גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסעות עם הזרם: הדור הבא של המכוניות החשמליות

המכוניות החשמליות מהדור החדש כבר לא מיועדות רק ללקוחות מבוססים ● הן זולות יותר וצפויות לכבוש את ציי הרכב ואת ההמונים ● בקרוב הן ינחתו בישראל, וככל הנראה ישנו את פני התחבורה המקומית

מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ
מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ

פרויקט בטר פלייס קרס בתחילת העשור, אך לזכותו ייאמר שהוא שאף להפוך את המכונית החשמלית למוצר עממי, המוני ונגיש. גישה שונה בתכלית מהגישה הנוכחית של רוב יצרני הרכב החשמליים "נטו", שעד כה מיצבו את הדגמים החשמליים שלהם ככלי רכב אופנתיים ויקרים עבור לקוחות מבוססים-עד-עשירים עם אג'נדה ירוקה. אבל כיום, תקנות הפליטה החדשות והמחמירות שוב מאלצות את יצרני הרכב לתכנן דור חדש של מכוניות חשמליות זולות יחסית, שיימכרו במאסות לציים ולהמונים. הגל הזה יתחיל לנחות כאן בעוד כמה חודשים ועשוי לשנות את פני התחבורה בערים ובכרכים של ישראל.

פיז'ו e-208: צמחה בממדים ובטווח

בעשור האחרון ניצבה פיז'ו מהצד, בעוד רנו, המתחרה המושבעת, המשיכה לפתח במרץ את הסופר-מיני החשמלית "זואי". אבל בינתיים, לבעלות על קבוצת PSA נוספה ענקית סינית, שמציבה כיום את הפיתוח של כלי רכב חשמליים בעדיפות עליונה. התוצאה היא ה-e-208, גרסה חשמלית לגמרי של פיז'ו 208 החדשה, שתושק בעולם במקביל לגרסת הבנזין.

אנשי השיווק של פיז'ו מכנים את העיצוב של המכונית "עתידני וצעיר", אבל האמת היא שזה העיצוב הכי בוגר ו"מכובד" שהציגה אי פעם סדרת ה-2 לדורותיה. מתחת לכסות הגרמנית ניצבת פלטפורמה חדשה ומתוחכמת, שתוכננה מבראשית לקלוט מערכות הנעה מסוגים שונים - מבנזין ועד היברידי וחשמלי "נטו".

מכונית מדגם פג'ו / צילום: יח"צ

המכונית עצמה קלה יותר בכמה עשרות קילוגרמים מה-208 המכונית היוצאת, מה שאִפשר לקזז את משקל הסוללה הכבדה, ושלדתה קשיחה יותר לטובת הבטיחות והנוחות. הגרסה החשמלית נטו מצוידת במנוע נמרץ יחסית לקטגוריה, שמייצר 136 כ"ס ומומנט של 26 קג"מ שזמין כבר מעמידה. היא כוללת מערכות שונות לחיסכון באנרגיה, כמו אפשרות לבצע חימום/קירור מבוקר של התא מבעוד מועד ומחזור אנרגיית הבלימה בכמה דרגות.

עם 50 קילוואט-שעה, מארז הסוללות הוא אחד הגדולים בקטגוריה, וכך גם הטווח בין טעינות שעומד על כ-340 ק"מ על-פי תקן WLTP - שווה ערך לכ-450 ק"מ על-פי תקן NEDC היוצא. פיז'ו גם מעניקה אחריות של 8 שנים או 160 אלף ק"מ על הסוללה. הסוללה מותקנת בצורה שטוחה ומוגנת ברצפת התא, מה שאומר שנפח תא הנוסעים ותא המטען של הגרסה החשמלית זהה לזה של גרסת הבנזין.

טעינה מלאה מהרשת הביתית אומנם אורכת 16 שעות ארוכות, אבל מטען ביתי תלת-פאזי ייעודי, שמספקת פיז'ו, יכול לעשות את העבודה בחמש שעות ורבע. עמדת טעינה ציבורית תפחית את זמן הטעינה ל-30 דקות עבור 80% מהקיבולת. ניתן לבצע את הטעינה בשליטה מרחוק ויש גם אפליקציות להפחתת "חרדת הטווח" באמצעות סימולציה מוקדמת של מסלול הנסיעה וצריכת החשמל לאורכו.

טכנולוגיה מתוחכמת וסוללות גדולות אינן דבר זול, והמכונית אמורה לעלות באירופה כ-31 אלף אירו לפני הטבות מס - בערך כמו ניסאן ליף ויונדאי איוניק החשמליות. כל הפיצ'רים הללו יופיע גם באחות הכמעט-תאומה אופל קורסה החשמלית החדשה.

רנו ניסאן KZE: חשמלי זעיר וזול

רנו-ניסאן מכרה עד היום יותר כלי רכב חשמליים-עממיים מכל יצרן רכב אחר, וה-K-ZE ממחיש היטב את הניסיון הנצבר. זהו SUV עירוני ממוזער ואופנתי, שניצב על בסיס גלגלים של 2.42 מ' בלבד ונמתח לאורך 3.73 מ' - לא הרבה יותר מפיאט 500 - אבל באורח פלא, מצליח לדחוס את כל הסממנים האופנתיים של פלח הפנאי, כולל מרכב גבוה יחסית עם מרווח גחון של 15 ס"מ, בלי להתפשר בנושא השימושיות.

מכונית מדגם רנו / צילום: יח"צ

רנו טוענת כי יש לו חלל פנים מרווח דיו לארבעה נוסעים פלוס תא מטען בנפח 300 ליטר, הגדול בקטגוריה. החברה לא שחררה יותר מדי פרטים על מערכת ההנעה, למעט העובדה שהסוללה צנועה יחסית, כ-27 קילוואט-שעה. לפיכך, ניתן להסיק שמבחינת הטווח והביצועים, הרכב הסדרתי יהיה מיועד בעיקר לתנועה אורבנית, רצוי בלי יותר מדי עליות.

היתרון הוא משקל עצמי נמוך יחסית - כ-980 ק"ג בלבד - ובעיקר מחיר נגיש. מחיר היעד לאירופה הוא כ-14 אלף אירו לצרכן לפני סובסידיות, ואם וכאשר תגיע אלינו, זה אומר פחות מ-100 אלף שקל על הכביש. עם זאת, בשלב הראשון לפחות, רוב הייצור יתבצע בסין וגם מיועד לשוק הסיני הענק.

סיאט וסקודה: מכוניות המיני נוטשות את הבנזין

לקבוצת פולקסווגן אצה הדרך לחשמל את ליין הדגמים שלה כדי לעמוד בדרישות המתקרבות של האיחוד האירופי להפחית את פליטת ה-‏CO2, ואין כדאיות כלכלית להתחיל לפתח פלטפורמות חשמליות ייעודיות בכל הפלחים.

הפתרון? הסבה טוטאלית של סדרות קיימות לחשמל, ובמקרה זה מדובר באחיות סיאט MII, סקודה סיטיגו ופולקסווגן UP. מכוניות המיני העירוניות הכמעט זהות ישמרו על עיצובן החיצוני והפנימי, אבל החל מיולי 2019 ייפסק כליל ייצורן עם מנועי בעירה מקובלים והן יהפכו להיות חשמליות "נטו".

מטבע הדברים, הייעוד הוא שימוש עירוני. לפיכך, המנוע החשמלי שלהן יהיה בהספק צנוע יחסית של 83 כ"ס והן יצוידו בסוללה של 36.8 קילוואט-שעה. בהתחשב במשקלן הקל, הן יספקו עד כ-260 ק"מ בין טעינות על-פי תקן WLTP המחמיר. גם נתוני הביצועים צנועים: אפס ל-50 קמ"ש ב-3.9 שניות ומהירות מרבית מוגבלת ל-130 קמ"ש.

רכב חשמלי מדגם MII / צילום: יח"צ

המכונית תציע כמה אופציות טעינה - החל מטעינה מהרשת הביתית ועד לטעינה מהירה בעמדות הטענה מסחריות שאמורה לטעון כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך שעה. לוח המחוונים ועיצוב הפנים מקבילים לאלה של גרסאות הבנזין, למעט חיווי לטעינת הסוללה והטווח. למרות ה"חישמול", תא המטען מציע נפח מכובד לקטגוריה של כ-250 ליטר.

המחיר של חשמליות המיני אמור להיות דומה לזה של גרסאות הבנזין, וכאשר המכוניות הללו, או לפחות אחת מהן, יגיעו אלינו במחצית הראשונה של 2020, הן יצטרפו למועדון ייחודי של "חשמליות בפחות מ-100 אלף".

סמארט: עם הפנים לסין

המותג סמארט ידע הרבה תהפוכות בחייו, אבל החל מהשנה הבאה הוא ישנה את ייעודו כליל ויהפוך למותג "הממוסד" הראשון באירופה, שכל-כולו חשמלי נטו. מדובר בקריצה לשוק הסיני, אבל גם במענה לתחרות מכיוון פולקסווגן.

בניגוד לגרסה החשמלית הקיימת של הסמארט, הדור החדש יציע עיצוב ותכנון הנדסי חדש, שלא יתבסס על הפלטפורמה של רנו טווינגו, שמשותפת לסמארט הנוכחית.

מכונית סמארט / צילום: יח"צ

המכונית החדשה, שתפותח בשיתוף עם GEELY הסינית, בעלת השליטה החדשה בחברה, תציע טווח גדול משמעותית מה-120 ק"מ של הסמארט הקיימת ותהיה זריזה יותר, במקביל לדיגיטציה מקיפה של הרכב, החל במערך הפיקוד וכלה ברמות גבוהות של שליטה מרחוק באמצעות אפליקציות. העיצוב יתבסס כנראה על גרסת הוויז'ן שהוצגה השנה והמחיר, אחרי סובסידיות, אמור להיות מקביל או זול מעט מזה של הסמארט FORTWO הנוכחית.

יונדאי איוניק חשמלית 2020: יותר מתוחכמת

הגרסה החשמלית של ה-IONIQ - זו שגרסתה ההיברידית היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל - הייתה אחת החלוצות בגל החדש של חשמליות "נורמליות" כאשר הושקה בעולם ב-2017. אלינו היא הגיעה רק בתחילת 2019 ובכמויות קטנות מאוד, אבל נראה שהעיכוב היה לטובה.

יונדאי ניצלה את הזמן להפקת לקחים, אימצה סוללות מתקדמות יותר והשיקה גרסה חשמלית מחודשת שתגיע אלינו עם הרבה שדרוגים בסוף השנה. השדרוג המרכזי הוא קפיצה משמעותית בקיבולת הסוללה של הגרסה החשמלית - מ-28 ל-38.3 קילוואט-שעה. הסוללה מציעה גם דחיסות אנרגיה גבוהה יותר, מה שאומר שממדיה ומשקלה כמעט לא השתנו, וכל זה מתורגם לטווח בין טעינות של כ-291 ק"מ על-פי מבחני WLTP המחמירים, שהם כמעט 380 ק"מ על-פי מבחני NEDC, שבהם נבחן הטווח של המכונית היוצאת.

מכונית מדגם יונדאי / צילום: יח"צ

המנוע עצמו לא עבר שינוי מהותי בהספק, אבל הוא מצויד כעת במטען מובנה מדור חדש, שמאפשר טעינה מהירה יותר מרשת החשמל הביתי וטעינה של 80% מקיבולת הסוללה בתוך 54 דקות בעת חיבור למטען ציבורי מהיר של 100 קילוואט. פרט לכך, זכתה המכונית לכל השדרוגים שתעבור השנה סדרת האיוניק בכללותה, כולל חרטום מתוחכם יותר עם פנסי LED, תא נוסעים משופר ומערכת טלמטיקה מתוחכמת, שמקושרת לאפליקציה בטלפון ומאפשרת בין השאר התנעה/כיבוי בשלט רחוק, שליטה ותזמון מרחוק על תהליך הטעינה והעיתוי שלה, ועוד. לפחות על-פי הידוע כרגע, השיפורים לא אמורים לשנות מהותית את מחיר הרכב, שמתחיל כיום בארץ בכ-160 אלף שקל בהתאם לקיבולת הסוללה.

עוד כתבות

חיים רביבו / צילום: מתוך הערוץ הרשמי של ONE

הפרקליטות: כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד חיים רביבו וארנון גלעדי בפרשת דוד ביטן

גלעדי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט ● רביבו חשוד במתן שוחד לגלעדי בתמורה לקידום פרויקט בנייה ● נזכיר כי בתחילת השנה זומן לשימוע גם ביטן עצמו, החשוד בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתשע פרשיות שונות

רועי חיון וערן יעקב / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי, גלובס

ילד הפלא של שוק ההון, ההרשעה בפלילים והלקח של רשות המסים

רועי חיון, שהורשע בהלבנת הון ובעבירות מס, גרר לביהמ"ש את רשות המסים שרצתה למסות את רכושו שחולט - וניצח ● לפי החלטה תקדימית של שופט המחוזי הרי קירש, לצרכי הכרה בהוצאה, חילוט כספים של עבריין - "מאיין" את ההתעשרות

הילארי גושר  / צילום: אינסייט פרטנרס

“אנחנו לא רוצים לבוא ליזמים שזקוקים לכסף מעמדה של 'טורף'"

עם הון של כ-30 מיליארד ד', קרן אינסייט פרטנרס האמריקאית היא מהמשקיעות הדומיננטיות בישראל ובעולם כולו, שמתמקדות בחברות תוכנה ● הילארי גושר, שותפה בקרן, מספרת ל"גלובס" על תפיסת ההשקעות, על היתרון של עבודה מהבית, ונותנת עצות ליזמים: "הלקוחות הקיימים הם החמצן שלכם"

מה קורה בתחום הטיפולים בסרטן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לא רק תרופות: מה קורה בתחום הטיפולים בסרטן

השבוע נערך באופן וירטואלי כנס ASCO, אחד הכנסים העולמיים המובילים בתחום הסרטן • בין היתר דובר בו על ייחודיות הטיפול בחולים מבוגרים, על השפעתן של גישות פסיכולוגיות וכלכליות בטיפול ועל תוצאות טיפול בחולי סרטן שגם חטפו קורונה

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"גלובס" לביהמ"ש: להסיר את החיסיון על הדיון בהסדר הנושים בין משפחת פישמן לבנקים

הבנקים מתקרבים להסדר עם בני משפחתו של אליעזר פישמן ● "גלובס" מבקש לפתוח את הדיון החסוי בבית המשפט המחוזי בנוגע להסדר הנרקם ● המשפחה הסכימה להצעה משופרת לנושים, שלפי הערכה עדיין נמוכה ביחס לחוב ● הנאמן לנכסי פישמן עו"ד בנקל צפוי להתנגד להסכם הנרקם

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

למרות המהומות בארה"ב, מגמה חיובית בוול סטריט

הנפט ממשיך להתחזק והזהב נחלש ● ראש עיריית ניו יורק: העוצר הלילי יימשך עד סוף השבוע ● הנשיא טראמפ איים להפעיל את הצבא נגד המפגינים ברחבי ארה"ב ● נתוני האינפלציה בדרום קוריאה הצביעו על האטה לשפל של שמונה חודשים ● וויקס ממשיכה לטפס ורושמת שיא חדש ● מדד דאקס זינק ב-3.8%, פוטסי 100 טיפס ב-0.9% ומדד קאק 40 קפץ ב-2%

יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס / צילום: באדיבות סטרטסיס

סטרטסיס מפטרת עשרות עובדים בישראל לאחר החלפת המנכ"ל

נכון לסוף 2019, יצרנית המדפסות תלת ממד העסיקה בישראל 538 עובדים, מתוך מצבת כוח אדם עולמית של 2,268 עובדים ● בפברואר, זמן קצר לפני פרוץ משבר הקורונה, נכנס לתפקיד המנכ"ל יואב זייף ● מניית יצרנית מדפסות התלת ממד ירדה ב-87% מהשיא ב-2014

אולפן החדשות של ערוץ 13 / צילום: יח"צ

אחרי ההסלמה: הפסקת אש בין הנהלת רשת לעובדי חדשות 13

הצדדים יכנסו למו"מ מזורז: שכר העובדים לא ינוכה והם מצידם ימנעו מצעדים ארגוניים

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

משאל העם על המשך שלטונו של פוטין לעשור הקרוב - בתחילת יולי

אחרי שנדחה בגלל הקורונה, נקבע ה-1 ביולי כתאריך למשאל שמהווה חסם אחרון בפני הישארותו של פוטין בשלטון עד 2036 ● התיקון המוצע בחוקה ישנה את מאזן הכוחות ברוסיה ויעניק לרה"מ ולפרלמנט סמכויות נרחבות יותר

יוסי לובטון / צילום: איל יצהר

אפקט הקורונה: פובליסיס ישראל יוצאת בפיילוט לעבודה מהבית

החברה תחל בפיילוט שיימשך שלושה חודשים, במסגרתו במהלך יומיים בשבוע יעבדו העובדים מהבית ● יו"ר הקבוצה: "העבודה מהבית בתקופת הקורונה הוכיחה לנו שמדובר במודל עבודה חדשני המתאים לתקופה"

ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

שוב מפר הוראות קורונה: ח"כ ניר ברקת השתתף במסיבה בתל אביב

החוגגים במקום לא הקפידו על כללי הקורונה, עם הגבלת אירועים ל-50 איש, שמירת מרחק של 2 מטר, וענידת מסיכות על הפנים ● מטעמו של ברקת נמסר: ח"כ ברקת הגיע להשתתף באירוע בר מצווה משפחתי אליו הוזמן כאורח, שהתקיים בבית פרטי, ושסבר שיתקיים על פי ההנחיות

מני מזוז ואורי שהם / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה, מארק ישראל סלם, הארץ

הנציב שהם נגד השופט מזוז: "ראוי היה להימנע מאמירת הדברים באופן שבו הם נאמרו"

אל נציב תלונות הציבור אורי שהם, שכיהן עד לא מכבר לצידו של מזוז, הוגשו שלוש תלונות בעניינו של מזוז לאחר שסירב לפסול את עצמו בעתירה נגד השר אוחנה ● שהם כתב כי "שלוש התלונות מבהירות את מידת הזהירות שעל שופט לנקוט בהתבטאויותיו בפומבי בכלל, ובסוגיות רגישות בפרט"

רחוב דפנה בתל אביב. פרויקט הפינוי בינוי נתקע / צילום: איל יצהר, גלובס

מאות דירות חדשות במיקום מנצח במרכז תל אביב? כך נשאר פרויקט פינוי בינוי תקוע במשך שנים

מאות דירות חדשות במיקום מנצח בלב העיר? מסתבר שאפילו כאשר מדובר באזור נחשב, בין בית המשפט לתחנת הרכבת, ובחברות מובילות, פרויקט פינוי בינוי יכול להיתקע לשנים

אאודי A8.  לא רק לנתניהו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ממשלת הניתוק: לשכות במיליוני שקלים לשרים, שני רכבי אאודי A8 לבני גנץ

משבר כלכלי חמור? לא בממשלת ישראל ● משרד האוצר נאלץ להפנות שרים חדשים למשרד ראש הממשלה לאחר שהתקשה לטפל בשלל הבקשות שהופנו אליו ● גנץ דורש כלי רכב זהים לאלה שמקבל נתניהו, על אף שעלותם עומדת על מיליוני שקלים

דני גלוטר / צילום: אופטימל פלוס

אופטימל פלוס מחולון נמכרת ב-360 מיליון דולר; המזל משחק פעמיים למייסד מוביט

בצל משבר הקורונה החליטו באופטימל פלוס להימכר לנשיונל אינסטרומנטס, שמפתחת מערכות וציוד בדיקות לתעשיית האלקטרוניקה • מייסד ומנכ"ל החברה: "היינו יכולים למכור בסכום גבוה יותר, אך העובדים העדיפו את הרוכשת בשל תרבות ארגונית דומה"

שבתאי אדלסברג/ צילום: יחצ

המניה בשיא: אודיוקודס יוצאת לגיוס של כ-100 מיליון דולר

חברת הטכנולוגיה נהנית מהמעבר לעבודה מרחוק, מגמה שהתגברה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה

משה ממרוד / צילום: איל יצהר

משה ממרוד מימש מניות תדיראן בכ-40 מיליון שקל, ובתו נופר מימשה ב-1.5 מיליון שקל

מנייתה של יבואנית ומשווקת מערכות המיזוג עלתה מתחילת השנה ב-15% ● החברה דיווחה על משא ומתן לרכישת חברת מזגנים זרה ב-80 מיליון שקל

הפרלמנט הסיני מריע לנשיא שי ג'ינגפינג בהגיעו להצבעה על הגבלת האוטונומיה של הונג קונג, ב־28 במאי / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

נשיא סין מנצל את המגפה במערב כדי לשנות את מארג היחסים במזרח

שי ג'ינפינג נוקט בצעדים מדיניים תוקפניים כלפי הונג קונג, טייוואן, מלזיה, הודו ואחרות ● בימים כתיקונם פעולות אלה היו זוכות לגינוי בינלאומי בוטה והתנגדות תקיפה ● בינתיים, הוא בסך הכול מצליח לחמוק מהביקורת, בגלל שארה"ב ובעלות בריתה עסוקות כמעט באופן בלעדי במגפת הקורונה

משמאל: ד''ר מורי בלומנפלד, ד''ר מוריס לסטר, דויד סוקוליק / צילום: OurCrowd

Ourcrowd מקימה "קרן השקעה במגפות": רוצה לגייס 100 מיליון דולר

כמחצית מהקרן תשמש להשקעה בחברות בתחומים רפואיים וכמחצית בתחומים הנהנים מן המגפה באופן עקיף ● ג'ון מדבד, מייסד OurCrowd: "המודל שלנו הוא להיות רלוונטיים. המשבר יצר הזדמנויות פיננסיות"

טרנס פלויד, אחיו של ג'ורג' פלויד, נואם לזכר אחיו במיניאפוליס / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

הנאום המרגש של אחיו של ג'ורג' פלויד: "אלימות היא לא הדרך"

טרנס פלויד דיבר במקום בו נרצח אחיו ותקף את אלו שמוחים באלימות, ונדליזם וביזה ● פלויד האיץ במוחים לבחור בדרכי שלום, השכלה וחינוך ובעיקר לצאת להצביע בקלפיות: "רק כך נחזיר להם" ●  הקשיבו הנאום המלא