גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התחבורה גרף לייקים בפייסבוק על הקלת הצפיפות בקו החוף. מה הוא שכח?

הצפיפות בקרונות הרכבת בקו נהריה-ת"א הובילה את שר התחבורה להכריז על "בשורה חשובה" - הוספת קרונות שכוללים מאות מקומות ● אבל האם הוא חושף את כל התמונה? ● המשרוקית של גלובס

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: איל יצהר

"בשורה חשובה לנוסעי קו הרכבת נהריה-חיפה-תל-אביב", הכריז לפני שבוע בפייסבוק שר התחבורה ישראל כ"ץ. "מאתמול התווספו לקו קרונות כפולים, שמאפשרים תוספת מאות מקומות לכל נסיעה, שמקלים מאוד על הצפיפות וגם תוספת תדירויות לקו. צעד זה מתאפשר אודות [כך במקור] ליישום הנחייתי ע"י הנהלת הרכבת, ובעיקר בשל ביטול עיצומי ועד העובדים שמנעו את הביצוע. אני נחוש להעלות את רכבת ישראל מחדש על הפסים - לטובת כלל המשתמשים". הפוסט גרף עד כה כ-2,000 לייקים, 92 שיתופים ו-250 תגובות מלאות דברי שבח והודיה.

הפוסט של כ"ץ נכתב יום אחרי שהרכבת עדכנה את לוח הזמנים של הקו לנהריה, קו החוף, והוסיפה כ-19 נסיעות שיוכלו לשרת עוד 12 עד 15 אלף נוסעים ביום. מי שקורא אותו מתרשם שמדובר בשיפור היסטורי שקרה בזכות השר. אף על פי כן, בתוך ים השבחים התחבאו כמה תגובות ספקניות. "לא בדיוק האמת", העיר קורא בשם אריה טסלר, "משרד התחבורה והרכבת לקחו את הקרונות לרכבת לירושלים, כי אחרי 10 שנים הקו לירושלים פתאום הופיע בהפתעה מוחלטת".

ואכן, כ"ץ סיפר רק חצי סיפור. מצוקת הנוסעים בקו החוף של הרכבת החלה ב-15 בספטמבר, 10 ימים לפני שנחנך קו הרכבת בין נתב"ג לירושלים. מאחר שהרכבת סובלת ממחסור בציוד חדש, ומאחר שבקו לירושלים יכולים לנוע רק קרונות דו-קומתיים, כ-60 קרונות דו-קומתיים הועברו למסילה אל הבירה ממקומות אחרים - ובהם קו החוף. מנכ"ל הרכבת שחר איילון, שנאלץ לפרוש מאז, טען שהדבר נעשה בהוראתו הישירה של השר כ"ץ. במקום הדו-קומתיים הובאו לקו החוף כמה קרונות חד-קומתיים כחולים, אבל הם היו רחוקים מלהספיק. התוצאה: תדירות קו החוף ירדה מארבע נסיעות בשעה לשלוש, צמצום של כ-20 רכבות ביום.

ההשפעות היו קשות: צפיפות, איחורים, מחאות של נוסעים. הרכבת ביטלה את האפשרות להזמין מקום מראש בקו, ובסוף הרבעון השלישי הודיעה על הפסד שנבע בחלקו (הקטן) מירידה במכירת כרטיסים לקו. ועדת הכלכלה של הכנסת דנה במחדל כמה פעמים.

כדי לצאת מהמיצר קידמה הרכבת פתרון שהתבסס על "הצרחה" בין הקרונות של קו החוף לאלה שבקו אחר, כרמיאל-חיפה. הקו לכרמיאל נוסע בדרך כלל חצי-ריק, אבל הקרונות שפעלו בו היו דו-קומתיים. התוכנית הייתה להעביר את הקרונות החד-קומתיים מקו החוף כרמיאל, ולקבל תמורתם קרונות דו-קומתיים רבי-קיבולת. אבל כאן צצה בעיה ראשונה. שר התחבורה אמנם לחץ לקדם את הפתרון, שממילא מצריך את אישורו בגלל הסכמי ההפעלה בין הרכבת למדינה, אבל משרדו דרש לבחון קודם כל עניין טכני: האם הקרונות החד-קומתיים יכולים לנסוע במסילה לכרמיאל. זאת משום שבאמצע הקו עוברת המסילה במנהרת גילון, ועדיין לא הוכח שהקרונות האלה יכולים לעבור בה בביטחון.

כאן נכנס לתמונה סכסוך העבודה ברכבת. הנהלת הרכבת תכננה לקיים במנהרת גילון ניסוי בפברואר, אבל ועד עובדי הרכבת התנגד. בוועד טענו שההתנגדות נבעה מדאגה לבטיחות - למשל שהרכבות ארוכות מדי ולא מותאמות לגובה הרציף. ההנהלה גורסת שהוראת הוועד לא לקיים את הניסוי הייתה אחת מעשרות צעדים ארגוניים שנקטו העובדים. הצדדים הגיעו לבית הדין לעבודה, ורק ב-18 באפריל - יום לפני ליל הסדר - הורה בית הדין לעבודה להקפיא את העיצומים. דובר הרכבת אמר למשרוקית שהניסוי בוצע בו-בערב, "כי ההנהלה חששה שהועד יגיש צו מניעה לניסוי".

כעבור חודש הותקנו בקו החוף הקרונות הדו-קומתיים. מאחר שכל קרון כזה מכיל כ-140 מושבים, לעומת כ-60 בקרונות הקודמים, אפשר היה לפצל את הקו למספר גדול יותר של רכבות שבכל אחת פחות קרונות, וכך להוסיף עוד נסיעה בכל שעה. התדירות שבה פחות-או-יותר למה שהייתה 8 חודשים לפני כן, טרם פתיחת הקו לירושלים בהוראתו של כ"ץ.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ מטעים. אכן, הוראתו הביאה להוספת כ-20 נסיעות ביום לקו חוף, והניסוי שאפשר את ביצועה נערך בעקבות הקפאת עיצומי ועד העובדים. אבל הצעד רק החזיר את הנסיעות שנגרעו בעקבות הוראה קודמת של כ"ץ להעביר קרונות מקו החוף לקו לירושלים.

* מהו ציון מטעה: ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות.

 

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: Shutterstock

התיירים מתחילים לחזור? שיא בתפוסת המלונות על ידי זרים מתחילת המלחמה

על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר לינות התיירים במלונות בישראל הכפיל את עצמו ל-347 אלף לינות בחודש, בממוצע של שלושת החודשים האחרונים, וזאת לעומת 183 אלף לינות לחודש בממוצע בשלושת החודשים הקודמים

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

פעילויות הליבה והרווח הפיננסי העודף הקפיצו את הרווח הכולל של מגדל ב-47%

מגדל ביטוח מדווחת כי ברבעון השלישי זינק הרווח הכולל שלה בכ-47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-535 מיליון שקל ● בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הרווח הכולל הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה

מסלולי משכנתה מגוונים / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

הורדת ריבית ראשונה אחרי כמעט שנתיים: מי ירגיש בקרוב הקלה במשכנתא, והאם זה הזמן למחזר?

האם נוטלי המשכנתאות יכולים להתחיל לנשום לרווחה נוכח שינוי הכיוון במדיניות הריבית של בנק ישראל? ● גלובס שאל מומחים על מי תשפיע ההפחתה האחרונה שעומדת על 0.25% בטווח המיידי, באילו מסלולים רצוי לבחון מחזור משכנתא כעת, והאם זהו הזמן הנכון לרכוש דירה

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

במקום שדות סולאריים: הפיצוי החדש של המדינה ליישובי העוטף

רמ"י נאלצת לשנות כיוון לאחר שהוועדה לשמירה על שטחים פתוחים בלמה את הצעת הפיצוי לישובי עוטף עזה ● במקום הקצאה למכסות פאנלים סולאריים, הישובים יוכלו להקים שדות אגרו-וולטאיים שמשלבים חקלאות ואגירה סולארית ● שדות אגרו-וולטאיים נחשבים לרווחיים פחות ובתנועה הקיבוצית מוחים נגד ההחלטה

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

אחרי שרכשה 9 חברות ביטחוניות ישראליות: זה היעד הבא של אונדס

אונדס מבוסטון מתמקדת בשנים האחרונות ברכישות חברות ביטחוניות ● אחרי שהשלימה רכישת חברה ישראלית תשיעית, לגלובס נודע כי היא במו"מ עם סטארט־אפ חדש של יוצאי 81

קובי שגב, שותף בבית ההשקעות אקורד / צילום: דודי פרץ

אחרי הורדת הריבית: מנהל ההשקעות שממליץ על ההזדמנות הבאה

קובי שגב, שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד, קלע כשהמליץ לפני שנה על מניות הבנקים, חברות ה–IT ומניות הגז והנפט ● עכשיו הוא מסביר למה הוא עובר ל"סטוק פיקינג", בעיקר בת"א 90 וה–SME 60, ומדוע הוא מעדיף בחו"ל את מדד ראסל 2000 על פני ה–S&P 500

היקף הפיגורים בהחזרי משכנתא עלה בשנה האחרונה ב-28% / איור: גיל ג'יבלי

עם ישראל חגג בתשרי – והפיגורים בהחזרי המשכנתאות זינקו

היקפי הפיגורים בהחזרי משכנתאות קפצו ב-5% באוקטובר האחרון לעומת ספטמבר, ומתחילת המלחמה נוספו אלפי משקי בית למעגל המשפחות שמתקשות לעמוד בהחזרים

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בוול סטריט מתחילים להספיד את עידן "שבע המופלאות" ולסמן מנצחות במרוץ ה-AI

כשברקע החששות מפני התפתחות בועה בוול סטריט והסקפטיות סביב הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, האופוריה הכללית מתחלפת בסלקטיביות הולכת וגוברת לגבי המניות בפורטפוליו של המשקיעים ● בבנק סיטי מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו", ומצביעים על שלוש המניות שלדעתם יובילו את השוק

בניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב / צילום: עינת לברון

פרשת ההסתדרות: בכיר ברשות מקומית במרכז עוכב לחקירה בנתב״ג

הבכיר חשוד, בין היתר, בשוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים ונחקר הבוקר במשטרה ● מעורבותו האפשרית בפרשה עלתה מאז התפוצצות הפרשה, אך הוא שהה בחו״ל ובמשטרה המתינו לחזרתו לישראל כדי לחקור אותו

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

הממונה על שוק ההון לגמזו: מתנגד למינויך מחדש לדירקטור במגדל ביטוח

אחרי שמגדל אחזקות החליטה בספטמבר למנות את גמזו לדירקטור בחברת הביטוח למרות התנגדות הממונה, עמית גל הודיע כעת לפרופ׳ רוני גמזו כי יתנגד למינוי ● בין הסיבות: אי-הארכת כהונתו של הדירקטור אבי דותן והניסיון להכשיר את מינוי גמזו ליו"ר ● עו"ד גליה כהן, המייצגת את גמזו: "נעתור לבית המשפט על מנת לאפשר למנותו כדירקטור במגדל ביטוח"

אלי גליקמן, מנכ''ל צים / צילום: צים

מאבק השליטה בצים: אלי גליקמן הגיש הצעה, הדירקטוריון מעדיף חלופות אחרות

חברת התובלה הימית אישרה כי היא בוחנת בחודשים האחרונים "חלופות אסטרטגיות", לרבות מכירתה ● דירקטוריון צים החליט שלא להתקדם בינתיים עם הצעה שהגישו המנכ"ל גליקמן ורמי אונגר לרכישת החברה ● בתגובה לדיווח: מניית צים מזנקת בשיעור דו ספרתי

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

צפי לפתיחה ירוקה בת"א ● מגדל: הממונה על שוק ההון מאשרר את תעריפי הביטוח שלנו ● המאבק על ההגמוניה בשוק השבבים מתחמם, אנבידיה: "אנחנו מקדימים את התעשייה בדור שלם" ● ג'יי.פי.מורגן: הדולר יחלש ב-3% עד אמצע השנה הבאה ●  בבריטניה דריכות גבוהה לקראת התקציב שתציג שרת האוצר ● ג'יי.פי.מורגן: התנודתיות הגבוהה בתיקי 60/40 מעמידה בספק את כדאיות ההשקעה הזאת ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

אלי אדדי, מנכ''ל סלקום / צילום: ענבל מרמרי

חברת התקשורת שחוזרת לחלק דיבידנד - לראשונה אחרי 12 שנים

הרווח הנקי של סלקום זינק בכ-35% ברבעון, והחברה הודיעה שתחלק דיבידנד בסך 200 מיליון שקל ● הנהנית המרכזית מהדיבידנד תהיה בעלת השליטה קרן פורטיסימו

רייצ'ל ריבס, שרת האוצר הבריטית. לחץ עצום / צילום: ap, Leon Neal

האתגר של שרת האוצר הבריטית: להציג תקציב שלא יזעזע את "מפלצת האג"ח"

הלחץ העצום על רייצ'ל ריבס: לא רק הציבור והתקשורת, אלא בעיקר שוק אג"ח ממשלתיות אדיר של 2.7 טריליון ליש"ט שיכריע אם התקציב שתציג יביא יציבות או יגדיל את הסיכון הפיננסי ● כעת כל העיניים עליה, ודויטשה בנק כבר הודיע כי ישיק כלי AI שינתח כל מילה שלה

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

מה כוללת הרחבת הפטור ממכס על יבוא אישי, ומי החברות שכבר נפגעו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי לחתום על הכפלת הרף המרבי לפטור ממע"מ ביבוא אישי ● המהלך צפוי להגדיל משמעותית את היקף ההזמנות מחו"ל, אך מעורר התנגדות חריפה מצד הדרג המקצועי באוצר והקמעונאיות המקומיות ● מי ירוויח, מי יפסיד ומה הסיכוי שהמהלך יאושר? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נגה מלסה, לע״מ

סמוטריץ' מקדם: הכפלת הפטור ממע"מ על יבוא אישי

מי שמייבא היום מוצרים מחו"ל במחיר של עד 75 דולר, נהנה מהטבה מיוחדת: הוא לא צריך לשלם מע"מ, שעומד היום על 18% ● כעת, צפויה להתממש הצעה להגדיל את התקרה הזאת דרמטית: הכפלה שלה ל-150 דולר או אף ל-200 דולר ● עקב הפגיעה בייבואנים המגמה בעולם היא דווקא לצמצם או לבטל את הפטור

אלה תמר אדהנן / צילום: Rodolphe Felix

הרקולס ממנה את אלה תמר אדהנן למנהלת הפעילות הישראלית

אלה תמר אדהנן צפויה להקים משרד מקומי לקרן האשראי בשנה הבאה, ובינתיים מנהלת את פעילותה מניו יורק ● הרקולס פעילה בשוק האשראי הישראלי כבר כעשרים שנה - עם עסקאות הממוקדות בחברות טכנולוגיה, בהן אומריקס, קמדע, סמפריס, ארניקס וארמיס

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

ממתינים לבלאק פריידי: הישראלים כמעט לא התפתו השבוע למבצעים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה מתונה בענפי האופנה והחשמל, ועל סטטיות בענף הסלולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ירדה ב-2.5%, מטא טיפסה בכ-4%

מטא מנהלת שיחות להוציא מיליארדים על שבבי ה-AI של גוגל ● צים זינקה לאחר שהדירקטוריון הודיע על בחינת חלופות אסטרטגיות לרכישת החברה ● אירופה ננעלה בעליות, על רקע ההתקדמות במגעים להפסקת אש באוקראינה ● חברות פרטיות בארה"ב איבדו 13 אלף משרות ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־ 0.2% בספטמבר, פחות מהצפי ● רמזים על אינפלציה עיקשת: מדד מחירי היצרן עלה ב־0.3% בספטמבר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

האולטימטום שהוצב לחברות הביטוח: הורידו את הפרמיות לביטוחי הרכב

שנה וחודשיים עברו מאז שהממונה על שוק ההון החל בבדיקה האם קיימת הלימה את בין הפרמיות על ביטוחי הרכב לבין פרמיית הסיכון ● כעת מסתבר שהממונה מצא שזו לא קיימת, והערב הוא מבקש מחברות הביטוח להוזיל את הפרמיות