גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבשלום פולק הולך נגד הזרם: "לא רוצה להיות בקונצנזוס"

הביקורות הקשות לא עוצרות את אבשלום פולק, שמעלה מופע מחול־תיאטרון המבוסס על ספר ילדים של דורית רביניאן. “מי שהולך נגד הזרם משלם מחיר"

אבשלום פולק / צילום: כפיר זיו
אבשלום פולק / צילום: כפיר זיו

פעם בשנה נכנס עולם המחול לכוננות. זה קורה כשאבשלום פולק, הילד הרע של הריקוד, שמוציא שוב ושוב את הקולגות משיווי המשקל, מעלה עוד מופע חוצה גבולות וז’אנרים, ובדרך דורך על מוסכמות. פולק תמיד היה שנוי במחלוקת והצליח להפיק מהמבקרים תגובות דוקרניות, אבל נדמה שאחרי הפרידה משותפתו ליצירה ואשתו לשעבר, ענבל פינטו, הרבה יותר רעל נמשח על החצים שנורים לכיוונו.

"קראמפ", המופע הקודם של הלהקה והראשון אחרי הפרידה ותחת השם החדש "תיאטרון מחול אבשלום פולק", שעסק ברודן פסיכי, שמתעלל בנתיניו תוך דקלום טקסטים בצרפתית, חטף עלבונות כמו "כאוס, "חוסר דיוק וחוסר אחידות בין הרקדנים", "בלט מרושל", ומצד שני לכמה וכמה סופרלטיבים של "אי אפשר להתיק ממנו את העיניים".

אבל מי שקיווה שהמילים הקשות ירפו את ידיו של פולק, טעה. הן רק הגבירו את המוטיבציה שלו להמשיך לעבוד וליצור במלוא האנרגיה. ממש בקרוב עולה על הבמה "אנטו", מופע מחול-תיאטרון, שמבוסס על ספר ילדים חדש של דורית רביניאן, "עננה ושמה רננה", המספר על עננה מעוכבת התפתחות שנהנית לשוט מעל הבית ולשחק עם ציפורים, ופחות בעניין הגשמת הייעוד האבולוציוני שלה. הרשויות בשמיים לא ממש מרוצות מחוסר התפקוד שלה, והיא נשלחת למחנה חורף מיוחד יחד עם עננים סוררים כמוה, מעין סדנת חינוך מחדש, שתלמד אותה ואותם הורדת יורה כהלכתו.

אדם סביר יתקשה למצוא קשר בין עננה, דורית רביניאן, ריקוד ו"אנטו", אלת האהבה האכדית שעל שמה נקרא המופע. לפולק - שמגיע לפגישה עמוס במצלמה, חצובה, תלבושת ותיק ענקי, כחלק מתפקידו כמנהל, כוריאוגרף ראשי, מעצב תפאורה, תאורה וקול, סותם חורים על הבמה כשאחד הרקדנים לא יכול להופיע, וסתם כולבויניק - יש תשובה מתבקשת: יצירה. הבן של יוסי פולק, ששיחק את ההומו המהורהר ב"פלורנטין", שחקן התיאטרון המשובח שבחר בריקוד, הפך לבעל עסק עצמאי שמנסה לשרוד כלכלית ולעשות אמנות במקביל.

"מאז שאני זוכר את עצמי, הדרך שלי מאוד רחבה מבחינת תחומי עניין ורצון של חיבור מרכיבים ליצירה", הוא אומר, ונראה תשוש, כאילו לא עצם עין כמה ימים רצוף. "בכל תחום יש תפיסות של יוצרים וקהילות איך הדברים צריכים להיראות, והגישה שלי היא לשבור חוקים ולייצר זהויות חדשות.

"יצירה היא לא מהלכים שצריכים להיות אופנתיים וטרנדיים. לצערי, גופי תרבות גדולים פועלים בדרך מניפולטיבית ומחושבת כדי למשוך את הקהל ויורים לעצמם ברגל. אני חושב על אמנות כאפשרויות בלתי מוגבלות שכוללות כישלונות והתפתחות, סוג של קנבס. אז אני משלב בין תנועה, ויזואליה, פרוזה, משחק ופילוסופיה, אבל בסופו של דבר, אני עושה הכול למען הקהל ואני חייב לתקשר איתו".

ובדרך, לעצבן את כולם מסביב.
"מי שהולך נגד הזרם, או מנסה להסיט אותו קצת, משלם מחיר לטוב ולרע. אני לא מאמין ולא רוצה להיות בקונצנזוס. ביקורת היא חלק מהחיים".

עד שזה מאיים על קיומו של העסק, ובמקרה שלך, על קיומה של הלהקה אחרי הפרידה מענבל.
"יש צרות עין, מניעים לא ענייניים, תפיסות מקבעות שגורמות לעצור בזמן וללכת אחורה. אני עושה מה שאני עושה בצורה הכי טובה שאני יכול בלי להתנצל".

מתחילת הקריירה, פולק ייחס חשיבות עצומה לשמות שבחר לתת ליצירות שבהן היה מעורב - "פרחקיר", "הידרה", "ארמיד", "אויסטר" - מתוך אמונה שהשם הוא פיתיון שאמור לעורר עניין ורצון לרכוש כרטיס. "אנטו" היא היצירה הראשונה שמבוססת על ספר, ועוד ספר ילדים בשם שונה לגמרי, והפער העצום בין המילה הילדותית, הכתובה, למה שקורה על הבמה, נראה לו הכי טבעי בעולם. "רציתי לקחת ספר לילדים ולעשות מופע למבוגרים. להיכנס ולצאת בצורה חופשית מהיצירה", הוא אומר.

לרביניאן היו הערות, בקשות מיוחדות?
"היא ראתה את היצירה בנקודות זמן מסוימות. היה דיאלוג בונה ומפרה והיו חוסר הסכמות".

על מה? עם כל הכבוד, היא מבינה במילים, לא במחול.
"לא צריך להבין יותר מדי, אלא להרגיש ולהיות מאותגר וסקרן. יש בי פינה שמתחשבת ביוצר. אני מסתכל על סופרים כאמנים ברמה מאוד גבוהה. זה מדהים שהעולם שלנו נמצא בתוך סימנים, שמי שקורא אותם רואה, שומע, מרגיש ומדמיין, והכול בסימן שחור על דף לבן".

אז הריקוד הוא אמנות נחותה יותר מכתיבה?
"הכלים אחרים והחוויה של הצופה אחרת. זה לייצר תקשורת בין הרקדנים לבין עצמם, בינם לבין הקהל, בינם לבין התפאורה והבמה והאורות".

אתה אמור גם לייצר את התקשורת המיוחדת הזאת ככוריאוגרף, אבל גם לנהל את האופרציה הגדולה הזאת במקביל. עומס נוראי.
"יש לי 30 עובדים באופרציה, אבל תמיד ניהלתי אותה".

הלהקה מקבלת תמיכה?
"ממשרד התרבות ומעיריית תל אביב. בערך 50%".

כמנהל האמנותי והמנכ"ל של הלהקה, יוצא שאתה רב עם עצמך על כסף מול אמנות?
"לא פשוט ליישב את הסתירה הזאת, ואני צריך לקבל החלטות כואבות לשני הצדדים. זאת הסיבה שכששואלים אותי כמה שעות אני עובד בשבוע, אני עונה ‘עשרה ימים, וזה לא כולל את הילדים בהורות משותפת’. בחודשים האחרונים אני נמצא בחרדה איך לשלם משכורות, זה מהדהד לי בנקבוביות. אבל כשאני עובד בערוץ האמנותי, אני מתנתק מזה לגמרי, אחרת לא אוכל לתפקד, זו יכולת שסיגלתי עם השנים. אני מוצא את עצמי בסיטואציות מלחיצות ויש רגעי שפל".

שבהם בא לך להיות שכיר ולהיפטר מהאחריות העצומה הזאת?
"ברגעים האלה אני חושב אם להמשיך או לא".

למה יותר קשה דווקא עכשיו?
"כי יש איזושהי התארגנות מחודשת, אז מגלים דברים פחות טובים ויש קיצוצים, אילוצים, עליית מחירים. דווקא בתקופה שאני מנהל אמנותית את הלהקה לבד, כוח האדם האמנותי תוגבר".

חלק מזה הוא שכירת שירותי כוריאוגרף אורח. מפני שחטפת על הראש בגלל הכוריאוגרפיה של "קראמפ"?
"אנדריאה מרטיני היה בלהקה - איש מעניין, מוכשר, שמתאים ליצירה. תמיד היו לנו כוריאוגרפים אורחים. הפעם זה גם מתוך שיקול של ביזור סמכויות. מבחינת התקשורת, מה שקופץ לעין הם הדברים השליליים, ובמקרה שלי, זה תמיד מתקשר לסיפור האישי ואני לא יכול להגיד שאין לו קשר למה שאני עובר. כשעבדנו יחד - חטפנו יחד. זה בידיים של עורכים שרוצים לייצר את הלינקים האלה, יש אנשים שזה לא מוצא חן בעיניהם".

מי?
"לא משנה. העיקר שהשנה רצנו במקביל עם ארבע-חמש עבודות. ואת יודעת מה מתסכל? ניסיתי ליצור קשר עם התיאטראות הגדולים, כי אני מאמין בהכנסת מופעי מחול לרפרטואר שלהם, אבל לצערי, אני לא מצליח. הפחד מכישלון עוצר אותם מלעשות את המהלך, וחבל".

בעבר, הלהקה של פולק את פינטו, עבדה לא מעט בחו"ל. עכשיו, מן הסתם, כשהוא בקושי מוצא זמן לנשום, אין לו את היכולת להשקיע אנרגיה בשיווק גלובלי. "זה עניין של פרבולות, וכן, זה מאוד רווחי ויש בזה אפשרויות כלכליות טובות. צריך לתדלק את זה כל הזמן".

"קראמפ" לא התקבל למופע החשיפה הבינלאומי, מה שסגר את האופציה להופעות בחו"ל. זאת הייתה סגירת חשבונות?
"לא יודע, אבל אין פה עיסוק באגו הפרטי שלי אלא בעתיד של הלהקה. זה פגע בחשיפה ובהכנסות עתידיות, והיה בזה משהו ציני ולא ענייני".

אני שואלת שוב, מי רוצה לחבל לך?
"לא אגיד. זה קשור לכל-כך הרבה דברים. נראה אם 'אנטו' יתקבל השנה".

מתי תרשה לעצמך לנוח, להתמוטט קצת?
"תמיד זה עוד מעט, ואיכשהו אני מצליח לאסוף את עצמי ולהמשיך הלאה".

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023