גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול למדינת הייטק עובר דרך חינוך, תחבורה וגם שלום

ישראל מחפשת את דרכה - המדינה שמייצאת הייטק לעולם, לא הופכת בעצמה למדינה מתקדמת

הייטק / צילום: Shutterstock
הייטק / צילום: Shutterstock

ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד ומחפשת את דרכה. מצד אחד קהילת הייטק, חדשנות ויצירתיות ומצד שני מלכות דוד ושלמה האגדית. החלוקה אינה חדה וברורה. האדם בסופו של דבר הוא ייצור מורכב המסוגל לחיות במספר רב של עולמות סותרים, אבל כשמחברים את כל המספרים ביחד ומנסים לצפות את עתידה של מדינת ישראל מתקבלת תמונה מדאיגה שאמורה להדיר שינה לפחות מחלקנו.

ישראל אוהבת להתהדר בתעשיית ההייטק, בטכנולוגיה, בפרסי הנובל, ביזמים ובסטארט-אפיסטים שלה, ואכן ייצאנו לא מעט מהסחורה הזאת לעולם. אבל, האמת העצובה היא שישראל עצמה לא הפכה למדינת הייטק חדשנית ומתקדמת. בתחומים רבים אנחנו מפגרים הרבה אחרי המדינות המתוקנות שאליהן היינו רוצים להשוות את עצמנו.

לפני 10 שנים אספתי את המפיץ הפולני שלי משדה התעופה ויחד נסענו למשרד בתל-אביב. בדרך ראיתי מבט משתומם על פניו. "חשבתי שאתם מדינה מתקדמת", אמר לי בזמן שהרכב קיפץ מעל בורות בכביש. "כן. כן" אמרתי לו והאטתי את מהירות הנסיעה. אחר כך לחצתי על דוושת הגז וניסיתי להביא אותו אל תוך המשרד כמה שיותר מהר.

אם ברצוננו להפוך למדינה חדשנית, יצירתית ומתקדמת עלינו לשים זאת כיעד ברור ולשנות את סדרי העדיפויות שלנו. בהיותנו מדינה קטנה יהיה לנו קל יחסית ליישם חדשנות וקדמה. בינתיים נראה, שבמאזן ההגירה - החדשנות והקדמה מיוצאים מפה החוצה, בזמן שאנחנו נשארים להתמודד עם מדינה, שמתקשה ליישם את החדשנות שהיא מייצרת ומתגאה בה כל כך.

איך להפוך את ישראל למדינת הייטק ב-6 שלבים פשוטים:


1. אנרגיה מתחדשת

ישראל מרעילה את עצמה בפחם יקר. יעדי הממשלה לשימוש באנרגיות מתחדשות, לא רק שהם נמוכים להחריד - רק 17% בשנת 2030, אלא שאנחנו גם לא עומדים ביעדים עד כה. ישראל עתירת השמש יכלה להוביל את המעבר מפחם לאנרגיות מתחדשות, אך במקום זאת היא נשרכת במקום האחרון בקרב מדינות ה-OECD. השימוש באנרגיה של המאה ה-17 כיום בישראל עולה לנו בבריאות ובכלכלה. עלינו להסיט משאבים לשימוש באנרגיה מתחדשת ולשכלל את יכולות האגירה והאחסון. אין סיבה אמיתית לפיגור למעט שמרנות, חוסר אכפתיות, אינטרסים של קבוצות וזלזול. מדוע שלא נשאף ונגיע ל100% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בתוך עשור.

2. תחבורה

ישראל טובעת במכוניות שלה. ישראל היא אלופת ה-OECD בפער עצום בצפיפות בכבישים. זה לא שיש לנו הרבה מכוניות דווקא לא. פשוט יש לנו מדינה קטנה עם מעט כבישים. קרוב ל-3 וחצי מיליון כלי רכב עם פחות מ-20 אלף ק"מ כביש. פרויקט הרכבת הקלה של תל-אביב התחיל באיחור של 70 שנה וכיום עדיף היה לא להתחיל אותו. העולם מתקדם לקראת תחבורה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ותלת-ממדית. בעולם בו בקרוב ניתן יהיה להזמין בערים מתקדמות מונית מעופפת אוטונומית, חפירת מנהרות היא פעולה ארכאית שלא מביאה בחשבון את האפשרויות הנוכחיות.

תל-אביב יכולה הייתה להפוך לעיר הראשונה בעולם בו תיאסר נהיגת אנשים והתחבורה כולה תהיה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ואולי אפילו תלת-ממדית. בעוד 10 שנים (אל תגידו שאני לא אופטימי) כשנחנוך את הרכבת הקלה בתל-אביב נרים את הראש ונראה את סינגפור ואבו דאבי הרחק בעתיד.

3. אינטרנט מהיר

האינטרנט בישראל מפגר. איטי ולא זמין. סינגפור או קוריאה במקום הראשון בעולם ומיד אחריהן ארצות סקנדינביה. תימן במקום האחרון בעולם. ישראל באמצע - מקום 70 בערך תלוי ביום ובסקר. ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד. מקום טוב באמצע והיא צריכה לקבל החלטה. אינטרנט מהיר פירושו כלכלה מהירה, ערים חכמות והשכלה מהירה. יותר חיבוריות ופחות פריפריה. אנשים בעולם זזים ממדינות בעלות חיבור אינטרנט איטי למדינות מהירות.

ההייטק הישראלי מהגר למקומות מהירים יותר.

מה מונע אינטרנט מהיר ונגיש בישראל - זלזול? חוסר אכפתיות? קבוצות אינטרסים? מדוע שישראל לא תהפוך להיות המדינה המהירה ביותר בעולם בתוך 10 שנים?

4. רפואה

קשה להתווכח עם התוצאות. תוחלת החיים בישראל גבוהה. שיעור המוות של תינוקות בלידה נמוך. יחד עם זאת שיעור ההוצאה הציבורית לבריאות נמוך. אנחנו מוציאים מעט וחיים הרבה. מספר הרופאים והאחיות נמוך מממוצע ה-OECD. מספר המיטות בבתי החולים נמוך באופן קיצוני וכך גם מספר מכשירי ה-MRI, אך עם כל זאת אנחנו חיים יותר, מעשנים יותר, שותים פחות ומתאבדים פחות. אולי חלק מההסבר לאנומליה הזאת מצוי בעובדה שאנחנו מוציאים יותר מהממוצע ב-OECD על רפואה פרטית.

הטכנולוגיה והמדע משנים היום את עולם הרפואה בקצב מסחרר. הרפואה הופכת לאישית ומותאמת יותר לחולה הפרטי. בנוסף הדגש עובר יותר ויותר לרפואה מונעת. אם נדע לרתום את החדשנות העולמית והישראלית לטובת הרפואה בישראל נוכל לייצר כאן פלא גדול עוד יותר. ניתן לשאוף ליישום בדיקת DNA מקיפה לכל אזרח, והתאמת הטיפול הרפואי לכל חולה ראוי שתעשה פרוצדורה סטנדרטית. רובוטים דוברי שפות יכולים לשפר את החוויה והטיפול.

עם זאת, עוד לפני הטמעת הטכנולוגיה - צריך היה להנגיש את הרפואה בישראל לפריפריה ולדוברי הרוסית, הערבית והאמהרית. ישראל הופכת להיות מעצמה בתחום הטכנולוגיה הרפואית אך אם אתה מתגורר באשקלון תוחלת החיים שלך עדיין נמוכה ב-3 שנים לעומת רמת גן, וזה אולי האתגר המשמעותי ביותר שלנו - לצמצם את הפערים של השירות הרפואי הניתן לאוכלוסיות שונות במדינה. מה מונע מאיתנו להתקדם?

5. השכלה

זוכים בפרסי נובל אבל נכשלים בפיז"ה. אבסורד שקשה לנו להתמודד אתו. אז מוציאים את החרדים ממבחני פיז"ה ומנסים להוציא גם את הערבים. מתקנים את המבחנים. מרמים במבחנים ועדיין - נכשלים בפיז"ה וזוכים בפרסי נובל. יש לי חשש שהולך ומתגבר - מערכת החינוך הישראלית הנוכחית תצמיח פחות פרסי נובל בעתיד הקרוב. נצטרך לשלוח את מיטב מוחותינו ללמוד מעבר לים. אולי אפילו בקרוב נרשום את ילדינו לבית ספר תיכון בסינגפור, באבו-דאבי או בדנמרק. בין כך ובין כך בית הספר יהיה בענן.

יש במערכת החינוך מורים ואנשים נפלאים אבל את המדע, ההייטק והחדשנות לא הצלחנו ליישם במערכת החינוך שלנו. יש מורים נהדרים בכל העולם. הם מדברים אנגלית. מה מונע מאיתנו ללמוד מכול העולם? מה מונע מאיתנו לפתוח את מערכת החינוך שלנו למורים ולרעיונות? מה מונע מאיתנו להביא יותר הודים, אמריקאים, סינים ואוסטרלים ללמוד אצלנו? ללמד אצלנו?

6. שלום

ישראל נמצאת בקונפליקט מתמשך עם שכניה כבר למעלה מ-70 שנה. הקונפליקט הזה גובה מחירים בלתי נתפסים בחיים, באיכות החיים ובכלכלה. ההייטק הישראלי ממציא לנו מערכות מודיעיניות מתקדמות, כלי נשק מתוחכמים ומערכות קבלת החלטות וניהול משברים. מומחים ישראלים מייעצים לכול העולם. אולי הגיע הזמן להפנות חלק מהיכולות המדהימות שלנו למשימה הכל כך חשובה של הבאת שלום? אולי צריך להסיט 5% מתקציב הביטחון שלנו לתקציב הבאת השלום? מה מונע מאיתנו את ההצלחה? כן, כן. זה גם תלוי בשכנינו. בדיוק כמו הביטחון.

ואולי אנחנו חזקים בלהמציא וחלשים בליישם? האם נגזר עלינו להסתפק בתרבות הסטארט-אפ ולא להיות מסוגלים לבנות מערכות וחברות גדולות עם שיטה חזקה שפועלת לאורך זמן? אני מאמין שזאת שאלה של מנהיגות. אנו זקוקים למנהיגות שלא תפחד להציב יעדים משמעותיים לעשור הקרוב. אנחנו צריכים את הג'ון קנדי הישראלי שיתווה את היעדים הנכונים ותוך עשור נוכל גם להגיע למאדים, לעשות שלום עם השכנים שלנו, ואפילו לגלוש באינטרנט או להגיע לפגישה בתל-אביב.

ישראל היא נס. תוך 71 שנה בנינו מעצמת הייטק גלובלית. אנחנו מייצאים טכנולוגיה, מדע ומוחות לכל העולם. מדענים ויזמים ישראלים כובשים את העולם ומייצאים את ההצלחה הזאת לניו יורק, ברלין ושננגחי. האם נוכל להפוך גם את ישראל למדינת הייטק?

הכותב הוא יזם חברתי ומשקיע היי-טק

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר