גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ לא נזהר, וגם בקרב הרפובליקנים כבר חוששים משובו של המיתון

כלכלן רפובליקאי בכיר מזהיר שההתאוששות בארה״ב מתקרבת אל קיצה ועלולה להפוך למיתון "אם הממשלה לא תיזהר" ● טראמפ אינו נזהר. הוא מסרב להכחיש ידיעה, שהוא שוקל להדיח את נגיד הבנק המרכזי ● אבל מצד שני הוא משמח את הבורסה בהודעה שייפגש עם נשיא סין לדבר על סחר ● פרשנות

הנשיא טראמפ משיק רשמית את מסע הבחירות שלו לנשיאות ב־2020/ צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ משיק רשמית את מסע הבחירות שלו לנשיאות ב־2020/ צילום: רויטרס

הדיפלומטיה האישית של דונלד טראמפ מדגדגת את נחירי וול סטריט. האם הוא מפויס? האם הוא כועס? האם לא אצה לו הדרך? האם הוא קצר רוח?

קצת קשה להיזכר אימתי לוח הפגישות של נשיא ארה"ב הקפיץ את המדדים בדרמטיות כזאת. כל חמשת המדדים העיקריים קפצו באחוז אחד ויותר אתמול, כאשר נודע שהנשיא פיטפט בטלפון עם נשיא סין, והם החליטו להיפגש פנים אל פנים בוועידת הפיסגה הממשמשת ובאה של קבוצת ה-20G, באוסאקה, יפן.

נשיא ארה"ב אוהב להיות הבעלים של הדיפלומטיה האמריקאית. היא מתנהלת מכוח חיבותיו וטינותיו. כשהוא מחבב, הוא סלחן גדול מאין כמותו. כשהוא מתעב, אפילו בריתות היסטוריות רבות שנים לא יעזרו לבני שיחו.

אתמול הוא הראה את נחת זרועו וציוציו. בשעה שפלירטט עם שי ג׳ינפינג, הוא צייץ ציוצים עוינים לעבר נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), מריו דראגי. זה האחרון רמז על כוונתו להפחית בחודש הבא את שערי הריבית קצרת המועד באזור האירו, מה שהוריד מיד את שער האירו לעומת הדולר והפחית את תשואת איגרות החוב הממשלתיות באירופה. רק זה היה חסר לנשיא ארה"ב, הבוחן את יחסי החוץ של ארה"ב דרך הפריזמה של "השורה התחתונה". הוא משוכנע שכל שותפי הסחר העיקריים של אמריקה מזייפים את שערי החליפין של מטבעותיהם. "הם הורשו לעשות את זה במשך שנים", הוא צייץ ב-6:53 לפנות בוקר.

זה גם בסיס תלונותיו על סין, אבל את נשיא סין הוא מחבב, והוא מתפעל בפומבי מהצלחתו לכונן דיקטטורה אישית ללא הגבלת זמן. את הביורוקרטים האירופיים הוא מעולם לא סבל. והוא במיוחד אינו סובל נגידים של בנקים מרכזיים.

איך מורידים נגיד בדרגה

אתמול צנחה פצצה בוושינגטון, כאשר שירות החדשות של בלומברג דיווח על כוונת הנשיא "להוריד בדרגה" את הנגיד האמריקאי, ג׳רום פאואל. הנשיא רוצה להיות הבעלים גם של הבנק המרכזי, אף כי החוק בן 105 השנים מעניק לפדרל ריזרב עצמאות מוחלטת. הנשיא אמנם ממנה את יושב ראש הפד (תוארו הרשמי של הנגיד) לתקופה של חמש שנים, אבל אינו מוסמך לפטר אותו. נשיאים כמעט תמיד חרקו שיניים לנוכח עצמאותו של הבנק, אבל איש לא השתעשע בגלוי במחשבות על הדחה.

איך מורידים בדרגה את הנגיד? משאירים אותו בחבר המנהלים של הבנק. המנהלים מתמנים לתקופת כהונה של 14 שנה. אבל שום נגיד לא נשאר בחבר המנהלים לאחר סיום נגידותו. לפני שנתיים הנשיא סירב להאריך את כהונתה של ג׳נט ילן, מפני שמינה אותה קודמו השנוא, ברק אובמה. ילן התפטרה מיד גם מחבר המנהלים, וחזרה מיד לאקדמיה, שממנה הגיעה.

לנשיא ניתנה אתמול ההזדמנות להכחיש שהוא מתכוון לפגוע בעצמאותו של הבנק. הוא סירב. "נראה מה הוא יעשה", אמר הנשיא על הנגיד. הוא כמובן לא הסתיר את רצונו שהבנק יחזור ויפחית את הריבית, ואפילו הציע זה לא כבר קיצוץ של אחוז שלם.

זה כמובן לא ייתכן בנסיבות נורמליות. הרבית מקוצצת ברבעי אחוזים, אם בכלל, אלא אם כן מדובר בתנאי משבר חמורים במיוחד (הפעם האחרונה שבה הפד הפחית את הריבית בשיעורים גדולים מרבע אחוז הייתה בסוף 2008, בימי השיא של משבר הסאב-פריים, כאשר התחיל מה שהכלכלנים מכנים "המיתון הגדול").

"פגישה רחבת יריעה"

נראה מה יהיה לשווקים להגיד היום על איומי הנשיא נגד הבנק המרכזי. בדרך כלל דיבורים כאלה גורמים לפחות מידה של חרדה. השווקים נהגו לסגוד לנגידים קודמים, אם כי הנגיד הנוכחי אינו נהנה מאותו היחס, והשווקים התרגלו לרמת הדציבלים של טראמפ.

הם מעדיפים לשאת את עיניהם אל הפגישה באוסאקה עם שי. הנשיא, מסיבות השמורות איתו, החליט להעלות את רמת הציפיות. "תהיה לנו פגישה רחבת יריעה", הוא צייץ. "צוותינו יתחילו שיחות לפני הפגישה".

צוותיהם לא חדלו לדבר בחודשים האחרונים. טראמפ עורר בשעתו את הציפיות לפסגה עם שי במועדון הגולף שלו בפלורידה במרץ. אבל השיחות עלו על שרטון פעם אחר פעם, ונקלעו למבוי סתום בתחילת החודש שעבר. באמצע מאי צייץ טראמפ, שהסכם עם סין יבוא "כאשר תכשר השעה". עד אז יהיו מכסים, הוא אמר, והם יתרבו וילכו, מפני שהם מזיקים רק לסין, ומכניסים הון עתק לאוצר האמריקאי.

הוא הניח לכל אורך הדרך שיש לו יתרון ברור בתהליך ההתמקחות וההשהיה, מפני שהמשק האמריקאי עולה לו כפורח וכלכלת סין נמצאת בנסיגה. ההערכות האלה הועמדו בשבועות האחרונים במבחן. הפתעה לא נעימה באה בשישה ביוני, כאשר סטטיסטיקה חדשה הראתה שבחודש מאי נוספו רק 75,000 מקומות עבודה, הרבה פחות מ-180,000 המקומות שחזו כלכלנים.

מספרים של סוף התאוששות

פרופ׳ אדוארד לאזיר (Lazear) מאוניברסיטת סטנפורד, שהיה יועצו הכלכלי הראשי של הנשיא ג׳ורג׳ בוש הבן, כותב היום ב"וול סטריט ג׳ורנל", כי "ההתאוששות הכלכלית מתקרבת אל קיצה". הוא מבסס את ההערכה הזו על הנתון המוזכר למעלה וכן על התייצבות רמת השכר. התמעטות מקומות העבודה מראה שהמשק הגיע פחות או יותר אל תעסוקה מלאה. אלה איפיונים של סוף מחזור ההתאוששות, העומד עכשיו, לפחות נומינלית, בשנה העשירית שלו.

אין זאת אומרת, לפי פרופ׳ לאזיר, שהכלכלה בהכרח תיקלע למשבר. הפאזה הנוכחית, של צמיחה מתונה ותעסוקה מלאה, יכולה להימשך, ובלבד ש"החלטות הממשלה" לא "ימנעו מצב כלכלי חיובי מלהפוך למיתון לא-נחוץ".

הוא משתמש ב"ממשלה" במובנה האמריקאי הרחב, וכולל בה הן את הממשל והן את הבנק המרכזי. אין צורך בדמיון מפותח כדי להבין למה הוא מתכוון. הממשל צריך להיזהר מלהמשיך את מלחמות הסחר שלו, והפד צריך לשקול את מדיניות הריבית המחמירה שלו. כמעט משעשע שפרופסור בקליפורניה נוקט ניסוחים יותר זהירים מן הנשיא בוושינגטון.

סוחרי הצעצועים מזהירים

הדעה המתפשטת היא שנזקי מלחמת הסחר למשק האמריקאי גדולים ממה שהנשיא וחלק מיועציו הקדימו להניח, או העמידו פנים שהם מניחים.

השבוע מתרחש בוושינגטון מאורע יוצא דופן: מנהלים ונציגים של 300 חברות אמריקאיות מכל הגדלים והמינים מתייצבים בעיר הבירה, כדי למסור עדות בפני המשרד לסחר חוץ ("נציג הסחר של ארה"ב", בתוארו הרשמי) על המידה שבה המכסים החדשים עומדים לפגוע בעסקיהם - ובלקוחותיהם, הלוא הם הצרכנים האמריקאיים.

בין העדים נמצאים סוחרי צעצועים, המזכירים לאמריקה שעונת הקניות של חגי סוף השנה אינה רחוקה. "אתם אוהבים את יום שישי השחור (של סוף נובמבר)? אתם אוהבים את חג המולד? יבוא מסין הוא שאיפשר את המחירים הנמוכים שלהם התרגלו הצרכנים".

הנשיא טראמפ פתח אתמול רשמית את מסע הבחירות שלו לתקופת כהונה שנייה. עצת פרופ׳ לאזיר והזהרותיהם של סוחרי הצעצועים מהדהדות באוזניו. בהכרח, הסיכוי להסכם עם סין גדל והולך. הוא אינו יכול להרשות לעצמו "מיתון לא נחוץ" בשנת בחירות. את הריב עם סין הוא יכול לדחות לשנה החמישית של נשיאותו. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, ב-80% יותר מהצפי

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד