גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מפזרים סיכוי וסיכון בתיקי השקעות?

הרכיב הלא-סחיר בתיקי ההשקעות אינו עומד כאפיק השקעה בפני עצמו, אלא חלק מאפיק השקעה קיים - משלים לו או תחליפי אליו ● מכאן, השילוב שלו בפורטפוליו אינו בהכרח ארוך טווח, והוא יכול להואיל גם לטווחי ביניים

ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

במהלך שנות ה-80 השכילה צ'ילה לערוך רפורמה להשקעות הפנסיוניות שלה, שבה התאימה את גיל החוסך למידת הסיכון. מדינת ישראל חיכתה רק 30 שנה כדי לאמץ את הרעיון ה"גאוני", כשהוויכוחים המקומיים סביב המודל נבעו רק מהדרך ליישמו, ולא על הצורך בו.

ומדוע אני בוחר לפתוח דווקא עם "המודל הצ'יליאני"? מכיוון שאם הוא מתייחס לפנסיה, וכולנו מבינים את חשיבותה, אזי מדוע נוטים לדלג עליו בהקשר של שאר ההשקעות המנוהלות? בהנחה שאנחנו מבינים שסיכון הוא משאב בלתי מוגבל, אנחנו חייבים לחלקו בצורה מושכלת. רק כש"צובעים" את הנכסים המנוהלים לטווחי השקעה שונים המתאימים לשימושים, ניתן להקצות את הסיכונים במדיניות השקעה שונה לכל טווח השקעה.

פיזור הסיכונים הולך יד ביד עם פיזור הסיכויים, וכשמנהלים בנפרד את השקל הראשון שייקרא לשימוש יחד עם השקל האחרון שנצרוך, מגדילים את האפשרויות לצאת מהתבנית הבנאלית בניהול השקעות, ולייצר תשואה. הקצאת הנכסים לטווחים הבינונים פלוס (שנתיים-שלוש) ועד הארוכים, מאפשרת לגוון השקעות סחירות עם אלה שאין להן ציטוט יומי, ומחירן אינו נקבע, בין השאר, על ידי היצע וביקוש.

ההשקעות הלא סחירות/האלטרנטיביות/קרנות השקעה (שיחליטו כבר על שם קוד אחד וגמרנו) אינן, רחמנה לצלן, השקעות בלי פילטרים. מדובר באפשרויות אמיתיות להגדיל את היצע ההשקעות, לפזר את הסיכונים ולקבל מרווח תשואה על השוק הסחיר בתמורה, בין השאר, גם על ויתור בנזילות יומית. הריביות הנמוכות בעשור האחרון הפכו להיות האפנדיציט של המשקיעים בשוק הסחיר. היכולת לצאת מהקופסה ולהשקיע בפתרונות לא-סחירים קיימת בעיקר ללקוחות המוגדרים "כשירים" על ידי רשות ני"ע (בגדול, תאגיד עם הון עצמי הגבוה מ-50 מיליון שקל, ומשקיע פרטי עם הון הגבוה מ-8 מיליון שקל, בתוספת כמה מגבלות נוספות), ומבחינת הנכונות שלה היא אפשרית כשמייבאים את המודל הצ'יליאני משוק הפנסיה, מקצים את ההשקעות לטווחי זמן שונים - וכך יכולים לערוך את ההתאמה בין טווח השקעה למכשיר.

השקעות שבונות מדיניות וחשיפות

הבשורה הטובה באמת היא שבתי השקעות מתחילים לנצל את שם המשפחה שלהם כדי להנגיש לאותם לקוחות כשירים את השוק האלטרנטיבי. זה יכול להיות בבניית מוצרים ייחודיים, שיתופי פעולה עם גופים בעולם, או אפילו שילוב המשקיעים הקטנים כשותפים בהשקעות המוסדיות של הבית.

ניקח כדוגמה את הפניקס, שהחליטה לנצל את ניסיונה בשוק הפנסיה (174 מיליארד שקל נכסים מנוהלים) כדי להנגיש למשקיעים כשירים את היכולת להיצמד לחלק מהרכיב הלא-סחיר בתיקי העמיתים (23 מיליארד שקל) והנוסטרו. חברת הביטוח השיקה קרן פרייבט אקוויטי של חברות בתחום הצמיחה והתשתיות, שתשקיע לצד עמיתי חברת הביטוח וכספי הבית שלה חלק מההשקעות. מבחינת הצרכן הכשיר, הוא נצמד לגוף שעשה עסקה או שניים בחיים שלו, יכולת לייצר בדיקת נאותות וכדומה.

ואיך זה מתקשר לאותה הקצאת נכסים לפי טווחי השקעה שהזכרתי קודם? בדוגמה של הפניקס, קרן ההשקעות סגורה ל-8 שנים, כשגם לאחריה היא יכולה לממש עוד שתי תקופות הארכה בנות שנה כל אחת. האם היא יכולה לבוא על חשבון כל שקל בהקצאת הנכסים? בהרבה מאוד מהמקרים, התשובה היא לא. ואם ניקח את הדוגמה צעד אחד קדימה, קרן ההשקעה גם לא יכולה לשבת לצד שאר ההשקעות כ"ריידר" לתיק הסחיר.

מכיוון שאלה הם בדיוק המקרים שבהם הכניסה להשקעות נעשית בבחינת כל השקעה בנפרד, ובסופו של דבר, נבנה תיק אלטרנטיבי, שההשקעות בו בנו את המדיניות ואת החשיפות, ולא ההפך - כלומר, בנייה של מדיניות השקעה, והזרקת ההשקעות שנבחרו לתוך המדיניות בהתאם. הרכיב האלטרנטיבי או הלא-סחיר אינו אפיק השקעה Stand-alone, אלא חלק מהתיק, ויכול להיות קיים בכל אפיק השקעה. מכאן, גם יש חשיבות להשתלבותו יחד עם ההשקעות הסחירות, וגם למתן הדעת על ניירות הערך הסחירים שיממנו את רכישתו (כמו מניות בארץ או בחו"ל; אג"ח מקומיות או זרות; קצר או ארוך, ועוד).

קרנות גידור כתחליף לשוק הסחיר

משמעות הקשר בין מכשירי ההשקעה הוא שבהחלט יכול להיות מצב שבו ההשקעות הלא-סחירות יהוו תחליף השקעה לשוק הסחיר גם בתיקים המיועדים לטווח השקעה קצר-בינוני, ולאו דווקא לארוך. זה פחות בולט בתיקים המוסדיים (קופות גמל, קרנות פנסיה, פוליסות משתתפות), מכיוון ששם מנהלי ההשקעות יחפשו בעיקר את הבטא האפסית (Neutral Market) כמכשיר משלים להשקעות הסחירות, בעוד מבחינת המשקיעים בתעשיית ניהול התיקים, לדוגמה, השקעות אלטרנטיביות משמשות לא מעט כמוצרים תחליפיים במקומות שבהם ההומוגניות חוגגת.

על דוגמה טובה שניתן לחשוב עליה, כתבתי בעבר במאמר כאן תחת הכותרת "הומוגניות בתיקי ההשקעות". בזמנו, ראינו בהסתכלות על עשרות תיקי לקוחות מנוהלים שבממוצע סביב 50% מהמניות היו מופנות לעבר מניות חו"ל. ואולם, בעוד שלשוק המניות המקומי הוחזקו בממוצע 21 ניירות ערך (11% מהתיק), ומתוכם במוצרי מדד 2 ניירות ערך בממוצע (3% מהתיק), אז במניות חו"ל הושקעו 9 ניירות ערך בלבד, ומתוכם כ-8.5 בממוצע במוצרי מדד. גם החלוקה של הסלים באפיק מניות החו"ל הייתה ברורה מאוד והומוגנית, כשהפילוח היה בעיקר גיאוגרפי, ורק בשוליים סקטוריאלי.

הקצאה כזו סביר שפחות נמצא אצל המשקיע המוסדי, אבל גם למשקיע הכשיר הפרטי קיימות כיום אפשרויות השקעה קצרות טווח כדי לגוון את חשיפתו לאפיק שבדוגמה. למשל, קרנות גידור מתמחות, שיודעות לספק היצע גדול בנזילות חודשית/רבעונית. אמנם אצל רבים מהמשקיעים הפרטיים קרן גידור נתפסת כבעלת אופי מסוכן, והקרן מסמנת את המסלול הישיר והבטוח לצנתור, אבל למעשה כשמה, היא נועדה להפחית את הסיכון בתיק על ידי גידור הסיכונים, כשהקרנות הטובות והוותיקות יודעות לייצר את התשואה העודפת על השוק הסחיר, שיממן את רכישתן, וזאת לעתים קרובות גם בתנודתיות נמוכה יותר.

עוד לפני שיצאנו לחו"ל, רק בישראל, יש מגוון של קרנות שלרבים לא מוכרות, עם שמות שמזכירים מורים לחינוך גופני. אבל בחירה מושכלת של המנהלים, בחינת הניסיון של הקרן, היסטוריית הביצועים, מעטפת הקרן (אדמיניסטרטור, נאמן, רו"ח מבקר) - כל אלה עשויים ליצור תחליף ראוי לסיכון השקעה במדד זה או אחר.

בהנחה שמנטרלים את אותם מנהלים שמייצרים תוספת סיכון על ידי מנופי אשראי, ניתן לבחור תחליפים עם סיכוני השקעה דומים לסיכוני השקעה אחרים בשוק הסחיר (שגיאה בניתוח הנכסים, "ברבורים שחורים" למיניהם וכדומה). נוסף על כך, אסטרטגיות ההשקעה השונות גם הן מספקות גיוון לאפיק. מאסטרטגיות ארביטראז' שמטרתן להפיק רווח מפערי תמחור, ועד לאסטרטגיה Long/short הנפוצה ביותר בעולם, המנסה לייתר את העיסוק בחשיבה מהו כיוון השוק על ידי רכישת נכס (לדוגמה, מניה), ומולו מכירה בחסר של נכס בעל מאפיינים דומים. שימוש בחלק מהאסטרטגיות הקיימות על חשבון ניהול אפיק מניות קונבנציונלי בתיקי ההשקעות, יכול להיעשות גם להשקעות בטווחים הבינוניים (2-3 שנים) שהקצו להם מניות במסגרת מדיניות ההשקעה.

ואיך ההטרוגניות בדוגמה הספציפית הזו תרמה לניהול ההשקעות? התרשים המצורף למאמר נותן תמונה של יותר מעשור למדד קרנות הגידור המקומיות (TGI של צור-גלבוע). זהו כמובן מדד כולל, המכניס בתוכו כמה אסטרטגיות השקעה במניות וגם כ-20% (בהערכה גסה) של קרנות אג"ח, הלוואות או Fix income, אבל הוא עדיין נותן מסגרת לתמונה איך שימוש במכשירים אלטרנטיביים/לא-סחירים יכול להיות תחליף בתוך האפיק לסיכונים ולסיכויים הסחירים. 

הכותב הוא מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ, מלווה ועדות השקעה/כספים ודירקטוריונים בניהול ההשקעות הפיננסיות והריאליות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"