גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח סטרשנוב: כאשר האווירה ברכבת כה מתוחה, גם שני עובדים יכולים להביא להשבתה

מהאותיות הקטנות של דוח ועדת סטרשנוב עולה כי מערכת היחסים העכורה בין הוועד וההנהלה ברכבת תרמה למשבר לפני חודשיים, שהביא להשבתות תנועת הרכבות בכל הארץ ● ניתוח "גלובס"

רכבת ישראל / צילום: יח"צ
רכבת ישראל / צילום: יח"צ

בבוקר יום שישי שקט, ממש כמו היום, לפני כמעט חודשיים, עצרה תנועת הרכבות בכל רחבי ישראל. כמה פקדים (מנהלי תנועה) הודיעו שהם חולים ברגע האחרון והנהלת הרכבת לא יכולה היתה להפעיל את הרשת כאשר יש סכנה לתאונות בין רכבות.

הצעד הדרמטי יצר מחול שדים וחילופי האשמות קשים. ההנהלה האשימה את הועד בכך שגרם לעובדים להתחזות לחולים ובכך להשבית את הרכבת וסימנה את גילה אדרעי, יו"ר הועד, כאחראית העיקרית, הועד טען שלא היתה סיבה לעצור את תנועת הרכבות ומעל הכל- פוליטיקאים בכירים ובהם ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ תקפו את הועד ואת ההסתדרות.

"הרכבת אינה רכוש פרטי של גילה אדרעי וניסנקורן לקידום אינטרסים אישיים ופוליטיים" אמר אז כ"ץ, והבטיח להעלות הצעת חוק לבוררות חובה בשירותים ציבוריים, ונתניהו הצהיר כי "אין שום הצדקה לכך שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות למיליוני אזרחי ישראל ולחיילים, זה לא יהיה" והורה על הקמת "צוות למניעת השבתת שירותים חיוניים".

ההסתדרות נקלעה לאש צולבת והחליטה במהירות על הקמת ועדה שתבחן את אירועי אותו בוקר, ה-12 באפריל. השופט בדימוס אמנון סטרשנוב מונה ליו"ר הועדה, והיא הגישה דוח רציני ומעמיק, שלא עושה הנחות לאף אחד מהצדדים. זאת, למרות שהועדה לא זכתה לשיתוף פעולה מהנהלת הרכבת.

השורה התחתונה בדוח היא שלא הועד ולא ההנהלה הם אחראים ישירים לאירוע, אלא חלק מעובדי המשוא"ה, שהודיעו על מחלתם ברגע האחרון או לא הסכימו להחליף את העובדים החסרים. אולם, קריאה מעמיקה בדוח מגלה תמונה מורכבת יותר, שלא מנקה לגמרי מאחריות אף אחד מהצדדים.

ועד העובדים

גילה אדרעי פרסמה אתמול בערב פוסט בפייסבוק, בו כתבה "אחרי שהוצאתי להורג בקול תרוע רמה, זוכיתי היום בקול ענות חלושה" והוסיפה "אין דם ואין חבל תלייה, עכשיו מתחיל מצעד הבושה (של מבקריה- ד"ש). אדרעי צודקת, מסקנות הועדה הן שהועד לא נתן הוראה להשבית את תנועת הרכבות ויותר מכך, באותו אירוע "ועד העובדים והעומדת בראשו גילו אחריות רבה ומחויבות כלפי ציבור הנוסעים".

אולם, גם אם לא היתה לועד אחריות ישירה, השופט סטרשנוב טוען שהיתה לו אחריות תורמת לאירועים. בדברים שצורפו לדוח כותב סטרשנוב:" התרשמתי קשות ממערכת היחסים העכורה השוררת בין הנהלת הרכבת לבין ועד עובדי הרכבת...מערכת יחסים גרועה ולעומתית זו באה לידי ביטוי במספר היבטים כגון, השבתה חוזרת ונשנית של תנועת הרכבות עקב ימי מחלה (או התחלות) של העובדים; עצירת הרכבת באמצע הדרך, כאשר נהג הרכבת חש צורך להתפנות".

סטרשנוב מוסיף כי "חוששני, כי חל כאן שיבוש מערכות מדאיג ביותר לגבי הבנת התחומים וגבולות הגזרה בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת. מחובתה של הנהלת הרכבת לנהל את המערכת הסבוכה, ביעילות ובמיומנות, בעוד שמחובתו של ועד העובדים לוודא שהעובדים יעבדו, ולא ינהלו את הרכבת. זאת כמובן, תוך שמירת זכויותיהם המלאות של העובדים, דאגה לרווחתם, טיפול בתוספת כ"א לפקדים נוכח מצבם הקשה, וכיו"ב אך כל זאת מבלי לשבש, שוב ושוב, את התנהלותה התקינה של הרכבת".

סטרשנוב מסכם וכותב כי "לא מתקבל על הדעת, כי אזרחי ישראל, בכלל וחיילי צה"ל, בפרט ישמשו כ"בני ערובה" בסכסוכים חוזרים ונשנים בין הנהלת הרכבת לבין ועד העובדים, בין אם האחריות לכך רובצת -לפיתחם של עובדי הרכבת ובין אם, במקרים מסויימים, היא מוטלת על הנהלת הרכבת".

שני החברה הנוספים, בכירי ההסתדרות עורכי הדין יחיאל שמיר ורמי בן גל, מתנערים מדברים סטרשנוב וטוענים כי לועדה לא היתה סמכות לבחון את כלל יחסי העבודה ברכבת ומדגישים את חשיבות העבודה המאורגנת, אבל לא ניתן להתעלם מכך שהיחסים הקשים ברכבת תרמו למשבר באותו בוקר יום שישי.

אדרעי היא מנהיגת עובדים בולטת, אך המנהיגות שלה מתבטאת בניהול מאבק ממושך, עם עשרות צעדים ארגוניים ובמילים קשות נגד ההנהלה. הטקטיקה של אדרעי היא יצירה של משברים רבים ומתיחה של החבל, כמעט עד שייקרע. אדרעי לא מסמנת גבולות ולא מגנה צעדים ארגוניים חריגים ולא חוקיים (כמו עצירת הרכבות בכל הארץ לחמש דקות, בהוראת חבר הועד ליאב אליהו, כשבועיים לפני ההשבתה ביום שישי). באווירה לעומתית, בה יש ליגיטמציה למחלות מדומות של נהגי קטרים ולעצירת רכבות ללא התרעה, גם עובדי משוא"ה אולי הרגישו שיש להם ליגיטמציה להיות חולים. החבל שמתחה אדרעי נקרע באותו בוקר.

הנהלת הרכבת

לפי דוח הועדה, השבתת תנועת הרכבות באותו יום היתה מוצדקת וההנהלה פעלה לפי נהלי הבטיחות ומתוך שמירה על שלום הנוסעים. בכך, שולל הדוח את טענת הועד כי היתה זו השבתה יזומה שנועדה ללפגוע בועד. אולם, גם במקרה הזה, ההנהלה (שלא שיתפה פעולה עם הועדה וראתה בה ועדה "מטעם" לא יוצאת ללא רבב מהפרשה.

הועדה מצאה כי עובדי המשוא"ה מרגישים שנזנחו בידי ההנהלה והועד. עומס העבודה עולה, והם נדרשים למשמרות ארוכות, כל זאת על רקע הכוונה להעביר את המשוא"ה מחיפה ללוד. כפי שכבר עלה בתחקיר "גלובס", אין צוות כוננים לתפקיד הרגיש של פקד במשוא"ה, וכך בהיעדר שני פקדים יש לעצור את כל תנועת הרכבות בישראל. הועדה ממליצה לרכבת ליצור כוננים קבועים ולהגדיל את כוח האדם במשוא"ה.

ההנהלה גם זוכה לביקורת על צילום של גילה אדרעי שהופץ בבוקר האירוע. אדרעי נראית בו במשוא"ה, והצילום הופץ בידי הנהלת הרכבת כהוכחה לאשמת הועדה. למעשה, אדרעי ניסתה באותם רגעים למצוא עובדים מחליפים ולאפשר את חידוש תנועת הרכבות. המתקפה האישית של הרכבת כלפי אדרעי לא תורמת ליחסי העבודה ברכבת ולאפשרות לפתור את המשברים בחברה.

ההסתדרות

מייד אחרי האירוע הודיעה ההסתדרות על הקמת ועדת בדיקה, אשר "תגיש את מסקנותיה מיד לאחר חג הפסח". הועדה עבדה במרץ והגישה את המסקנות ב-14 במאי. מאז, במשך שלושה שבועות, ההסתדרות לא פרסמה את הדוח. גם אתמול, כאשר פורסם, היה זה בצהריים, לפני סוף שבוע ארוך של חג. מועד פרסום שנראה שנבחר כדי שהדוח יזכה לתשומת לב תקשורתית מועטה כלל שניתן. בהסתדרות מכחישים, כמובן, כי ניסו למזער את החשיפה של הדוח, אך השיהוי של פרסומו והעיתוי בו פורסם בסוף, מעוררים תמיהה.

אולי הביקורת של השופט סטרשנוב על ועד הרכבת ועל כך שהנוסעים הם "בני ערובה" במאבק בין עובדים והנהלה הביכה את ההסתדרות. בכל מקרה, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד,הבטיח כי "ההסתדרות תפעל ביתר שאת על מנת להוביל לשיפור מערכת יחסי העבודה ברכבת למען כלל הציבור הישראלי".

עוד כתבות

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

רשות שדות התעופה מזהירה: השרב הכבד יעכב את לו"ז ההמראות

מחר צפוי לשרור שרב כבד ורשות שדות התעופה פירסמה הודעה בקרב חברות התעופה שמזהירה על עיכובים בהמראות בגלל תנאי מזג האוויר

חיים מסילתי, אוהד דנוס, עדי צביקל, עדי כהן  / צילום: איל יצהר, גלובס

"7.8 מיליארד ש' שהושקעו במחיר למשתכן נזרקו לפח": מה חושבים השמאים על תוכנית הדגל של שר האוצר

ארבעה ראשי לשכת שמאי מקרקעין בעבר ובהווה התכנסו כדי לסכם את ארבע השנים שחלפו מאז נבחרה הממשלה הקודמת, וניסו להעריך כיצד ייראה העתיד של השוק ● בחלק מהנושאים היו חילוקי דעות קולניים בין המשתתפים, אבל על דבר אחד כולם מסכימים: הדבר היחיד שהממשלה היוצאת הצטיינה בו הוא לשווק קרקעות במקומות שאנשים לא רוצים לגור בהם

אורי לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מגבלת שכר הבכירים קוסמטית ולא מבריחה מועמדים

מועמדים פנימיים וחיצוניים, מנהלים מיומנים יותר או פחות, ידעו חד-משמעית מה יהיה שכרם אם יתמנו לתפקיד המנכ"ל בהפועלים ודיסקונט ● האיומים והאזהרות שמגבלת השכר בפיננסים תבריח מועמדים טובים התבדו ● פרשנות

הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק

"הדיון היום הוא כדי לוודא שיהיו לנו גם את הגוגל, הפייסבוק, האמזון, והאפל הבאות"

נציגי ענקיות האינטרנט, ביניהן גוגל, אפל, אמזון ופייסבוק, העידו היום בשימוע מול תת-הוועדה להגבלים העסקיים בבית הנבחרים האמריקאי ● זו הפעם הראשונה בה חברות הטכנולוגיה הגדולות צריכות לענות על שאלות של נבחרי הציבור בארה"ב בכל הנוגע לטענות כי הן מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים

האסטרונאוט באז אולדרין מהלך על אדמת הירח, 1969 / צילום: רויטרס

אפולו 11 מציינת 50 שנה: כל מה שצריך לדעת על החללית ששינתה את פני ההיסטוריה

התקציב של הפרויקט, שכר האסטרונאוטים, צופי הטלוויזיה, המדינות שבמרוץ, וכל שוברי הקופות הקולנועיים שמאחורי משימת החלל האמריקאית "אפולו 11", שמציינת יובל להמראתה

הדמיה - שכונת נווה עוז, נתניה / צילום: מילוסלבסקי אדריכלים, יח"צ

1,215 דירות יתווספו לשכונת נווה עוז בנתניה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה להפקדה תוכנית להרחבת השכונה שנמצאת במרכז העיר ● רבע מהדירות החדשות יוקצו לדיור מוגן ● התוכנית תכלול 20,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ● 120 דונם יישמרו כשטח פתוח

שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

הלמ"ס מעדכן כלפי מעלה את נתוני הצמיחה של המשק, הישראלים ממשיכים להסתער על שוק הרכב

האומדן השלישי של נתון הצמיחה בחישוב שנתי עודכן מעלה ל-5% לעומת 4.8% באומדן השני ● ללא השפעת העלייה בהכנסות ממסי ייבוא עודכן נתון הצמיחה מעלה ל-3.6% ● ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ב-0.4% לעומת עלייה של 4.2% ברבעון הקודם

דיוויד מרכוס מעיד בסנאט על הליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס

"פייסבוק מסוכנת": השימוע בסנאט נהפך למתקפה על ליברה - והביטקוין מתקרב לשפל של חודש

שער הביטקוין נע סביב 9,400 דולר הבוקר, אחרי נפילה של 13% ביממה האחרונה ● ראש תוכנית ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, עבר חקירה באש צולבת בשימוע אתמול בסנאט האמריקאי - והיום יתייצב לשימוע נוסף בקונגרס ● פייסבוק לא פנתה עדיין בעניין ליברה לרשות הממונה על אבטחת המידע בשווייץ, שם מנוהל פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

"שפל מדרגה מוסרי": עורכת דין מונתה כאפוטרופוסית וגנבה מהחסויים את כספם

השופט ציון קאפח קבע כי עו"ד תמר בן אלי תפצה את המתלוננים בסך 553 אלף שקל – היקף הכספים הכולל שגזלה מהם ● כמו כן גזר עליה שלוש וחצי שנות מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח ● "אין מדובר ב"מעידה חד פעמית" או ב"כשל נקודתי" אלא מעשי הנאשמת מעידים על שיטתיות ועל סדרתיות"

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

בין עזיבת כ"ץ לבחירות הנוספות: האם לאובר נפתח חלון הזדמנויות

השינויים בצמרת משרד התחבורה עשויים להוות חלון הזדמנויות לכניסה של שירותי הסעות שיתופיים על נוסח אובר וליפט ● כניסתם, שנחסמה עד כה, עתידה "לשבש" באופן מהותי את כללי המשחק בשוק ● "גלובס" מנתח: מה יקרה למוניות, האם המחירים באמת יירדו וכיצד יגיב שוק הרכב המקומי

שרון גולדמן, משה צרפתי, גלית בן שמחון וסנדרין מונטסומה  / צילום: שי גבריאלי

מהו "הטינדר של הסטארט-אפים" ומי באו להכיר ולבחון השקעה

קבוצת השירותים הפיננסיים ברוקס-קרת וחלל העבודה פנתרה ערכו אתמול אירוע לגיוס השקעות לסטארט-אפים בהובלת נשים

ערן נוטע / צילום: יחצ

אי.בי.אי רוכש 70% מקרן ההלוואות הפרטיות קוואליטי לפי שווי חברה של כ-18 מיליון שקל

מבחינת בית ההשקעות מדובר בהרחבת הפעילות האלטרנטיבית שלו: "רכישת הקרן נעשית כחלק מהאסטרטגיה של אי.בי.אי להציע ללקוחותיה גיוון ופיזור של תיקי ההשקעות באמצעות מודלים אלטרנטיביים" ● השותפים בקרן שאי.בי.אי ירכוש את השליטה בה הם רוני רגונס וערן נוטע, ולצדם שלמה שמואלוב

מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית חתמה על חוזה בהיקף 50 מיליון דולר עם חיל הים ההודי

במסגרת החוזה, התעשייה האווירית תספק שירותי תחזוק שוטפים וחלפים לתתי מערכת הקשורות למערכת טילי ההגנה ברק 8 ● רפאל דיווחה כי החלה בייצור מכלולים הקשורים למערכת טילי ההגנה של תע"א בהיקף כולל של כ-100 מיליון דולר

אורי פדרמן - בעלים של קפה לנדוור  / צילום: איל יצהר, גלובס

לנדוור רוצה לגימה ממכירות הקפסולות בשוק הפרטי: חתמה על הסכם הפצה עם דנשר

החברה מחפשת להשתלט על עד 20% משוק הקפסולות ● החברה חתמה על הסכם הפצה עם חברת בת של דנשר הנקראת דנסל, שתפיץ עבורה את הקפה בכ-1,000 נקודות מכירה נוספות

וול סטריט / צילום: רויטרס

טראמפ אמר שהדרך עם סין עוד ארוכה, וול סטריט ננעלה בירידות

נשיא ארה"ב אמר כי יש עוד דרך ארוכה בשיחות הסחר עם סין ואיים בהטלת מכסים ● הדאו רשם ירידה של 0.09%, נאסד"ק ירד ב-0.43% ומדד S&P 500 ירד ב-0.34% ● המסחר באירופה ננעל בעליות, פוטסי 100 עלה ב-0.60%, הדאקס ב-0.35% וקאק 40 ב-0.65%

שלי יחימוביץ / צלם: רויטרס

שנת השפל של המגדר בפוליטיקה הישראלית: לאן נעלמות הח"כיות?

בעוד במדינות דמוקרטיות רבות מציפות מועמדות מגוונות את שדרת ההנהגה נדמה שישראל צועדת לאחור ● האם חווינו עשור של פריחה זמנית ושגשוג בייצוג הנשי, שיא הנמצא מאחורינו ולא יחזור? ● פרשנות

אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין

האם משרד החינוך כבש את צמרת התקציבים של משרדי הממשלה?

משרד החינוך היה ידוע כמספר 2 הנצחי של ספר התקציב, אך לפי שר המשפטים אמיר אוחנה "בשנה האחרונה, תקציב החינוך עבר את תקציב הביטחון. זה לא היה בתולדות המדינה" ● בדקנו האם זה נכון ● המשרוקית של "גלובס"

שרון שפורר \ צילום: שלומי יוסף

לשכת עוה"ד החליטה לסגת מהתביעה נגד שרון שפורר

גם יו"ר לשכת עוה"ד הקודם, עו"ד אפי נוה, צפוי להפסיק לנהל את התביעה העצמאית נגד שפורר ● לפני כשלוש שנים הגישו לשכת עורכי הדין ונוה, תביעת לשון הרע בסך כמיליון שקל נגד שפורר בגין סדרת כתבות שהיא פרסמה באתר "המקום הכי חם בגיהינום"

מטוס בואינג 767, ארקיע / צילום: יואב יערי

ארקיע מפסיקה לטוס לתאילנד: הקו יבוטל ב-25 באוקטובר

בארקיע מציינים כי הפסקת הטיסות בקו היא זמנית והיא נובעת מכך ש"חכירת המטוס ששימש את הקו לתאילנד במשך שנה וחצי מסתיימת כמתכונן בנובמבר" ● ארקיע צפויה להציע חבילות לעקבה

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

אנלייבקס שהתמזגה לשלד ביובלאסט בנאסד"ק נרשמת למסחר כפול בת"א

זוהי החברה השניה המודיעה בשבועות האחרונים על רישום לתל אביב במקביל לרישום לבורסה אחרת, לאחר באטם שנסחרת גם בלונדון ● בעקבות ההודעה עלתה מניית אנלייבקס בקדם מסחר בנאסד"ק ב-12%