גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התחבורה גרף לייקים בפייסבוק על הקלת הצפיפות בקו החוף. מה הוא שכח?

הצפיפות בקרונות הרכבת בקו נהריה-ת"א הובילה את שר התחבורה להכריז על "בשורה חשובה" - הוספת קרונות שכוללים מאות מקומות ● אבל האם הוא חושף את כל התמונה? ● המשרוקית של גלובס

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר

"בשורה חשובה לנוסעי קו הרכבת נהריה-חיפה-תל-אביב", הכריז לפני שבוע בפייסבוק שר התחבורה ישראל כ"ץ. "מאתמול התווספו לקו קרונות כפולים, שמאפשרים תוספת מאות מקומות לכל נסיעה, שמקלים מאוד על הצפיפות וגם תוספת תדירויות לקו. צעד זה מתאפשר אודות [כך במקור] ליישום הנחייתי ע"י הנהלת הרכבת, ובעיקר בשל ביטול עיצומי ועד העובדים שמנעו את הביצוע. אני נחוש להעלות את רכבת ישראל מחדש על הפסים - לטובת כלל המשתמשים". הפוסט גרף עד כה כ-2,000 לייקים, 92 שיתופים ו-250 תגובות מלאות דברי שבח והודיה.

הפוסט של כ"ץ נכתב יום אחרי שהרכבת עדכנה את לוח הזמנים של הקו לנהריה, קו החוף, והוסיפה כ-19 נסיעות שיוכלו לשרת עוד 12 עד 15 אלף נוסעים ביום. מי שקורא אותו מתרשם שמדובר בשיפור היסטורי שקרה בזכות השר. אף על פי כן, בתוך ים השבחים התחבאו כמה תגובות ספקניות. "לא בדיוק האמת", העיר קורא בשם אריה טסלר, "משרד התחבורה והרכבת לקחו את הקרונות לרכבת לירושלים, כי אחרי 10 שנים הקו לירושלים פתאום הופיע בהפתעה מוחלטת".

ואכן, כ"ץ סיפר רק חצי סיפור. מצוקת הנוסעים בקו החוף של הרכבת החלה ב-15 בספטמבר, 10 ימים לפני שנחנך קו הרכבת בין נתב"ג לירושלים. מאחר שהרכבת סובלת ממחסור בציוד חדש, ומאחר שבקו לירושלים יכולים לנוע רק קרונות דו-קומתיים, כ-60 קרונות דו-קומתיים הועברו למסילה אל הבירה ממקומות אחרים - ובהם קו החוף. מנכ"ל הרכבת שחר איילון, שנאלץ לפרוש מאז, טען שהדבר נעשה בהוראתו הישירה של השר כ"ץ. במקום הדו-קומתיים הובאו לקו החוף כמה קרונות חד-קומתיים כחולים, אבל הם היו רחוקים מלהספיק. התוצאה: תדירות קו החוף ירדה מארבע נסיעות בשעה לשלוש, צמצום של כ-20 רכבות ביום.

ההשפעות היו קשות: צפיפות, איחורים, מחאות של נוסעים. הרכבת ביטלה את האפשרות להזמין מקום מראש בקו, ובסוף הרבעון השלישי הודיעה על הפסד שנבע בחלקו (הקטן) מירידה במכירת כרטיסים לקו. ועדת הכלכלה של הכנסת דנה במחדל כמה פעמים.

כדי לצאת מהמיצר קידמה הרכבת פתרון שהתבסס על "הצרחה" בין הקרונות של קו החוף לאלה שבקו אחר, כרמיאל-חיפה. הקו לכרמיאל נוסע בדרך כלל חצי-ריק, אבל הקרונות שפעלו בו היו דו-קומתיים. התוכנית הייתה להעביר את הקרונות החד-קומתיים מקו החוף כרמיאל, ולקבל תמורתם קרונות דו-קומתיים רבי-קיבולת. אבל כאן צצה בעיה ראשונה. שר התחבורה אמנם לחץ לקדם את הפתרון, שממילא מצריך את אישורו בגלל הסכמי ההפעלה בין הרכבת למדינה, אבל משרדו דרש לבחון קודם כל עניין טכני: האם הקרונות החד-קומתיים יכולים לנסוע במסילה לכרמיאל. זאת משום שבאמצע הקו עוברת המסילה במנהרת גילון, ועדיין לא הוכח שהקרונות האלה יכולים לעבור בה בביטחון.

כאן נכנס לתמונה סכסוך העבודה ברכבת. הנהלת הרכבת תכננה לקיים במנהרת גילון ניסוי בפברואר, אבל ועד עובדי הרכבת התנגד. בוועד טענו שההתנגדות נבעה מדאגה לבטיחות - למשל שהרכבות ארוכות מדי ולא מותאמות לגובה הרציף. ההנהלה גורסת שהוראת הוועד לא לקיים את הניסוי הייתה אחת מעשרות צעדים ארגוניים שנקטו העובדים. הצדדים הגיעו לבית הדין לעבודה, ורק ב-18 באפריל - יום לפני ליל הסדר - הורה בית הדין לעבודה להקפיא את העיצומים. דובר הרכבת אמר למשרוקית שהניסוי בוצע בו-בערב, "כי ההנהלה חששה שהועד יגיש צו מניעה לניסוי".

כעבור חודש הותקנו בקו החוף הקרונות הדו-קומתיים. מאחר שכל קרון כזה מכיל כ-140 מושבים, לעומת כ-60 בקרונות הקודמים, אפשר היה לפצל את הקו למספר גדול יותר של רכבות שבכל אחת פחות קרונות, וכך להוסיף עוד נסיעה בכל שעה. התדירות שבה פחות-או-יותר למה שהייתה 8 חודשים לפני כן, טרם פתיחת הקו לירושלים בהוראתו של כ"ץ.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ מטעים. אכן, הוראתו הביאה להוספת כ-20 נסיעות ביום לקו חוף, והניסוי שאפשר את ביצועה נערך בעקבות הקפאת עיצומי ועד העובדים. אבל הצעד רק החזיר את הנסיעות שנגרעו בעקבות הוראה קודמת של כ"ץ להעביר קרונות מקו החוף לקו לירושלים.

* מהו ציון מטעה: ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות.

 

עוד כתבות

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

אילוסטרציה: Shutterstock

המדינה תאסוף דאטה על עובדים ישירות מהמעסיקים. כך זה יעבוד

לפי סעיף חדש בחוק ההסדרים, לטופס 100 שהמעסיקים מגישים למדינה מדי חודש יתווסף סעיף חדש - עיסוק העובד ● לפיכך, המדינה תחזיק לראשונה בנתוני אמת על כל המועסקים במשק ● הוספת הסעיף נועדה לאפשר קבלת החלטות מבוססות יותר ולפתח מענים תעסוקתיים מדויקים ומותאמים לצרכים בשגרה ובמשבר

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בכנס ''בילד'' שנערך בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך

17.5 מיליארד דולר: השקעת הענק של מיקרוסופט בהודו

עוד צעד להגשמת חזונה של הודו הפוך למוקד בינלאומי מוביל בתחום ה-AI, הענן והשבבים ● מיקרוסופט מצטרפת לאלפאבית שהודיעה על השקעה של 15 מיליארד דולר במדינה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

מונית שעובדת עם TAXIGO / צילום: טקסיגו

המיזם החדש שמאיים על נתח השוק של גט טקסי

פלטפורמת המוניות והשירותים החדשה TAXIGO יוצאת לדרך וכבר גייסה 4,000 נהגים ● בשיבא מוקמת חטיבת חדשנות ע"ש איל מאיר ברקוביץ וגל מאיר איזנקוט שנפלו בעזה, המשלבת סטארט־אפים וצוותים קליניים ● אוני' רייכמן פתחה קליניקה משפטית חדשה לייצוג וסיוע לנכי צה"ל ● וגם: עשרות דיפלומטים ובכירים בתעשייה נפגשו באירוע שהוקדש לכלכלה הישראלית ● אירועים ומינויים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

אוניברסיטאות העילית האמריקאיות שקיבלו ציון נכשל בהתמודדות עם אנטישמיות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חמאס ממשיך להתחזק בעזה, ניתוח חדש של האו"ם קובע כי "בעזה יש 68 טון של פסולת בניין", והדוח שמעניק ציונים למוסדות אקדמיים בארה"ב על התמודדות עם אנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: ap, Susan Walsh

טראמפ מתיר לאנבידיה למכור שבבים מתקדמים לסין עבור רבע מההכנסות

טראמפ הודיע כי ממשלו יאפשר לאנבידיה למכור את שבבי הבינה המלאכותית H200 ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות נוספות, בתנאי ש-25% מהכנסות המכירה יועברו לממשל הפדרלי ● למרות האישור, המאמץ של בייג'ינג לצמצם תלות בטכנולוגיה האמריקאית לא פוחת

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

ג'ארד קושנר / צילום: Shutterstock, Alex Brandon

ג'ארד קושנר מצטרף למאבק על האחים וורנר. האם עסקת נטפליקס בסכנה?

במהלך שעשוי לאיים על עסקת נטפליקס לרכישת האחים וורנר שאושרה לאחרונה, פרמאונט מגישה הצעה נגדית ומביאה עימה חיזוק בלתי צפוי - קרן Affinity Partners שבה שותף ג'ארד קושנר ● ברקע: הסתייגות הנשיא טראמפ מהכוח הרב שהרכישה עשויה להביא לנטפליקס

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום