גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחכים להגנות על שוכרים? זו המהפכה שעומדת לקרות בניו יורק ובעלי הבתים כבר בלחץ

ב-15 ביוני יפקעו חוקי השכירות שהיו נהוגים במדינה מאז שנות התשעים ● הדמוקרטים, ששולטים בסנאט, מקווים להעביר חקיקה חדשה שתגן על ציבור השוכרים על חשבון בעלי הנכסים

בנייני מגורים בשכירות בניו יורק. / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
בנייני מגורים בשכירות בניו יורק. / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מדינת ניו יורק נערכת לרפורמה בפיקוח על דמי השכירות למגורים. החוקים הללו, מתחילת שנות התשעים, יפקעו ב-15 ביוני, בעוד כעשרה ימים. זו תהיה ההזדמנות לחוקק בבירת המדינה אולבני תקנות חדשות, שיסגרו את הפרצות שבעלי הנכסים השיגו בהגנה על ציבור השוכרים - או יפתחו אותן עוד יותר. הנה ספוילר: דווקא בעידן הרפובליקאי בבית הלבן, החוקים צפויים להיות חברתיים יותר.

לסנאט של ניו יורק נבחר בנובמבר שעבר קאדר של דמויות מהשמאל, שממהר לנצל את פקיעת החקיקה הנוכחית כדי להניח על השולחן את רעיון "הפיקוח האוניברסלי על שכירות". מדובר על תשע הצעות חוק שהוגשו לסנאט הזה. תשע הצעות החוק כוללות ביטול בונוסים של המדינה לשיפוצים על-ידי בעלי הנכסים, שאחריהם הם יכולים לגבות שכירות מוגדלת, ביטול ההיתר לבעלי הבתים לייקר את השכירות על דירות ריקות (תחלופת דיירים), ומניעה של ייקור שכירות לדיירים קיימים שמשלמים שכר דירה "מועדף" (פחות מהמקסימום החוקי, אבל כפופים לייקור חד כשהחוזים מתחדשים). הרפורמות הללו יסגרו כמה פרצות משפטיות שבעלי הנכסים השיגו תוך החלשת הפיקוח על שוק הדיור בשכירות, ויגנו על דיירים בשכירות מוגנת ("דיור בשכירות יציבה" בעגת התפוח הגדול).

גל של חקיקה

ניו יורק היא חלק חשוב מגל של חקיקה לפיקוח על שוק השכירות שדוחפים הגורמים ה"חברתיים" ("פרוגרסיביים") ברחבי ארה"ב. פיקוח על השוק הזה הוא דבר אחד במדינה אחת ודבר אחר במדינה אחרת, אבל הרעיון הכללי הוא לאפשר לדיירים להישאר בבתיהם ובשכונותיהם על ידי הגבלת ייקור השכירות שבעלי הבתים יכולים לדרוש והגבלת הפינויים הכפויים. מדינת אורגון העבירה לאחרונה חוק פיקוח אוניברסלי על שוק השכירות במדינה, ומאמצי חקיקה דומים מתנהלים כעת בקולורדו, באילינוי ובמדינת וושינגטון.

למעשה, הרפורמה בניו יורק, אם אכן תיחקק, תהיה חזרה לשנות ה-70 במובן של הגנה חוקית מסורתית על דיירים. לנו, הישראלים שאינם מכירים את השוק האמריקאי לפרטיו, הרעיון שאמריקה הקפיטליסטית הגנה בעבר על דיירים בשכירות על חשבון בעלי הבתים בעלי הכוח הפוליטי נראה משונה. במציאות, המודל האמריקאי מזכיר במידה רבה סידורים שקיימים בשווקים כמו גרמניה, בריטניה, הולנד וצרפת, שאולי רלוונטיים יותר לשוק הישראלי בגלל קרבתם הגיאוגרפית והתרבותית אלינו.

הגנה על דיירים אינה רק משאלת לב אידיאולוגית מופשטת של האגף השמאלי במפה הפוליטית. עובדים בשכר מינימום בארה"ב (בדרך-כלל 15 דולר לשעה) כבר לא יכולים להרשות לעצמם דירה של שני חדרי שינה (מלבד סלון) בשום מחוז (county) בארה"ב. שיעור חסרי הדיור הגבוה ביותר הוא בלוס אנג'לס, אבל ניו יורק מתחילה להדביק אותה, עם גידול של 46% מאז המשבר הפיננסי, הגידול המהיר ביותר בארה"ב.

העשירים התעשרו

לעלייה במחירי הדיור והשכירות יש כמובן שפע של סיבות, אך בדרך-כלל מדובר על כוחם הכלכלי והפוליטי של העשירים, שלא נשחק כמו הכנסת מעמד העובדים. אחד העיסוקים הכלכליים המכניסים בארה"ב ובכל העולם הוא ניהול קרן נדל"ן מניב או חברת השקעות פרטיות (פרייבט אקוויטי) שמשקיעה בנכסים להשכרה.

ההזדמנות הגדולה של הקרנות ושל חברות ההשקעה הללו הייתה המשבר הפיננסי והמיתון שגרמו לפינוי של עשרות מיליוני משקי בית מבתיהם, ואיפשרו לרכוש את הנכסים הללו בזיל הזול. הדיירים חזרו לבסוף, כשהם משלמים שכירות מוגדלת וסובלים מפחות תחזוקה של הבתים.

נכון, התיאור הזה פשטני במקצת. בעלי הנכסים טוענים בלא מעט היגיון שרפורמות דרסטיות מדי נגדם יפגעו בסופו של דבר בדיירים, ולא רק בהם. אם נחזור לניו יורק סיטי, העיר הזו דווקא בנתה (לא היא, קבלנים ומשקיעים פרטיים בסבסוד עירוני) מספר חסר תקדים של דירות בנות השגה תחת ראש העיר ביל דה בלאזיו, אבל במקביל העיר איבדה אלפי יחידות דיור בפיקוח על שכר הדירה בגלל חוקים שמקילים על בעלי הדירות להוציא אותן מפיקוח, ויוקר המחיה דוהר מהר יותר מיכולתם של הדיירים לממן את השכירות.

לפי הערכה מקובלת, כשלושה מיליון משקי בית במדינת ניו יורק מתגוררים בשכירות, ומחציתם משלמים יותר מ-30% מהכנסתם השנתית על שכירות. דווקא תושבי חמשת הרבעים המפורסמים של ניו יורק סיטי - מנהטן, ברוקלין, קווינס, ברונקס וסטטן איילנד - מוגנים יחסית מפני בעלי בתים תאבי בצע, או גחמות שוק הנדל"ן.

נשארה לנו קצת היסטוריה על קצה המזלג: הפיקוח על השכירות למגורים בניו יורק הושק ב-1943, כמובן על רקע צורכי המלחמה ומשפחות החיילים הלוחמים בצורר הנאצי והיפני. חוק ייצוב השכירות הראשון עבר ב-1969, בתגובה לשיעור הדירות הריקות הגבוה בעיר, ואיתו הוקמה "לשכת הנחיות השכירות", שקובעת בכמה אפשר להעלות את שכר הדירה החודשי מדי שנה בדירות מוגנות. ב-1974 נחקק "חוק החירום להגנת הדייר", שביטל את הוצאת הדירות המתפנות מהפיקוח על השכירות. מאז היו ביטולי פיקוח על דירות בשכירות גבוהה (כאמור לעיל, דירה בשכירות של 2,733 דולר בחודש כיום יכולה לצאת מפיקוח משהחוזה מסתיים מ-1993). העדכון האחרון של החוק הזה היה ב-2015. 

בינתיים בישראל: חוק הסדרת השכירות, הבטחה שמוסמסה

שוק הדירות בישראל רווי כשלים, שרבים מהם נוצרים על ידי יוזמות ממשלתיות, אולם דווקא בכשלים מתחום השכירות לא באמת מטפלים.

חוק שכירות הוגנת, שאותו יזמו לפני כחמש שנים הח"כים סתיו שפיר ורועי פולקמן, אמור היה לצמצם את הבעיות, ובין היתר דובר אז על מנגנון שיגדיר מה היא דירה למגורים, מה הם החובות של בעלי הדירה ומה הם החובות השוכרים. כדי למנוע את חוסר הוודאות הוצע לייסד פיקוח על עליית שכר הדירה שיוכנס לחוק, ורשם שכירויות שיבצע מעקב אחרי חוזי שכירות ויספק מידע בתחום .

אולם רוח החוק המקורי מוסמסה בהדרגה. הרעיון להטיל פיקוח על מחירי השכירות או על האפשרות להעלותם, עורר התנגדות חריפה מצד כלכלנים; הרעיון לקיים רשם שכירויות שיעקוב אחרי השוק - עורר התנגדות מצד הרשויות המקומיות, שטענו כי אינן יכולות לעמוד בנטל. בסופו של דבר מקדמי החוק נאלצו להתפשר על לא מעט, כך שחלקים מהחוק נכנסו כתיקון לחוק השכירות והשאילה מ-1971. נכון לעכשיו הגרסה הסופית של החוק מגדירה מה היא דירה ראויה למגורים, ועשויה למנוע מצבים שאירעו בעבר, של השכרת מחסנים כדירת לכל דבר.

עוד הסדיר החוק את החובות והזכויות של השוכרים והמשכירים, שעד כה נדונו בעיקר בתביעות הדדיות בבתי משפט, אולם עד כה לא נראה שהחוק גרם לשינוי הנדרש בשוק השכירות כך שיותר אנשים יחליטו שעדיף להם לשכור דירה מאשר לרכוש.

החברה האמריקאית שחשופה לרפורמת השכירות בניו יורק והנפיקה אג"ח בת"א

בבורסה בת"א נסחרות כיום איגרות חוב של חברות זרות, הפועלות בשוק הנדל"ן האמריקאי בכלל ובעיר ניו יורק בפרט. לחלק מהחברות חשיפה גם לשוק הדיור בשכירות מפוקחת. החברה המרכזית שפועלת בתחום הזה ושהנפיקה אג"ח לציבור בישראל היא דה זראסאי גרופ , שבשליטת ג'ואל וינר.

דה זראסאי פועלת בארבעה מתוך הרבעים של ניו יורק - מנהטן, ברוקלין, ברונקס וקווינס, ובבעלותה 10.3 אלף יחידות דיור, מתוכן כ-9.1 אלף יחידות דיור להשכרה בפיקוח. בסוף מאי פרסמה החברה את דוחות הרבעון הראשון של 2019, ובהם ציינה כי קיימות כמה הצעות לשינוי חקיקה אשר צפויות לעלות לאישור מדינת ניו יורק ב-15 ביוני. "החברה תבחן את השפעת ההצעות האמורות ככל שתתקבלנה ובשלב זה אין ביכולתה להעריך אלו הצעות יאושרו, אם בכלל, ולפיכך מה תהיה ההשפעה על החברה", נכתב בדוחות.

חודש קודם לכן פרסמה חברת מידרוג דוח עדכון על דה זראסאי, ובו אושר מחדש דירוג האשראי של החברה (Aa3) . באותו הדוח ציינה מידרוג כי "בחודשים האחרונים מתבצעת בחינה של שינויים בתחום הדיור להשכרה תחת רגולציה. משיחות שערכנו עם החברה, להערכתה השינויים, כפי שמסתמנים כעת, לא צפויים להשפיע מהותית על פעילותה".

עם זאת, במידרוג הדגישו כי שינויים רגולטוריים שיהיה בהם כדי להשפיע מהותית לרעה על פעילותה העסקית של החברה, הם חלק מהגורמים שיכולים להוביל להורדת דירוג החוב שלה. עיקר הפגיעה עלולה להגיע מהקשחת התנאים להעלאת מחירים ולשדרוג ומכירת הדירות המפוקחות בשוק החופשי לאחר עזיבתן בידי הדיירים הקיימים.

בינתיים, בשוק ההון לא מחכים להחלטת מדינת ניו יורק וכבר מתמחרים חלק מהסיכונים החדשים. מסיבה זו ירד בחודש האחרון מחירה של אג"ח ג' של זראסאי ב-3% והוא משקף כעת תשואה שנתית לפדיון של 6.7%. מנגד, עלתה אג"ח ד' של החברה ב-1% באותה התקופה והיא נסחרת כעת בתשואה לפדיון של 3.5% בלבד, וזאת למרות שתקופת הפדיון שלה ארוכה יותר.

הסיבה לכך היא שאג"ח ד' מובטחות בביטחונות הכוללים שעבודים על נכסים, בעוד שאג"ח ג' אינה מובטחת בשעבודים כלשהם. בסה"כ נסחרות בבורסה אג"ח של דה זראסאי בהיקף של 2 מיליארד שקל ערך נקוב.

עוד כתבות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס