גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מלך הקנאביס" שחולש על הבורסה התוססת בקנדה מדבר על הירידות בסקטור ועל הפוטנציאל הישראלי

בימים אלה 70 חברות עומדות בתור להנפיק בבורסת CSE, אבל המנכ"ל ריצ'רד קרלטון אומר בראיון ל"גלובס": "המספר כנראה גבוה יותר, כי מדובר רק בחברות שפרסמו את כוונתן להנפיק. נוסף עליהן, יש חברות שעוד לא דיווחו על כוונתן באופן פומבי, וגם כאלה שמכוונות למיזוג עם שלד"

ב-2014, כשקנדה אישרה לראשונה כי חברות פרטיות ייצרו קנאביס רפואי, ולא המדינה, החליטה גם הבורסה המשנית של קנדה (Canadian Securities Exchange - CSE), כי היא נכנסת למשחק - למרות התדמית הבעייתית שלו. היום, הסקטור הוא הכי גדול בבורסה הזו ובפער גדול. "נסחרות אצלנו 507 חברות ומתוכן 160 הן חברות קנאביס", אומר ריצ'רד קרלטון, מנכ"ל CSE. יתר החברות עוסקות בתחומי כרייה, טכנולוגיה ונפט, כלומר תחומים שהמשקיעים בהם מסוגלים לסבול סיכון.

המסחר בתחום שינה לחלוטין את מעמדה של CSE, שהייתה בעבר אחות חורגת קטנה לבורסה הראשית של טורונטו, גשר המיועד רק לחברות קטנות. היום הבורסה מושכת תשומת לב עולמית רבה בגלל פעילות הקנאביס שלה ונחשבת לזירת המסחר התוססת ביותר בעולם עבור חברות קנאביס, והמנכ"ל קרלטון זכה בעצמו לכינוי "מלך הקנאביס". כשחברת קנאביס גדלה וצומחת, היא אמנם לרוב ממשיכה לבורסה גדולה יותר, אולם מבחינת קרלטון גם מסלול כזה הוא סיפור הצלחה - בזמן שהחברה נסחרה ב-CSE היא הביאה סחירות ותשומת לב של משקיעים חדשים.

אחת ההחלטות שקיבלה הבורסה בתחילת הדרך הייתה לקחת סיכון ולרשום גם חברות אמריקאיות הפועלות בארה"ב. אלה לא יכולות להירשם בבורסת נאסד"ק או בבורסה לניירות ערך בניו יורק (NYSE), שכן למרות שהפעילות שלהן חוקית במדינות ארה"ב הספציפיות בהן החברות הללו פעילות, הרי שהיא אינה חוקית ברמה הפדרלית. 64 חברות הנסחרות ב-CSE פועלות בארה"ב ולכן על פניו מפרות את החוק הפדרלי. 

"החלטנו לקחת סיכון מחושב", מספר קרלטון, "האם סביר שממשלת ארה"ב אכן תפעיל סנקציות משפטיות כלפי החברות שפועלות בתחום הזה? בינתיים זה לא קרה. זה עשוי לקרות והחברות מגלות זאת למשקיעים בדיווחים שלהן, והמשקיעים בוחרים בחירה מושכלת. האם ממשלת ארה"ב תתבע את הבורסה? אני לא חושב שאנחנו הראשונים בתור לתביעה".

לדבריו, בזכות העמדה הזו הצליחה CSE להתבסס כזירה תוססת ביותר בתחום הקנאביס. כך למשל הוא גאה בכך שחברת MedMen האמריקאית נסחרת ב-CSE לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. החברה פועלת בארה"ב ולכן הבורסה שהייתה מוכנה לקחת על עצמה את הסיכון זכתה בהנפקה.

"לחברה קנדית, אם היא רשומה בנאסד"ק או בבורסה הראשית של טורונטו, קשה יותר לפעול בארה"ב", מסביר קלרטון. "כשחברת קאנופי (Canopy) הקנדית (אחת החברות המובילות בעולם בתחום הקנאביס, שנסחרת בבורסה הראשית של קנדה, ג' ו') רצתה לרכוש את חברת Acreage שנסחרה ב-CSE ופועלת בארה"ב, היא לא ביצעה רכישה של ממש אלא רק אופציה לרכישה, כדי שלא יהיה קונפליקט סביב המסחר בבורסה של טורונטו. חברות קנאביס אחרות אמרו שהעסקה 'מסוכנת' ברמה המשפטית. המשקיעים לא כל כך אהבו את העסקה בגלל הסיכון. אבל אם חוקיות הקנאביס תוסדר בארה"ב, אז קאנופי תהיה הראשונה מבין החברות הגדולות להחזיק בנכס כזה".

התנודות במספר העסקאות

בימים אלה 70 חברות עומדות בתור להנפיק בבורסת CSE, אבל קרלטון אומר כי "המספר כנראה גבוה יותר משום שמדובר רק בחברות שפרסמו את כוונתן להנפיק. בנוסף אליהן ישנן חברות שטרם דיווחו על כוונתן באופן פומבי וגם כאלה שמכוונות למיזוג עם שלד".

חברות קנדיות מהוות כמחצית מהיקף הגיוסים בבורסה, ועל היתר אחראיות חברות נוספות, ביניהן גם חברות ישראליות ובעלות זיקה ישראלית, למשל Canna-v-cell, שהקים בקנדה זכי רכיב.

■ להרשמה לכנס ההשקעות של "גלובס" בתחום הקנאביס שצפוי להתקיים ב-26 ביוני - לחץ כאן. 

מי השחקנים המובילים בשוק הזה מלבד הישראלים?

"דרום אמריקה יכולה להיות כוח מוביל בחקלאות קנאביס בגלל עלות העבודה ומזג האוויר. יש לנו חברות מהקריביים, מג'מייקה, וחברה מתאילנד שמפתחת מוצר רפואי על בסיס קנבינואידי. את החברות האירופיות בתחום הקנאביס אנחנו פחות רואים בהנפקות, אבל החברות הקנדיות שנסחרות אצלנו לפעמים רוכשות פעילות באירופה וכך המשקיעים שלנו נחשפים גם לזה".

אלו טרנדים עיקריים אתם רואים בתחום?

"טרנד אחד הוא עלייה בשווי החברות הקנדיות מעבר לחברות האמריקאיות, כשהשווי הגבוה יותר מגלם את העובדה שאין להן סיכון חוקי.

"בחודשים האחרונים יש ירידה במניות על רקע אתגרים בתחום הקנאביס הבידורי לאחר הלגליזציה. החברות לא עמדו ביעדי ההכנסות שלהן בגלל הבדלים במדיניות של המדינות השונות בתוך קנדה, שבחלקן כל אחד יכול להקים חנות לממכר קנאביס, ובחלקן הממשלה מנהלת את החנויות. במקומות בהם הממשלה אחראית על המכירה, החנויות הן מעטות ותמהיל המוצרים לא מגוון. אלה לא חנויות ממוקדות צרכן.

"היו גם בעיות של שרשרת אספקה שיצרו מחסורים במוצר וברגע שהחנות לא מקבלת סחורה, גם החנות נפגעת ואפילו עלולה להיסגר".

על רקע זה, אולי יותר יבוא קנאביס לקנדה?

"לא, לא לא ולא. חקלאות היא סקטור של חסמי סחר. מדינה שהשקיעה כל כך הרבה ביצירת שוק מקומי, לא תפתח אותו כל כך מהר.

"חריגים לגישה הזו יהיו אולי רק מוצרים מאוד מאוד ספציפיים, עם ערך מוסף גבוה. גם בשוק הצרכני, אך בעיקר בשוק הרפואי. כמו כן, בטווח הרחוק יותר, הקור בקנדה יוביל לפער מחירים מול יתר העולם, ואז אולי הצרכנים הקנדיים ילחצו לפתיחת השוק, אבל זה ייקח עוד זמן".

ראיתם את חסמי הסחר הללו גם כשהחברות הקנדיות ביקשו לייצא?

"כל מדינה והחסמים שלה, והיכן שהמחסור חמור, חסמי הסחר יורדים. החברות הקנדיות הגדולות כמו קאנופי ואורורה כבר משווקות לגרמניה ולשווקים אחרים. הן נכנסו דרך רכישת חברות מקומיות, כך הן פעלו באיטליה ובדנמרק".

עוד מגמה עליה מצביע קרלטון היא החיפוש אחרי מוצרי ערך מוסף, המניבים מתח רווחים גבוה יותר. הבידול יכול להיות במוצר עצמו, או אפילו רק במיתוג ובאריזה. "אנחנו שומעים זאת מהמשקיעים ומבנקאי ההשקעות - לא רוצים חקלאות, תנו לנו מותגים. תנו לנו התאמה של מוצרים לצרכן על בסיס ביג דאטה. קשה היום למצב את עצמך כחברה מובילה על בסיס הובלה בחקלאות עצמה ותו לא".

והחברות הישראליות נתפסות כבעלות פוטנציאל לפתח יתרון מותגי כזה?

"הו, כן. ישראל היא מותג קנאביס חזק ויש לה סיכוי לתפוס את תשומת הלב של המשקיעים. למרות שהחברות הישראליות לא פועלות בקנדה, זה לא משנה".

משקיעים ישראלים יכולים לסחור אצלכם?

"זה אחד הדברים שאנחנו עובדים עליהם. הם יכולים לסחור דרך ברוקר בינלאומי או דרך ברוקר אמריקאי, אבל בצד הריטייל יש לנו קצת בעיה. אבל אנחנו מעודדים את החברות להירשם גם בארה"ב למסחר מעבר לדלפק (OTC - Over The Counter, שם הוחלט באופן דומה לקחת סיכון ולסחור גם בחברות שעובדות בארה"ב, ג' ו'), ושם כל אחד יכול לסחור וגם לא להתחשב בשער הדולר הקנדי. חלק מהחברות נסחרות גם בבורסה בפרנקפורט, ואם משקיע מישראל הוא בעל גישה לבורסת פרנקפורט ורוצה לסחור באירו, הוא יכול לעשות זאת שם. אבל המסחר הוא כזה שלפעמים פערי ארביטראז' לא נסגרים עד הסוף, ויש לקחת את זה בחשבון".

מה עוד המשקיעים מחפשים?

"מכירות ורווח כמובן, היום יותר מתמיד העין היא על הצמיחה ועל ניהול העלויות, כלומר איזו חברה באמת מנוהלת היטב, ברמה התפעולית. וזו הנקודה החשובה. שוק הקנאביס זה כבר לא רק 'יו! גראס!' אלא בואו נבדוק איך מרוויחים כאן". 

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים