גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיות נגד אמיר אוחנה: "התבטאויותיו חסרות תקדים וחסרות אחריות"

נשיאת העליון הגיבה לדברי אמיר אוחנה בראיון אמש: "יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים, ביום השבעתו, בוחר לשתף בהשקפת עולם שלפיה לא את כל פסקי הדין של ביהמ"ש חייבים לכבד; בין תפיסת עולם זו ובין אנרכיה - הדרך קצרה" ● ועד הפעולה של עורכי הדין: "למשרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני"

נשיאת העליון אסתר חיות. ביקורת נוקבת / צילום: ליאב פלד
נשיאת העליון אסתר חיות. ביקורת נוקבת / צילום: ליאב פלד

נמשכים העימותים בין נשיאת בית המשפט העליון לשרי המשפטים מהימין: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, יצאה היום (ה') בביקורת נוקבת על שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה מהליכוד.

חיות אמרה הבוקר בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה: "בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות, שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על-ידי בית משפט חייבים לכבד".

חיות הוסיפה ואמרה כי "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד - בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' - הדרך קצרה". נזכיר כי חיות הרבתה לבקר גם את עמדותיה של שרת המשפטים הקודמת, איילת שקד. 

מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר היום כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".

מנדלבליט: ציות לפסיקה - חובה לכל אזרח ורשות

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסר בתגובה לדבריו של שר המשפטים אוחנה בראיון אמש: "במדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה. זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא.

"בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית - ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים. החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם.

"היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לפעול בשיתוף-פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

ציון אמיר: "שתיקת הכבשים של הנהגת הלשכה - חמורה ומדאיגה"

עו"ד ציון אמיר, המתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, הגיב גם הוא לדבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה, ומסר: "אני קורא לשר המשפטים אמיר אוחנה לחזור בו מהאמירה האומללה והמיותרת, שממנה השתמע כי לא תמיד צריך לקיים את פסיקות בג"ץ. בנושא הזה אין מקום למחלוקת - כל נבחר ציבור, ובוודאי שר המשפטים, חייב להבין את העובדה הבסיסית שיש לציית תמיד להחלטות בית המשפט. כל עמדה אחרת היא פתח לאנרכיה ולערעור חמור של אמון הציבור במערכת המשפט, ובהכירי את אמיר אוחנה, אני בטוח כי ימצא את הדרך הראויה להבהיר את דבריו.

"שתיקת הכבשים של הנהגת לשכת עורכי הדין בעניין זה חמורה ומדאיגה לא פחות. יש רגעים - אפילו ערב בחירות - שבהם השיקולים הפוליטיים הופכים ללא רלוונטיים, וטובת הציבור והעניין עצמו הם הדבר היחיד שחייב לעמוד לנגד עינינו. אני מצפה מיו"ר הלשכה הזמני להתעשת ולפרסם הודעה נחרצת וברורה בעניין". 

ועד הפעולה של עורכי הדין: "סוס טרויאני" 

ועד הפעולה של עורכי הדין הגיב היום על דברי שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה ומסר: "אנו רואים בחומרה יוצאת דופן הן את מינויו של שר משפטים, שמטרתו המוצהרת היא להפוך את כנסת ישראל להיות עיר מקלט לעבריינים; והן את דברי הנאצה של השר הנכנס כלפי הפרקליטות ובית המשפט העליון.

"חמור ביותר הוא מינויו של שר משפטים, הבא במוצהר לקדם הענקת חסינות למי שמינה אותו לתפקיד. חמורה לא פחות היא השתלחותו חסרת הרסן של השר הנכנס בפרקליטות ובעורכי הדין המסורים העובדים בה. וחמורה לא פחות מאלה היא הצהרת השר שאפשר לבחור אילו מבין פסקי הדין של בית המשפט העליון, יש לקיים.

"לתוך משרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני, המאיים להרוס מבפנים את מערכת המשפט ואכיפת הדין בישראל.

"אנו מתנגדים בחריפות לדברי שר המשפטים. אנו קוראים למועמדים ללשכת עורכי הדין להתייצב להגנת מערכת המשפט, מיד ועוד בטרם בחירות הלשכה". 

ביניש: "סכנה של פגיעה וטלטלה" 

אתמול (ד'), במסגרת טקס הענקת אות עמית הכבוד של האוניברסיטה הפתוחה, התייחסה גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית ביניש, לאיומים הקיימים על מערכת המשפט כפי שהוא מוכרת כיום, ואמרה, בין היתר: "נזכור תמיד כי במשך למעלה מ-70 שנות קיומה של המדינה, אנחנו יכולים להתברך בהישגים מרשימים בכל תחומי החיים; במדע, בהייטק, בתרבות בספרות ובאמנות ובערכים המשותפים שהם בסיס קיומנו. אלה הם מקור לאופטימיות ולתקווה בעתיד. לא פחות מכך ראינו תמיד מקור לגאווה בשיטת המשפט שהתפתחה במדינה מראשית היווסדה, ובשיטת הדמוקרטיה שהמשפט הוא הערובה להגנה עליה. למרבה החשש, אלה עומדים היום בפני סכנה של פגיעה וטלטלה.

"כשאנו נחשפים למתחים שבין קבוצות שונות באוכלוסייה, כשאנו חיים באווירה של היעדר סובלנות, אווירה של הסתה ואיבה כלפי האחר, כאשר כל מי שאינו שותף לדעתך הוא האחר, כאשר מתפשטת התופעה של הדרת נשים של הרחקת זרים, ואנו עדים לגילויים של גזענות ולניסיונות להגביל את כוחה של מערכת המשפט ושומרי הסף - יש לנו סיבה לדאגה".

ביניש הוסיפה כי "הערכים המשותפים שלנו הם חלק מה-DNA של מדינת ישראל מיום היווסדה. בהכרזת העצמאות נקבע כי המדינה, שהיא הבית הלאומי של עם ישראל, 'תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל, תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות'. הרוחות הרעות המנשבות בימים אלה מאיימות לפגוע בתוקפם של ערכי יסוד אלה. החלשת מערכת המשפט, פגיעה במוסדות המשפט, פגיעה בגופי הממסד הדמוקרטי, בגופי החברה האזרחית ובתקשורת החופשית, עלולה לפגוע בתמצית הישגינו כמדינה שוחרת חופש, שוויון וסובלנות, המבקשת לקדם ולפתח את הישגינו המדעיים והתרבותיים". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

עליות קלות בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים