גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסעות עם הזרם: הדור הבא של המכוניות החשמליות

המכוניות החשמליות מהדור החדש כבר לא מיועדות רק ללקוחות מבוססים ● הן זולות יותר וצפויות לכבוש את ציי הרכב ואת ההמונים ● בקרוב הן ינחתו בישראל, וככל הנראה ישנו את פני התחבורה המקומית

מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ
מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ

פרויקט בטר פלייס קרס בתחילת העשור, אך לזכותו ייאמר שהוא שאף להפוך את המכונית החשמלית למוצר עממי, המוני ונגיש. גישה שונה בתכלית מהגישה הנוכחית של רוב יצרני הרכב החשמליים "נטו", שעד כה מיצבו את הדגמים החשמליים שלהם ככלי רכב אופנתיים ויקרים עבור לקוחות מבוססים-עד-עשירים עם אג'נדה ירוקה. אבל כיום, תקנות הפליטה החדשות והמחמירות שוב מאלצות את יצרני הרכב לתכנן דור חדש של מכוניות חשמליות זולות יחסית, שיימכרו במאסות לציים ולהמונים. הגל הזה יתחיל לנחות כאן בעוד כמה חודשים ועשוי לשנות את פני התחבורה בערים ובכרכים של ישראל.

פיז'ו e-208: צמחה בממדים ובטווח

בעשור האחרון ניצבה פיז'ו מהצד, בעוד רנו, המתחרה המושבעת, המשיכה לפתח במרץ את הסופר-מיני החשמלית "זואי". אבל בינתיים, לבעלות על קבוצת PSA נוספה ענקית סינית, שמציבה כיום את הפיתוח של כלי רכב חשמליים בעדיפות עליונה. התוצאה היא ה-e-208, גרסה חשמלית לגמרי של פיז'ו 208 החדשה, שתושק בעולם במקביל לגרסת הבנזין.

אנשי השיווק של פיז'ו מכנים את העיצוב של המכונית "עתידני וצעיר", אבל האמת היא שזה העיצוב הכי בוגר ו"מכובד" שהציגה אי פעם סדרת ה-2 לדורותיה. מתחת לכסות הגרמנית ניצבת פלטפורמה חדשה ומתוחכמת, שתוכננה מבראשית לקלוט מערכות הנעה מסוגים שונים - מבנזין ועד היברידי וחשמלי "נטו".

מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ

המכונית עצמה קלה יותר בכמה עשרות קילוגרמים מה-208 המכונית היוצאת, מה שאִפשר לקזז את משקל הסוללה הכבדה, ושלדתה קשיחה יותר לטובת הבטיחות והנוחות. הגרסה החשמלית נטו מצוידת במנוע נמרץ יחסית לקטגוריה, שמייצר 136 כ"ס ומומנט של 26 קג"מ שזמין כבר מעמידה. היא כוללת מערכות שונות לחיסכון באנרגיה, כמו אפשרות לבצע חימום/קירור מבוקר של התא מבעוד מועד ומחזור אנרגיית הבלימה בכמה דרגות.

עם 50 קילוואט-שעה, מארז הסוללות הוא אחד הגדולים בקטגוריה, וכך גם הטווח בין טעינות שעומד על כ-340 ק"מ על-פי תקן WLTP - שווה ערך לכ-450 ק"מ על-פי תקן NEDC היוצא. פיז'ו גם מעניקה אחריות של 8 שנים או 160 אלף ק"מ על הסוללה. הסוללה מותקנת בצורה שטוחה ומוגנת ברצפת התא, מה שאומר שנפח תא הנוסעים ותא המטען של הגרסה החשמלית זהה לזה של גרסת הבנזין.

טעינה מלאה מהרשת הביתית אומנם אורכת 16 שעות ארוכות, אבל מטען ביתי תלת-פאזי ייעודי, שמספקת פיז'ו, יכול לעשות את העבודה בחמש שעות ורבע. עמדת טעינה ציבורית תפחית את זמן הטעינה ל-30 דקות עבור 80% מהקיבולת. ניתן לבצע את הטעינה בשליטה מרחוק ויש גם אפליקציות להפחתת "חרדת הטווח" באמצעות סימולציה מוקדמת של מסלול הנסיעה וצריכת החשמל לאורכו.

טכנולוגיה מתוחכמת וסוללות גדולות אינן דבר זול, והמכונית אמורה לעלות באירופה כ-31 אלף אירו לפני הטבות מס - בערך כמו ניסאן ליף ויונדאי איוניק החשמליות. כל הפיצ'רים הללו יופיע גם באחות הכמעט-תאומה אופל קורסה החשמלית החדשה.

רנו ניסאן KZE: חשמלי זעיר וזול

רנו-ניסאן מכרה עד היום יותר כלי רכב חשמליים-עממיים מכל יצרן רכב אחר, וה-K-ZE ממחיש היטב את הניסיון הנצבר. זהו SUV עירוני ממוזער ואופנתי, שניצב על בסיס גלגלים של 2.42 מ' בלבד ונמתח לאורך 3.73 מ' - לא הרבה יותר מפיאט 500 - אבל באורח פלא, מצליח לדחוס את כל הסממנים האופנתיים של פלח הפנאי, כולל מרכב גבוה יחסית עם מרווח גחון של 15 ס"מ, בלי להתפשר בנושא השימושיות.

מכונית מדגם רנו / צילום: יח"צ

רנו טוענת כי יש לו חלל פנים מרווח דיו לארבעה נוסעים פלוס תא מטען בנפח 300 ליטר, הגדול בקטגוריה. החברה לא שחררה יותר מדי פרטים על מערכת ההנעה, למעט העובדה שהסוללה צנועה יחסית, כ-27 קילוואט-שעה. לפיכך, ניתן להסיק שמבחינת הטווח והביצועים, הרכב הסדרתי יהיה מיועד בעיקר לתנועה אורבנית, רצוי בלי יותר מדי עליות.

היתרון הוא משקל עצמי נמוך יחסית - כ-980 ק"ג בלבד - ובעיקר מחיר נגיש. מחיר היעד לאירופה הוא כ-14 אלף אירו לצרכן לפני סובסידיות, ואם וכאשר תגיע אלינו, זה אומר פחות מ-100 אלף שקל על הכביש. עם זאת, בשלב הראשון לפחות, רוב הייצור יתבצע בסין וגם מיועד לשוק הסיני הענק.

סיאט וסקודה: מכוניות המיני נוטשות את הבנזין

לקבוצת פולקסווגן אצה הדרך לחשמל את ליין הדגמים שלה כדי לעמוד בדרישות המתקרבות של האיחוד האירופי להפחית את פליטת ה-‏CO2, ואין כדאיות כלכלית להתחיל לפתח פלטפורמות חשמליות ייעודיות בכל הפלחים.

הפתרון? הסבה טוטאלית של סדרות קיימות לחשמל, ובמקרה זה מדובר באחיות סיאט MII, סקודה סיטיגו ופולקסווגן UP. מכוניות המיני העירוניות הכמעט זהות ישמרו על עיצובן החיצוני והפנימי, אבל החל מיולי 2019 ייפסק כליל ייצורן עם מנועי בעירה מקובלים והן יהפכו להיות חשמליות "נטו".

מטבע הדברים, הייעוד הוא שימוש עירוני. לפיכך, המנוע החשמלי שלהן יהיה בהספק צנוע יחסית של 83 כ"ס והן יצוידו בסוללה של 36.8 קילוואט-שעה. בהתחשב במשקלן הקל, הן יספקו עד כ-260 ק"מ בין טעינות על-פי תקן WLTP המחמיר. גם נתוני הביצועים צנועים: אפס ל-50 קמ"ש ב-3.9 שניות ומהירות מרבית מוגבלת ל-130 קמ"ש.

רכב חשמלי מדגם MII / צילום: יח"צ

המכונית תציע כמה אופציות טעינה - החל מטעינה מהרשת הביתית ועד לטעינה מהירה בעמדות הטענה מסחריות שאמורה לטעון כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך שעה. לוח המחוונים ועיצוב הפנים מקבילים לאלה של גרסאות הבנזין, למעט חיווי לטעינת הסוללה והטווח. למרות ה"חישמול", תא המטען מציע נפח מכובד לקטגוריה של כ-250 ליטר.

המחיר של חשמליות המיני אמור להיות דומה לזה של גרסאות הבנזין, וכאשר המכוניות הללו, או לפחות אחת מהן, יגיעו אלינו במחצית הראשונה של 2020, הן יצטרפו למועדון ייחודי של "חשמליות בפחות מ-100 אלף".

סמארט: עם הפנים לסין

המותג סמארט ידע הרבה תהפוכות בחייו, אבל החל מהשנה הבאה הוא ישנה את ייעודו כליל ויהפוך למותג "הממוסד" הראשון באירופה, שכל-כולו חשמלי נטו. מדובר בקריצה לשוק הסיני, אבל גם במענה לתחרות מכיוון פולקסווגן.

בניגוד לגרסה החשמלית הקיימת של הסמארט, הדור החדש יציע עיצוב ותכנון הנדסי חדש, שלא יתבסס על הפלטפורמה של רנו טווינגו, שמשותפת לסמארט הנוכחית.

מכונית סמארט / צילום: יח"צ

המכונית החדשה, שתפותח בשיתוף עם GEELY הסינית, בעלת השליטה החדשה בחברה, תציע טווח גדול משמעותית מה-120 ק"מ של הסמארט הקיימת ותהיה זריזה יותר, במקביל לדיגיטציה מקיפה של הרכב, החל במערך הפיקוד וכלה ברמות גבוהות של שליטה מרחוק באמצעות אפליקציות. העיצוב יתבסס כנראה על גרסת הוויז'ן שהוצגה השנה והמחיר, אחרי סובסידיות, אמור להיות מקביל או זול מעט מזה של הסמארט FORTWO הנוכחית.

יונדאי איוניק חשמלית 2020: יותר מתוחכמת

הגרסה החשמלית של ה-IONIQ - זו שגרסתה ההיברידית היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל - הייתה אחת החלוצות בגל החדש של חשמליות "נורמליות" כאשר הושקה בעולם ב-2017. אלינו היא הגיעה רק בתחילת 2019 ובכמויות קטנות מאוד, אבל נראה שהעיכוב היה לטובה.

יונדאי ניצלה את הזמן להפקת לקחים, אימצה סוללות מתקדמות יותר והשיקה גרסה חשמלית מחודשת שתגיע אלינו עם הרבה שדרוגים בסוף השנה. השדרוג המרכזי הוא קפיצה משמעותית בקיבולת הסוללה של הגרסה החשמלית - מ-28 ל-38.3 קילוואט-שעה. הסוללה מציעה גם דחיסות אנרגיה גבוהה יותר, מה שאומר שממדיה ומשקלה כמעט לא השתנו, וכל זה מתורגם לטווח בין טעינות של כ-291 ק"מ על-פי מבחני WLTP המחמירים, שהם כמעט 380 ק"מ על-פי מבחני NEDC, שבהם נבחן הטווח של המכונית היוצאת.

מכונית מדגם יונדאי / צילום: יח"צ

המנוע עצמו לא עבר שינוי מהותי בהספק, אבל הוא מצויד כעת במטען מובנה מדור חדש, שמאפשר טעינה מהירה יותר מרשת החשמל הביתי וטעינה של 80% מקיבולת הסוללה בתוך 54 דקות בעת חיבור למטען ציבורי מהיר של 100 קילוואט. פרט לכך, זכתה המכונית לכל השדרוגים שתעבור השנה סדרת האיוניק בכללותה, כולל חרטום מתוחכם יותר עם פנסי LED, תא נוסעים משופר ומערכת טלמטיקה מתוחכמת, שמקושרת לאפליקציה בטלפון ומאפשרת בין השאר התנעה/כיבוי בשלט רחוק, שליטה ותזמון מרחוק על תהליך הטעינה והעיתוי שלה, ועוד. לפחות על-פי הידוע כרגע, השיפורים לא אמורים לשנות מהותית את מחיר הרכב, שמתחיל כיום בארץ בכ-160 אלף שקל בהתאם לקיבולת הסוללה.

עוד כתבות

בורסת ניו יורק, בעת הנפקת אובר/ צילום: רויטרס Brendan Mcdermid

איך יכול להיות שהחגיגה בתעשיית ההייטק לא נגמרת?

השוויים בתעשיית ההייטק גבוהים, החברות מתקשות לגבש מודל עסקי בר-קיימא, וההנפקות לא מוצלחות - אז למה המשקיעים המוסדיים מתכננים להגדיל עוד יותר את היקף ההשקעות שלהם בתעשיית ההייטק?

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד מול המהפכה האנטי פמיניסטית: לאיפה נעלמו הנשים מהפוליטיקה והעסקים?

גברים בארץ ובעולם חזרו לדחוק נשים מעמדות מפתח בתירוץ שקמפיין #METOO גורם להם לחשוש מהאשמות-שווא ● רק הדור הצעיר, שהגברים בו לא מוכנים לפגוש את ילדיהם רק כשיצאו לפנסיה, יכול להביא לשינוי אמיתי ולשוויון הזדמנויות ● פרשנות

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

בוריס ג’ונסון./ צילום: רויטרס, Frank Augstein

שר האוצר התפטר, אירופה חוששת: בבריטניה מתכוננים ל"ממשלת בוריס הראשונה"

בוריס ג'ונסון צפוי להתמנות מחר לראש הממשלה החדש של בריטניה, שעליו תופקד המשימה להוציא את הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי ● גל התפטרויות של שרים בכירים מאיים על יציבות ממשלתו

יוני אסיא, מנכ"ל eToro / צילום: איל יצהר, גלובס

ארוחה ששווה 4.5 מיליון דולר: מייסד eToro יוני אסיא הוזמן לסעודת צדקה עם וורן באפט

מייסד פלטפורמת הבלוקצ'יין הסינית Tron, ג'סטין סאן, תרם 4.57 מיליון דולר לעמותה המסייעת לנזקקים בארה"ב תמורת הזכות לשבת לארוחת צהריים עם "האורקל מאומהה" ולצרף אליו אורחים ● אתמול צורף אסיא לרשימת המוזמנים לסעודה, שתיערך ביום חמישי בסן פרנסיסקו ● לאורחים מצפה אתגר לא קטן במפגש עם באפט, הידוע בביקורתו החריפה על המטבעות הדיגיטליים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

בנתה את עצמה: שיכון ובינוי נכנסת למדד הדגל של הבורסה בעדכון הקרוב

כניסתה של שיכון ובינוי למדד ת"א 35 תהיה על חשבון יחידות ההשתתפות של ישראמקו, שעוזבת את המדד אחרי תשע שנים ● מניית אלקטרה נדל"ן, שזינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה לשווי המתקרב ל-1 מיליארד שקל, תצטרף למדדי ת"א 125 ות"א 90

ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: דוברות הכנסת

תעלומת כספי הקרן להתחדשות עירונית שהפכו לכלי ניגוח פוליטי

לפני כחצי שנה העריך השמאי הממשלתי שיש להזרים לחשבון הקרן להתחדשות עירונית ● כעת טוענים גורמים פוליטיים: בגלל הקרבה בין שר האוצר לשרת הבינוי, הכסף לא עובר ● מטעם שאשא-ביטון נמסר: "מאז כניסתה לתפקיד פועלת השרה ביתר שאת מול האוצר והגורמים המקצועיים על-מנת לקדם את הנושא"

ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

נגב אקולוגיה רכשה 49% מפארק דודאים ב-47 מיליון שקל

נגב אקולוגיה מפעילה עשרה מתקנים למיחזור סוגים שונים של פסולת בכל רחבי הארץ ● מנכ"ל דודאים: "בקרוב יוקם מפעל המיון והמיחזור הראשון בדרום, שיאפשר להגדיל משמעותית את מיחזור הפסולת בכל הרשויות שמפנות פסולת לפארק דודאים"

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

על רקע האירועים האחרונים: בזק תצא בקרוב בשירות "גן חכם"

השירות יכלול התקנת מצלמות וחיישנים שינטרו את תנועת הילדים בגן וכן חיישן מצוקה שיקושר למשטרה

ישראלים באומן, אוקראינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

האם מחירי הטיסות לאומן בתקופת החגים יהיו נמוכים מהרגיל?

רשות התעופה האזרחית צפויה לפנות לרשות התעופה האזרחית האוקראינית עם הצעה להגדלת מכסת המושבים בטיסות המיוחדות לאוקראינה בתקופת החגים ● בשנה שעברה בקשה דומה שהגישה הרשות נדחתה, והמחירים זינקו

כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חפשו את הצל: למה אחרי כל ההשקעה כיכר דיזנגוף החדשה נטושה בשעות היום?

הכיכר התל-אביבית אינה היחידה, ובחום הלוהט של הקיץ הישראלי גם ירידה של שלוש-ארבע מעלות היא משמעותית ● אז למה חסר כל-כך הרבה צל במרחב הציבורי שלנו, אף שההשקעה בו טובה לתושבים וגם חוסכת כסף למדינה?

יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: יח"צ

חד-קרן חדש נולד: טראקס השלימה גיוס של 100 מיליון דולר

לפני חודשיים דווח ב"בלומברג" כי החברה הסינגפורית-ישראלית נמצאת במהלך סבב גיוס לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר

ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס

אינטק נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון; המניה צוללת בטרום מסחר בנאסד"ק

הגלולה לא הראתה בניסוי עדיפות בהפחתת "זמן הקיפאון" (Off Time), הזמן בו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז ● גם מדדים משניים לא הושגו ● אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, אולם ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הדלפה חדשה של מכשיר פיקסל 4 מעוררת שמועות על מערכת מבוססת מחוות, שתאפשר שליטה במכשיר ללא מגע

הדלפה זו מצטרפת להדלפות קודמות, שהובילו לחשיפה של גוגל מלפני כחודש את גבו של המכשיר החדש ● הפעם מתפרסמות תמונות של חזית המכשיר, שגררו גל שמועות לפיהן ייתכן שיהיה בו רדאר למערכת מבוססת מחוות - שתאפשר לבצע פעולות שונות במכשיר מבלי לגעת כלל במסך

אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי

פשרה בפז: אסיפת בעלי המניות תידחה, כהונת הדירקטורים תוארך בשנה

בחברת הפניקס, המחזיקה בכ-7.5% ממניות החברה, החליטו להתנגד להצעה לשינוי תקנון פז באופן שיאפשר את הארכת כהונתם של דירקטורים מכהנים

נוכל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הכסף שרודף את הנוכלים: איך מונעים כשלים של שוק חופשי?

האם יש דרך לעודד התנהגות ישרה בחברה שלנו? ● מסתבר שכל מוסדות השוק החופשי מעודדים אנוכיות פשוטה ● האם ניתן לשנות את זה? ● האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

דרעי: סמוטריץ' צריך לפעול משפטית נגד תחבורה ציבורית בשבת

בהשקת קמפיין הבחיירות של ש"ס, דרעי האשים את ליברמן בבחירות אך אמר שאינו תוקף אותו כי הוא "מעולם לא פגע אפילו בכוס מים של אדם דתי" ● דרעי הציב רשימת הבטחות ובהן: העלאת שכר המינימום באלף שקל, חידוש פרויקט שיקום השכונות, טיפול שיניים חינם לקשישים וחינוך חינם מגיל אפס

גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק

אושרה תוכנית המתאר של גבעת שמואל; היעד: הכפלת האוכלוסייה

היעד המרכזי של תוכנית המתאר היא להגדיל את מספר התושבים מ-26 אלף תושבים ל-55 אלף עד שנת 2040 ● כפועל יוצא מזה תגדל הצפיפות הדירתית מ-2.5 נפשות ל-3.3 נפשות ● גבעת שמואל היא העיר הקטנה ביותר בארץ מבחינת שטחים מוניציפליים - שטחה הוא 2,576 דונם

מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

כדי לפרוע אג"ח: מידאס נוטלת הלוואה בריבית של 9.6% ומשעבדת את עיקר החזקותיה בגני שרונה

חברת הנדל"ן הקטנה תממן כמעט מחצית מתשלום החוב הקרוב בסוף החודש - בהיקף של כ-18 מיליון שקל - באמצעות הלוואה של 8 מיליון שקל מבנק, שכנגדה ישועבדו ההחזקות במתחם הבילויים בת"א

יבגני סובה צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נתניהו או ליברמן? מי עבד למען החיילים והעולים בממשלה האחרונה

בישראל ביתנו מנסים להוכיח לנתניהו שבניגוד לדבריו, הם כן פעלו למען עולים וחיילים ● חבר הכנסת הטרי יבגני סובה התגאה במיוחד בהטבות שניתנו למילואימניקים עצמאיים ובמענק כספי לחיילים בודדים ● בדקנו אותם