניתן השנה לשחקנית הגדולה בשוק זה - הראל, כשהפניקס וכלל ביטוח דווקא בולטות למעלה. עוד חברה שבולטת בשירות בשוק זה היא ביטוח ישיר, אך לה יש פעילות קטנה בהרבה משל היתר בתחום זה.

קרנות ברירת מחדל: אחרונות בדירוג הפנסיה

מאז 2008 חלה חובה לחסוך בפנסיה בישראל, כך שהחיסכון הפנסיוני מהווה אחד מהנדבכים הכי מרכזיים בתחום השירותים הפיננסיים בכלל. בתחום הפנסיה בולטות לרעה ארבע הקרנות שהמדינה בחרה כברירת מחדל - פסגות, הלמן אלדובי, אלטשולר שחם ומיטב דש, שמחזיקות בארבעה מחמשת המקומות האחרונים בדירוג השירות בפנסיה, כשרק הקרן של קבוצת הביטוח הראל נכללת בהן. למעשה, ארבע הקרנות של בתי ההשקעות נבחרו בשלהי 2018, והן אופציית ברירת המחדל לציבור הרחב שרוצה לקבל תנאים מיטיבים בדמי הניהול, כשמיטב דש והלמן אלדובי נבחרו לראשונה כבר בשלהי 2016.

לעומת גופים אלה, בתחום הפנסיה החדשה שאליה יכולים להצטרף חוסכים חדשים, בולטים ארבעה מחמשת הגופים הכי גדולים בתחום - ארבע קרנות הפנסיה של יתר קבוצות הביטוח, בהובלת כלל ביטוח, הפניקס, מנורה מבטחים ומגדל מקפת.

תחום חליפי לפנסיה החדשה הינו תחום הגמל וההשתלמות, שמורכב מחברות הביטוח ומבתי ההשקעות. בשוק זה השירות הגבוה ביותר אליבא רשות שוק ההון ניתן על ידי בתי ההשקעות ילין לפידות, אינפיניטי, ואנליסט. בתחתית בולטים שני גופים, עם ציון נמוך בהרבה משל היתר: פסגות ואקסלנס שבבעלות הפניקס.

הקודקוד השלישי של החיסכון הפנסיוני בישראל, נוסף על הפנסיה החדשה ועל הגמל, הינו פוליסות החיסכון של חברות הביטוח, שנקרא "ביטוח המנהלים". בתחום זה מרבית הלקוחות הינם לקוחות שבויים שלא ממש יכולים לעזוב את החברות, וזה משתקף במדד שירות ממוצע נמוך יותר מאשר אלה של הפנסיה החדשה ושל הגמל וההשתלמות. בסך הכל, כל החברות הפעילות בתחום קיבלו מהרשות ציון דומה שנע בטווח של 68 עד 70, כשרק הראל בולטת מטה עם הציון הכי חלש - 64.

ברשות שוק ההון מציינים בנוסף כי "החברות שהשיגו שיפור ברמת השירות ב-2018 הן איילון, מנורה מבטחים, מגדל, כלל ביטוח ואלטשולר שחם".

כמה שילמו החברות עבור התביעות?

הפיקוח על הביטוח שברשות שוק ההון מגלה, בין היתר, כי ב-2018 נסגרו כ-436 אלף תביעות ביטוח בתחומי הרכב והדירות, ירידה של כ-5% ביחס למספר התביעות ביטוח שנסגרו בחברות ב-2017. בבריאות חל גידול של כ-11% במספר התביעות שטופלו, לכ-239 אלף תביעות, ובביטוחי החיים הטהורים (למקרי מוות) וביטוחי אובדן כושר עבודה, חלה ירידה של 2% במספר התביעות שטופלו, ושהסתכמו ב-2018 בכ-15 אלף תביעות.

עבור תביעות אלה שנסגרו אשתקד, חברות הביטוח שילמו לציבור 10.2 מיליארד שקל בביטוחי הדירות והרכב, כ-5 מיליארד שקל בביטוחי הבריאות, ו-1.3 מיליארד שקל בביטוחי החיים הטהורים וביטוחי אובדן כושר עבודה.

מעיבוד נתוני הרשות עולה כי התשלום הממוצע בגין תביעה ששולמה ב-2018 בביטוח בתחומי הרכב והדירות עמד על 23 אלף שקל, בעוד שהתשלום הממוצע בגין תשלום בתביעה בביטוחי הבריאות עמד על כ-20 אלף שקל. בביטוחי החיים הטהורים ואובדן כושר עבודה, התשלום הממוצע לתביעה שנסגרה ב-2018 עמד על 87.5 אלף שקל בממוצע. 

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה