גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התחבורה גרף לייקים בפייסבוק על הקלת הצפיפות בקו החוף. מה הוא שכח?

הצפיפות בקרונות הרכבת בקו נהריה-ת"א הובילה את שר התחבורה להכריז על "בשורה חשובה" - הוספת קרונות שכוללים מאות מקומות ● אבל האם הוא חושף את כל התמונה? ● המשרוקית של גלובס

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר

"בשורה חשובה לנוסעי קו הרכבת נהריה-חיפה-תל-אביב", הכריז לפני שבוע בפייסבוק שר התחבורה ישראל כ"ץ. "מאתמול התווספו לקו קרונות כפולים, שמאפשרים תוספת מאות מקומות לכל נסיעה, שמקלים מאוד על הצפיפות וגם תוספת תדירויות לקו. צעד זה מתאפשר אודות [כך במקור] ליישום הנחייתי ע"י הנהלת הרכבת, ובעיקר בשל ביטול עיצומי ועד העובדים שמנעו את הביצוע. אני נחוש להעלות את רכבת ישראל מחדש על הפסים - לטובת כלל המשתמשים". הפוסט גרף עד כה כ-2,000 לייקים, 92 שיתופים ו-250 תגובות מלאות דברי שבח והודיה.

הפוסט של כ"ץ נכתב יום אחרי שהרכבת עדכנה את לוח הזמנים של הקו לנהריה, קו החוף, והוסיפה כ-19 נסיעות שיוכלו לשרת עוד 12 עד 15 אלף נוסעים ביום. מי שקורא אותו מתרשם שמדובר בשיפור היסטורי שקרה בזכות השר. אף על פי כן, בתוך ים השבחים התחבאו כמה תגובות ספקניות. "לא בדיוק האמת", העיר קורא בשם אריה טסלר, "משרד התחבורה והרכבת לקחו את הקרונות לרכבת לירושלים, כי אחרי 10 שנים הקו לירושלים פתאום הופיע בהפתעה מוחלטת".

ואכן, כ"ץ סיפר רק חצי סיפור. מצוקת הנוסעים בקו החוף של הרכבת החלה ב-15 בספטמבר, 10 ימים לפני שנחנך קו הרכבת בין נתב"ג לירושלים. מאחר שהרכבת סובלת ממחסור בציוד חדש, ומאחר שבקו לירושלים יכולים לנוע רק קרונות דו-קומתיים, כ-60 קרונות דו-קומתיים הועברו למסילה אל הבירה ממקומות אחרים - ובהם קו החוף. מנכ"ל הרכבת שחר איילון, שנאלץ לפרוש מאז, טען שהדבר נעשה בהוראתו הישירה של השר כ"ץ. במקום הדו-קומתיים הובאו לקו החוף כמה קרונות חד-קומתיים כחולים, אבל הם היו רחוקים מלהספיק. התוצאה: תדירות קו החוף ירדה מארבע נסיעות בשעה לשלוש, צמצום של כ-20 רכבות ביום.

ההשפעות היו קשות: צפיפות, איחורים, מחאות של נוסעים. הרכבת ביטלה את האפשרות להזמין מקום מראש בקו, ובסוף הרבעון השלישי הודיעה על הפסד שנבע בחלקו (הקטן) מירידה במכירת כרטיסים לקו. ועדת הכלכלה של הכנסת דנה במחדל כמה פעמים.

כדי לצאת מהמיצר קידמה הרכבת פתרון שהתבסס על "הצרחה" בין הקרונות של קו החוף לאלה שבקו אחר, כרמיאל-חיפה. הקו לכרמיאל נוסע בדרך כלל חצי-ריק, אבל הקרונות שפעלו בו היו דו-קומתיים. התוכנית הייתה להעביר את הקרונות החד-קומתיים מקו החוף כרמיאל, ולקבל תמורתם קרונות דו-קומתיים רבי-קיבולת. אבל כאן צצה בעיה ראשונה. שר התחבורה אמנם לחץ לקדם את הפתרון, שממילא מצריך את אישורו בגלל הסכמי ההפעלה בין הרכבת למדינה, אבל משרדו דרש לבחון קודם כל עניין טכני: האם הקרונות החד-קומתיים יכולים לנסוע במסילה לכרמיאל. זאת משום שבאמצע הקו עוברת המסילה במנהרת גילון, ועדיין לא הוכח שהקרונות האלה יכולים לעבור בה בביטחון.

כאן נכנס לתמונה סכסוך העבודה ברכבת. הנהלת הרכבת תכננה לקיים במנהרת גילון ניסוי בפברואר, אבל ועד עובדי הרכבת התנגד. בוועד טענו שההתנגדות נבעה מדאגה לבטיחות - למשל שהרכבות ארוכות מדי ולא מותאמות לגובה הרציף. ההנהלה גורסת שהוראת הוועד לא לקיים את הניסוי הייתה אחת מעשרות צעדים ארגוניים שנקטו העובדים. הצדדים הגיעו לבית הדין לעבודה, ורק ב-18 באפריל - יום לפני ליל הסדר - הורה בית הדין לעבודה להקפיא את העיצומים. דובר הרכבת אמר למשרוקית שהניסוי בוצע בו-בערב, "כי ההנהלה חששה שהועד יגיש צו מניעה לניסוי".

כעבור חודש הותקנו בקו החוף הקרונות הדו-קומתיים. מאחר שכל קרון כזה מכיל כ-140 מושבים, לעומת כ-60 בקרונות הקודמים, אפשר היה לפצל את הקו למספר גדול יותר של רכבות שבכל אחת פחות קרונות, וכך להוסיף עוד נסיעה בכל שעה. התדירות שבה פחות-או-יותר למה שהייתה 8 חודשים לפני כן, טרם פתיחת הקו לירושלים בהוראתו של כ"ץ.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ מטעים. אכן, הוראתו הביאה להוספת כ-20 נסיעות ביום לקו חוף, והניסוי שאפשר את ביצועה נערך בעקבות הקפאת עיצומי ועד העובדים. אבל הצעד רק החזיר את הנסיעות שנגרעו בעקבות הוראה קודמת של כ"ץ להעביר קרונות מקו החוף לקו לירושלים.

* מהו ציון מטעה: ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות.

 

עוד כתבות

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

הטעות הגדולה ביותר שישראלים עושים בפנסיה – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בכל שנה 120 אלף ישראלים עושים את הטעות הזאת בפנסיה שלהם ● בוול סטריט מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו" ● מנהל ההשקעות שמסמן את ההזדמנות הבאה ● וגם: פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א לא מצליח להתרומם

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

ישראייר רשמה שיא במספר המטוסים שהפעילה ברבעון; הרווח הנקי זינק ב-75%

הכנסות ישראייר ברבעון השלישי זינקו ב-55% והסתכמו ב-258 מיליון דולר ● מניית החברה נסחרת בעלייה של 1.3% בבורסה, אך מתחילת השנה עדיין ירדה בכ-4% ● שווי השוק המגולם לחברה עומד על 488 מיליון שקל

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

המלכודת שעשויה להסתתר מאחורי ההצעה ל"שיפור דירוג אשראי"

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום, אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לפני 5 שנים היא הייתה חברה קיבוצית קטנה. היום קוראים לה בשוק "חברת חשמל 2"

יצרנית החשמל משק אנרגיה, שנמצאת בבעלות 280 קיבוצים, החלה את דרכה הציבורית בתור חברה קטנה ומדשדשת, שלפי גורמים "התקשתה לעשות עסקים אפילו עם התנועה הקיבוצית" ● אבל אחרי שינוי דרמטי באסטרטגיה ושורת עסקאות ענק עמוסות סיכון, היא זינקה לשווי של מעל 4.5 מיליארד שקל, כשהמניה קפצה רק בשנה האחרונה ב־200% ● מהעסקה השנויה במחלוקת עם ג'ורג' חורש ועד לדומיננטיות הגוברת בשוק החשמל

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock

האם המודל החדש של ג'מיני מצדיק את ההתלהבות?

מודל הבינה המלאכותית החדש של גוגל, ג'מיני 3, מציע מספר מצבים - מהיר, חושב וקנבס - עולה 20 דולר בחודש ומהווה שדרוג משמעותי לעומת הדור הקודם ● עם זאת, גם כעת לא מומלץ לסמוך עליו בעיניים עצומות

הקרקע באזור התעשייה קריית אריה / צילום: יח''צ

בית המשפט: לא יוטלו היטלי השבחה בגין תוכנית קריית אריה

בית המשפט לעניינים מינהליים דחה את ערר עיריית פתח תקווה והיועצת המשפטית לממשלה, וקבע כי תוכנית המתאר של אזור התעשייה קריית אריה אינה מקנה זכויות בנייה קונקרטיות ולכן אינה יוצרת אירוע מס

קורטני קרדשיאן בסרטון הקמפיין. כל המשפחה משתתפת בקידום / צילום: צילום מסך יוטיוב

החברה מטירת הכרמל פיתחה תוסף מזון. קורטני קרדשיאן התאהבה בו

המותג Lemme של קורטני קרדשיאן השיק תוסף מזון בקמפיין שזכה ליותר מ–8.4 מיליון צפיות ● המוצר, בצורת סוכריות גומי, מבוסס על פיתוח של סטארט–אפ ישראלי שמפיק אבקת חלבונים עם סגולות ייחודיות מחלב פרה ● "זה המותג הכי סקסי שקנה מאיתנו", מספרת המייסדת מאיה אוטמזגין–אשכנזי, ומשוכנעת: בקרוב הטרנד יגיע לישראל

קומפקטיים יותר, בפחות מ־150 אלף שקל: הטרנדים שיסחפו את שוק הרכב ב־2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב־2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

עופר ינאי לאחר ביצור השליטה בנופר: "לוקח צעד אחורה בהפועל ת"א"

בעל השליטה ומנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר השלים מהלך להגדלת החזקותיו באמצעות לאומי פרטנרס: "עסקה שמפגישה אותי עם נזילות" ● ינאי, שגם מחזיק בהפועל ת"א בכדורסל, מציין כעת כי ייקח צעד אחורה בניהול הקבוצה

מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל''ן בבורסה בת''א / איור: גיל ג'יבלי

מאקזיט לבעלים ועד כיסוי הלוואות יקרות: מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל"ן בבורסה בת"א

בסוף שבוע אחד, 6 חברות נדל"ן חדשות פרסמו תשקיף לקראת הנפקת מניות או אג"ח ● לכולן יש מכנה משותף: גירעון בהון החוזר, שמלמד על צורך גובר בנזילות ● מהלכי ההנפקה מקודמים ימים ספורים אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל ● גלובס צלל לתשקיפים ומביא את התוצאות והסיבות להנפקות החדשות של ת"א

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

4 מחבלים מתבצרים חוסלו כשיצאו ממנהרה ברפיח

דיווחים בעזה: צה"ל תוקף בח'אן יונס ● מתקיימים חיפושים אחר חלל חטוף בבית לאהיא ● קטאר רומזת שיש להתקדם לשלב ב' בהסכם בין ישראל לחמאס: "זה שנותרו שני חטופים חללים - הישג אמיתי" ● גילויים חדשים על כישלון חיל האוויר ב-7 באוקטובר: "לא תקפו" ● הרמטכ"ל מקים צוות חקירה ייעודי למחדל "חומת יריחו" ● עדכונים שוטפים

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה

אסף אלמגור, מנכ''ל בזן / צילום: שגיא מורן

מנכ"ל בזן עוזב את תפקידו לאחר שלוש שנים

מנכ"ל קבוצת בזן, אסף אלמגור, הודיע לדירקטוריון הקבוצה על רצונו לפרוש מניהול הקבוצה לאחר שלוש שנים בתפקיד ● החברה פועלת למינוי מנכ"ל חדש ותעדכן עם השלמתו

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

"טיהור אתני בדלת האחורית": מי עוצר את הארגון שמפנה עזתים מהרצועה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: הכוח הבינלאומי של טראמפ מתקשה למצוא מדינות שיסכימו לקחת חלק בשיקום עזה, רומניה תשלם 400 מיליון דולר לאלביט עבור "מל"טים שיזהו תנועות של הרוסים סמוך לגבולה", וזה הארגון המסתורי שמסייע לעזתים לברוח דרך ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

מתרחבת בקצב גבוה: החברה האמריקאית שלא מפסיקה לרכוש דיפנס־טק ישראלי

אונדס רכשה בשנים האחרונות, בין היתר, את איירובוטיקס, איירון דרון, ורובו-טים כדי לבנות מערך אוטונומי של רחפנים ורובוטים קרקעיים ● החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר, לאחר שהשקיעה מאות מיליוני דולרים ברכישות ובגיוסי הון