גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסעות עם הזרם: הדור הבא של המכוניות החשמליות

המכוניות החשמליות מהדור החדש כבר לא מיועדות רק ללקוחות מבוססים ● הן זולות יותר וצפויות לכבוש את ציי הרכב ואת ההמונים ● בקרוב הן ינחתו בישראל, וככל הנראה ישנו את פני התחבורה המקומית

פרויקט בטר פלייס קרס בתחילת העשור, אך לזכותו ייאמר שהוא שאף להפוך את המכונית החשמלית למוצר עממי, המוני ונגיש. גישה שונה בתכלית מהגישה הנוכחית של רוב יצרני הרכב החשמליים "נטו", שעד כה מיצבו את הדגמים החשמליים שלהם ככלי רכב אופנתיים ויקרים עבור לקוחות מבוססים-עד-עשירים עם אג'נדה ירוקה. אבל כיום, תקנות הפליטה החדשות והמחמירות שוב מאלצות את יצרני הרכב לתכנן דור חדש של מכוניות חשמליות זולות יחסית, שיימכרו במאסות לציים ולהמונים. הגל הזה יתחיל לנחות כאן בעוד כמה חודשים ועשוי לשנות את פני התחבורה בערים ובכרכים של ישראל.

פיז'ו e-208: צמחה בממדים ובטווח

בעשור האחרון ניצבה פיז'ו מהצד, בעוד רנו, המתחרה המושבעת, המשיכה לפתח במרץ את הסופר-מיני החשמלית "זואי". אבל בינתיים, לבעלות על קבוצת PSA נוספה ענקית סינית, שמציבה כיום את הפיתוח של כלי רכב חשמליים בעדיפות עליונה. התוצאה היא ה-e-208, גרסה חשמלית לגמרי של פיז'ו 208 החדשה, שתושק בעולם במקביל לגרסת הבנזין.

אנשי השיווק של פיז'ו מכנים את העיצוב של המכונית "עתידני וצעיר", אבל האמת היא שזה העיצוב הכי בוגר ו"מכובד" שהציגה אי פעם סדרת ה-2 לדורותיה. מתחת לכסות הגרמנית ניצבת פלטפורמה חדשה ומתוחכמת, שתוכננה מבראשית לקלוט מערכות הנעה מסוגים שונים - מבנזין ועד היברידי וחשמלי "נטו".

המכונית עצמה קלה יותר בכמה עשרות קילוגרמים מה-208 המכונית היוצאת, מה שאִפשר לקזז את משקל הסוללה הכבדה, ושלדתה קשיחה יותר לטובת הבטיחות והנוחות. הגרסה החשמלית נטו מצוידת במנוע נמרץ יחסית לקטגוריה, שמייצר 136 כ"ס ומומנט של 26 קג"מ שזמין כבר מעמידה. היא כוללת מערכות שונות לחיסכון באנרגיה, כמו אפשרות לבצע חימום/קירור מבוקר של התא מבעוד מועד ומחזור אנרגיית הבלימה בכמה דרגות.

עם 50 קילוואט-שעה, מארז הסוללות הוא אחד הגדולים בקטגוריה, וכך גם הטווח בין טעינות שעומד על כ-340 ק"מ על-פי תקן WLTP - שווה ערך לכ-450 ק"מ על-פי תקן NEDC היוצא. פיז'ו גם מעניקה אחריות של 8 שנים או 160 אלף ק"מ על הסוללה. הסוללה מותקנת בצורה שטוחה ומוגנת ברצפת התא, מה שאומר שנפח תא הנוסעים ותא המטען של הגרסה החשמלית זהה לזה של גרסת הבנזין.

טעינה מלאה מהרשת הביתית אומנם אורכת 16 שעות ארוכות, אבל מטען ביתי תלת-פאזי ייעודי, שמספקת פיז'ו, יכול לעשות את העבודה בחמש שעות ורבע. עמדת טעינה ציבורית תפחית את זמן הטעינה ל-30 דקות עבור 80% מהקיבולת. ניתן לבצע את הטעינה בשליטה מרחוק ויש גם אפליקציות להפחתת "חרדת הטווח" באמצעות סימולציה מוקדמת של מסלול הנסיעה וצריכת החשמל לאורכו.

טכנולוגיה מתוחכמת וסוללות גדולות אינן דבר זול, והמכונית אמורה לעלות באירופה כ-31 אלף אירו לפני הטבות מס - בערך כמו ניסאן ליף ויונדאי איוניק החשמליות. כל הפיצ'רים הללו יופיע גם באחות הכמעט-תאומה אופל קורסה החשמלית החדשה.

רנו ניסאן KZE: חשמלי זעיר וזול

רנו-ניסאן מכרה עד היום יותר כלי רכב חשמליים-עממיים מכל יצרן רכב אחר, וה-K-ZE ממחיש היטב את הניסיון הנצבר. זהו SUV עירוני ממוזער ואופנתי, שניצב על בסיס גלגלים של 2.42 מ' בלבד ונמתח לאורך 3.73 מ' - לא הרבה יותר מפיאט 500 - אבל באורח פלא, מצליח לדחוס את כל הסממנים האופנתיים של פלח הפנאי, כולל מרכב גבוה יחסית עם מרווח גחון של 15 ס"מ, בלי להתפשר בנושא השימושיות.

רנו טוענת כי יש לו חלל פנים מרווח דיו לארבעה נוסעים פלוס תא מטען בנפח 300 ליטר, הגדול בקטגוריה. החברה לא שחררה יותר מדי פרטים על מערכת ההנעה, למעט העובדה שהסוללה צנועה יחסית, כ-27 קילוואט-שעה. לפיכך, ניתן להסיק שמבחינת הטווח והביצועים, הרכב הסדרתי יהיה מיועד בעיקר לתנועה אורבנית, רצוי בלי יותר מדי עליות.

היתרון הוא משקל עצמי נמוך יחסית - כ-980 ק"ג בלבד - ובעיקר מחיר נגיש. מחיר היעד לאירופה הוא כ-14 אלף אירו לצרכן לפני סובסידיות, ואם וכאשר תגיע אלינו, זה אומר פחות מ-100 אלף שקל על הכביש. עם זאת, בשלב הראשון לפחות, רוב הייצור יתבצע בסין וגם מיועד לשוק הסיני הענק.

סיאט וסקודה: מכוניות המיני נוטשות את הבנזין

לקבוצת פולקסווגן אצה הדרך לחשמל את ליין הדגמים שלה כדי לעמוד בדרישות המתקרבות של האיחוד האירופי להפחית את פליטת ה-‏CO2, ואין כדאיות כלכלית להתחיל לפתח פלטפורמות חשמליות ייעודיות בכל הפלחים.

הפתרון? הסבה טוטאלית של סדרות קיימות לחשמל, ובמקרה זה מדובר באחיות סיאט MII, סקודה סיטיגו ופולקסווגן UP. מכוניות המיני העירוניות הכמעט זהות ישמרו על עיצובן החיצוני והפנימי, אבל החל מיולי 2019 ייפסק כליל ייצורן עם מנועי בעירה מקובלים והן יהפכו להיות חשמליות "נטו".

מטבע הדברים, הייעוד הוא שימוש עירוני. לפיכך, המנוע החשמלי שלהן יהיה בהספק צנוע יחסית של 83 כ"ס והן יצוידו בסוללה של 36.8 קילוואט-שעה. בהתחשב במשקלן הקל, הן יספקו עד כ-260 ק"מ בין טעינות על-פי תקן WLTP המחמיר. גם נתוני הביצועים צנועים: אפס ל-50 קמ"ש ב-3.9 שניות ומהירות מרבית מוגבלת ל-130 קמ"ש.

המכונית תציע כמה אופציות טעינה - החל מטעינה מהרשת הביתית ועד לטעינה מהירה בעמדות הטענה מסחריות שאמורה לטעון כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך שעה. לוח המחוונים ועיצוב הפנים מקבילים לאלה של גרסאות הבנזין, למעט חיווי לטעינת הסוללה והטווח. למרות ה"חישמול", תא המטען מציע נפח מכובד לקטגוריה של כ-250 ליטר.

המחיר של חשמליות המיני אמור להיות דומה לזה של גרסאות הבנזין, וכאשר המכוניות הללו, או לפחות אחת מהן, יגיעו אלינו במחצית הראשונה של 2020, הן יצטרפו למועדון ייחודי של "חשמליות בפחות מ-100 אלף".

סמארט: עם הפנים לסין

המותג סמארט ידע הרבה תהפוכות בחייו, אבל החל מהשנה הבאה הוא ישנה את ייעודו כליל ויהפוך למותג "הממוסד" הראשון באירופה, שכל-כולו חשמלי נטו. מדובר בקריצה לשוק הסיני, אבל גם במענה לתחרות מכיוון פולקסווגן.

בניגוד לגרסה החשמלית הקיימת של הסמארט, הדור החדש יציע עיצוב ותכנון הנדסי חדש, שלא יתבסס על הפלטפורמה של רנו טווינגו, שמשותפת לסמארט הנוכחית.

המכונית החדשה, שתפותח בשיתוף עם GEELY הסינית, בעלת השליטה החדשה בחברה, תציע טווח גדול משמעותית מה-120 ק"מ של הסמארט הקיימת ותהיה זריזה יותר, במקביל לדיגיטציה מקיפה של הרכב, החל במערך הפיקוד וכלה ברמות גבוהות של שליטה מרחוק באמצעות אפליקציות. העיצוב יתבסס כנראה על גרסת הוויז'ן שהוצגה השנה והמחיר, אחרי סובסידיות, אמור להיות מקביל או זול מעט מזה של הסמארט FORTWO הנוכחית.

יונדאי איוניק חשמלית 2020: יותר מתוחכמת

הגרסה החשמלית של ה-IONIQ - זו שגרסתה ההיברידית היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל - הייתה אחת החלוצות בגל החדש של חשמליות "נורמליות" כאשר הושקה בעולם ב-2017. אלינו היא הגיעה רק בתחילת 2019 ובכמויות קטנות מאוד, אבל נראה שהעיכוב היה לטובה.

יונדאי ניצלה את הזמן להפקת לקחים, אימצה סוללות מתקדמות יותר והשיקה גרסה חשמלית מחודשת שתגיע אלינו עם הרבה שדרוגים בסוף השנה. השדרוג המרכזי הוא קפיצה משמעותית בקיבולת הסוללה של הגרסה החשמלית - מ-28 ל-38.3 קילוואט-שעה. הסוללה מציעה גם דחיסות אנרגיה גבוהה יותר, מה שאומר שממדיה ומשקלה כמעט לא השתנו, וכל זה מתורגם לטווח בין טעינות של כ-291 ק"מ על-פי מבחני WLTP המחמירים, שהם כמעט 380 ק"מ על-פי מבחני NEDC, שבהם נבחן הטווח של המכונית היוצאת.

המנוע עצמו לא עבר שינוי מהותי בהספק, אבל הוא מצויד כעת במטען מובנה מדור חדש, שמאפשר טעינה מהירה יותר מרשת החשמל הביתי וטעינה של 80% מקיבולת הסוללה בתוך 54 דקות בעת חיבור למטען ציבורי מהיר של 100 קילוואט. פרט לכך, זכתה המכונית לכל השדרוגים שתעבור השנה סדרת האיוניק בכללותה, כולל חרטום מתוחכם יותר עם פנסי LED, תא נוסעים משופר ומערכת טלמטיקה מתוחכמת, שמקושרת לאפליקציה בטלפון ומאפשרת בין השאר התנעה/כיבוי בשלט רחוק, שליטה ותזמון מרחוק על תהליך הטעינה והעיתוי שלה, ועוד. לפחות על-פי הידוע כרגע, השיפורים לא אמורים לשנות מהותית את מחיר הרכב, שמתחיל כיום בארץ בכ-160 אלף שקל בהתאם לקיבולת הסוללה.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק