גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין פריז לבאר-שבע: למה בישראל ספורט הנשים לא זוכה לתקציבים

הפופולריות של ספורט הנשים, והכדורגל בפרט, צפויה להגיע לשיאה במונדיאל הנשים שייפתח בסוף השבוע בצרפת • בישראל מנגד, הפרויקט הממשלתי המרכזי לקידום נשים בספורט בסכנת סגירה • משרד הספורט: “התוכנית נבחנת מחדש; קיים ספק לגבי השפעתה”

תוכנית אתנה / צילום: רונן טופלברג
תוכנית אתנה / צילום: רונן טופלברג

בסוף השבוע ייפתח בפריז האירוע הגדול ביותר של ספורט הנשים - גביע העולם בכדורגל. מיליון וחצי איש צפויים להגיע לצפות במשחקי הטורניר, מספר מכובד מאוד גם במונחים של ספורט הגברים.

את התהליך שעובר ספורט הנשים בעולם אפשר להבין דרך הלחץ שמופעל על הגופים המארגנים להציע הרבה יותר כסף לטובת צמצום פערים. למשל, בגביע העולם הנוכחי תחלק פיפ"א ל-24 נבחרות הנשים המשתתפות 30 מיליון דולר - פי שניים יותר בהשוואה לסכום שחולק במונדיאל לפני ארבע שנים.

לישראל לעומת זאת יש עוד הרבה מה ללמוד בנושא. פרויקט אתנה לקידום ספורט נשים שיצא לדרך כהחלטת ממשלה ב-2005 - עם הקצאה של 80 מיליון שקל ל-10 שנים - נמצא באי ודאות לגבי המשך קיומו. מאז ינואר 2019 לא הועבר כסף ממשרד הספורט לפרויקט, שנמצא כרגע תחת סטטוס של "בחינה מחדש".

מספר הנשים שעוסקות בספורט

"כרגע התשובה שקיבלנו היא שיש חשיבה מחדש לגבי הפרויקט", אומרת ל"גלובס" עמרית ינילוב עדן, שמנהלת את הפרויקט מאז 2011. על רקע זה גם הודיעה ינילוב עדן על רצונה שלא להמשיך בתפקיד. "המשרד סגר את תוכנית ‘פרחי ספורט’ (התוכנית להגדלת מספר הספורטאים והקבוצות בישראל - ט.ו.) ועכשיו הוא סוגר את הפרויקטים של אתנה. הם רוצים 'חשיבה מחודשת' על התוכנית, ובינתיים הפרויקטים שלנו נסגרו. מדובר ב-5,600 ילדות שנמצאות בפרויקטים, וב-8 פרויקטים חדשים בדרום שייסגרו".

80 מיליון שקל לתוכנית לאומית לספורט בישראל זה סכום משמעותי. יכול להיות שנכשלתם?

"נכון שברגע שאתה צובע 80 מיליון שקל זה באמת עושה את החיים קלים יותר, אבל גם כאשר עשו העדפה מתקנת ושילשו את הכסף שהגיע מהטוטו לקבוצות נשים - זה רחוק מלהיות תיקון. אמנם הטוטו תיקצב קבוצת ליגת על גברים ב-127 אלף שקל ב-2017 בזמן שקבוצת נשים קיבלה 150 אלף שקל, אבל קבוצות ליגת על גברים מגייסת עוד מיליונים. גם עם הכסף הזה קבוצות הנשים לא יכולות לשרוד כי הן לא מצליחות לגייס כספים מחסויות.
"כדי לבחון שינוי, צריך אורך רוח ותקציבים גדולים. גם עם המשאבים שקיימים כיום בספורט הישראלי אפשר להסתדר ולתעדף נשים".

העובדה שניתן יותר כסף לנשים מראה בכל זאת על תיעדוף.

"עדיין צריך הרבה יותר כסף לספורט הנשים, הבעיה היא בשיטה. אם ימשיכו לתת כסף לאיגוד שייתן קצת יותר משאבים לבנות - לא יעשו חסד עם אף אחד. את הכסף צריך לתת למועדונים, וצריך לגרום לכך שרשות מקומית לא תקצה לאגודת ספורט נשים 55 אלף שקל בליגת העל, ובמקביל תיתן לאגודת גברים מקבילה מיליון שקל. ככה זה לא יתרומם".

מצב ספורט הנשים בישראל לא טוב - רק חמישית מהספורטאים הן נשים. מה זה אומר על התוכנית?

"הספירה של ספורטאיות תחרותיות היא סוגיה מאוד מורכבת. כי אם אתנה מפעילה 10,000 ילדות, מתוך זה נכנסות לספירה של ספורטאיות תחרותיות בסופו של דבר אולי 2,000. וזה קשור גם לבעיה השנייה - הנשירה של ספורטאיות היא דרמטית. שיעור הנשירה של ספורטאיות בעולם הוא לפחות פי שניים מאשר גברים.

"במספרים נומינליים - כשאתנה ירדה לשטח ב-2007 היו בישראל 4,700 ספורטאיות. היום יש 25,311. מה שלא הצטמצם משמעותית זה הפער בין גברים לנשים. ב-4-5 השנים האחרונות הפער עומד על 21% ספורטאיות פעילות לעומת 79% ספורטאים".

ממה לדעתך נגרמת הנשירה?

"יש את הנושא המגדרי-תרבותי. למשל, נשים בישראל לא באות לענף כמו כדורגל - ואלו שכן באות לא נשארות. אני לא חושבת ש-1,160 כדורגלניות בישראל, שהן 3.4% מסך הכדורגלנים בארץ, זה סביר. אבל זה צריך לבוא מההתאחדות לכדורגל ולא רק מאתנה. קחו למשל את העובדה שמשחקי ליגת העל בכדורגל נשים מתקיימים בשעה 21:00 או 22:00 בלילה. זה מרחיק נשים".

למה את מזכירה דווקא את הכדורגל? אתנה היא הרבה מעבר.

"כי באירופה קורה משהו גדול כבר 5-6 שנים סביב הכדורגל, ואצלנו לא".

"אנחנו כבר ביוני ושקל לא עבר השנה, אפס"

אולי הבעיה היא שאין מספיק נשים בצומתי קבלת ההחלטות?

"זה לא לגמרי מדויק. יש קרוב ל-50 נשים שמקבלות שכר דרך אתנה, וכולן התברגו בעוד תפקידים בספורט. מתאמנות אתנה יושבות היום הרבה יותר חזק באיגודים".

גם מאמנות בקבוצות בכירות אין כמעט, ודאי לא בקבוצות גברים.

"היו שינויים בתחום הזה. למשל, אתנה הובילה לכך שהיום אין מצב כמו בעבר שלנבחרת נשים יש צוות אימון על טהרת הגברים בלבד. היום נבחרת נשים חייבת נשים בצוות, לפחות בענפים שאתנה מתקצבת".

ינילוב עדן גם מספרת כי השנתיים האחרונות היו קשות מאוד עבור הפרויקט וכי היה כמעט בלתי אפשרי להוציא תוכניות אל הפועל.

יש לך דוגמה לפרויקט שנתקע?

"קודם כל ההחלטה של משרד הספורט לסגור את הפרויקטים ברשויות המקומיות. הם אומרים שסוגרים כי הם רוצים לעשות את זה יותר טוב - אבל אני עומדת בראש הפרויקט ולא רואה את זה. בנוסף, לפני שנתיים הכסף הגיע ישירות מהטוטו אל השטח. היום הפרויקטים הללו עוברים דרך מכון וינגייט, כלומר הכסף מגיע ממשרד הספורט. אבל אנחנו נמצאים כבר בחודש יוני, ועדיין לא התקבל תקציב 2019 עבור אתנה. שקל לא עבר, אפס".

"הספורט חייב להתחיל בבתי הספר"

השאלה המרכזית היא יותר רחבה - מה צריך לקרות במדינת ישראל כדי שנשים יתחילו לעסוק בספורט; כדי שאמא תשלח את הבת שלה לחוג ספורט. עמרית ינילוב טוענת שאתנה לא יכולה לפתור את הבעיה הזאת.

"תרבות הספורט במדינת ישראל שונה לחלוטין מבמדינות אירופיות. אי אפשר להשוות את זה. הם עושים יותר ספורט, הם משופעים במועדונים ובמתקנים, ואתה לא רואה את זה בארץ".

אבל זה לא מסביר יחס של 1:5 בין גברים לנשים, יחס שלילי כזה מבחינת נשים לא קיים באירופה.

"נכון. אבל מלכתחילה תרבות ספורט ההנשים באירופה שונה לגמרי. נשים שם עושות יותר ספורט, ואני לא מדברת רק על ספורט תחרותי אלא גם על פעילות עממית. תרבות הספורט שם מתחילה בבתי הספר.

"בארץ זה אחרת. למשל, כשמקימים בית ספר לא מחויבים להקים גם אולם ספורט. השיעורים לחינוך גופני לא נחשבים במשרד החינוך לטופ, כמו חמש יחידות מתמטיקה. אי אפשר להתעלם מזה שספורט וחינוך הולכים יחד".

איפה למשל ראית את הפערים?

"הייתי בנורבגיה למשל וראיתי איך ילדות בנות 14 יורדות מהאוטובוס למשחק ליגה - הכול אצלן מתוקתק, עם תלבושות כמו שצריך, הן מלוות על ידי צוות מקצועי. אצלנו התקציב של אתנה לא מספיק.
"בשורה התחתונה, אני מודאגת. אני לא רוצה לראות ששוב יותירו פירורים לנשים. וגם אם המשרד אומר שהוא עושה חשיבה מחדש, יש יותר מדי אי ודאות בשלב הזה".

משרד הספורט: מגבשים תוכנית ארוכת טווח

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "מתבצעת הערכה מחודשת של פעילות אתנה והשפעתה על שילוב וקידום ילדות ונשים בספורט. בין היתר, נבחנות תוכניות העבודה השנתיות והרב שנתיות, אשר הועלה ספק על-ידי הגורמים המקצועיים ביחס למידת השפעתן. המשרד יקיים במהלך השנה תהליך מסודר הכולל בין היתר מחקר והשוואה בינלאומית, ויכין תכנית אסטרטגית לאומית לקידום נשים.
תקציב הפעילות של אתנה וספורט הנשים בכללותו יגדל ביחס לשנים הקודמות. יתרת התקציבים שטרם הועברה כפופה לאישור ועדת הכספים שעד כה טרם התכנסה בשל הבחירות הכלליות עליהן הוכרז בשלהי 2018".

עוד כתבות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?