גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכנולוגיה התקדמה - והחוק לעידוד השקעות הון יעבור מתיחת פנים

במשרד הכלכלה גיבשו שורת תיקונים משמעותיים בחוק, המהווה את אחת מהדרכים המרכזיות לקידום התעשייה והטכנולוגיה בפריפריה ● במוקד: הרחבת התמיכה בענף הביוטכנולוגיה ובחברות הפועלות בתחומים טכנולוגיים חמים ● ההערכה: יותר מ-100 חברות יושפעו ● על רקע הבחירות בספטמבר, אישור התיקונים ייאלץ לחכות עד להשבעת הכנסת הבאה

מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס
מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי / צילום: רויטרס

משרד הכלכלה והתעשייה, ורשות ההשקעות הפועלת תחתיו, גיבשו שורת תיקוני חקיקה בחוק לעידוד השקעות הון- כך נודע ל"גלובס". התיקונים בחוק כוללים בין היתר את הרחבת ההגדרה של חברות הביוטכנולוגיה שיוכלו ליהנות ממנו; הקלות ליזמים בכל הנוגע לפרק הזמן שבו יוכלו לממש את השקעותיהם; וקביעת זכאות להטבות מהמדינה על פי מחזורי הכנסה במטבע חוץ, ולא רק לפי שקלים.

החוק לעידוד השקעות הון מאפשר לחברות ולמפעלים ליהנות מהטבות מס משמעותיות וממענקים מיוחדים. החברות נדרשות לעמוד בקריטריונים קבועים: ראשית עליהן להיות תעשייתיות ולעמוד ביעדי יצוא מינימליים של 25% לפחות מהתוצרת, ועל כן החוק פונה לחברות מבוססות יותר מאשר לסטארט-אפים בראשית דרכם. חברות הפועלות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, או באזורי עדיפות לאומית, נהנות מהטבות מוגדלות במסגרת החוק - ועל כן הוא נחשב למרכזי בכל הנוגע לקידום התעשייה באזורים אלה (ראו פירוט ברשימה המצורפת).

ברשות ההשקעות ובמשרד הכלכלה גיבשו את התיקונים בעקבות עבודת מטה שנערכה בחודשים האחרונים, ומעריכים כי יותר מ-100 חברות שונות יושפעו מהם וייכנסו למעגל ההטבות. אלא שיישום התיקונים ייאלץ להמתין: עקב פיזור הכנסת ה-21 שבועות אחדים לאחר השבעתה, תיקוני החקיקה יובאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת הבאה - שתושבע לאחר הבחירות ב-17 בספטמבר.

ל"גלובס" נודע עוד כי לפי שעה תקציב רשות ההשקעות לא יוגדל בעקבות תיקוני החקיקה. זאת כיוון שתקציבה כבר גדל בהדרגה בשנים האחרונות: אם ב-2013 הוא עמד על כ-200 מיליון שקל, בשנים האחרונות הוא נע בין 800 מיליון למיליארד שקל. בשנה הנוכחית התקציב הוא 800 מיליון, עם אופציה להגדלה בעוד כ-180 מיליון, הטעון גם הוא את אישור ועדת הכספים החדשה לכשתושבע. עם זאת, לקראת 2020 ועל רקע התיקונים המבוקשים, הצפי הוא שייעשה ניסיון נוסף להגדלת תקציב זה.

יוצאים מגבולות התעשייה ה"קלאסית"

אחד מתיקוני החקיקה המרכזיים שמבקשת רשות ההשקעות נוגע לאופן שבו יוגדר ענף הביוטכנולוגיה, ובהתאם לכך החברות שעשויות ליהנות מהחוק. כיום, הגדרה זו מתייחסת רק לפעילויות הקשורות להפקת תרופות מתאים. ברשות מעוניינים שההגדרה תכלול גם פעילויות בתחומים הקשורים למדעי החיים, כמו דם טבורי, תאי גזע ועוד. גורמים במשרד הכלכלה אמרו ל"גלובס" כי הרחבת ההגדרה נועדה להתאים את מרחב הפעילות של רשות ההשקעות לצרכים העדכניים של המשק, וציינו כי בתהליך שותפה גם רשות החדשנות. גם תחום הרפואה הדיגיטלית יזכה להתייחסות בנוסח החוק החדש.

במקביל, רשות ההשקעות מתכוונת לאפשר תמיכה גם במפעלים העוסקים בשורת תחומים טכנולוגיים חמים שאינם רפואיים - ובהם רכב אוטונומי, פיתוח וייצור טכנולוגיות מציאות מדומה ומוגברת, בינה מלאכותית וביג דאטה. הכוונה היא לספק לחברות וליזמים בתחומים אלה גישה למענקים ולהטבות המס, על אף שהם לא נתפסים כ"תעשייתיים קלאסיים". בהצעה לתיקון החקיקה נכתב כי ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בשנים האחרונות מחייבת חשיבה על יצירת מסלולים מיוחדים לשירותים טכנולוגיים חדשניים.

תיקון אחר מתייחס למשך זמן הביצוע של תוכנית השקעות, שעל בסיסה מחליטה מינהלת הרשות אם להעניק לחברה מענק מתוקף החוק. כיום, חברה חייבת לממש את תכנית ההשקעה שאושרה במינהלת בתוך תקופה של חמש שנים, וכל חריגה מכך מעניקה לרשות את הזכות לנקוט סנקציות נגדה, לרבות ביטול זכאות למענקים.

על פי התיקון המתגבש, במצבים מסוימים תאפשר הרשות להאריך בשנה נוספת את מועד ביצוע התוכנית, ואף שנתיים אם מדובר ביוזמה להקמת מפעל חדש. הארכה כזו תינתן במקרים של עיכובים שמקורם אינו בחברה, אלא בביורוקרטיה מצד רשויות המדינה - כמו סחבת בקבלת היתרי בנייה ואישורים להקצאת קרקעות, עיכובים בהסכמי פיתוח עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיכובים בקבלת אישורים וטרינריים ושירותי הכבאות, או דרישות מיגון מיוחדות מצד פיקוד העורף. על רקע אי-היציבות הביטחונית, גם יזמים שנפגעו כתוצאה מהכרזת מצב מיוחד בעורף יוכלו לקבל ארכה.

תיקון נוסף צפוי להקל משמעותית על יזמים המבקשים להקים מפעלים באזור התעשייה הדרומי באשקלון וביישוב אודם שברמת הגולן. הגישה לכלים שמעמיד החוק מתאפשרת כאשר מדובר ביישוב שקיבל דירוג סוציו-אקונומי נמוך (1 עד 4) מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואשקלון מדורגת 5, אך כעת הוחלט כי יש מקום להחרגה - על רקע מקרים בעבר שבהם ניסיונות השקעה בעיר עלו על שרטון. באודם קיימת בעיה ביורוקרטית של הקצאות קרקע לפתיחת מפעלים, וברשות ההשקעות מאמינים כי באמצעות הכנסת אזור זה לתחולת החוק ניתן יהיה לפתור אותה.

לאחר כניסת התיקונים לתוקף, תוכל רשות ההשקעות למדוד את ההכנסות של חברות במסגרת בדיקת זכאותן למענק על פי המטבע העיקרי שבו הן מקיימות את עסקיהן, כמו דולר או אירו, ולא רק על פי השקל. בכך מבקשת הרשות להתמודד עם בעיות של שחיקת שער החליפין: בעבר מפעלים וחברות לא עמדו בתנאי הזכאות משום שביצועיהן נמדדו בשקלים - בשעה שהכנסותיהן נרשמו בדולר או באירו.

76 תיקונים בחוק לאורך השנים

את עבודת המטה שקדמה לגיבוש תיקון החוק הובילו שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ומנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ. בשיחה עם "גלובס" אמר כהן: "תיקוני החקיקה שמוצעים מתבקשים בעקבות השינויים הטכנולוגיים שחלו במהלך השנים האחרונות. בזכות תיקונים אלה, החוק יאפשר ליותר חברות ומפעלים לזכות במענקים שיתרמו לפיתוח התעשייה, החדשנות והכלכלה הישראלית - בדגש על פיתוח ויצירה של משרות איכותיות בפריפריה".

"שינויי החקיקה מתבקשים ונדרשים, כי אסור שהחוק לעידוד השקעות הון יקפא על שמריו ולא יתאים את עצמו לשינויים שחלים בתעשייה ובשווקים התחרותיים הבינלאומיים", הוסיף איצקוביץ, "התיקונים שהובלנו בחוק לפני שנתיים הובילו לכך שכ-100 חברות נוספות עמדו בתנאיו וקיבלו הטבות מס ומענקים. גם התיקונים המוצעים כעת יכניסו סדר גודל כזה של חברות לתחולתו".

החוק לעידוד השקעות הון נחקק בשנות ה-50 של המאה הקודמת ומאז נעשו בו 76 תיקונים, האחרון שבהם ב-2017. אז מינהלת רשות ההשקעות עדכנה בו היבטים הקשורים לקניין רוחני של חברות והקלה על יצואנים עקיפים - באופן שגם רכיב המיוצר בידי יצרן אחד ומשתלב במוצר הסופי של חברה מייצאת, יקבל הכרה כמוצר ליצוא מתוקף החוק. 

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל