גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוצרים ישראלים? ה"ניו יורק טיימס" מחפש אתכם

טרנסג'נדרים בניו יורק, תרנגולות בהודו ומתנחלת ישראלית - אלה רק חלק מהגיבורים שמככבים בפרויקט הדוקו של ה"ניו יורק טיימס", שכולל למעלה מ-200 סרטים תיעודיים מרחבי העולם ● בראיון ל"גלובס" מסביר אנדרו בלאקוול, העורך האחראי, על ההחלטה להשקיע בתחום, איך בוחרים סרט תיעודי ומה היחסים עם היוצרים הישראלים

אנדרו בלאקוול / צילום: קטרינה סבינה
אנדרו בלאקוול / צילום: קטרינה סבינה

שתי מועמדויות לפרסי האוסקר, שבעה מועמדויות לאמי, שתי זכיות בפרסי אמי לחדשות ודוקומנטרי, ושני פרסי פיבודי המוענקים מדי שנה על הצטיינות בשידורי רדיו וטלוויזיה - זאת רק חלק מרשימת הראווה של פרויקט הסרטים הדוקומנטריים ב"ניו יורק טיימס", ה-Op-Docs. הפרויקט, שהחל ב-2011 באזור הדעות של העיתון, כולל היום מעל ל-200 סרטים תיעודיים מכל העולם, בלי תמה משותפת, אך עם אסתטיות גבוהה ונקודת מבט ברורה. בחודשים האחרונים, למשל, פורסמו בפלטפורמה סרט אמריקאי על מהומות סטונוול שקמו במחאה נגד ההומופוביה והאלימות של משטרת ניו יורק כלפי הומואים וטרנסג’נדרים; סרטה של איריס זכי הישראלית "מתנחלת"; וסרט הודי על המתח סביב גידול תרנגולות בין הודו הכפרית לעירונית.

סטונוול לנצח/ צילום מסך

בשבוע האחרון הגיעו נציגי מערכת העיתון לישראל כדי לקחת חלק בשוק קופרו (CoPro) השנתי שמפגיש יוצרים דוקומנטריים ישראלים עם משקיעים מרחבי העולם. "המטרה שלנו היא להיות סדרת סרטי הדוקומנטריים הטובה בעולם", אומר ל"גלובס" אנדרו בלאקוול, העורך האחראי של הערוץ ב"טיימס". "חשוב לנו מאוד לקיים קשר עם יוצרים ומפיקים בתעשיות הסרטים במדינות שונות. אנחנו תמיד מעוניינים להגיע לכל מקום שיש בו קהילה ערה של יוצרים. יש לנו יחסים עם יוצרים ישראלים, כמו שיש לנו עם יוצרים ממדינות רבות אחרות. אנחנו גם רוצים ליידע אותם לגבי איך אנחנו עובדים ואילו הזדמנויות אנחנו יכולים להציע".

העבודות שמוצגות בפלטפורמה נבחרות בשלבים שונים של היצירה וזוכות בליווי צמוד של הצוות של העיתון, לעתים בעזרה כלכלית שמוגבלת לעלויות רישיון והפצה. הן כולן בעלות שורשים חברתיים, פוליטייסטרים או עיתונאיים מסוימים, והן נהנות בעיקר מהחשיפה ומהיוקרה של מותג ה"טיימס", אבל לא מערך מסחרי ברור.

המתח סביב גידול תרנגולות בהודו/ צילום מסך

האופן המסורתי שבו צורכים תכנים השתנה

עם השתכללות הטלפונים החכמים והטשטוש הפונקציונאלי הגדול בין הסמארטפונים ומסכי הטלוויזיה, תוכן וידאו מקורי הפך לגביע הקדוש עבור כל פלטפורמה דיגיטלית - ולא משנה בכלל אם ליבת הפעילות שלה נמצאת בעולמות התוכן. תחת תנאים אלה הפכה נטפליקס למפלצת סטרימינג בינלאומית עם 139 מיליון משתמשים. במקביל, אמזון, ענקית הקמעונאות המקוון, בחרה להקים חברת הפקת סדרות וסרטים, והשתיים הפכו לכוח המוביל בשווקים רבים (613.3 מיליון משתמשים משלמים) - יותר מאשר טלוויזיה מקומית מסורתית בכבלים (556 מיליון משתמשים משלמים).

הפופולריות סביב שירותי הזרמה והפוטנציאל שלהם ליצור מעורבות משתמשים גבוהה, שינתה לחלוטין את האופן המסורתי שבו אנו צורכים תכנים. קולנוע וטלוויזיה כבר אינם המרחבים הבלעדיים שעליהם מקרינים תכנים שאפתניים, ושחקנים לא צפויים נכנסו לתחרות על זמנו של הצופה. לפי PwC, יש היום מעל ל-100 שחקנים שונים בתעשייה העולמית שהסתכמה בשנה החולפת ב-22.6 מיליארד דולר.

כך, בשנים האחרונות החלה פייסבוק לרכוש זכויות שידור לאירועי ספורט והיא משלמת לחברות תוכן שייצרו סרטי וידאו מקוריים על הפלטפורמה שלה; Airbnb הציגה סרט מקורי שלה בפסטיבל הסרטים בטרייבקה; ואפל השקיעה השנה מיליארד דולר בתוכן מקורי, ובין היתר חתמה על הסכם בלעדיות עם אופרה וינפרי, ריס וויתרספון וסטיבן ספילברג.

אל המרוץ הזה ובלי עכבות, נכנסו בסערה גם מערכות עיתונים גדולים בעולם. ה”ניו יורק טיימס” היה הראשון לצאת במהלך מסוג זה עם Op-Docs, וקעקע עצמו במהרה כפלטפורמה מובילה. מ-2015 מחזיק גם "הגרדיאן" ערוץ דוקומנטרי פורה שהעניק לו מועמדות אחת לאוסקר, ול-"L.A. Times" פרויקט צנוע יותר ב-"Los Angeles Times Originals” בשיתוף-פעולה עם ענקית השידור DirecTV.

O p-Docs  מתנחלת של איריס זכי הישראלית שהוקרן/ צילום מסך

מעבר לחומת התשלום של העיתון

ה-Op-Docs לא צמח בטעות, אלא כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח מוצהרת של מו”ל העיתון איי.ג’י סולצברגר שהכריז על וידאו כאחד מארבעת תחומי ההשקעה העיקריים של העיתון (לצד מעורבות חברתית, מכשירים ניידים ושווקים חדשים בעולם). כדי להוביל במרוץ הזה מפעיל הטיימס את מלוא משקל המותג שלו. " במונחים של תעשיית הסרטים הדוקומנטריים", מסביר בלאקוול, "תכנים רבים מחפשים את הדרך הטובה ביותר למצוא את הקהלים שלהם. ה-Op-Doc היא תוספת מצוינת שמצד אחד לא לוקחת הזדמנויות מיוצרים, אבל מצד שני מעניקה גישה לפלטפורמה של הטיימס. איתה אנחנו יכולים להגיע לקהלים רחבים הרבה יותר ממה שהיוצרים יכולים למצוא בפסטיבלי סרטים, לעתים הם אף יצליחו להגיע לקהל גדול וטוב יותר לתכנים הספציפיים שלהם, אפילו יותר מאשר ביוטיוב. זה יקר ערך עבור יוצרים".

לטיימס יש בהחלט קהל גדול. בדוחות החברה האחרונים דיווח העיתון על שיא של מעל ל-4 מיליון מנויים משלמים ברחבי העולם. אבל בפועל החשיפה לערוץ גדולה הרבה יותר משום שבהחלטה תאגידית הוא, וכך גם כל יתר תכני הווידאו של הטיימס, נמצאים מעבר לחומת התשלום של העיתון, שלא לדבר על הנוכחות החופשית והמלאה של הסרטים ביוטיוב. כך, כדי למצוא למאות מיליוני המבקרים באתר העיתון תוכן אטרקטיבי, מפרסמים ב-Op-Docs לא פחות מ-30 סרטים קצרים בשנה מרחבי העולם, כל אחד מהם יכול להיות בין דקה ל-30 דקות.

הפורמט מגוון וכולל סדרות, סרטי VR, הנפשה וסרטים אינטראקטיביים. כולם זמינים באתר העיתון, ביוטיוב וב-Vimeo. חלקם מוצאים את דרכם, בעידודו ובעזרתו האקטיבית של הערוץ, לפסטיבלים הנחשקים בעולם - החל מסנדנס, טרייבקה, אל איי, סן פרנסיסקו ועד קמדן וברלין - והם יקודמו באתר של העיתון, במיוחד אם הם עוסקים בנושא אקטואלי.

"'הניו יורק טיימס'", מסביר בלאקוול, "תמיד מעוניין להביא לקהל שלו את העיתונות המעניינת והמושכת ביותר ובצורות הרבות ביותר שלה. הטיימס הוא לא רק נייר ומילים או תמונות, הוא גם אודיו ווידאו וזה מרכיב אחד מהתוצר שלו. זה תמיד יהיה הגיוני עבורי שהטיימס ירצה להיות ידוע גם בפרסום הסרטים התיעודיים בעולם". 

כאמור, ערוץ הסרטים אינו חלק ממערכת החדשות של המערכת, אלא ממוקם במדור הדעות שמארח כותבים חיצוניים. שריד טכני היסטורי שמאפשר ל-Op-Docs עצמאות בבחירות התכנים. “זה מעניק לנו חופש גדול לחקור גישות שונות ולא רק טיעונים ודעות שמציתים שיחה, אלא גם סרטים שלא קשורים למה שמערכת החדשות של הטיימס הייתה בוחרת לעשות במונחים של גישה יצירתית, שימוש בדמויות או בניית סיפורים. אנחנו מחפשים לספר סיפור, לחקור רעיון או נושא בדרך מעניינת ובמיומנות מקצועית גבוהה. אנחנו לא כמו מערכת החדשות שבה יש צורך לסקר סיפור כזה או אחר, במדינה הזו או בתנאים האלה". 

אבל אולי אפשר להוציא את הסרטים הדוקומנטריים מהמערכת, אבל אי-אפשר להוציא את המערכת מהערוץ. " את הסרטים אנחנו נפרסם רק אחרי בדיקת עובדות מאוד קפדנית בגלל שמאוד חשוב לנו לשמור על סטנדרט", מסביר בלאקוול. " אני חושב שליוצרים יש הזדמנות ייחודית לבצע חקירה עיתונאית אבל בלי המגבלות הפורמליות של חדשות. אפשר לחקור סיפורים מנקודות מבט מגוונות, אבל בגלל שאנחנו לא מחויבים לדבר אנחנו יכולים תמיד להמתין עד שנמצא סרט באמת מצוין".

אתה רואה את עצמך כעיתונאי?

"הרקע שלי הוא בעריכה דוקומנטרית, אבל עשיתי גם עיתונות. אני רגל אחת בעולם הסרטים הדוקומנטריים ורגל שנייה בעיתונות, זה מעט לא רגיל אבל זה בדיוק מה ש-Op-Docs למעשה - רגישות קולנועית בתוך הסטנדרט העיתונאי של ה'ניו יורק טיימס'". 

לצד השיח על מגוון סיפורים ויושרה עיתונאית, אסור לשכוח כי מדובר במוצר שבסופו של יום צריך להיות מניב לעיתון, בכל דרך שלא תהיה. בגלל זה המערכת יודעת גם להזמין סרטים מיוצרים לקראת אירועים מיוחדים וגם לשתף פעולה עם יוצרים בעלי פרופיל גבוה במיוחד, כמו זוכי האוסקר ארל מוריס ולורה פויטרס (שסרטה, "Citizenfour", עורר את עניינו של אדוארד סנודן שפנה אליה כדי להדליף מידע מה-NSA), שבחרו בפלטפורמה של הטיימס לערוך את הקרנות הבכורה של הסרטים שלהם. עם זאת, עבור היוצרים עצמם הנושא פחות מניב. הם אמנם זוכים לחשיפה גבוהה, אך מרביתם לא ייהנו מסיוע כלכלי, אלא במקרים מיוחדים.

מה החלק של היוצרים עד הבכורה של הסרט?

"זה יכול להיות מגוון של דברים. לפעמים מדובר במוצר גמור שלא ניתן לבצע בו שינויים ונעריך אותו על בסיס מצבו הנוכחי, אבל פעמים רבות יוצרים יכולים לספר לנו על הפרויקט כבר בשלב הרעיון. או אז אנחנו יכולים לתת פידבק עריכתי והערות כדי להביא את הסרט לגרסה החזקה והטובה ביותר שלו כסרט קצר. אני ממש מנסה לחשוב על זה כעל משהו בעל ערך שאנחנו מספקים ליוצרים, לעתים נקודת מבט רעננה וניסיון יכולים לעזור עם עריכה טובה יותר. אנחנו מקדישים לכך זמן רב, אבל זה מאוד תלוי במצב הסרט". 

אנדרו בלאקוול

תפקיד: עורך אחראי Op-Docs של עיתון ה"ניו יורק טיימס"

השכלה: בוגר לימודי היסטוריה בהוורפורד קולג'

עוד משהו: ב-2012 יצא לאור ספרו " Visit Sunny Chernobyl ", מדריך טיולים לאזורים המזוהמים בעולם

OP DOCS

שנת הקמה: 2011

200 סרטים דוקומנטריים מרחבי העולם

30 סרטים קצרים בשנה, באורך שנע בין דקה ל-30 דקות

זמינות באתר של ה"ניו יורק טיימס", יוטיוב ו- Vimeo

שוק CoPro

שנת הקמה: 1999

היקף השקעות ביצירה ישראלית: 100 מיליון שקל

מספר קניינים ומשקיעים מרחבי העולם: 340

גופים מובילים משתתפים: נטפליקס, ניו יורק טיימס, PBS,
ARTA

עוד כתבות

כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חפשו את הצל: למה אחרי כל ההשקעה כיכר דיזנגוף החדשה נטושה בשעות היום?

הכיכר התל-אביבית אינה היחידה, ובחום הלוהט של הקיץ הישראלי גם ירידה של שלוש-ארבע מעלות היא משמעותית ● אז למה חסר כל-כך הרבה צל במרחב הציבורי שלנו, אף שההשקעה בו טובה לתושבים וגם חוסכת כסף למדינה?

מנכ"ל אסתי לאודר ישראל, אורן רווח / צילום: איל יצהר

אחרי המזון, גם תחום הקוסמטיקה מצטרף לגל ההתייקרויות: אסתי לאודר מעלה מחירים

הנציגות הישראלית של אסתי לאודר ביצעה עדכון מחירון למוצריה ברשתות ובאמצעים בהם היא משווקת ישירות לצרכן ● עליית המחיר לקמעונאי תעמוד על עד 15%, אך המחיר הסופי לצרכן צפוי להיות גבוה יותר ולגלם גם את שיעורי הרווחיות של הרשת ● החברה: "במרבית המוצרים לא נעשה שינוי במחיר, בחלק מהמוצרים חלו הורדות מחירים של עד 15%"

אלי רייפמן. פרשה שהחלה עם הרשעתו ב-2011 / צילום: תמר מצפי, גלובס

ביהמ"ש פסק פיצויים במיליוני שקלים נגד אלי רייפמן והמעורבים בפרשת אמבלייז

כעשור לאחר התפוצצות התרמית בפרשת המניות, ביהמ"ש קבע כי עוה"ד דורון אפיק ושלומי תורג'מן ישלמו 6 מיליון שקל לחברות שנתנו הלוואות לאלי רייפמן ● רייפמן עצמו ישלם לאפיק ולתורג'מן 8.5 מיליון שקל במסגרת תביעת צד ג' ● גם מזכירת אמבלייז דאז תשלם מיליונים

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמשרד הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

ימים ספורים לאחר שלא הלך בפועלים: הוועדה למינוי דירקטורים ממליצה על תמר בר-נוי גוטלין לדירקטוריון דיסקונט

הוועדה ממליצה עליה לתפקיד דח"צית בבנק דיסקונט, שנמנה על הבנקים שאינם בעלי גרעין שליטה ● בר-נוי גוטלין תתחרה מול מירי כץ שכבר מכהנת כדירקטורית בדיסקונט

ישראלים באומן, אוקראינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

האם מחירי הטיסות לאומן בתקופת החגים יהיו נמוכים מהרגיל?

רשות התעופה האזרחית צפויה לפנות לרשות התעופה האזרחית האוקראינית עם הצעה להגדלת מכסת המושבים בטיסות המיוחדות לאוקראינה בתקופת החגים ● בשנה שעברה בקשה דומה שהגישה הרשות נדחתה, והמחירים זינקו

מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק

וויז אייר לא העלתה נוסע לטיסה - ותפצה אותו ב-7,400 שקל

התובע התייצב לטיסה יחד עם עוד 12 בני משפחה בחודש אוקטובר האחרון, אך נשאר בוורשה ולא עלה על הטיסה בשל עיכוב שנגרם לטענתו ע"י וויז אייר ● חברת התעופה טענה מנגד כי סירובה להטיס את התובע היה מוצדק, אך ביהמ"ש קבע כי עליה לשאת בנזקים שנגרמו לו בגין סירוב זה

 קים קרדשיאן  / צילום:: רויטרס, Mario Anzuoni

קים קרדשיאן עדיין רוצה נתח משוק המיליארדים של מחטבי הגוף: "יש פוטנציאל לשבש תעשייה שלמה"

קים קרדשיאן ווסט חלמה ליצור קו בגדים מחטבים שיקדם דימוי גוף חיובי ויתאים לכל גווני העור ● כשהשיקה את המותג החדש "קימונו", היא בוודאי לא ציפתה שהוא יעורר סערה ציבורית כה חריפה, האשטג שרץ ברשתות ופנייה מראש עיריית טוקיו להחליף את השם ● כעת היא מנסה להציל את הנתח שקיוותה לנגוס מתעשיית המיליארדים ועל הדרך להביס גם את ריהאנה

בורסת ניו יורק, בעת הנפקת אובר/ צילום: רויטרס Brendan Mcdermid

איך יכול להיות שהחגיגה בתעשיית ההייטק לא נגמרת?

השוויים בתעשיית ההייטק גבוהים, החברות מתקשות לגבש מודל עסקי בר-קיימא, וההנפקות לא מוצלחות - אז למה המשקיעים המוסדיים מתכננים להגדיל עוד יותר את היקף ההשקעות שלהם בתעשיית ההייטק?

אסנת ענתבי, שרון גרשביין, רן שחם, יאיר לוינשטיין, קלמן שחם וחני שטרית בך/  צילום עומר מסינגר

"עם אהבה וללא חרטה": אלטשולר שחם פתחה את יום המסחר בת"א

וגם: מינוי נוסף לדרור נגל: הצטרף לדירקטוריון חברת האגרוטק רוטס, מטומי מבקשת לאשר מענקים לבכיריה לשעבר ואות בינלאומי הוענק לעו"ד נטלי משען-זכאי, היועמ"ש של קבוצת הראל,

נוכל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הכסף שרודף את הנוכלים: איך מונעים כשלים של שוק חופשי?

האם יש דרך לעודד התנהגות ישרה בחברה שלנו? ● מסתבר שכל מוסדות השוק החופשי מעודדים אנוכיות פשוטה ● האם ניתן לשנות את זה? ● האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

אסתי שלי/ צילום: איל יצהר

האישה שתדאג שנקבל טיפול רפואי יותר טוב מזה שמקבלים הורינו

אסתי שלי, מנהלת הבריאות הדיגיטלית החדשה במשרד הבריאות, נחשפת לראשונה ● בשיחה עם "גלובס" היא מדברת על החשש מפני התקפות סייבר, ההשראה שקיבלה מברק אובמה ועל האתגרים: "אם לא נעשה את המהפכה הזו, השירות הרפואי שנקבל יהיה יותר גרוע ממה שההורים שלנו מקבלים היום" ● ישראל 2048

אורי שור / צילום: יחצ

12 שנה לאחר שהקים את הראל תעודות סל: אורי שור עוזב את התפקיד

שור יוביל פיתוח קרנות השקעה אלטרנטיביות בבית ההשקעות וימונה עתה ליו"ר הראל אלטרנטיב ● כיום מנהלת הראל קרנות נאמנות קרנות סל ובקרנות מחקות בהיקף כולל של כ-18.5 מיליארד שקל, כשהיא צמחה בתחום זה ללא רכישות

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש הורה לתת העדפה במכרז לאוטובוסים המורכבים בארץ

בעקבות עתירה שהגישה קבוצת הארגז, ביהמ"ש הורה על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית

דוד ברודט / צילום: תמר מצפי, גלובס

עתיד הבנקים, הפוליטיקה של התקציב, העקיצה למתחרים והשאלה היחידה שלא נענתה: דוד ברודט בראיון פרישה

חמישה עשורים הוא ישב בכל צמתי קבלת ההחלטות הכלכליים במשק ● כעת בראיון ל"גלובס" מסכם דוד ברודט את כהונתו כיו"ר לאומי ומדבר על פוליטיקה וכלכלה, על העלמות המס בארה"ב ועל החשיבות שהוא מייחס לבנק הדיגיטלי פפר בעידן של ענקיות הטכנולוגיה ● הרבה ביקורת על הבנקים לא תקראו כאן

סטאר מארקט / צילום: רויטרס / צילום: China Stringer Network, רויטרס

520% ביום: פתיחה חגיגית לתשובה הסינית לנאסד"ק - בורסת סטאר מרקט

בורת הכוכבים שהשיק נשיא סין לפני כשנה החלה להיסחר היום ומציגה עליות חדות בקרב 25 המניות שבמסחר ● המטרה של הבורסה החדשה: למשוך את הענקיות הסיניות שנסחרות מעבר לים לרישום כפול ● מניית אנז'י מיקרואלקטרוניקס זינקה 520%

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

דרעי: סמוטריץ' צריך לפעול משפטית נגד תחבורה ציבורית בשבת

בהשקת קמפיין הבחיירות של ש"ס, דרעי האשים את ליברמן בבחירות אך אמר שאינו תוקף אותו כי הוא "מעולם לא פגע אפילו בכוס מים של אדם דתי" ● דרעי הציב רשימת הבטחות ובהן: העלאת שכר המינימום באלף שקל, חידוש פרויקט שיקום השכונות, טיפול שיניים חינם לקשישים וחינוך חינם מגיל אפס

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון /צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

מה הקפיץ את מחירי הדירות באזור הצפון במעל 6% בחצי שנה?

בשלהי 2018 נרשמה ירידת מחירים במרבית אזורי הארץ, אלא שמאז נכנסה ישראל לתקופת בחירות, והמחירים בעלייה ● בין הסיבות: חוסר ודאות לגבי תוכניות הממשלה ו"הבנה" בציבור שתוכנית מחיר למשתכן בדרך לסיום ● וגם: מדוע באזור הצפון נרשמה עליית המחירים הגבוהה ביותר?

שרון שפורר \ צילום: שלומי יוסף

אין שום סיבה להתלהב ממחיקת התביעה של לשכת עורכי הדין נגד שרון שפורר

הסירוב לשאת בהוצאות של שפורר על ההליך המשפטי הוא בבחינת "דיבור כפול" שמשמעותו ברורה - הלשכה עדיין טוענת כי הפרסומים שקריים ● לפחות נקודה אחת הרוויחה הלשכה עם החזרת הרישיון לפעיל החברתי ברק כהן, שהושעה לאחר העמדתו לדין בפרשת "באים לבנקאים" ● פרשנות

אדורארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי / צילום: איל יצהר

הסדר חוב באי.די.בי הוא כמעט בלתי נמנע: אילו אפשרויות עומדות לפני אלשטיין?

אי.די.בי מציגה היקף חוב גבוה משווי נכסיה, וב-S&P מעלות מעריכים כי בחצי השנה הקרובה היא תידרש לבצע עצירת תשלומים, בשל הטענה להעדפת נושים ● אם זה יקרה, תיקלע החברה למצב מאתגר ביותר, שבו היא נדרשת להתמודד מול 4 סדרות אג"ח שונות ונפרדות ● להלן כמה תרחישים שיכולים לשרת את אלשטיין במניעת הסלמה והידרדרות לנקודת אל-חזור