גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקת קומבינציה או תמ"א 38: חמישה טיפים לפרויקט מוצלח

כל עסקת תמ"א 38 או קומבינציה משדרגת למעשה את הנכס עבור בעליו ● הקפדה על כמה וכמה דגשים יכולה להבטיח את הוצאת המיטב מן הפרויקט

יזם נדל"ן שהוא גם קבלן מבצע יכול לייצר חיסכון בעלויות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
יזם נדל"ן שהוא גם קבלן מבצע יכול לייצר חיסכון בעלויות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף I.B.P יזמות נדל"ן וקבלני בניין

עסקאות קומבינציה ופרויקטי תמ"א 38 הם שני כלים אשר טומנים בחובם הזדמנות לבעלי הנכסים: אם זו עסקת קומבינציה לרוב יהיה זה בעל המגרש שעליו ייבנה הפרויקט החדש, ואם זהו פרויקט תמ"א 38 - יהיו אלו בעלי הדירות בבניין. כמה דגשים חשובים יוכלו להפוך עבורם את העסקה למשתלמת במיוחד, כזו שבסופו יקבלו לידיהם מוצר משובח ומוּשבח: נכס השווה הרבה יותר ממה שהיה להם בידיים לפני העסקה.

שאלת השבחת הנכס היא רבת משמעות בשני סוגי העסקאות הללו - ולעיתים הקפדה על פרט בודד יכולה להיות מתורגמת למאות אלפי שקלים בעתיד, כשהעבודות יסתיימו. על מנת לעשות זאת נכון, גיבשנו עבורכם חמש עצות חשובות, בעזרת בעלי חברת I.B.P יזמות נדל"ן וקבלני בניין, המתמחים בעסקאות קומבינציה ובפרויקטים מסוג תמ"א 38.

טיפ 1: יזם שהוא גם הקבלן עושה את ההבדל

"בעניין זה, החיסכון לבעל הדירה מתבטא בכך שהוא חוסך תשלום כפול", אומר אדריכל אילן בקר, מבעלי חברת I.B.P. "ברגע שבאותה חברה מתבצעת גם היזמות וגם הבנייה עצמה, באופן אוטומטי הרווחים מתנקזים לאותו המקום, לכן יש פה חיסכון אדיר. מנגד, כאשר יזם מעביר את העבודה לחברה קבלנית, הרווח שלו קטן והדבר עלול להשפיע גם על בעל הנכס בכל הנוגע לתמורה שיזכה בה ולאיכותה".

בקר מסביר: "כאשר היזם משלם מכספו לקבלן חיצוני הוא שואף להשאיר לעצמו רווח מספיק, ולכן הוא עשוי להפחית בתמורה או בתנאים שיציע לבעל הנכס. הדבר יכול להתבטא באחוזים נמוכים יותר בעסקת הקומבינציה, במפרט איכותי פחות של הדירה או הדירות, בשטח דירות קטן יותר ועוד. הוא עלול גם לצמצם בעלויות הבנייה, דבר שיפגע באיכות החומרים ובאיכות הבנייה עצמה. אם מדובר ביזם שהוא גם קבלן, גם אם הוא עצמו ירוויח יותר, יש כאן חיסכון משמעותי, שחלק ממנו מתגלגל חזרה אל הקונה, ואל הבעלים של הנכס.

"כדאי גם לזכור כי ברגע שאתה בעצמך מבצע את הפרויקט, אז מן הסתם אתה גם מעסיק צוותים שלך, אנשים שלך שעובדים איתך באופן קבוע ואז איכויות הבנייה משתדרגות באופן מוחלט".

טיפ 2: הגודל בהחלט קובע: בחרו חברה שמתאימה לאופי הפרויקט

"חשוב מאוד לבחור את החברה היזמית־קבלנית ביחס להיקף הפרויקט ולגודלו", אומר בקר. "אם מדובר, נניח, בפרויקט בבניין בן שמונה קומות ו־30 דירות, יש לפנות לחברה שזו המומחיות שלה, שזהו סדר הגודל שבו היא עובדת, ולא לחברת ענק שרגילה להקים פרויקטי ענק של מאות יח"ד".

לדבריו, "בחירה בחברה שמתמחה ברבי קומות לפרויקט קטן/בינוני תהיה טעות גדולה, כי מבחינת אותה חברה - אם נרצה ואם לא נרצה - הפרויקט הזה ייתפס כמשמעותי פחות, הוא קטן עבורה. הטיפול שלה יהיה אחר, וכן גם היחס שלה והפניוּת שלה ללקוחות. זאת לעומת חברה שמתמחה בפרויקטים קטנים. זה נכון גם להפך: חברה קטנה לא תתאים להקמת בניין רב קומות. נדרשת התאמה בין הסיר למכסה. זה עניין חשוב מאוד, קריטי אפילו, לדעת באיזו חברה לבחור בהתאם לגודל הפרויקט ולמורכבות שלו".

בעלי נכס ישן או מגרש? בדקו אם ניתן להשביח אותו בעסקת קומבינציה או תמ"א 38. לפרטים הקליקו כאן>>

טיפ 3: לעולם לא לוותר על ייעוץ משפטי

"עניין הייעוץ והליווי המשפטי מהותי באופן בלתי רגיל - וחשוב לא פחות לבחור עורך דין שמבין בעסקה הספציפית שבה מדובר כאן, בין אם זו עסקת קומבינציה ובין אם תמ"א 38", קובע בקר. "העסקאות האלה מורכבות הרבה יותר מעסקאות נדל"ן רגילות. עורך דין שמתמחה בכאלו עסקאות יכוון את הלקוח בצורה נכונה מבחינת כמה וכמה פרמטרים. לדוגמה: מהו גובה הערבות הנדרש, מה יהיו לוחות הזמנים, מה הם המפרטים של תוכנית הקמת הפרויקט ועד כמה הם נכונים לו, מהו אופייה של החברה הנבחרת, עד כמה מדויקת הצהרתה שהיא גם יזמית וגם קבלנית, מהו הרקע של החברה והניסיון שלה ועוד. יש פרמטרים רבים, שייעוץ נכון של איש מקצוע משפטי טוב יכול לעזור בהם לבעל הנכס, בצורה בלתי רגילה.

אדריכל אילן בקר, בעלים חברת I.B.P/צילום: יניב ועקנין

"אם בעל הנכס ייגש לעורך דין שלא מתמחה בתחום הספציפי והרלוונטי, אותו אחד עלול להעלות דרישות שעשויות להקשות על ביצוע העסקה, עד לרמה כזו שהיא תיפול", ממשיך בקר. "אותו עורך דין פשוט לא ידע איך להתמודד. לעומתו, עורך דין שמבין את התחום, את סוג העסקה, ידע להציף את הדברים הנכונים ויעשה את הכול כמו שצריך - ואף ידע איך לדחוף את העסקה קדימה. לכן ההחלטה לגבי עורך הדין המייצג היא מהותית".

טיפ 4: חשוב לזכור: בעסקת תמ"א 38 הכל מתבסס על נכונות וגמישות

"על הנושא הזה לא נוטים לדבר בדרך כלל, אך הוא בעל חשיבות רבה", אומר בקר. "כאשר כל דייר בפרויקט מציב את הרצון הפרטי שלו לפני כל דבר אחר, הוא יכול לטרפד עסקה שלמה. זה נכון במיוחד בעסקה שהיא מרובת בעלים, כדוגמת עסקת פינוי־בינוי.

"ההסתכלות חייבת להיות על שלושת רבעי הכוס המלאה, ולא על רבע הכוס הריקה. בכוונה אני אומר שלושת רבעי הכוס, כי בפרויקטים מהסוג שאנו מדברים עליהם היא תמיד תהיה מלאה יותר. הרי זהו מצב של win-win : אותו דייר, תמיד ירוויח בסופו של תהליך דירה חדשה. לכן החשיבות העליונה היא בעצם בהבנה שההתעקשות על כל פרט ופרט יכולה לפעמים לטרפד את העסקה, ואז אותו דייר נותר בלי כלום, בבחינת תפסת מרובה - לא תפסת. צריך לדעת מתי להתגמש מעט, מתי לראות את התמונה המלאה, זה עניין קריטי".

בהקשר לכך, מוסיף אבנר פיימן, בעלים משותף ב-I.B.P, כי "חשוב לציין שבעסקאות כאלו רק שקיפות מלאה בין החברה היזמית־קבלנית לבין הדיירים תאפשר מבט חיובי על התוצאות. זאת משום שכך אף אחד לא חושב ש'בגדו בו' או רימו אותו, והוא יודע מתחילת התהליך מה יקבל".

טיפ 5: מיסוי הוא עניין מורכב, אך בעל משמעות רבה לעסקה

"המיסוי בעסקאות קומבינציה ותמ"א 38 הוא עניין סבוך בפני עצמו, אבל אין זה אומר שצריך לזנוח אותו. גם בו חשוב להתמקד", מסביר בקר. "בעסקאות קומבינציה חלק מהמיסוי נדחה לשלבים מאוחרים יותר, ובעסקאות תמ"א 38 קלאסיות יש, באופן כללי, פחות מיסוי - בשני המצבים האלה בעל הנכס יכול להרוויח".

"מדובר בסוגיה שמשתנה מעסקה לעסקה, ולכן חשוב שילווה את הפרויקט יועץ מס או רואה חשבון מטעם בעלי הנכס, בייחוד בעסקאות מורכבות - כזה שמכיר את התחום לעומק ויודע לתת את העצות הנכונות".

פיימן אומר כי "מומלץ מאוד לבצע גם Pre-Rolling (מתן מידע מוקדם - י'נ') מול רשויות המס - מעין בדיקת היתכנות לפני הכניסה לעסקה ובדיקת המיסוי הצפוי על הנכס, זאת משום שכך נמנעות הפתעות ואפשר לדעת מראש כמה מס ישלם בעל הנכס. בכל מקרה, חשוב לזכור כי תכנוני המס בעסקאות כאלו מורכבים למדי, ושכל עסקה עומדת בפני עצמה. סיוע מאיש מקצוע טוב יכול להביא כאן לחיסכון גדול".

בשורה התחתונה, אם כן, חמשת הטיפים המובאים כאן מראים כיצד, בכמה צעדים פשוטים, ניתן להבטיח השבחה מקסימלית של הנכס. כלומר הפקת המיטב מן העסקה וקבלת התוצאות הרצויות מבחינת בעל הנכס. הקפידו על חמשת העצות הללו, ותהיו בכיוון הנכון לעסקה נכונה.

לפרויקט הנדל"ן שלכם יש אבא אחד - I.B.P גם יזמים וגם קבלנים מבצעים. לפרטים הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים