גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגירת הגירעון יורדת לכביש: ההיברידיות שוב בסכנה, ואגרת הגודש יוצאת מהמקפיא

הדרג המקצועי באוצר לא מחכה ליום שאחרי הבחירות, והחל לגבש שתי רפורמות אסטרטגיות שימתינו לאישורו של השר הבא • התוכנית הראשונה היא צמצום הטבות המס על הרכבים ההיברידיים כבר בינואר הקרוב, והשנייה היא הטלת מס גודש שיקוזז מאגרות הרכב

שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

ענף הרכב מתחיל להירגע אחרי הטלטלה של עדכון "המס הירוק", שהוכרז בינואר 2019 ונכנס לתוקף באפריל. מעט יותר מ-136 אלף כלי רכב חדשים נמכרו בחמשת החודשים הראשונים של השנה, ירידה של 2.4% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אמנם בחודש מאי נרשמה ירידה חדה של 17% לעומת מאי אשתקד, עם פחות מ-22 אלף מסירות, אולם זה היה תיקון די צפוי בהתחשב במאסה של הזמנות מוקדמות, שנרשמה במרץ ובאפריל כחלק מתהליך "ההסתגלות" למס המעודכן.

מבט בוחן יותר בפילוח המכירות מגלה שהיציבות היא למראית עין בלבד, ובפועל המבנה הריכוזי של טבלת המכירות המשיך להקצין בחודש מאי. כך, מתוך כ-40 מותגי רכב שפועלים בישראל, ארבעה מותגים בלבד כבשו נתח של כ-50.3% מכלל המסירות בחמשת החודשים הראשונים. בחודש מאי החזיקו שלושה מותגים בלבד - יונדאי, טויוטה וקיה - בכמחצית מהמסירות החודשיות.

הריכוזיות נובעת במידה רבה מהטבת המס על כלי רכב היברידיים, שהמותגים הללו מייבאים לישראל. אבל ההטבה הזו חיה על זמן שאול. מאחורי הקלעים מגבש הדרג המקצועי באוצר תוכנית לצמצום, עד כדי ביטול, הטבת המס לרכב היברידי רגיל ונטען (פלאג-אין), שעשויה להיכנס לתוקף כבר בינואר 2020 בכפוף להחלטת שר האוצר. במסלול אחר, פועלים גורמים באוצר לגיבוש "אגרת גודש", וגם לתוכנית הזו יש פוטנציאל להשפיע מהותית על שוק הרכב הישראלי, אם כי בטווח ארוך יותר.

מספר כלי הרכב ההבירידיים צמח פי 4

אגרת הגודש מתחילה לקבל צורה

אחת התוכניות שתחכה על שולחנו של שר האוצר הבא, היא הטלת אגרת גודש. התוכנית מקודמת כיום בשקט במסדרונות האוצר ורשות המסים. ממידע שהגיע לידינו עולה שהיא תתבסס על מפה ארצית של אזורי גודש "אדומים", שמגובשת כיום בהתאם לנתונים מצטברים ודינמיים על מוקדי ושעות העומס.

באוצר בוחנים במקביל אפשרות של הטלת "מס דינמי", כלומר אגרת גודש בגובה משתנה בהתאם לעומסים בזמן אמת בקטע כביש מסוים. המכשול הוא שהביצוע מורכב מבחינה טכנולוגית ועשוי ליצור בעיות משפטיות.

לפיכך, בשלב הראשון ייקבעו כנראה תעריפים קבועים של אגרת גודש בהתאם לשעת הנסיעה, מקום הנסיעה וסוג הרכב. פטור ממס, או לפחות הפחתה יחסית, יוענק בהתאם למספר האנשים שנמצאים בפועל ברכב, במטרה לעודד אנשים לנסוע יחד. יינתן גם פטור לכלי רכב שיתופיים - בהנחה ששירותים כאלה (MAAS) יהיו נפוצים בעתיד בישראל. בנוסף, ככל הנראה יגבו תעריפים מופחתים מרכבי שירות, דוגמת רכבי טכנאים וכו'. היתרון הגדול של צעד זה מתבטא בכך שהוא ניתן לביצוע באמצעות טכנולוגיה קיימת.

"קופסה שחורה" בכל רכב: כך זה יעבוד

על פי המתגבש, אגרת הגודש תוטל בשלב הראשון רק במשך חמישה ימים בשבוע, אם כי בעתיד תיבחן הרחבה בהתאם להתפתחות העומסים בסופי השבוע.

מוצעות כיום שתי דרכים לאופן הגבייה עצמה. הראשונה היא אוטומטית לחלוטין באמצעות תשתית "כביש חכם" אלקטרונית ותקשורת V2X (תקשורת אלחוטית מהרכב לתשתית) כדוגמת זו שמשרתת כיום כבישי אגרה "חכמים" בעולם.

השנייה היא להציע לנהגים "מנוי נטען", דוגמת רב-קו, שנרכש בסכום נתון וממנו מתקזז סכום יחסי בהתאם למיקום וזמן הנסיעה. בנוסף, נשקלים תמריצים כספיים מסוגים שונים לנהגים שיוותרו כליל על כלי רכבם או שיפחיתו משמעותית את השימוש בו.

התכנון הוא להחיל את המס בתוך כ-18 עד 24 חודשים מרגע קבלת החלטת ממשלה בנושא. בשלב הראשון ייערך מכרז בינלאומי להצטיידות בחומרה ובתוכנה. אלה יכללו בין השאר "קופסאות תקשורת שחורות" לרכב, שמבוססות על GPS ו/או אמצעי מיקום נוספים, תשתית אלחוטית לכבישי מס הגודש ותוכנת BILLING.

התקנת "הקופסאות השחורות" לרכב - שעשויות להיות בפועל לא יותר מפיסות פלסטיק "חכמות" וסמויות מהעין - תחויב כחלק מאבזור החובה של כל רכב חדש שייצא מאתרי המסירה של היבואנים.

כלי רכב ישנים יחויבו להצטייד ברכיבים כאלה כתנאי למעבר טסט השנתי. עלות החומרה, עשרות דולרים לרכב, תסובסד ככל הנראה כחלק מתקציב התוכנית שנאמד בכמה מיליארדי שקלים.

על פי תוכנית האב, מיסוי הגודש לא אמור להגדיל את סך הגבייה ממיסי רכב. הפער יקוזז באמצעות הפחתת מס אחר. כרגע מדובר על הפחתה משמעותית באגרות הרישוי השנתיות לרכב, וזאת כדי להגדיל את הסיכוי "להעביר" את המס מבחינה ציבורית ופוליטית. עם זאת, ההחלטה הסופית בנושא תתקבל בהתאם לצרכים של קופת המדינה ומצב הגירעון ובהתאם לעלות הפרויקט והחומרה.

בפני הפרויקט ניצבים מכשולי רגולציה. אחד המכשולים הוא הצורך בהגנה על פרטיות הנוסעים ובעלי הרכבים. החשש העיקרי הוא זליגת מידע על תנועת האזרחים למערכות חיצוניות במגזר הממשלתי או הפרטי בנוסח "האח הגדול". ברשות המסים סירבו להתייחס לנושא בכללו.

ביטול הטבת המס על היברידיות: מתי וכמה

צעד נוסף שמתכננים באוצר הוא ביטול הטבת המס על הרכבים ההיברידיים. כיום תקרת מס קנייה על הרכבים ההיברידיים הרגילים עומדת על 30% ו-20% על רכבי הפלאג-אין. זאת, במקום 82% לרכב רגיל.

כבר בסוף השנה שעברה, בסקירה השנתית של רשות המסים על ענף הרכב, נכתב כי "בעתיד הקרוב יהיה צורך להחליט על המשך המיסוי של כלי רכב בעלי הנעה היברידית וחשמלית... בטווח ארוך, יש לשאוף לשיטת מיסוי אחידה על כל כלי הרכב, ללא תלות בסוג הטכנולוגיה".

כשהדברים הללו נכתבו, תפסו כלי הרכב ההיברידיים נתח של כ-13% מכלל המכירות בשוק הישראלית. באותה עת העריך האוצר כי עלות הטבת המס עליהם למדינה תסתכם ב-2019 בכ-600 מיליון שקל. נכון להיום אנחנו כבר ניצבים על נתח של כ-18% מכלל השוק להיברידיות/נטענות והיד עוד נטויה. לפיכך, סביר להניח שעלות הטבת המס הזו תסתכם השנה בפועל בכ-750 עד 900 מיליון - הרבה מעבר לתחזית.

זהו "בור" תקציבי, שהאוצר היה שמח לסתום גם בלי קשר לנתוני הגירעון המעמיקים. למרבה האירוניה, הוא לא צריך לעשות מאום כדי לחסל את ההטבה הזו כליל אלא רק לעמוד מהצד ולהמתין. ההטבה מוענקת מאז תחילת העשור בצו זמני, שהוארך מספר פעמים ותוקפו יפוג שוב בינואר הקרוב. אם הצו לא יחודש או יעודכן המשמעות תהיה השוואה בין מס הקנייה שמוטל על מכוניות "מחושמלות" לזה של מכוניות רגילות, כלומר 82% בניכוי הטבות המס הירוק.

מס אחיד בגובה 82%? לא כל כך מהר

אבל למרות העובדה שרבים בענף הרכב ובאוצר היו שמחים לראות את התרחיש הזה מתממש, הסבירות לכך לא גדולה. המכוניות "המחושמלות" עדיין נתפסות כאלטרנטיבה ירוקה, יחסית, והן די מעוגנות בתמהיל הרכש של ציי הרכב, כולל ציים ממשלתיים, בשל צריכת הדלק הנמוכה והטבת שווי השימוש הנדיבה. רק לאחרונה, למשל, פורסם מכרז הצטיידות בליסינג לאלפי כלי רכב צמודים לקציני צה"ל, שמעניק יתרונות לכלי רכב היברידיים.

יתר על כן, הם היוו מנוע צמיחה, שחיסולו עלול להביא להתכווצות כלל השוק וההכנסות הנלוות. לפיכך, השאלה הרלוונטית ביחס לחידוש הצו על ההטבה הזו היא לא "האם" אלא "מתי" ו"כמה". שאלת העיתוי היא פוליטית מעיקרה. אנשי האוצר ציפו להתחיל את המחצית השנייה של 2019 כשהבחירות מאחוריהם ועם שר אוצר "טרי" שחף משיקולים אלקטורליים בוערים.

במקום זה, הם "נתקעו" עוד רבעון שלם עם השר הקיים, שבעבר כבר חסם את העלאת המס על רכב היברידי, בניגוד להמלצת אנשי המקצוע. אפשר בהחלט להניח, שהעלאת מס קנייה על קטגוריית רכב פופולרית תהיה "טאבו" פוליטי לפני הבחירות. המצב הזה מציב בפני ענף הרכב מסגרת זמן מצומצמת מאוד כדי להיערך לשינויים, במיוחד בפני יבואני הרכב ההיברידי, שירצו לבנות מלאים מוקדמים.

שאלת ה"כמה" תלויה בשיקולים פיסקאליים, כלומר בעומק הגירעון התקציבי ובדחיפות של האוצר לסגור אותו. הערכות הקונצנזוס מדברות על ביטול הטבות המס במספר שלבים. בפעימה הראשונה, בינואר 2020, יעלה מס הקנייה על רכב היברידי לסביבות 50%-60% ועל רכבי פלאג-אין לכ-40%. הרכב החשמלי "נטו" ימשיך ככל הנראה ליהנות ממלוא ההטבה - 10% מס קנייה בלבד - הן משיקולי תדמית וגם מאחר שההיצע של כלי רכב כאלה בישראל צפוי להיות מזערי בשנה-שנתיים הקרובות.

הקטנת ההטבה על רכב היברידי או נטען בכמה עשרות אחוזים תיצור טלטלה בשוק ותביא לתמהיל מכירות יותר מאוזן מבחינה תחרותית, אבל לא תביא למחיקת הפלח ההיברידי כולו.
אפשר גם להניח, שהטבת שווי השימוש על כלי רכב כאלה לא תבוטל במסגרת התוכנית כדי לא להעיר את קן הצרעות של מקבלי הרכב הצמוד. כך או כך, הכול כפוף להחלטת שר האוצר הבא.

בשורה התחתונה, אופק התכנון של שוק הרכב בחודשים הקרובים, ובשנים הקרובות, רחוק מלהיות ברור ומוגדר. זה נכון הן מנקודת המבט של הצרכנים וציי הרכב, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת היבואנים. מה שברור הוא, שמי שמצפה לשקיפות ושיתוף הציבור בתהליך יכול להמשיך לחכות. 

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?