גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נפלאות האמונה בהודו: מקדש נגד אפליית נשים וקדושה טרנסג'נדרית

בהודו כמו בהודו: האלים הם חלק מהיומיום, ולצד המקדשים המסורתיים צצים גם אתרי פולחן "מלמטה" ● חברה מסורתית עם צרכים מודרניים

פולחן מול צלמו של אום בנה / צילום: יותם יעקובסון
פולחן מול צלמו של אום בנה / צילום: יותם יעקובסון

אחד הדברים שמערביים הכי מתקשים לתפוס בהודו הוא האופן שבו האלוהי, הנשגב, שב ומתגלם בחומר, פועל בעולם ולש את המציאות באופן אחר, חדש, על-טבעי, טבעי אחר, מועצם. כן, האלוהי בהודו אוהב להתחפש, ללבוש צורה ולפשוט אותה, להופיע, ושוב להיעלם.

לאורכה ולרוחבה של תת-היבשת ישנם אין-ספור מקומות שבהם האלוהי בצורותיו השונות התגלה לפני מאמיניו, קומץ או המונים. חלק מהאתרים מזוהים כמקום התגלות אלוהי זה מאות רבות של שנים, וחלקם מתגלים בהווה, בעוד שורות אלו נכתבות.
פולחני קדושים קיימים, כמובן, גם בדתות אחרות. סביב קדושים שונים ביהדות (הבאבא סאלי, רבי שמעון בר יוחאי ורבי נחמן מברסלב, למשל), וגם בנצרות ובאסלאם רווחת צליינות ענפה, אבל הדמויות המקודשות הללו לא נתפסות כאלוהיות, אלא ככאלו שזכו להשראה אלוהית, נבואה וקרבה יתרה לאל, בזכות מידותיהם הטובות.

נזיר מבקש צילום סלפי עם לקשמי נראיאן/ צילום: יותם יעקובסון

היכל האופנוע בעל הנס

לפני כמה שנים אירעה לצד כביש ראשי ברג’אסטן תאונה שבה נהרג רוכב אופנוע בשם אום בנה. האופנוע הפגוע נלקח לתחנת המשטרה, אך מסופר שפעמיים כאילו הופחו בו חיים, והוא שב למקום התאונה בכוחות עצמו, ללא נהג. ויותר מכך - עשרות עדויות מספרות על כך שרוכב האופנוע המנוח, אום בנה בכבודו ובעצמו, הופיע לפני אנשים שנקלעו למקום ונזקקו לעזרה. לא סתם הופיע - הושיט להם יד בשעת מצוקה.

כך למשל אירע לזוג שמיהר באישון לילה ממקום מגוריו בכפר כדי ללדת בבית החולים הקרוב, ורכבו התקלקל בדרך. לפתע הופיע מולם צעיר אדיב, ותיקן עבורם את התקלה. כשהודו לו ושאלו לשמו, הוא הציג את עצמו כאום בנה וציין את מקום מגוריו.
בני הזוג הגיעו בשלום לבית החולים, אסירי תודה ומבלי שחשדו בדבר. זמן-מה לאחר הלידה החליטו להודות למושיעם בצורה יותר מסודרת. הם נסעו אל כפר מגוריו ושאלו היכן גר אום בנה. כשהגיעו לבית הוריו, נדהמו לשמוע שבנם נספה בתאונה זה מכבר. ההורים מצדם נדהמו אפילו יותר לשמע התיאורים, שתאמו את בנם. הם הציגו בפני בני הזוג תצלומים של אום בנה והשניים אישרו ללא כל ספק שהוא אכן זה שהופיע באישון לילה ותיקן את רכבם.

בעקבות האירועים הפלאיים, הוחלט להציב את האופנוע על במת בטון קטנה לצד מקום התאונה, שבו חפץ להימצא. על חרטומו תולים המבקרים מחרוזות של פרחים, חלק מהפולחן ההינדואי. במרוצת הזמן הקימו לצד האופנוע פינת פולחן ועליה פרוטומה בדמות הנפטר, יצוקה מלט וצבועה. כך, יש מאין, התקדש האתר וזכה לכינוי אום בנה, או בולט בהוון (Bullet Bhavan), "היכל האופנוע".

המקום תוחם בקירות גבוהים החובקים רחבת התכנסות ומעבר היקפי שמאפשר לחוג סביב האופנוע והצלם סביב-סביב. תצלומיו של אום בנה המנוח מעטרים את המקום, ולצדם נגנים מתופפים ושרים. שורה ארוכה של פעמונים כבדים תלויה בכניסה לאתר ואליה מתווספים כל העת פעמונים חדשים שמקדישים לו פוקדי האתר. גם מקומה של סוללת קופות צדקה למען מקומות מקלט לפרות לא נפקד. זרם הצליינים המבקשים ברכה הולך וגדל. בקרוב, יש לשער, יוקם כאן מקדש של ממש.

המבקרים מקטירים קטורת, מצמידים כפותיהם ועוצמים עיניהם בתפילה מלאת דבקות. הם מניחים שטרות כסף בכפו של כוהן שיושב לצד אש מקודשת ומשיב להם במעט פתיתי אורז תפוחים, טעוני ברכה. גם תפילה מיוחדת חוברה לכבוד אום בנה ומילותיה מתנוססות מעל לוחות גדולים שנתלו במקום. נשים כורכות פתילים אדומים סביב האופנוע והעצים שבמקום כדי לזכות בברכה, פרנסה טובה ובריאות לבני ביתן.

בין המבקרים בולטים במיוחד נהגי משאיות, שמגיעים לבקש את ברכת המנוח שהיה להתגלמות אלוהית. לא אחת הם מלווים במתופפים רעשנים במיוחד. לצד הדרך ניצבים רוכלים שמוכרים עיטורי משאיות שונים, כגון גדילים ופונפונים מצמר, שלהם סגולה להרחיק רעות וסכנות במהלך הנסיעה. על מנת לזכות בברכתו של אום בנה, יוצקים הנהגים משקאות אלכוהוליים אל פיו של הצלם ועל האופנוע שלו. לא רק אל פיו נמזג האלכוהול. הנהגים עוזבים את המקום מתנודדים ושתויים עד דלא ידע. כעת - אולי - קל להם יותר להתמודד עם הלחץ בכבישים.

אלה הפועלת מגופו של גבר

ממש כמו ביהדות, גם בהינדואיזם, בימי נידתה אישה נחשבת טמאה ואסורים עליה פולחן וכניסה למקדשים. מכיוון שבאופן מסורתי נוהגים ההינדואים לצאת למסעות צליינות ממושכים, נשים בגיל הפריון מנועות מלהשתתף בהם. אל קבוצות הצליינים המורכבות בעיקרן מגברים מצטרפות רק ילדות קטנות ונשים מבוגרות, והיתר נשארות בביתן, ממתינות לבני המשפחה שישובו ממסעם, מלאות ערגה רוחנית שלא באה כדי סיפוקה.

אבל בהודו כמו בהודו - כל הניגודים מתקיימים במקביל, והדת במופעיה השונים משמשת גם שסתום לשחרור הלחצים הנוצרים כתוצאה מהיעדר היכולת לממש את רחשי הלב. וכך, בעוד נשים נעדרות מרובם המכריע של מסעות הצליינות, ישנו אתר צליינות שמיועד בראש ובראשונה לנשים, וכמו מאדיר יותר מכול דווקא את הפריון. אום שאקטי (Om Shakti), השוכן אי שם בלב המישורים המהבילים של מדינת טאמיל נאדו הדרומית, הוא אתר פולחני שבעשורים האחרונים צמח יש מאין וצובר עוד ועוד פופולריות.

ההתרסה מקופלת בשמו: שקטי הוא הכוח הנשי, שלו שני צדדים. בעוד שבדרך כלל, סוגדים לאלה הגדולה במופעה הלוחמני, הבלתי משועבד לגבר, כאן היא מוכרת דווקא בפן החומל שלה, המעניק פריון לנאמניה. לא בכדי צבע הבגד המקובל ביותר בעת הגעה לאתר המקודש הוא אדום.

מסופר שבשנת 1960 התגלה במקום עץ נים, שבניגוד לעצי נים אחרים, הניכרים במרירותם, נטף עסיס מתוק. הדבר נודע בקרב הכפריים שמיהרו להגיע ולטעום. במהרה התברר שחולים ופצועים שטעמו מהטיפות - החלימו. כך נודע שמעו של העץ למרחוק. בשנת 1966 פקדה סערה גדולה את האזור, והעץ נעקר ממקומו. תחת שורשיו התגלה צלם אבן פלאי של האלה, שעל-פי המסורת המקומית נוצר מעצמו. הכפריים מיהרו להקים מעליו בקתה קטנה והחלו לסגוד לו. הפולחן התמסד ובשנת 1977 הקימו תחת הבקתה מקדש, שבו הונח צלם מתכת של האלה.

צלייניות בלבוש אדוםנוהרות למקדשה של אום שקטי/ צילום: יותם יעקובסון

מי שניצח על הסדרת הפולחן במקום היה גבר צעיר מתושבי האזור. שנה אחר כך הוא הקים את קרן המקדש. מהר מאוד הוא טרח להפיץ סביבו את האמונה כי הוא עזב את צורתו האנושית והמשיך להתקיים כרוח קדושה. סביב האיש התפתח פולחן שלם - הוא נתפס כמי שמדבר מכוחה של האלה, וכך, דרך אורקל שתרגם את דבריו למאמינים, התאפשר שיח ישיר בינו-בינה לבין המאמינים. לפני כמה שנים העביר האיש את הבכורה לבנו שכיום לא נקרא עוד "הדובר", אלא אמה - (Amma) כינוי לאלה עצמה.

המסר העיקרי באתר הוא "אם אחת - חברה אנושית אחת"; מצב שבו כל בני האדם שווים לפני האלה, ללא כל הבחנות. לפיכך, בניגוד לנוהל שעדיין קיים במקדשים שונים, שבהם יש הגבלות על בני מעמדות שונים או אנשים הנמצאים במצבי טומאה זמניים מלהיכנס למקדש, כאן יכולים כל בני האדם, אף טמאים, להיכנס לקודש הקודשים עצמו (דבר השמור בדרך כלל אך ורק לכוהנים). בניגוד למקדשים אחרים, נשים מורשות להיכנס לכאן גם במהלך המחזור החודשי, לאחר שרחצו. בהמשך לאותו קו פשרני מכאן ומתריס כנגד כל המקובל במסורת משם, מורשים בני כל הדתות לבקר במקום ולקיים במקדש את טקסיהם.

בעשרים השנים האחרונות הפך אום שקטי לאבן שואבת שאליה מגיעים מיליוני צליינים בשנה. ממקדש כפרי קטן הוא הפך לאתר צליינות המוני וממוסד, משופע בכרזות ענק המאדירות את האב ואת בנו וכורכות אותם עם שועי הודו שונים. במקום נסללו כבישים, נבנו סככות ענק לשם התכנסות ההמונים, הוגדרו מסלולים מפותלים כמבוך שנועדו לשמור על סדר התורים האין-סופיים בדרך אל המקדש והוקמו גם מוסדות תמחוי כגון מטבחים שבהם מכינים מזון חינם לעשרות אלפי בני אדם ובתי חולים.

במהרה התפתחה מסורת כי על הצליינים להגיע אל האתר לבושים אדום, צבע הפריון של נשים והצבע האהוב על האלה. רבות עוטות סארי אדום ששוליו צהובים, רמז לשפעת הזהב הכלכלית שהן מבקשות כאן, המעוטר בדוגמאות עלי נים, המסמלים את ראשית התקדשותו של האתר. המאמינים מגיעים לאתר כשהם נושאים על כתפם או ראשם מעין שקיק בד כפול שבחלקו האחד מנחות לאלה ובחלקו האחר מזונם היומי שעליו, כך נדרו, לא יוסיפו דבר. את השקיק נהוג לעטר בעלי עץ נים, זכר לעץ שהיה הביטוי הראשון לקדושה שפרצה פתע במקום.

סיפורי הנסים שחוללה האלה הפועלת מגופו של גבר, רבים עד מאוד ומסופרים בלהט אדיר. אין איש, כנראה, שמושפע מכך שלפני כמה שנים, בעת פשיטת רשויות המס במקום, נתפסו יותר מ-200 מיליון רופיות שלא נרשמו בקרן המקדש. גם בהודו, מתברר, משתלם ליצור מקדש יש מאין.

תעתוע מגדרי

בהוצ’ראה יש אגדות רבות. לפי אחת מהן, היא נולדה כבת ראשונה למלך שחפץ בכל מאודו בבן. לפיכך, החליט לגדל אותה כבן לכל דבר. לאחר שבגרה, כשהיא יודעת את תורת הלחימה על בוריה, התפרצה מתוך המחוך שצר על גופה וסירסה את אביה. לפי אגדה אחרת היא הייתה נסיכה שנסעה יחד עם אוצר כבד. בדרך התנפלו על שיירתה שודדים והרגו את כל מלוויה. כשהבחינו בה וביופיה הרב רצו לאנוס אותה. כדי להגן על תומתה, כרתה את שדיה והשחיתה את נשיותה במו ידיה. על האתר שבו קרה הדבר ניצב מקדש גדול.

האלה בהוצ’ראה, שרוכבת על תרנגול ומסמלת תעתוע מגדרי, היא גם האלה של ההיג’רות, כת הסריסים (הרמפרודיטים וטרנסג’נדרים). השנה, לראשונה בתולדות הודו, השתתפו היג’רות כמסדר דתי בחגיגות הקומבה מלה ההמוניות. מי שעומדת בראש המסדר היא לקשמי נאריאן טריפאתי, פעילה חברתית ולוחמת זכויות שנודעה בזכות פעילות רבה למען ההיג’רות בפרט ועובדי תעשיית המין בכלל.

לקשמי הייתה בין הפעילים המרכזיים לביטול סעיף 377 בחוקה ההודית, האוסר על יחסי מין ש"אינם כדרך הטבע", וגורם מרכזי בהחלטת הבג"ץ ההודי מ-2014 לאפשר לרשום תחת סעיף "מין" בתעודת הזהות "זכר", "נקבה" ו"אחר". בשנת 2011 זכתה להכרה גדולה כשהשתתפה בתוכנית ה"אח הגדול" ההודי, וזכתה. ההשתתפות בתוכנית והזכייה בה פתחו בפניה במות רבות, שאפשרו לה לדבר על דרכה, כמו גם על זכותו של כל אדם לגלות את מיניותו בעצמו מבלי שהחברה תכפה עליו התנהגות כזו או אחרת - לא דבר של מה בכך בחברה שמרנית ודתית.

הדמות החצויה של ארדהנריווארהגם גבר וגם אשה/ צילום: יותם יעקובסון

"המיניות שלי ידעה נפתולים רבים, כמו הגנגס", מספרת לקשמי. היא לא אוהבת לדבר על הרדיפות וההשפלות הרבות שידעה בצעירותה. בדרך כלל היא עונה שהיא מעדיפה להסתכל על הטוב בחייה, על מה שהצליחה להשיג ועל הזכות שלה להיות נאמנה לעקרונותיה. היא גם לא מספרת על המקומות הנמוכים שבהם ככל הנראה התפלשה. "נערות טובות הולכות לגן עדן, נערות רעות הולכות לכל מקום. אז הייתי נערה רעה. מי בכלל רוצה להיות נערה טובה?", היא צוחקת.

בשנים האחרונות הקימה לקשמי את מסדר הקינאר (Kinnar Akhada) והיא עומדת בראשו. הקינארות הם יצורים מיתולוגיים, המתוארים בדרך כלל כחצי אדם, חצי סוס, או חצי אדם, חצי ציפור, הידועים בנגינתם השמיימית, בריקודיהם המופלאים ובהיותם מאהבים ומאהבות מופלאים. ההיג’רות, בהיותן בעלות מיניות שאינה מובחנת לחלוטין ובהיותן בעלות תחומי עיסוק דומים, מבקשות להיקרא כמותם.

"אפשר להקצות מיליוני דולרים כדי לנסות לחולל שינוי, להסיר סטיגמות ולמנוע אפליה ושנאת חינם. אבל דרך הדת, המסורת והתרבות זו הופכת להיות משימה פשוטה הרבה יותר", היא מסבירה. בצעד תקדימי זכתה לקשמי לכך שמסדר ג’ונה אקהרה (Juna akhada), אחד המסדרים הגדולים והחזקים ביותר הדבקים באל שיווא, יעניק לה חסות. ראשי המסדר הצהירו כי הם רואים בהיג’רות התגלמות ארצית של ארדהנרישווארה, ההתגלמות של שיווא שמחציתו פארווטי (בת זוגו של שיווא), או אם תרצו, התגלמות של פארווטי, כששיווא הוא מחציתה האחרת. כך או כך, השילוב שלם מסך חצאיו. המסדר קיבל שטח להקים מאהל גדול והותר לו להשתתף בטבילות המלכותיות השמורות למסדרים הדתיים, במפגש הנהרות המקודש. לקשמי, שהייתה יכולה להיות נידונה לביזוי ולנידוי, זכתה למעמד אלוהי והמונים צובאים על פתחה בתחינה לברכה. 

כרזה שמציגה את לקשמי כגורו העומדת בראש מסדר דתי/ צילום: יותם יעקובסון

מידע מעשי

אום בנה (Om Banna) - מקדש האופנוע, נמצא על הדרך שבין אודאיפור לג'ודהפור שבמדינת רג'אסטן, שתיהן ערים מרכזיות ומתוירות. במהלך ביקור במקום יש להיזהר מהתנהגותם של שיכורים, שכן אלכוהול כאמור הוא חלק מהפולחן.

אום שקטי (Om Shakti) - נמצא בסטייה קלה מהדרך שבין קנצ'יפורם לפונדיצ'רי במדינת טמיל נאדו שבדרום הודו. כברת דרך מסוימת יש לעשות ברגל.

לקשמי נאריאן טריפאתי (Laxmi Narayan Tripathi) - הגורו והפעילה לזכויות הטרנסג'נדר ואחרים, עורכת קבלות פנים ודרשות ברחבי הודו. כדאי לעקוב אחר פעילותה ומקום הימצאה ברשתות החברתיות.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה