גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להקים קלפי בנתב"ג, לאפשר לישראלים בחו"ל להצביע: כך יגדלו אחוזי ההצבעה גם בלי יום שבתון

חוקרים בתחום מדע המדינה מסבירים שהקשר בין יום שבתון לבין שיעור ההצבעה בבחירות לא מובהק, ומציעים שורה של פתרונות אחרים שישכנעו את מי שלא מצביע להגיע לקלפי ● האם כדאי לכפות על האזרחים להצביע, באיזה פרמטר ישראל היא שיאנית העולם ולמה כדאי להקים קלפי גם בנתב"ג ● מצביעים. לא מבזבזים יום עבודה

קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

יום השבתון בבחירות אינו הכרחי והקשר בינו לבין שיעור ההצבעה בבחירות אינו מובהק. כך מצהירים שלושה חוקרים שעוסקים בתחום מדע המדינה.

ד"ר עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר שיום שבתון נחשב לתופעה חריגה בדמוקרטיות המתקדמות. קניג מספר שרוב הדמוקרטיות מקיימות את הבחירות בשבת או בראשון, שהם ימי חופשה רגילים. במדינת שבהן הבחירות מתקיימות באמצע השבוע, למשל ארה"ב וקנדה, אין יום שבתון מלא שמשתק את המשק. קניג מספר שמי שיוצאות מהכלל הן דרום קוריאה, דרום אפריקה וכמובן ישראל.

אחת הסוגיות שאנשי האקדמיה עוסקים בה היא הגלדת שיעור ההצבעה בבחירות. פרופסור גידי רהט מהאוניברסיטה העברית הציע בעבר שורה של אמצעים שיתמכו בכך. רהט הציע להצמיד את הבחירות לכנסת לבחירות לרשויות המקומיות. מהלך כזה אמור להגביר את המוטיבציה להצביע, משום שהבחירות לרשויות משפיעות באופן יומיומי על חיי האזרח.

הצעה נוספת שהעלה רהט היא לעבור לשיטה של בחירות אזוריות שנהוגה למשל באנגליה. במקרה כזה האזרחים יוכלו להציע לנציגים מקומיים שאותם הם מכירים טוב יותר. אופציה אחרת שנהוגה בארה"ב היא "להצמיד" לבחירות משאלים על נושאים שקרובים ללב התושבים - למשל האם כדאי לסלול כביש חדש או להקים בית ספר בשכונה.

מה קרה ב-2018? לא מה שחשבתם

תומכי יום השבתון חוששים שביטולו יובל לצניחה בשיעורי ההצבעה, אבל קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה סבור שהטענה הזאת לא מחזיקה מים. הוא מצטט שורה של נתונים ומחקרים, מהארץ ומהעולם, מהם עולה שאין קורלציה בין קיום יום שבתון לבין הצבעה בבחירות.

קניג מתייחס גם לבחירות המקומיות בשנת 2018 שבהן טיפס שיעור המצביעים, במקביל לכך שיום הבחירות הוגדר כיום שבתון. הוא טוען שניתן להסביר את העלייה הזו במגוון דרכים אחרות. לדבריו שיעור המצביעים הושפע מהצטרפות דור חדש של מצביעים וגם משורה של מאבקים צמודים במספר ערים גדולות.

קניג מצביע על היבט נוסף שמייחד את ישראל ביחס למדינות העולם - שעות הפתיחה הארוכות של הקלפיות. לדבריו, "אין עוד מקום בעולם שהקלפיות בו פתוחות 15 שעות משבע בבוקר עד עשר בלילה. לכל מי שרוצה להצביע, גם אם הוא היה בעבודה באותו יום, אין בעיה לעשות את זה". הוא מוסיף כי ברוב הדמוקרטיות בעולם הקלפיות נפתחות בעשר בבוקר ונסגרות בשמונה בערב. בפרמטר של זמן, ישראל היא שיאנית הנגישות לקלפי.

האם כדאי להעלות את שיעור ההשתתפות בבחירות על ידי חובת הצבעה? מחקר של ד"ר חן פרידברג, גם היא עמיתה במכון הישראלי לדמוקרטיה, בחן את ההשלכות של מהלך כזה.

מי שתומכים בהטלת סנקציות נגד הלא המצביעים גורסים שלאקט ההצבעה יש השפעה חיובית על רמת המודעות הפוליטית של אזרחים. אם אזרחים יודעים שהם חייבים להצביע, הם יטרחו ויבררו מעט על החלופות הקיימות ובתוך כך יצברו ידע פוליטי. בהקשר הזה אפשר לטעון שחובת ההצבעה תתרום למעורבות פוליטית ולחינוך דמוקרטי של הציבור.

מנגד עולה הטיעון שחובת הצבעה לא תגביר את מעורבות האזרחים אלא תמאיס עליהם את הפוליטיקה ותיצור תחושת ניכור. אם קיימות בחברה תחושות של אדישות, ניכור, חוסר אמון ואכזבה מהמערכת, אין טעם להשתמש באופן מלאכותי במנגנון שיכפה על האזרחים להשתתף ובכך לנסות, באופן מלאכותי, לנסות להעלים את הבעיה.

אזרחים מצביעים כדי להשפיע על מדיניות הממשלה ושיעורי הצבעה נמוכים יכולים ללמד על חוסר שביעות רצון מהשחקנים הפוליטיים וגם על התחושה שאין קשר משכנע בין ההצבעה לבין המדיניות בפועל. העלאה מלאכותית של שיעורי ההצבעה לא תטפל ברצינות בתחושות האלה, אלא תיצור מסך עשן שיטשטש אותן.

פרופ' רהט אומר שהבחירה לא להצביע מבטאת חוסר שביעות רצון ולא חוסר אכפתיות. הוא מאמין שהחלת חובת הצבעה עשויה לגרום למי שיחויבו לבוא להצביע לנקוט הצבעת מחאה נגד המערכת כולה - פתקים לבנים ופסילת קולות מכוונת. מחאה כזו, אומר רהט, עלולה לאיים על יציבות המערכת הפוליטית יותר מאשר אי השתתפות. שנית, בקביעת חובת הצבעה יש משום פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות בבחירות היא וולנטרית.

מה קורה בעולם בהקשר הזה? חובת הצבעה נהוגה כיום ב-29 מדינות, בצורות שונות. יש מדינות שאימצו חובת הצבעה, אך זנחו אותה לאחר שנים אחדות, למשל שוויץ, ספרד ואיטליה. מדינות אחרות מחייבות את האזרחים להצביע בבחירות, רשימה שכוללת בין השאר את לוקסמבורג, בלגיה, אוסטרליה, צ'ילה, וברזיל. מדינות מסוימות נוקטות באכיפה אקטיבית. הן דורשות ממי שלא הצביע לספק הסבר למעשיו, מטילות קנסות, שוללות את הזכות למלא תפקידים ציבוריים ובמקרים חריגים מטילות עונשי מאסר. בחלק מהמדינות יש חובה פורמלית להצביע, אך בפועל ההחלטה לא נאכפת.

זכות הצבעה לישראלים בחו"ל

איך דואגים לכך ששיעור ההצבעה לא יירד אם השבתון יבוטל? קניג מצביע על שורה של אפשרויות שאת חלקן ניתן ליישם בקלות. הוא מדבר על כך שכל מצביע חייב להגיע לקלפי באזור מגוריו, בהתאם לכתובת שמופיעה בתעודת הזהות. מדוע לא לאפשר הצבעה גם בקלפיות כלל ארציות, שזה יהיה יעודן וכך לסייע למי שמתגורר הרחק ממקום מגוריו הרשמי? אופציה נוספת היא להציב קלפיות בנמל התעופה בן גוריון. לדברי קניג, כחצי אחוז מבעלי זכות ההצבעה לא מצביעים מאחר שהם טסים סביב יום הבחירות.

ומה לגבי מי שלא נמצא בארץ? למה לא לאפשר הצבעה מוקדמת למי שאמור להיעדר מהארץ בדיוק ביום הבחירות? לדברי קניג, אין קושי מהותי להשתמש בפיתרון הזה. שינוי נוסף שקניג מציע הוא להעניק זכות הצבעה לישראלים שנמצאים בחו"ל באופן זמני, סטודנטים או עובדים שנמצאים במדינות אחרות במשך תקופת זמן קצובה. האפשרות הזאת כבר עלתה בעבר בכנסת והליכוד הכניס סעיף כזה להסכמים הקואליציוניים בכל הממשלות האחרונות שהקים, אך המהלך מעולם לא יושם.

מה לגבי הצבעה דיגיטלית? קניג מסתייג מהאפשרות הזאת. לדבריו, "חוץ מאסטוניה הנושא לא נבחן בעולם הדמוקרטי בצורה מספקת. הולנד, שבחנה את הפורמט, חזרה לשיטה המסורתית של הצבעה בפתקים. בקנדה ובבריטניה נהוגה הצבעה דיגיטלית בכמה רשויות מקומיות, אך לא בבחירות הכלליות. הסיבה העיקרית היא חשש מהטיית הבחירות באמצעות פריצה לנתוני ההצבעה וכנראה שהסיכון לכך גבוה מדי". עם זאת, קניג מעריך שכך כנראה ייראו הבחירות העתיד.

כל החוקרים מסכימים שמה שיכול להגביר את שיעורי ההצבעה, מעבר לאספקט הטכני, הוא פוליטיקאים שיגבירו את רמת האמון במערכת. החוקרים תומכים גם בהצעה של חבר הכנסת ושר המשפטים לשעבר, מאיר שטרית, לשלול את השכר ממי שלא יצביע. 

לבטל את השבתון, לשמור על אחוזי ההצבעה

■ להקים קלפיות שיאפשרו לאנשים להצביע גם הרחק מהכתובת שלהם בתעודת הזהותם

■ להקים קלפי בנתב"ג ולאפשר למי שטסים או חוזרים מחו"ל לא לוותר על ההצבעה

■ ישראל היא המדינה היחידה שבה האזרחים יכולים להצביע במשך 15 שעות

■ ניתן לאפשר לישראלים שמתגוררים בחו"ל באופן זמני להצביע בבחירות

■ באקדמיה ממליצים "להצמיד" את הבחירות המקומיות לבחירות לכנסת

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם