גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעולם הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי, אך בישראל קובעי המדיניות לא עומדים בקצב

יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם שופכת אור על מגמות בולטות בענף התקשורת העולמי • בתוך חמש שנים כ–20% ממשתמשי הסלולר בעולם יגלשו בדור החמישי, והווידאו ידרוש תשתיות מתקדמות הרבה יותר • וגם: מה יכול משרד התקשורת הישראלי ללמוד ממה שקורה בטורקיה

המשחק "פוקימון גו" / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
המשחק "פוקימון גו" / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אם לשפוט לפי דוח הניידות של ענקית התקשורת הבינלאומית אריקסון, הדור החמישי בסלולר מתקדם לכיווננו מהר מהצפוי. על פי הדוח, עד שנת 2024 יהיו 1.9 מיליארד משתמשים בטכנולוגיה החדשה והמתקדמת, שיהוו כ-20% מהיקף המשתמשים הסלולריים בכלל. גם השימוש בדור הרביעי בעולם צפוי לזנק בשנים הקרובות, ובחברה מעריכים כי מספר המשתמשים בו יגיע לשיא ב-2022 עם 5.3 מיליארד מנויים.

אריקסון היא יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם, והדוח התקופתי שלה מספק מידע רחב על המגמות הצפויות בתחום - ומכאן חשיבותו לענף הסלולר העולמי. "גלובס" מנתח כיצד ישפיעו ההתפתחויות הללו על השוק כולו ואיפה עומדת ישראל בדרך לדור החמישי.

הסנונית הראשונה: יותר נתבי דור חמישי

ההתפתחות של הדור החמישי והתפוצה הרחבה שיזכה לה בשנים הבאות קשורה בקשר ישיר עם ההתפתחות של ציוד קצה תומך. אריקסון צופה שכבר השנה יושקו מכשירים תומכים, שיפעלו בכמה רצועות תדרים. זה כמובן יתרום לגידול במספר המשתמשים.

ההתקנים הראשונים בדור החמישי הושקו כבר בשנה שעברה, וכמו תמיד התעשייה התחילה עם נתבים סלולריים שמאפשרים העברת נתונים בקצבים גבוהים. בתחילת השנה התחיל טפטוף בעיקר באסיה, ארה"ב ואירופה. הצפי הוא שכבר השנה יהיו 10 מיליון משתמשי דור חמישי בעולם, אך אחד המכשולים הוא המעבר בין הדור הרביעי לדור החמישי, מאחר שייקח זמן עד שיהיה כיסוי גיאוגרפי נרחב לדור החמישי.

לפי אריקסון, בקרב יצרניות השבבים רואים מחויבות גדולה לפתרון משולב של תמיכה בדור החמישי ובדור הרביעי במקביל. בכל מקרה, הדור החמישי בשלב הזה מיועד להעברת קצבי גלישה גבוהים בעיקר.

הסלולר ינגוס מהנתח של השוק הנייח

באופן טבעי הדוח מבטא אופטימיות גדולה לצמיחה של תחום הסלולר, ואינו נותן דעתו על התקשורת הנייחת, כמו למשל הסיבים האופטיים. אבל מה שמעניין לראות זה את הניסיון של אריקסון לבטא את הכניסה של הרשתות הסלולריות לתחום הנייח כאמצעי משלים או תחליף לסיבים האופטיים.

מהדוח עולה שמשרד התקשורת בישראל לא עומד בקצב ההתפתות ומתאים את הרגולציה אליה. בעולם כבר מבינים שניתן לספק שירותים נייחים לבית הלקוח גם דרך רשתות סלולריות. זה קורה בארה"ב עם ורייזון, וזה יילך ויתפוס תאוצה על רקע הקושי לפרוס סיבים אופטיים במקומות רבים בעולם. מנגד, התקשורת הסלולרית היא פתרון טכנולוגי שרק הולך ומשתבח.

בדוח מצוין גם מקרה בוחן שכדאי לקברניטי משרד התקשורת להכיר. מדובר במפעיל הטורקי טורקסל, שמשלב בין תשתיות סלולר לתשתיות נייחות. בזכות התפתחות הסלולר שתתעצם בדור החמישי, השילוב הזה מאפשר להנגיש את מהפכת האינטרנט של הדברים (IOT). לדוגמה, אם רוצים לצפות בטלוויזיה אינטרנטית ניתן לעשות כן גם באמצעות סיבים אופטיים וגם דרך הסלולר בדור החמישי. אין יותר אבחנות מלאכותיות בין הטכנולוגיות. ההמלצה לרגולטור היא לאפשר למפעילים לממש את הפוטנציאל הטכנולוגי הגלום בדור החמישי, בכל דרך שבה הם יכולים.

הביקוש לאינטרנט סלולרי מוכפל בכל שנה

בכל הקשור לביקושים לאינטרנט סלולרי הנתונים והתחזיות של אריקסון די עקביים. נמצא כי התעבורה ברשתות הסלולריות צמחה בין הרבעון הראשון של 2018 לרבעון הראשון של 2019 ב-82%, כמעט הכפלה של התעבורה בכל שנה.

מה זה אומר מבחינת המפעילים? זה ברור - היקף ההשקעות הנדרשות רק הולך ומתעצם. זהו אתגר טכנולוגי חסר תקדים, שלא רק מפעילי הסלולר אחראים לעמוד בו; גם למדינה יש תפקיד מהותי בנושא. לא לחינם בכל העולם קוראים המפעילים לממשלות להיכנס לעובי הקורה בכל הקשור לדור החמישי. מדובר במהפכה טכנולוגיות שתשרת את כל ענפי הכלכלה, אבל היא לא יכולה להתקיים ללא תמיכת הממשלה.

הרשתות החברתיות צפויות להתכווץ

ומה מחולל תנועה ברשתות אם לא הווידאו. לדברי אריקסון, תנועת הווידאו ברשת תצמח ב-34% מדי שנה בממוצע עד 2024. נמצא כי הווידאו מהווה כיום שלושה רבעים מהיקף התעבורה ברשת, לעומת 60% ב-2018. לפי הערכות, התעבורה ברשת תגדל ב-22% מדי שנה לאורך שש השנים הבאות.

מי שצפויות דווקא להתכווץ הן הרשתות החברתיות שתופסות כיום כ-11% מהתעבורה ברשת. ההערכות של אריקסון הן שחלקן יתכווץ ל-8% בלבד בשנת 2024.
בשורה התחתונה, הסרטונים שאנחנו מצלמים ומפיצים לבני המשפחה מהווים את עיקר התעבורה ברשת, וזה רק יילך ויגדל. זה עוד לפני שדיברנו על התעבורה שתידרש עבור שירותים של מציאות רבודה ומציאות וירטואלית, שבדור החמישי יבואו לידי ביטוי בצורה ממשית.

סין דוהרת קדימה מהר מכולם

נתונים נוספים המצביעים על המגמות העולמיות בסלולר קשורים לצמיחה העולמית במנויים במדינות כמו סין והודו. מספר המנויים הסלולריים בעולם עומד היום לפי אריקסון על 7.9 מיליארד, וברבעון הראשון של השנה גדל מספר המנויים ב-44 מיליון. סין תרמה לגידול הזה 30 מיליון מנויים, אחריה ניגריה, שהוסיפה עוד 5 מיליון, ובפיליפינים נוספו עוד 4 מיליון מנויים.

בכל הקשור למספר המנויים באינטרנט הסלולרי, הדוח מגלה כי הוא צמח ב-140 מיליון מנויים ברבעון, גידול של 15%. 60% מהצמיחה היא כמובן דרך סמארטפונים, אם כי יש מקומות בעולם שבהם עדיין משתמשים בטכנולוגיות מיושנות.

אריקסון צופה כי עד 2024 מספר המנויים הסלולריים בעולם יגיע ל-8.8 מיליארד מנויים, ו-95% מהם יהיו מנויים שעושים שימוש באינטרנט סלולרי.

החדירה של הסמארטפונים, כצפוי, תמשיך ותגדל. לדברי אריקסון, בסוף 2018 היו בעולם 5.1 מיליארד מנויים שהשתמשו בסמארטפונים, שרובם פעלו על רשתות דור שלישי ורביעי. ההערכה היא שמספר המשתמשים בסמארטפון יגיע ב-2024 ל-7.2 מיליארד.

בכל הקשור לתחום ה-IOT, מציינים באריקסון שהיום הקישוריות בתחום מתבצעת דרך רשתות דור שני ושלישי. לצד צמיחת הדור החמישי, הצפי הוא ל-22.3 מיליארד חיבורים עד 2024. זה אומר שמי שטרם חיבר את מכונת הכביסה שלו לאינטרנט או את הממטרות בגינה - שלא ידאג. ההתקן המחובר בדרך אליו, השאלה היא רק בכמה שנים אחרי כל העולם זה יגיע אלינו. 

עוד כתבות

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

דאקס וקאק עולים בכ-0.4%, פוטסי מתחזק ב-0.5% ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?