גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איפה נצביע אם בתי הספר יפעלו כרגיל? המכשולים בדרך לביטול השבתון

למה הכנסת ה–21 תתקשה לשנות את הפורמט של יום השבתון? (לא נהוג לשנות את החוקים באמצע המשחק), איפה יצביעו הישראלים אם בתי הספר יהיו תפוסים? (לא ברור) ואילו זכויות של המצביעים עלולות להיפגע ● למרות הכול זה אפשרי, אם הפוליטיקאים יקבלו אחריות

בחירות שבתון/ צילום: ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
בחירות שבתון/ צילום: ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

הכנסת יכולה לבטל את השבתון ביום הבחירות, אבל מדובר במהלך מורכב. בדיקה שערך "גלובס" מצביעה על קשיים עקרוניים ועל מכשולים ביורוקרטיים בדרך.

כדי לחתור לשינוי, צריך קודם להכיר את המצב הקיים. סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, המכונה "שיטת הבחירות", קובע שהבחירות בישראל יהיו "כלליות, ארציות, ישירות, שוות, חשאיות, ויחסיות, לפי חוק הבחירות לכנסת; אין לשנות סעיף זה, אלא ברוב של חברי הכנסת". כלומר, מדובר בסעיף משוריין שניתן לשנות רק בתמיכה של 61 ח"כים.

סעיף 10 לחוק יסוד הכנסת, שנחקק בשנת 1958, קיבע את יום הבחירות כיום שבתון, "יום הבחירות יהיה יום שבתון, אך שירותי תחבורה ושאר שירותים ציבוריים יפעלו כסדרם". סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת קובע את החובה לשלם שכר לעובדים בגין יום השבתון.
בכל מערכות הבחירות שהתקיימו עד לשנת 1958 - לאסיפה המכוננת, לכנסת השנייה ולכנסת השלישית - לפני שחוק היסוד הכנסת עבר, היה יום שבתון. העיקרון הזה נשמר מאז ועד היום.

מי שכן עובד ביום הבחירות זכאי לשכר של 200% או לשכר רגיל ולתוספת של שעות חופשה. הנוהג הזה מעוגן בתקנות שירות המדינה לגבי עובדי מדינה, והוא זכה לביטוי גם בפסיקות של בתי הדין לעבודה שרלוונטיות לשוק הפרטי.

שינוי הכללים, כך שרק מי שהצביע בפועל יזכה ליום חופשה, מחייב שינוי משמעותי של החקיקה במדינה, מהלך שניתן להוביל רק ברוב של 61 חברי כנסת.

דרוש רוב של לפחות 61 ח"כים

שינוי של מאפייני יום השבתון מצריך מהפכה בסעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, מאחר שפעולת ההצבעה כבר לא תהיה חשאית באופן מוחלט. למה הכוונה? כדי לאפשר לאדם לזכות ביום חופשה, יהיה עליו להציג בפני המעסיק אישור בכתב שהוא אכן הלך להצביע. העובד לא חייב כמובן לחשוף למי הצביע, אך המעסיק שלו יידע אם הצביע או לא.

עיקרון בסיסי נוסף של שיטת הבחירות הוא שוויון. כל הבוחרים שווים בקולם וכל הנבחרים שווים. עקרון השוויון אינו מוחלט וישנן הוראות בחירות רבות שנסוגות מפני השוויון בשל צרכים שונים, למשל מגבלת הגיל שמאפשרת רק לאנשים מעל גיל 18 להצביע.

כשמנסים לכרוך בין שוק התעסוקה לבין מערכת הבחירות, יהיו אנשים נוספים שלא יזכו ליחס שוויוני. עצמאים, עובדים שנמצאים בחו"ל, סטודנטים וגימלאים לא יקבלו תגמול עבור ההצבעה, מאחר שלא יהיה מי שישלם להם על כך.

לכל זה צריך להוסיף את העובדה שהכנסת ה-21 התפזרה ואינה מעבירה חקיקה בפגרת הבחירות. מיום 16 ביוני 2019, לפי החלטה של ועדת הכנסת הזמנית, יצאה הכנסת ה-21 לחופשה מעבודה. אין חקיקה, אין עבודת ועדות, לא נישאים נאומים ולא מוגשות שאילתות. בתקופת פגרה ניתן לכנס את ועדת הכנסת הזמנית ביוזמה של הממשלה או של שליש מחברי הוועדה. כדי להניע חקיקה בתקופת פגרה, נתקבע נוהג רב שנים, שעל פיו יש צורך בהסכמה רחבה, הן של הקואליציה והן של האופוזיציה.

הכנסת ה-21 היא תקדימית בהיבט הזה - אין בה קואליציה או אופוזיציה, כיוון שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה. כדי להניע חקיקה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יזדקק להסכמה סיעתית רחבה, בין מרכיבים שונים של הכנסת. אם תהיה הסכמה רחבה על הצורך בשינוי חוק יסוד הכנסת וחוק הבחירות, אפשר יהיה לכנס ועדות ומליאה ולהעביר את החוק, אולם כל שלב בתהליך יצריך תמיכה של לפחות 61 חברי כנסת.

 

במצבי קיצון דרושים צעדים חריגים

שינויי חקיקה בתקופת בחירות נחשבים לאירוע חריג שבחריג. זה כמעט לא אירע בתולדות המדינה. בשנת 1973 יצאה הכנסת לפגרת בחירות, והבחירות היו אמורות להיערך ב-30 באוקטובר. באותה העת לא הייתה בחוק יסוד הכנסת אפשרות להארכת כהונה של הכנסת, אך בשל מלחמת יום כיפור נוצרה הסכמה רחבה שאין לקיים את מערכת הבחירות במועד שנקבע מראש. לצורך דחיית הבחירות חוקקה הכנסת חוק מיוחד והאריכה את תקופת כהונתה בחודשיים. הבחירות התקיימו בדצמבר 1973.

תיקון חוקי יסוד באמצעות הוראות שעה, גם הוא עניין נדיר. ממשלות ישראל ה-33 וה-34 הובילו מספר תיקונים לחוקי היסוד באמצעות הוראות שעה. מדובר בחקיקה זמנית, שיש לה מועד פקיעה ידוע. למשל, אם קובעים שמי שלא מצביע בבחירות לא מקבל תגמול מהמעסיק - ניתן להחליט שמדובר בהוראת שעה חד פעמית, שנועדה לבצע "פיילוט" ולא לקבוע מסמרות בעניין.

זה קרה בעבר בנוגע לחוק תקציב המדינה, שגם הוא מקובע בחוק יסוד. המעבר לתקציב דו שנתי בוצע בפעם הראשונה באמצעות הוראת שעה לחוק היסוד. שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, הסביר את השינוי בכך שמדובר ב"פיילוט". שופטי בית המשפט העליון דחו בשלב ראשון עתירות שביקשו לאסור את שינוי מבנה התקציב באמצעות הוראת שעה. כאשר נעשו ניסיונות נוספים לשנות את תקציב המדינה באמצעות הוראת שעה, פסק בית המשפט העליון שלא ניתן לחזור על תיקון זמני שכזה.

נשיאת העליון בדימוס, דורית ביניש, קבעה כי "מוטב יהיה אם בעתיד תימנע הכנסת מלעשות שימוש בהוראות שעה לתיקון הוראות חוקתיות. מכל מקום, כל עוד לא נקבע המתווה לחקיקה, לתיקון ולשינוי של חוקי יסוד, יש להותיר הליך חקיקה מסוג זה למקרים חריגים, קיצוניים וייחודיים, וזאת משום מעמדם של חוקי היסוד". המשנה לנשיאה בדימוס, השופט אליקים רובינשטיין, חזר על הדברים כשתיקון חוק היסוד באמצעות הוראת שעה הגיע לבג"ץ פעם נוספת ב-2017.

הוראת שעה לביטול יום השבתון, או הבנייתו כך שרק מי שיציג אישור הצבעה, יזכה ליום חופשה, מהווה שינוי יסודי של השיטה. גם אם החוק הזה יזכה לתמיכה רחבה בכנסת, סביר להניח שיוגשו נגדו עתירות לבית המשפט העליון.

הסיעות הדתיות והערביות עשויות להתנגד

כאשר בוחנים שינוי אפשרי של יום השבתון צריך לזכור ששיעור המועסקים בחברה החרדית ובחברה הערבית נמוך יחסית לנתון הממוצע באוכלוסייה הכללית. כתוצאה מכך, השלכות ביטול יום השבתון והענקת תשלום יום חופשה רק למי שיציג אישור הצבעה, עשויה להיות סיבה להתנגדות הסיעות הדתיות והחרדיות בכנסת ה-21 (22 ח"כים) והסיעות הערביות (10 ח"כים).

בעיה נוספת היא מיקומן של אלפי קלפיות בבתי ספר ברחבי הארץ. ללא יום שבתון, מערכת החינוך תפעל כסידרה, וועדת הבחירות המרכזית תצטרך למצוא סידור אחר להצבת קלפיות.
ישנם נימוקים נוספים שעשויים לסבך את הליך החקיקה: החשש מזיופי אישורי ההצבעה, הקשיים להוביל מהלך שכזה מבחינה טכנית באמצעות ועדת בחירות הממונה על ביצוע חוק הבחירות ויוצאת למערכת בחירות שנייה תוך כמה חודשים, זאת כשעובדי הוועדה בראשות חנן מלצר טרם סיימו לסכם ולתקצב את מערכת הבחירות לכנסת ה-21.

הבעיה המרכזית שאותה השמיעו בפני "גלובס" אנשי משפט היא, שלא משנים כללי בחירות בסיסיים תוך כדי המערכה. לדבריהם, שינויים חוקתיים צריכים להיעשות אחרי דיון ציבורי מעמיק. 

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?