גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר פורד בביקור בישראל: "קורקינטים מחמירים את מצב התחבורה ויוצרים כאוס"

יו"ר חברת הרכב האמריקאית הגיע לישראל לרגל הקמת מרכז המחקר של החברה ● במפגש עם עיתונאים הוא דיבר על אי הוודאות שיוצרת מלחמת הסחר לתעשיית הרכב, מסביר למה עדיין אין רכב אוטונומי על הכביש, ואומר: "אם נתאהב בטכנולוגיה ונשאיר את האדם בחוץ, נחיה בחברה דיסטופית"

ביל פורד/  צילום: איתן נדב
ביל פורד/ צילום: איתן נדב

"תעשיית הרכב השתנתה דרמטית בחמש שנים האחרונות, כל מה שלקחנו כמובן מאליו השתנה וימשיך להשתנות. זה יהיה מסע מעניין, אבל שום חברה לא מסוגלת לעבור אותו לבד, ולכן אנו זקוקים לשיתופי פעולה", כך אמר ביל פורד, יו"ר ענקית הרכב פורד, באירוע השקת מרכז המחקר של החברה בתל אביב.

פורד, נינו של מייסד החברה הנרי פורד, משמש כיו"ר החברה מאז 1999. הוא נאם באירוע, ולאחר מכן ערך מפגש מצומצם עם עיתונאים. על פי החברה, "המרכז החדש ישמש חממת מחקר שתעבוד בשיתוף פעולה עם צוותי המחקר והפיתוח של פורד ברחבי העולם כדי לקדם את יכולותיהם של מוצרי פורד באמצעות זיהוי טכנולוגיות וסטארט-אפים בתחומי הקישוריות, חיישנים, ניטור פנים הרכב והגנת סייבר". לדברי פורד, המרכז חשוב עבורם כי חברות צעירות לא יודעות איך לגשת אליהם.

"אנחנו מחפשים לשתף פעולה עם חברות, שלא מובן מאליו שהן קשורות לתחום האוטוטק (טכנולוגיות רכב) אבל יכולות להגביר את חוויית הלקוח. אי אפשר להתאהב בטכנולוגיה לשמה אלא צריך להפוך את החיים ליותר קלים וכיפים. בנוסף, צריך לבדוק האם הטכנולוגיה הזאת הופכת את החברה (Society) לטובה יותר, אחרת היא לא צריכה להתקיים. קורקינטים עושים את החיים של חלק מהאנשים טובים אבל האם הם מטיבים את החיים של כולם? זו שאלה פתוחה. במידה רבה זה מחמיר את בעיות התחבורה. אם נתאהב בטכנולוגיה ונשאיר את האדם בחוץ נחיה בחברה דיסטופית", אמר פורד במפגש עם העיתונאים.

תעשיית הרכב נמצאת כבר כמה שנים עמוק במרוץ לרכב האוטונומי במקביל לענקיות הטכנולוגיה שמפתחות עבורה רכיבים. חברות כמו אינטל ואנבידיה שיש להן נציגות בישראל, פועלות בתחומים אלה ומפתחות שבבים שנועדו במיוחד לרכב האוטונומי. מובילאיי, מובילה עולמית בשוק מערכות הסיוע הבסיסיות לנהיגה, נרכשה על ידי אינטל בדיוק לשם כך - להפוך את אינטל לספקית חומרה לרכב אוטונומי.

מתי להערכתך צפוי הרכב האוטונומי לעלות על הכביש?
"אמנם הטכנולוגיה מתפתחת מהר וכל הנושאים שצריכים להיפתר נפתרים, אבל כבר לפני שנתיים-שלוש היו תחזיות שיהיו רכבים והיו צריכים לסגת מהן. אנחנו לא נסוגנו מהתחזיות. היו דברים שהתגלו כיותר קשים מאשר כשהצהירו עליהם מראש. פה לא מדובר על פיתוח תוכנה, שם אתה יכול לצפות לרמת איכות של 75% ולתקן בהמשך, אי אפשר לשחק עם זה. את הרכבים הראשונים נראה במהירויות נמוכות ובמזג אוויר טוב, והשיפור יגיע בשלב מתקדם יותר".

"צריך ליצור ברכב חוויה שכוללת את חמשת החושים"

הרכישה של חברת מובילאיי הייתה אחד ממנועי הצמיחה של תעשיית האוטוטק הישראלית, שכוללת מאות סטארט-אפים בתחום. זו אחת הסיבות העיקריות בגינן כמה מענקיות הרכב כבר מפעילות מרכזים בישראל, תוך שהן מתחרות עם ענקיות הטכנולוגיה על הכישרונות והטכנולוגיות המקומיות.

בין החברות הפועלות בישראל בתחום אפשר למנות בראש ובראשונה את ג'נרל מוטורס, שהקימה בישראל מרכז מחקר ופיתוח לפני כ-11 שנים ומפעילה רכבי ניסוי של קאדילק ושברולט; ב.מ.וו, שצפויה להתחיל להפעיל בישראל עד סוף השנה צי של רכבי ניסוי אוטונומיים במקביל להשקה של מרכז המו"פ של החברה בישראל; פולקסווגן, שהשקיעה ב-Gett סכום של 300 מיליון דולר ב-2016, הקימה לפני כשנה מרכז חדשנות וכן מפעילה פרויקט משותף עם צ'מפיון ומובילאיי. בסך הכל פועלות בישראל נציגויות ישירות של למעלה מ-20 יצרניות וספקיות בתחום, הפועלות לאיתור טכנולוגיות והזדמנויות השקעה או רכישה.

פורד הודיעה כי מרכז המחקר בישראל יעבוד בשיתוף פעולה עם חברת הבת Saips (סאיפס) שמוביל המנכ"ל והמייסד אודי דנינו, שמונה גם למנהל הטכני של המרכז החדש בישראל. סאיפס היא חברת למידה חישובית ופתרונות ראייה ממוחשבת, שפורד רכשה לפני כשלוש שנים. המרכז יכלול מעבדת רכב, שתאפשר לאנשי מרכז המחקר לבצע בדיקות היתכנות ותהיה נגישה גם לסאיפס על מנת להמשיך ולקדם את עבודתם בתחום הרכב האוטונומי. המרכז מצטרף לשלושה מרכזי מחקר של פורד בגרמניה, בסין ובארה"ב.

דיברת בנאום על חשיבותם של שותפים - תוכל לפרט ולספר מה נמצא בצנרת?
"כבר הצהרנו על שיתוף פעולה עם פולקסוואגן, ואנחנו פתוחים לשיתופי פעולה נוספים. אמנם התכוונתי לסטארט-אפים אבל אפשר גם עם יצרניות אחרות".

באילו תחומים?
"ברכב אוטונומי חושבים על הרכב והמורכבות של חווית הנהיגה, אבל זה רק חלק מהמשוואה. יש בכלל משמעות למותג בעידן הנוכחי? התשובה היא כן, אבל כדי להצליח לעשות זאת צריכים לייצר חוויה שכוללת את כל חמשת החושים. לכן לסטארט-אפים שאין להם קשר לתעשייה יש הזדמנות גדולה יותר. משהו שיוצרים בתחומי הבידור עשוי להיות מעניין לנו בדרך שהיום לא נראית מובנת מאליה. השינוי כה מהיר, שעד שנרכוש ונבין - מישהו אחר יעשה משהו יותר חדשני".

אחד המנהלים הבכירים בפורד צוטט כצופה שלחברה יהיו רובוטים למשלוחים ורכב אוטונומי עד 2021. התחזית הזאת תקפה?
"אנחנו עובדים על זה. לפני כמה שבועות היה רובוט שכבר העביר חפצים. אחת הבעיות שצריכים לפתור היא ה'מייל האחרון' או מה שנקרא מיקרו-מוביליטי. הבעיה היא שזה יוצר כאוס. אנשים משאירים קורקינטים בכל מקום ולא ברור האם הם יכולים לנסוע על המדרכה או על הכביש, אבל זה אחד הניסיונות לפתור את הבעיה ויהיו עוד הרבה ניסיונות אחרים. אולי הפיתרון יהיה רובוט - כי הוא יכול להגיע לא רק לבתי מגורים, אלא גם להיכנס לתא המטען של האוטו".

איך משבר הסחר בין ארה"ב לסין נוגע אליכם? האם אתה מודאג שיפגעו בחברה ובמכירות?
"אנחנו חברה בינלאומית והסתדרנו עם כל משטר פוליטי, אז אנחנו סתגלנים. אבל יש עניינים של טווח קצר שמוכרחים לטפל בהם. אני אגיד את זה כך: בהשוואה לתעשיות אחרות אנחנו יותר רגישים לחוסר ודאות. בפיתוח המוצר, לחומרה ולתוכנה יש מחזוריות שונה, ולמרות שהם לאט-לאט מתמזגים, אצלנו דברים עדיין מתנהלים בטווחים יחסית ארוכים יותר. שני הצדדים כאן חושבים שבהירות ו-ודאות אלה יעדים שצריכים לשאוף אליהם, יש משא ומתן, הם שומעים אותנו, ואני לא היחיד שטוען כך - יש קולות כאלה בשני הצדדים.

פורד נשאל במפגש העיתונאים לגבי ציטוט שלו לאחר רכישת מובילאיי, לפיו החברה הישראלית היא "פרנמי", כלומר ידיד-אויב. "אני אמרתי את זה? אני מבקר אצלם מחר. הייתי בדירקטוריון של איביי לפני כ-15 שנים, שם הכרתי והבנתי את עמק הסיליקון. הייתה לי גם קרן הון סיכון. היה ברור אז מי הלקוחות, מי הספקים ומי המתחרים ולפעמים היו גם מיזמים משותפים. כשהצטרפתי לדירקטוריון של איביי לא האמנתי שפורד תהיה בעולם כזה שיש בו משהו כמו 'פרנמי'. זה שונה עבורנו, זו תופעה חדשה שלא מוכרת בתעשיות אחרות". 

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים