גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק הדיור המוגן קיים שבע שנים, מדוע הוא לא מיושם במלואו?

שבע שנים לאחר שנחקק חוק הדיור המוגן, שנועד לקבוע סטנדרטים להפעלה ולספק הגנה לכספי הרוכשים, ועדיין לא נקבעו כל התקנות שיאפשרו את הפעלתו

קשישה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קשישה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

כמיליון אזרחים בני הגיל השלישי חיים במדינת ישראל, ולפי כל התחזיות מדובר בקבוצת גיל שתלך ותצמח יותר מכל קבוצת גיל אחרת. בישראל, כמו בעולם, התפתחו בעשורים האחרונים פתרונות דיור ייעודיים עבור אוכלוסייה זו, דוגמת הדיור המוגן הפרטי, לצד בתי אבות מוסדיים. רוב הקשישים, נזכיר, נשארים לגור בבית.

מסלולי התשלום עבור הדיור המוגן הפרטי כוללים בדרך כלל דמי פיקדון משמעותיים הנקבעים בהתאם לתנאי המגורים ולמיקום הגיאוגרפי, ויכולים לנוע בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים. דמי פיקדון אלה מופקדים במעמד הכניסה ונשחקים בכל שנה ב-3%-3.5%, בנוסף לתשלום החודשי שמשלם הדייר, שמגיע לאלפי שקלים.

ב-2012 חוקקה הכנסת את חוק הדיור המוגן, תחום שנמצא באחריות משרד העבודה והרווחה, במטרה להסדיר את התחום על היבטיו השונים.

"החוק נועד להסדיר את תחום הדיור המוגן בישראל", מספרת עו"ד עינת פישר-לאלו, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח - עמותה המצהירה שהיא פועלת לקידום יכולות הביצוע של הממשל בישראל. אז גם נבחר ממונה לדיור מוגן במשרד העבודה והרווחה שאמון על הנושא.

"זה נהדר, אבל החוק לא קובע את הסטנדרטים לדיור המוגן", מוסיפה פישר-לאלו, "אלא אומר שצריך לקבוע אותם בתקנות - מה התנאים לרישיון הפעלה, מה הכשירות הכלכלית הנדרשת ממי שמבקש רישיון, וכולי. כיום אין עדיין תקנות מלאות, ולכן אי אפשר בעצם להפעיל את החוק, אף שהוא קיים".

תמורה מסוימת בדרך ליישומו של החוק כן חלה באפריל 2017.
"בעקבות דוח מבקר המדינה הממשלה קבעה לוח זמנים חדש לסגירת פערים בכל החוקים שמחכים לתקנות, ויש הרבה כאלה - החל מכללים לפינוי מוקשים, דרך מעונות היום, ועד הדיור המוגן.

"אז חלק מתקנות הדיור המוגן פורסמו, כמו למשל - התקנה הנוגעת למי יכול לנהל דיור מוגן. אבל גם היום, שנתיים אחרי אותו צמצום פערים, תקנות מאוד חשובות עדיין מתעכבות. ועכשיו, הנה, שוב התפזרה הכנסת".

מה גרם לעיכוב של שבע שנים?
"יש כל מיני סיבות. קחי למשל את הנושא של בקשת רישיון לדיור מוגן. תקנות בנושא זה לא פורסמו, וכשפנינו למשרד ושאלנו למה, השיבו לנו שהם ממתינים לתקנות שיקבעו מה האיתנות הפיננסית הנדרשת ממי שרוצה להפעיל דיור מוגן. פורסמה טיוטה לציבור, אך התקנות עוד לא הגיעו לדיונים בוועדה.

"אבל נכון לעכשיו אין ועדה כזו, וזה נכון מאז שפוזרה הכנסת הקודמת. אפילו אחרי שתהיה כנסת, עד שלא יומונו יו"רים לוועדות - הוועדות לא יוכלו לעבוד ולא נראה התקדמות. כך שאנחנו עכשיו בחצי שנה לפחות שבה דבר לא יקרה".

עו"ד פישר־לאלו / צילום: יואב אלון,

מדוע מדובר בתקנות קריטיות?
"כשאנחנו מדברים על דיור מוגן פרטי. החשש הוא שבשל עלויות התפעול הגבוהות, המפעיל יקרוס כלכלית. נושא נוסף, והוא הכי חשוב בעיני - הוא תנאים תברואתיים ופיזיים לדיור מוגן. אלה תקנות שצריך להיוועץ בהן עם משרד הבריאות, וגם הן עדיין לא פורסמו, אף שלפי לוח הזמנים החדש הן היו אמורות להתפרסם כבר במרץ 2018".

דווקא בתחום הדיור המוגן לא ראינו חברה שקרסה, ובשל התחרות תנאי המגורים גבוהים יחסית.
"נכון. המקרים הקשים שפורסמו היו בדרך כלל בבתי האבות הסיעודיים. אבל בדיור המוגן קיים מצב שבו אנשים נותנים את מיטב כספם כפיקדון. זו ההשקעה הכי גדולה של הדיירים, ואין משהו שמגן עליהם. זה לא מצב כמו קניית דירה שבו מקבלים את הנכס במקום. בשיטת התשלום של דיור מוגן, כביכול רוכשים משהו ארוך טווח. הפיקדון שהדייר משלם עם כניסתו והתשלום, הוא כמו שכירות עם ערבות. כיוון שלא מקבלים את מלוא התמורה במקום, היציבות הפיננסית היא קריטית. יש צורך בהגנה על עסקה דרמטית כל כך. אני מניחה שרוב הדיור המוגן יציב ואפילו יוקרתי. אבל בעתיד יכולים לקום גם בתי דיור מוגן בוטיקיים יותר שעלולים לפשוט רגל".

לאה שץ-סופר, דיירת בדיור מוגן וחברה בהנהלת עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל, מודעת גם היא לעיכוב ולנחיצות התקנות בחוק שיש להשלים את פרסומן. "את חלקן של התקנות כבר סיימו לנסח. היינו בטוחים שבקיץ כבר יהיה לנו אותן, אבל עכשיו שוב אין כנסת", היא אומרת במה שנראה חיוך של השלמה. "תחנות הפקידות טוחנות לאט", היא צוחקת ונאנחת.

גם שץ-סופר מדגישה את חיוניות התקנה שקשורה לאיתנות פיננסית. "לפי התיקון צריכות היו לקום שתי קרנות - קרן סיעודית וקרן ניהולית. זה כבר אפילו נוסח, אבל הנה עכשיו - שוב אנחנו תקועים".

מי יזם את חוק הדיור המוגן מלכתחילה?
"עמותת הדיור המוגן שקיימת כבר משנת 2000. זה התחיל מהבטוחות - אנשים מפקידים מיליוני שקלים, ולא מקבלים שום בטוחה, שום ערבות. מצב זה היה הטריגר העיקרי. לפחות חלק ממה שרצינו קיבלנו, אבל התקנות של איתנות פיננסית למפעיל נתקעו.
"היום אנחנו יודעים שהבחירות הבאות כבר יהיו בספטמבר, עד שתהיה ממשלה יגיע אוקטובר, בנובמבר ובדצמבר מדברים רק על תקציב, אז אולי בפברואר 2020, נזכה להעביר אותן.

"אני למדתי כבר שחקיקה לוקחת זמן. לקח לנו שמונה שנים להעביר את חוק הדיור המוגן עצמו. יש בחוק 58 סעיפים, וחלפו שש שנים עד ששינינו את סעיף 27 בנוגע לבטוחות להבטחת כספי הפיקדון. צריך הרבה סבלנות ואורך רוח. כבר אמרנו פעם שאנחנו עושים את זה בשביל הילדים שלנו".

נשמע שאתם מעורבים בכל צעד בחקיקה.
"אנחנו לא מעורבים בניסוח, אנחנו אלה שעם היד על הדופק".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "חוק הדיור המוגן חוקק ביוני 2012 ונכנס לתחולה מלאה ב-2015. נושא הדיור המוגן הוא תחום חדש שלא היה עליו מספיק ידע מקצועי ומשפטי. ב-2014 הוקם צוות תקנות הכולל את נציגי משרדי הבריאות, העבודה והרווחה, המשרד לשוויון חברתי, נציגי הציבור ובתי האבות. במהלך השנים נכתבו ואושרו כמה תקנות אך בשל מנגנון קבלת החלטות הממשלתי, פיזור הכנסת והוועדות הרלוונטיות, לא התקבלו האישורים הנדרשים לשאר התקנות. אנו מקווים כי כשתיבחר הכנסת הבאה כל התקנות שטרם הותקנו יועברו לאישורה".

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?