גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל פורום ה-15: "אנשים מוכנים לגור בערים צפופות, אם באותן ערים יש איכויות נוספות"

אף שהדרך לאישור השינויים בתמ"א 35, שיגדילו בצורה משמעותית את הצפיפות הערים, עוד ארוכה - הם כבר מעוררים תגובות עזות בענף ● איתן עטיה: "הממשלה צריכה לעשות שינוי דרמטי ולהגדיל במאות אחוזים את ההשקעות בשירותים האזרחיים"

תל אביב, ישראל / צילום: shutterstock
תל אביב, ישראל / צילום: shutterstock

תוכנית מינהל התכנון להגדיל בצורה דרמטית את הצפיפות בערים בישראל צפויה לעבור עוד דרך ארוכה עד לאישורה הסופי, אולם בענף היא כבר מעוררת תגובות רבות. רוב התגובות מבטאות את החשש שהתשתיות לא ישודרגו בהתאם לעליית הצפיפות, אבל הן גם מתייחסות לצורך בהסברה לציבור שיצטרך להסתגל לשינויים משמעותיים. "גלובס" יצא לבדוק מהן ההשפעות הצפויות של התוכנית, ואילו השלכות יהיו לה על הציבור, על הרשויות ועל השטחים הפתוחים.

איתן אטיה - מנכ"ל פורום ה-15 / צילום: איל יצהר

הציבור הישראלי: "הפסקת הפסיכוזה"

עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, אומר כי "הקהל הישראלי התרגל בשיטת הבנייה של העשורים האחרונים לבניינים בצורת האות H - כל אחד חייב שלושה כיווני אוויר אחרת לא נוכל לנשום. זו פסיכוזה ישראלית. זאת אף שכל מעונות העובדים והשיכונים נבנו עם שני כיווני אוויר, וכשבודקים את זה מגלים שהדיירים שם דווקא מוציאים פחות כסף על קירור בקיץ.

"באירופה, למשל בפריז, בונים ברצף את כל הבלוק, ואז אפשר לייצר צפיפות מאוד גבוהה. הם רגילים לשני כיווני אוויר בלבד.

"אנשים כאן יצטרכו להתרגל לדגם מגורים אחר, כי אם נגיד עכשיו שבתוך מרכזי הערים הוותיקות נגדיל את הצפיפות אבל בלי לבנות בשיטה של כל הבלוק, ועם כל החניונים הענקיים האלה, נצטרך להגיע למגדלי ענק. ואין מגדלים שאנשים ממוצעים יוכלו לממן לאורך השנים".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום, טוען כי אנשים מוכנים לגור בערים צפופות, כאשר באותן ערים יש איכויות אחרות ואפשר ליהנות מכל מה שלעיר יש להציע כנגד הצפיפות. בתל אביב וברמת גן ובכל עיר אחרת במרכז הארץ, אנשים רוצים לגור חרף הצפיפות, כי בתמורה הם נהנים מהאיכויות שאותה עיר נותנת להם - קירבה לאזורי תעסוקה ובילוי".

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי מציין כי "הגדלת הצפיפות פותחת פתח להגדלת היטלי השבחה. כדי לא לגרום לעלייה במחירי הדירות יש לתת את הדעת גם לסעיפי המיסוי וערך הקרקעות".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום / צילום: איל יצהר, גלובס

 

סימן השאלה: שת"פ מהרשויות המקומיות

"ציפוף ערים היא אכן הדרך הנכונה, אולם קשה לי לראות את מינהל התכנון מעביר מהלך שכזה ללא הירתמות של ראשי ערים, מהנדסי הערים ושל תושבי הערים שהם הראשונים שמתנגדים לכך", אומר פרידמן. "הרצון של מינהל התכנון הפוך משל אלו שידם על השאלטר, ואנחנו רואים כבר היום מה קורה בערים מסוימות בכל הקשור לתמ"א 38.

אטיה מוסיף כי "אם הצפיפות תגדל ללא תשתיות מתאימות, יאשימו את הרשויות המקומיות כמו שהיה בתמ"א 38. אם נשאיר את האוטופיות האלה רק ברמה התכנונית, נייצר מראש אכזבה. מינהל התכנון צודק כשהוא אומר שהצפיפות בערי ישראל נמוכה במדד של מספר התושבים לקמ"ר ביחס לעולם, אבל צריך לזכור שבערים כמו ברצלונה, אותה המינהל אוהב להראות במצגות שלו, יש תחבורה ציבורית מאוד משוכללת שתומכת בכך - גם טראם, גם מטרו וגם אוטובוסים יעילים. אתה לא צריך רכב פרטי. היום במרכז פריז החניונים התת קרקעיים הם בתפוסה של פחות מ-50%.

"מדברים על זה שבקרוב תהיה רכבת קלה, אבל הקו האדום אפילו לא מתקרב לרמה אירופאית. אנשים בטעות חושבים שזה מטרו אבל זה יותר דומה לטראם - מהירות איטית, קיבולת נמוכה. נוסף לכך, זה לא יוצר רשת וזה ללא שכבות נוספות של תחבורה ציבורית.
"הממשלה צריכה לעשות שינוי דרמטי ולהגדיל במאות אחוזים את ההשקעות בשירותים האזרחיים.

"בשורה התחתונה, הכוונות של מינהל התכנון טובות והם גם צודקים, אבל אם לא תהיה לצד זה תמיכה בתשתיות -תחבורה, חינוך, גינות - זה לא יהיה טוב".

"לא סתם התושבים מזדעקים", אומרת האדריכלית ליאת איזקוב בן-שטרית ("עירוניות לאנשים"), מתמחה בצפיפות עירונית ועירוב שימושים: צפיפות גבוהה לא מבטיחה בהכרח איכות חיים טובה יותר. תלוי איך מתכננים אותה. הציבור לא טיפש. הציבור מתנגד כי הוא רואה שתשתיות לא מגיעות קודם. מדינה תלוית רכב פרטי לא יכולה להגיע לצפיפויות האלה ולספק איכות חיים לתושביה. המספרים האלה לא יספקו לנו רכבות שיביאו אותנו לעבודה בלי לעמוד שעתיים בפקקים".

לאטיה - וגם לאיזקוב בן-שטרית - יש עוד הסתייגויות מתוכנית הציפוף. אטיה: "המדדים שהם משתמשים בהם הם בעייתיים. צריך להביא בחשבון לא כמה אנשים גרים בתל אביב אלא כמה אנשים נמצאים בה במשך היום - לא 400 אלף אלא מיליון וחצי, שלהם צריך לתת שירותים".

מסילתי אומר כי "נכון יותר לטעמי לעבות שכונות חדשות ולא לצופף שכונות ותיקות משום שהתשתיות הישנות לא יעמדו בעומס של הגדלת מספר התושבים. דוגמה מצוינת היא שכונת אם המושבות שבנויה בצפיפות לעומת שכונות אחרות בפתח תקווה אך בשל התכנון שלה איכות החיים של תושבי השכונה גבוה".

האדריכלית גלי דולב, שותפה מנהלת בחברת ניהול הפרויקטים וקסמן גוברין גבע, מסכימה ואומרת כי "הפתרון הנכון הוא לצופף בכל יישוב או עיר קיימים, את האזורים בהם התשתיות כבר קיימות: רחובות, מים, ביוב, כבישים, מוסדות ציבורים ועוד, ולא להקים ערים חדשות. אין פרופורציה בעלויות של יישוב חדש לעומת יישוב קיים. בשורה התחתונה, אנחנו חייבים לשמור על השטחים הפתוחים שלנו לדורות הבאים".

באשר לציפוף שכונות קיימות צריך יהיה לראות כיצד יתיישב התיקון בתמ"א 35 עם תמ"א 38. עו"ד ספיר זילבר ממשרד עוה"ד צבי שוב אומרת כי "על פניו, נראה כי תמ"א 35 לא משנה את תמ"א 38 אלא נותנת קריאת כיוון, וייקח עוד זמן רב עד שיבצעו שינויים בתמ"א 38 בהתאם למגמה זו. ייתכן שתמ"א 35 תחלחל לתכניות פינוי בינוי והתחדשות עירונית שברקע, אבל ברמה של בעל המגרש הבודד קשה יהיה לראות את השינוי המידי, אולם שינוי יכול להיות ברמה של תכנון שכונתי, אך גם לכך ייקח זמן". 

עוד כתבות

37 אלף נשים בישראל דיווחו על הטרדה במקום העבודה בתוך שנה / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

דעה: נשים שמהססות לשווק את עצמן לעולם לא יתקדמו

אז, במקום להמתין שמישהו יגלה כמה אתן מוכשרות ויפרסם זאת ברבים, עשו זאת בעצמכן! דאגו לשווק את עצמכן - מנהלות שמעדיפות לדבוק בעבודה המקצועית השוטפת, אך מזניחות את פעילות השיווק של תוצאות פעילותן – סופן שהן והקידום נתקעים

אסף אוני, ברלין / צילום: תמונה פרטית

"בברלין אני משלם כבר למעלה מעשור את אותו שכר דירה"

אסף אוני, כתב "גלובס" באירופה, הגיע לברלין לחודשיים ללימודים ונשאר 12 שנה, בינתיים ● תקופה מסוימת הוא חי חצי מהזמן שם וחצי ביפו, מדלג בין שמש ואפרוריות, סדר ובלאגן, אסף של פה ואסף של שם ● ואף מילה על מחיר המילקי - אבל על מחירי הדיור כן ● האזינו לפודקאסט "דברים שרואים משם" 

עלה המייפל הגדול / צילום: AP - Marcel Mettelsiefen

חידה בלשית: הכנופיה שגנבה את מטבע הזהב הגדול בעולם נשלחה לכלא אבל התעלומה לא נפתרה

הוא שקל 100 ק"ג, זכה לכינוי "עלה המייפל הגדול" ושוויו הוערך ב־4 מיליון דולר ● מטבע הזהב הנדיר שהוטבע לכבוד מלכת אנגליה נגנב לפני שלוש שנים ממוזיאון בברלין ● בשבוע שעבר נגזר דינם של הגנבים, אבל שאלה אחת עדיין נותרה פתוחה: איפה הוא? ● חידה בלשית עם זווית יהודית

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS

סקר "גלובס" ומכון שילוב: הישראלים לא מתכוונים לזוז מהגוש

שלוש מערכות בחירות רצופות בתוך שנה עשו את שלהן והציבור כבר יודע מה הוא חושב על הנושאים שעל הפרק ● רק מצביעים מעטים, כפי שנראה, שוקלים לעבור בין הגושים וגם כשהם כבר עוברים - הם מקזזים אלה את אלה משני כיווני המפה הפוליטי

proptech - הטמעת טכנולוגיות בעולם הנדל"ן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

2020 נפתחת בהשקעות משמעותיות נוספות ב-PropTech

שתי קרנות גדולות מצטרפות לגל ההשקעות בחברות המתמחות בהטמעת טכנולוגיות בתעשיית הנדל"ן • חדשנות בנדל"ן - טור חדש

שאנן סטריט / צילום: אוהד רומנו

"אחרי 70 שנים הגיע הזמן שנדע לשמוע ולהבין את הקולות סביבנו ולא נזדקק למתווכים"

שאנן סטריט מפגין נוכחות עם שיר הנושא ל"פאודה 3" ומוזיקה למחזמר "ג'נטלי", עובד על אלבום סולו לצד "הדג נחש", פעיל חברתית ועסקית, וגם לומד ערבית

התפרצות נגיף הקורונה ביפן  / צילום: Jae C. Hong, AP

מעל ל-83 אלף איש נדבקו; שבעה חולי קורונה בישראל

החולים בישראל כוללים את שני הישראלים שחזרו מהאניה, חולה נוסף שהיה ביפן והחלים ואובחן שוב, אחד חזר מאיטליה בתחילת השבוע, הוא הדביק אדם נוסף ועוד שני חולים שאובחנו היום ● 2,867 איש נפטרו מהמחלה ו-36,822 איש החלימו ● הנגיף התגלה ב-56 מדינות ברחבי העולם ● ארגון הבריאות העולמי: התפרצות הקורונה עשויה להגיע לכל אחת ממדינות העולם

אל על  / צילום:יחצ

תסתכל על הנפט סמוטריץ': האם אל על תופסת טרמפ על הקורונה?

החששות מהשלכות התפרצות נגיף הקורונה הביאו את חברת התעופה להזהיר מפני פגיעה בהכנסות, לפטר עובדים ולדחות את השקת הקו לטוקיו ● האם הירידה במחיר הנפט אמורה לספק אור בקצה המנהרה?

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

חולה מאומת בישראל; האפיפיור נצפה חולה במיסת ענק באיטליה

האדם חזר מאיטליה לפני 4 ימים והוא יועבר לאשפוז בשיבא במתקן ייעודי ● מאתמול: כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים חייב בבידוד ● נשיא התאחדות התעשיינים: "מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית"

הפודקאסט קדמא / צילום: קדמא, נעם אשכולי, יח"צ

כך הפכה הדרך מחיפה לירושלים למסע מזורז להכרת העולם היהודי

לעיתים הנפש מתנקה בדרך לא שגרתית ● כך הפכה הדרך חזרה לירושלים ממשחק הכדורגל בחיפה למסע בעקבות העם היהודי ● המלצת פודקאסט ● האזינו

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות כחול לבן, יח"צ

יועץ בכיר של כחול לבן: "לגנץ אין אומץ לתקוף באיראן"

בהקלטה שפורסמה בחדשות 12 על ידי עמית סגל נשמע ישראל בכר, יועץ אסטרטגי מוכר, טוען כי "גנץ מסכן את ישראל" ● בכר יעץ בעבר גם לליכוד ולמפלגות אחרות ● כחול לבן: "צר לנו כי תעשיית השקרים מבית היוצר של נתניהו ממשיכה לפעול גם הערב"

נמל התעופה הית'רו / צילום: Shutterstock

תביעת האקלים שכיסחה את הית'רו: העליון בבריטניה ביטל הרחבת שדה התעופה

הרחבת השדה תוכננה להימשך עד 2028 בעלות של 14 מיליארד ליש"ט ● לפי דיווח של 'הגרדיאן' הבריטי הממשלה שוקלת את צעדיה הבאים אך היא איננה צפויה לערער על הכרעת הדין ● ג'ונסון עצמו התנגד לבנייה ואמר שהוא "ישכב מול הדחפורים ויפסיק את הבנייה"

רביולי במילוי גבינות ותרד של יהלומה לוי / צילום: אמיר מנחם

מהדורת כיס: המאכל שמאפשר מקסימום חוויה במנה אחת

כמעט בכל עדה ומטבח עממי קיימים כיסונים וכופתאות ● בארוחה שתוקדש להם בקרוב לכבוד יום האישה הבינלאומי, הם יזכו לכבוד עם דגש על העצמה נשית

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

סגירה צורמת באחוזת בית: ת"א 35 צלל ב-4.5%, אל על התרסקה ב-7.4%

חברת התעופה אל על דיווחה על פגיעת וירוס הקורונה בהכנסותיה ●ת"א 35 צלל ב-7.1% השבוע ●  דלק צללה ב-9%, פריגו ב-17%, טבע ב-6% ● הפאניקה בשווקים מעבר לים נמשכת: ירידות של 3% באירופה, וול סטריט צבועה באדום בוהק

קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות ● אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

עצירה בהזמנות של טיסות לסין  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כאוס תעופתי בצל הקורונה: כמה עולה היום טיסה בתוך סין ואיך ישראל מגרשת תיירים

מישהו עוד זוכר שהתייר הסיני היה הכי נחשק בענף? ואיך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים מישראל? ● וירוס הקורונה פגע פגיעה קשה בענפי התיירות והתעופה, כך היא נראית בשטח ● צ'ק אין לסופ"ש

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי

אולי את לא מבינה עד הסוף את תפקיד העיתונות? "זה מצחיק. ניהלתי מאות עיתונאים בווסטי"

ליו"רית הרשות השנייה יש בטן מלאה על התקשורת: על מיזוג רשת וערוץ עשר שיצא לדרך בניגוד להמלצתה, על הקלטות השר קרא על ערוץ 20 לפיהן הוא שולט ברשות השנייה ועל ההחלטה להדיח אותה מהתפקיד ● הזמנו אותה לפודקאסט "אוף דה רקורד" וניסינו להבין מה היא בעצם רוצה

אימוץ ילדים על ידי זוגות להט"בים / צילום: שאטרסטוק

העליון בהחלטה דרמטית: יש לאפשר ללהט"בים הליכי פונדקאות

בית המשפט העליון הקציב למחוקק שנה לתיקון החוק בהתאם לפסיקה החדשה, תוך שנתן דעתו על הפגיעה החמורה והנמשכת בזכות לשוויון ולהורות הנגרמת לגברים יחידים ולבני זוג מאותו מין ● "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה'"

קרקע למכירה, בנימינה / צילום: בר אל

מדיניות רמ"י: תמריץ שלילי ליישובים חקלאיים

התמריצים המוצעים לחקלאים תמורת השבת קרקעות חקלאיות עשויים להצטמצמם משמעותית אחרי הבחירות

בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

דעה: נתניהו מתחזק ואפילו המילה "שוחד" לא מצליחה לעצור את המומנטום

לפני יובלות, עוד לפני השימוע אצל מנדלבליט, רבים העריכו שאם עבירת השוחד תופיע בכתב האישום הדבר יפגע בנתניהו ● הימים האחרונים של המרוץ מוכיחים שלאישום כמעט אין משמעות ● רף הסיבולת לשחיתות של הציבור ממשיך לעלות