גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יגן על מאבטחי הסוכנות היהודית שטוענים לעבודה ללא תשלום?

בתביעה שהגיש מאבטח של מתקן הסוכנות בירושלים, נטען כי המאבטחים נדרשים להגיע 10 דקות לפני המשמרת ולהישאר 10 דקות לאחריה לצורך חפיפה, בלא תשלום ● לטענת המאבטח, פנייה בנושא להסתדרות הלאומית המייצגת את המאבטחים לא הביאה לתוצאות במשך 4 חודשים, ולכן הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית

דניאל כהן / צילום: רפי קוץ
דניאל כהן / צילום: רפי קוץ

המועסקים בענף השמירה נחשבים לשחקנים חלשים יחסית בשוק העבודה. כמי שמועסקים בדרך-כלל דרך חברות כוח-אדם וחברות שמירה, הם אומנם נהנים ממספר הסכמים קיבוציים ייעודיים לענף השמירה, שתכליתם להבטיח את זכויותיהם הבסיסיות, אך גם באלה לא די כדי להעניק להם רשת ביטחון מספקת. על-פי רוב, מאבטחים משתכרים רק מעט מעל שכר המינימום ונדרשים לעבוד בחוץ גם בתנאי מזג-אוויר קיצוניים, תוך התמודדות עם מצבים המאיימים על ביטחונם האישי.

סיפורו של דניאל כהן, לשעבר סמ"פ בחיל השריון, שעבד כמאבטח בבניין של הסוכנות היהודית ברחוב מוריה בירושלים, מספק הצצה ליחסי הכוחות הבלתי שוויוניים בין חברות השמירה וכוח-האדם לעובדיהן. כהן שהועסק על-ידי חברת "עמישב שירותים" עד שפוטר, לטענתה בשל "מחדליו הרבים", מעלה טענות קשות נגד עמישב ונגד הסוכנות, וכן כלפי ארגון העובדים, ההסתדרות הלאומית, שאמור לדאוג לו ולחבריו. 

בבקשה לאשר (לנהל) תביעה ייצוגית נגד הסוכנות היהודית ונגד חברת עמישב, מציין כהן כי עבודתו במתקן הסוכנות שנמשכה עד לתחילת 2019, כללה כ-20 משמרות בחודש (בוקר, צהריים ולילה), בשכר של 37 שקל לשעה. לטעת כהן, הבעיה היא שכחלק מדרישות העבודה וכדי שתבוצע חפיפה מסודרת בין משמרות, נדרשו המאבטחים להקדים ולהגיע 10 דקות לפני תחילת המשמרת, וכן להישאר 10 דקות לאחר סיומה. זאת, לדבריו, ללא קבלת תשלום על אותן 20 דקות.

בחישוב חודשי, ובהנחה כי מאבטח עובד 20 משמרות בחודש, מדובר על כ-6.6 שעות עבודה נוספות בחודש, שאותן נדרשו לעבוד המאבטחים ללא תשלום. דהיינו, השכר שנמנע ממאבטח בכל חודש עומד על 247 שקל בחודש. במקרה כמו של כהן, שהועסק במתקן הסוכנות 14 חודשים, מסתכם השכר החסר ב-3,453 שקל. לטענת כהן, הסכום אף גבוה יותר, מכיוון שמדובר בשעות נוספות, המחייבות את המעסיק בתשלום תוספת של 25%, וכן יש להוסיף בגין שעות החפיפה הפרשות לפנסיה, לפיצויים ולקרן השתלמות, דמי חופשה ודמי הבראה. לפיכך, טוען כהן כי הסכום הכולל שנגזל ממנו עומד על 5,394 שקל.

זמן חפיפה

בבקשה לייצוגית מציין כהן כי דרישת עמישב והסוכנות להתייצבות למשך 20 דקות נוספות בכל משמרת "היא חלק מתנאי העבודה ואינה נתונה למשא-ומתן", וכי "אי-התייצבות כזו מהווה עבירת משמעת". עוד טוען כהן כי מעסיקיו הקפידו להדגיש את דרישתם להישארות המאבטחים ל-20 דקות נוספות בכל משמרת במסגרת חידוד נהלים וישיבות מאבטחים. לתמיכה בטענותיו, מצרף כהן את חוברת הנהלים של העובדים במתקן, הנושאת את הלוגו של הסוכנות היהודית, ובה מופיע הנוהל האמור.

כהן טוען עוד כי הסוכנות ועמישב התעלמו מטענות שהפנה אליהן בעניין. לדבריו, כשפנה למפקח מטעמה של הסוכנות לשאול מדוע לא משולם לו מלוא השכר, השיב לו זה בזלזול: "עוד רגע אני לא משלם לך בכלל". לפי הבקשה לייצוגית, סמוך לאחר פנייתו של כהן, הוא פוטר מעבודתו. סמיכות הזמנים בין פיטורי כהן לבין פנייתו בקשר לשכרו, מעלה תהייה שמא פיטוריו לא נבעו מחוסר שביעות רצון של מעסיקתו, כפי שטוענת עמישב, אלא דווקא נוכח טענותיו. תהא הסיבה לפיטוריו אשר תהא, קיים חשש כי להתנהלות שחשף כהן, קיימים מאות נפגעים נוספים לכאורה, כנטען בבקשה.

את הבקשה לייצוגית נגד הסוכנות ונגד עמישב הגיש כהן בשם כל המאבטחים שעבדו בשבע השנים האחרונות במתקן הסוכנות ברחוב מוריה בירושלים, באמצעות עורכי הדין אריה ארבוס ויהודה לוזון. בבקשה נטען כי הסוכנות ועמישב הפרו את חוק שעות עבודה ומנוחה, וכי המאבטחים זכאים לקבל בחזרה "הן את שוויו של זמן העבודה, והן את הזכויות הסוציאליות בגין זמן העבודה". להערכת כהן, בשבע השנים האחרונות הועסקו במתקן כ-600 מאבטחים, שהסכום שנגזל מהם לכאורה, מגיע לכ-1.6 מיליון שקל.

עו"ד אריה ארבוס / צילום: רפי קןץ

"עליהום" בוועדה

לפי מבנה שוק העבודה בישראל, ארגוני העובדים הם שאמורים לסייע לצמצם את פערי הכוחות העצומים בין המאבטחים לחברות האבטחה/כוח-האדם, המעסיקות אותם. ואכן, הבחירה של כהן להגיש את תביעתו כייצוגית בשמם של כלל המאבטחים במתקן אינה טריוויאלית, מכיוון שמדובר בעובדים שמאוגדים תחת ההסתדרות הלאומית. לפי הדין, עובד שחל עליו הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי עבודתו, לא רשאי להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית. כהן פנה להסתדרות הלאומית, שלטענתו התמהמהה עם הטיפול בתלונתו, ובכך לא הותירה לו כל ברירה אלא להגיש את הבקשה לייצוגית.

לדברי כהן, במכתב ששלח להסתדרות בשלהי 2018, מספר שבועות לפני פיטוריו, הוא ביקש ממנה כי תטפל בנושא מול עמישב ומול הסוכנות. חודש לאחר מכן, הודיעה ההסתדרות הלאומית לסוכנות ולעמישב על טענותיו של כהן, ונקבעה ועדה פריטטית - ועדה שנהוג לכנס כאשר מתגלעים סכסוכי עבודה. הוועדה מורכבת מנציגי שני הצדדים לסכסוך, במספר שווה של נציגים מכל צד.

כהן הגיע לדיון בוועדה שהתקיים כשבוע לאחר פיטוריו ללא באי-כוחו, ושם נתקל, לדבריו, ב'עליהום' לכאורה, מצידם של מעסיקיו לשעבר. לטענת בכאי-כוחו, "קשה להלום במילים את הלך הרוח בוועדה הפריטטית. נציגי עמישב עלבו בכהן על שהוא 'מעז לבוא בדרישות' ואיימו עליו שידאגו לאמללו ולגרום לו נזקים".

עוד נטען כי נציגי עמישב השפילו את כהן המקפיד על אורח חיים דתי, "על רקע אמונתו הדתית", כשאמרו לו "תתבייש שיש לך כיפה על הראש", וכי אל מול כל חברי הוועדה הם "ביזו את כהן בקריאות ובהערות שאינן ממן העניין".

לטענת פרקליטי כהן, נציג עמישב "החל להרים את קולו על כהן בצעקות ובהתלהמות - איך הוא אינו מתבייש לבוא בדרישות", והטיח בו כי הוא שקרן, רמאי וגנב. עוד טוען כהן כי נציגי 'עמישב' וההסתדרות הזהירו אותו לבל יפנה לבית הדין לעבודה, ואף איימו עליו שאם יפנה לבית הדין, הם יאמללו אותו ו'ידאגו' שהוא יישא בתוצאות כבדות. "מתברר כי כל זימונו של כהן לוועדה היה לתכלית פסולה ואסורה, לשם הפחדתו ועל-מנת לאיים עליו", נטען בבקשה לייצוגית.

ל"גלובס" נודע כי גם משתתפים נוספים בישיבת הוועדה סברו כי נציגי עמישב התנהלו כלפי כהן בגסות רוח ובבוטות שלא מן העניין.

עיכוב בהסתדרות

לדברי כהן, כשבוע לאחר אותו אירוע טראומתי לכאורה, הוא פנה לנציגת ההסתדרות הלאומית, וביקש לברר אם בכל זאת חלה התקדמות מול עמישב ומול הסוכנות, והתבקש להמתין. כהן ביצע מספר פניות נוספות להסתדרות הלאומית, ועורכת הדין מטעמה השיבה לו כי המסמכים עדיין בבדיקה.

כהן טוען כי בכך נוצר מצב ש"על אף חלוף הזמן הרב מעת הפנייה להסתדרות הלאומית - למעלה מארבעה (!) חודשים - לא עלה בידי ההסתדרות להביא את עמישב ואת הסוכנות לחזור בהן מסירובן לתשלום המגיע לכהן ולקבוצה שהוא מייצג. לדבריו, "הואיל וההסתדרות הלאומית אינה פועלת או גם אם היא פועלת, מאמציה לא נשאו פרי תוך זמן סביר, הרי שסלולה בפני כהן הדרך להגשת התביעה כתביעה ייצוגית".

עמישב: "מלוא שעות העבודה שולמו כדין. כהן פוטר בשל מחדליו הרבים"

בא-כוחה של חברת עמישב, עו"ד עדי מנחם, מסר בתגובה: "עמישב מבוקרת באופן קבוע על-ידי מקבלי השירות וההסתדרות הלאומית, ולה ציון של 97.5%, שניתן לה על-ידי החשב הכללי - אחד מהציונים הגבוהים שניתנו אי פעם לחברה בענף השמירה בנושא זכויות עובדים.

"דניאל כהן פוטר מעבודתו בשל מחדליו הרבים: בין היתר הפקיר את עמדת השמירה שלו, והלך לישון במהלך השמירה. כל מטרת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית היא אך ורק על-מנת לפגוע בשמה של עמישב בשל פיטוריו. עמישב תגיב על הבקשה בבית הדין ותוכיח בקלות כי שעות העבודה שולמו במלואן ובהתאם לדין. אין לנו ספק כי הבקשה תידחה על הסף".

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה: "הסוכנות מקפידה ודואגת לזכויות עובדיה, וכך גם לגבי זכויות עובדי הקבלנים השונים המעניקים מגוון שירותים לסוכנות. במקרה זה, וכפי שהוסבר לבא-כוחו של התובע, הסוכנות לא הייתה המעסיקה של המאבטחים. בימים אלה אנו נמצאים בהידברות עם בא-כוחו של התובע בעניין זה".

מנהל המחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית, עו"ד רון קונפינו, מסר: "העובד טופל וקיבל מענה אישי נרחב על-ידי מספר גורמים מקצועיים בהסתדרות. טענתו נבדקה ועדיין נבדקת לעומק, ולשם כך כונסה ועדה פריטטית ואף הוקמה ועדת אכיפה מיוחדת לבדיקת הטענה בכל מתקני הסוכנות היהודית בירושלים. כהן לא צירף את ההסתדרות כמשיבה, וחבל שכך. אף על-פי כן, ההסתדרות ממשיכה בעבודתה של ועדת האכיפה, הבודקת מאות תלושי שכר ודוחות נוכחות, ועורכת תחקיר מקיף ויסודי אל מול כל הגורמים הרלוונטיים, לחקר האמת ותיקון כל עוול, ככל שיימצא שנגרם כזה למי מהעובדים".

בא-כוחו של דניאל כהן, ומי שהגיש בשמו את הייצוגית, עו"ד אריה ארבוס, מסר: "בג"ץ ובתי הדין לעבודה מקשים מאוד על היכולת של עובדים מאוגדים להגיש תביעות ייצוגיות, מתוך רצון לחזק את ארגוני העובדים מפני 'תחרות חיצונית', ומתוך הנחה כי הארגונים יעשו את מלאכתם נאמנה בהגנה על העובדים. בעניינו מתגלה תמונה עגומה של רפיון ידיים במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב - חשש לניצול לרעה של כוח מונופוליסטי זה. יש מקום לחישוב מסלול מחדש ולאפשר לעובדים מאוגדים, ש'מעמדם' בארגוני העובדים נמוך, את מסלול האכיפה האפקטיבי של תובענות ייצוגיות".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי