גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכביש המהיר של ישראל כ"ץ לכוח והשפעה פוליטיים: סיכום הקדנציה של "הבולדוזר" במשרד התחבורה

שר התחבורה הצליח להפוך את המשרד האפרורי לאחד המשרדים המשפיעים ביותר בממשלה ובציבור • במהלך כהונתו נסללו כבישים, מחלפים ומסילות רכבת וגם השמים נפתחו • אבל במבחן התוצאה, הכבישים פקוקים מאי־פעם, הרכבות לא מצליחות לענות על הביקוש ונתב"ג כורע תחת עומס הנוסעים ● ניתוח "גלובס"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל כ"ץ ייפרד היום ממשרד התחבורה אחרי עשר שנות כהונה. זו הכהונה הארוכה ביותר כשר התחבורה, ובין הכהונות הארוכות ביותר בכלל של שר בישראל. בעשור האחרון הצליח כ"ץ להפוך את תפקיד השר במשרד האפרורי לאחד התפקידים המשפיעים ביותר בממשלה. מצד אחד, התוצאות במשרד התחבורה הן מוחשיות וניכרות בשטח - גשר, כביש מהיר או תחנת רכבת חדשה; וכאשר פרויקטים מבוצעים, אפשר גם להרוויח הון פוליטי ותמיכה מהשטח במפלגת השלטון ומחוצה לה. מצד שני, גם הכישלונות ברורים מאוד - ושר התחבורה הוא גם הפנים של פקקי הבוקר והצפיפות באוטובוסים. ללא ספק, כ"ץ הותיר חותם על התחבורה בישראל, דבר שקשה לומר על מרבית השרים שכיהנו בתפקיד לפניו. אבל האם באמת הצליח בתפקידו? בדקנו זאת בשורה של נושאים בהם עוסק משרד התחבורה.

כבישים בין-עירוניים: נתיבי ישראל כ"ץ

אאחד ההישגים הראשונים של כ"ץ בתפקיד היה אישור תוכנית הענק "נתיבי ישראל", שמטרתה "לחבר את הפריפריה למרכז". התוכנית כללה סלילה של כבישים רבים, הקמת מחלפים וגם הנחת מסילות רכבת, בתקציב כולל של 27.5 מיליארד שקל. החלק של סלילת הכבישים הצליח מאוד והנוסעים לצפון פוגשים מחלפים וכבישים רחבים ובטוחים יותר. אבל במשרד התחבורה הבינו מאוחר מדי שהסעת המונים צריכה להיות בעדיפות עליונה. הכבישים החדשים לא השיגו "פיזור מאוזן של אוכלוסיית המדינה" כפי שנכתב בהחלטת הממשלה על התוכנית, אלא הביאו מכוניות רבות יותר לכבישי המרכז הגדושים.

רכבת ישראל: מספר הנוסעים זינק אבל התשתיות לא מספיקות

השינוי ברכבת ישראל נראה כהצלחה: החברה הפכה לאחד מאמצעי התחבורה הציבורית המרכזיים בישראל. הנוסעים הגיעו לרכבת בזכות הקמת תחנות וקווי רכבת חדשים - קו הנגב המערבי, הקו לכרמיאל, מסילת החוף מאשדוד לת"א, רכבת העמק ו(חצי) הקו לי-ם.

רכבת ישראל/ צילום: שלומי יוסף

כ"ץ הוביל את המאבק בוועד העובדים של הרכבת. ב-2012, אחרי שורה של שביתות ושיבושים, נחתם הסכם שנועד להבטיח שיתוף פעולה ושקט תעשייתי. ההסכם החזיק מעמד עד לאחרונה. כ"ץ עוזב את התפקיד בתקופה קשה: בגלל תחזיות שגויות חסרים קרונות, פרויקט החישמול הולך והופך למחדל, עם איחור של 5 שנים לפחות. בתחום התשתיות, שבו לכל החלטה יש משמעות, נראה שכמה החלטות קריטיות לא התקבלו במועד.

נמלי הים: הגברת התחרות עלולה לייתר את הנמלים הישנים

כ"ץ עסק בנמלי הים ביומו האחרון במשרד התחבורה, כאשר ניסה להגיע להסכם רפורמה עם עובדי נמל אשדוד. בכך ניסה כ"ץ לסיים את אחד המהלכים החשובים שהוביל, שבו הצליח להוריד את ידיהם של עובדי הנמלים מהשאלטר על היבוא והיצוא לישראל.

ב־3 ביולי 2013 אישרה הממשלה את הצעתו של כ"ץ להקמת שני נמלים חדשים. הנמלים, המתאימים גם לאוניות ענק החדשות השטות בקווי ממזרח אסיה לאירופה, מוקמים לצד הנמלים הוותיקים יותר בחיפה ובאשדוד, מתוך רצון ליצור תחרות ולהפחית שיבושים. החשש היחיד של אנשי הספנות הוא שייווצר עודף היצע בישראל, שעלול להפוך את הנמלים הישנים למיותרים. בעיה נוספת היא הכנסת המפעיל שנבחר לנמל הפרטי באילת- SIPG הסינית, שיצרה משבר דיפלומטי חמור עם האמריקאים. 

ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, אבל בזכות מי?

כ"ץ קיבל בירושה מקודמו, שאול מופז, את התואר "שר הבטיחות בדרכים", אך ניסה לחמוק מהתואר, שהופך אותו לאחראי לכל מחדל. בקדנציה השנייה שלו הוא הפך את סגנית השר במשרדו, ציפי חוטובלי, לאחראית על הבטיחות בדרכים והניח לה להתמודד עם התחום הלא-פופולרי.

בסיכום עשור, ניכרת מגמת ירידה במספר הנפגעים בתאונות, אבל אי אפשר לטעון שכ"ץ אחראי לה. מספר ההרוגים בשנה ירד מ-346 ב-2009 ל-315 בשנה שעברה, אך בדרך היו גם שנים שבהן האמיר מספר ההרוגים, כמו ב-2015, אז איבדו את חייהם 377 בני אדם בדרכים. הגוף המרכזי שאמור לגבש ולהוציא לפועל מדיניות לשיפור הבטיחות, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, סורסה וקוצצה תחת אחריותו של כ"ץ. היא מותגה מחדש כרלב"ד וחזרה לתפקיד של הרשות הישנה לבטיחות, כסוכנות פרסום של תשדירים ברדיו. הגופים האחראיים על הבטיחות, כמו אגף התנועה במשטרה וחברת נתיבי ישראל, פועלים בנפרד, ללא מאמץ משותף להפחתת תאונות. אז למה בכל זאת פוחת מספר ההרוגים בישראל? צריך לתת קרדיט לכ"ץ על סלילת כבישים חדשים ובטוחים, אך גם ליצרניות הרכב שמייצרות מכוניות בטוחות יותר. גם ריבוי הפקקים, שמפחית את מהירות הנסיעה הממוצעת, מוריד את חומרת התאונות. 

תחבורה ציבורית בערים - הדברים מתחילים לזוז, באיחור

כ"ץ אוהב לצייר את עצמו כ"בולדוזר", וגם את תפקידו בקידום תחבורה ציבורית בערים הוא החל בגדול, עם ביטול הזיכיון של MTS להקמת רכבת קלה בתל אביב והלאמת הפרויקט. ב-2011 הוציא לדרך גם רפורמה נרחבת ונחוצה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שהצליחה להרגיז את הנוסעים הקבועים באוטובוסים ולא הצליחה להגדיל את השימוש בהם.

אוטובוס תחבורה ציבורית / צילום: מגד גוזני, וואלה! NEWS

אי אפשר לומר שמשרד התחבורה לא ניסה לשפר את חייהם של נוסעי האוטובוסים - מכרזים רבים להפעלת קווי תחבורה ציבורית פורסמו בתקופת כ"ץ, מספר האוטובוסים עלה והשירות השתפר, אבל כאשר נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) מעטים וגם בהם האכיפה לוקה בחסר, קשה לשכנע נהגים להותיר את המכונית בבית ולנסוע באוטובוס העומד אף הוא בפקקים. אפשר היה להאיץ את הסימון של נת"צים באמצעות הקמה של רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית, אך אלה לא הוקמו משיקולים פוליטיים: הקמה של רשויות כאלה הייתה מחייבת ויתור על חלק מסמכויותיו של משרד התחבורה לטובת רשויות מקומיות, וכ"ץ לא רצה לאבד כוח והשפעה, בוודאי שלא לטובת יריבו רון חולדאי, ראש העיר תל אביב. 

הסעת המונים בערים: עוד חזון למועד

כ"ץ היה זה שהוביל בממשלה את ההחלטה להלאים את ביצוע הקו האדום של הרכבת הקלה, ב־12 דצמבר 2010, לאחר שהשיחות בין המדינה לזכיין נקלעו למבוי סתום. אבל מעבר לכך הוא לא גילה עניין מיוחד בפרויקט, אולי מתוך הבנה שלא מדובר במיזם שניתן לסיים בתוך קדנציה אחת. חברת נת"ע הממשלתית, שקיבלה אחריות על הקמת מערכת הסעת ההמונים בגוש דן, סבלה מניהול כושל ובזבזה שנים יקרות על התארגנות. רק ב-2015, לאחר מינוי אלכס ויז'ניצר ליו"ר, החל ביצוע הפרויקט לתפוס תאוצה, לקראת סיום משוער ב-2021 אם לא מאוחר יותר, ארבע שנים אחרי המועד שקבע כ"ץ.

רק לאחרונה הבינו במשרדי האוצר והתחבורה כי רכבות קלות לא יענו על הביקוש במטרופולין כמו גוש דן, וכעת מקדמים שם רשת רכבות תחתיות, שבה נוכל אולי לנסוע בשנות ה-30 של המאה ה-21. ובכל זאת, כ"ץ הצליח להשלים מערכת אחת של הסעה עירונית בתקופתו - המטרונית בחיפה. כאשר מוותרים על מנהרות ומסילות, אפשר לקצר מעט את הפקקים באמצעות נתיבים בלעדיים לאוטובוסים. 

הרפורמה בשוק הרכב היטיבה רק עם רוכשי מכוניות היוקרה

בשתי הכהונות הראשונות שלו השקיע כ"ץ רבות בשוק הרכב, בניסיון להפוך אותו לתחרותי יותר. אולי בהשראת ההצלחה בשוק התקשורת של משה כחלון. ב-2011, על רקע מחאת יוקר המחיה, הוקמה ועדה לבחינת התחרות בענף הרכב בראשות פרופ' ירון זליכה, וכאשר מסקנותיה התבררו כמרחיקות לכת מדי, הוקמה ועדה נפרדת ל"יישום המסקנות". התוצאה הייתה חוק רישוי שירותי רכב, שעבר רק ב-2016 ובעיקר הקל על יבואני רכב שכונו "זעירים" - עד 20 מכוניות בשנה - ועל תיווך ביבוא אישי של מכוניות. בשני המקרים, התחרות התגברה בעיקר על מכוניות יוקרה הגברת התחרות בתחום המוסכים והפחתת מחירי החלפים, כמעט שלא מורגשות.

מיסוי כבד: פוספסה הזדמנות להוזיל רכבים

הסיבה העיקרית לכישלון של כ"ץ בקידום התחרות בענף הרכב היא המיסוי הגבוה שמוטל על מכוניות בישראל, המקנה יתרון ליצרנים הגדולים שרוכשים מכוניות ישירות מיצרן הרכב. על המיסוי הכבד המדינה לא מוותרת, אך כ"ץ פספס את ההזדמנות לשנות את סוג המיסוי. הוא הצליח לבלום ולדחות ניסויים במיסוי לפי נסועה, שמיועד להחליף את מס הקנייה. אם אפשר היה להוזיל את המכוניות, אך לייקר את השימוש בהן בשעות ובאזורים הגדושים, כנראה שאפשר היה לקנות מכונית חדשה בקלות רבה יותר, אך להגיע לעבודה דווקא בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות. 

השמים הפתוחים: תנועת הנוסעים זינקה ונתב"ג לא עומד בעומס 

את מהפכת השמים הפתוחים, שיצאה לדרך ב-2013 הגדיר לא אחת כ"ץ כמהפכה הצרכנית הגדולה ביותר בישראל. ההסכם הביא לישראל מגוון חברות לואו קוסט, שמציעות טיסות מוזלות ליעדים שונים באירופה. בזכות התחרות, כ-140 חברות תעופה מפעילות כיום טיסות ישירות בקווים לנתב"ג - מספר גדול מאוד ביחס לגודל השדה.

תנועת הנוסעים מישראל ואליה גדלה בהתאם - בשנה שעברה חלפו בנתב"ג יותר מ-22 מיליון נוסעים, 11% יותר מאשר ב-2017 והמספר הזה צפוי להגיע ל-30 מיליון נוסעים. רשות שדות התעופה "מותחת" את נתב"ג כדי להחיל את מספר הנוסעים - בפברואר 2018 נפתחה זרוע E, הזרוע הרביעית בטרמינל 3. ביוני 2017 נפתח מחדש הטרמינל הוותיק בנתב"ג והפך לטרמינל 1, המשרת את חברות הלואו קוסט והוא שאמור לקלוט גם את כל תנועת הטיסות שפועלות משדה דב לאילת. לאחרונה אושרה תוכנית נוספות להרחבת נתב"ג בהיקף של 3 מיליארד שקל, שכוללת הרחבת שטח הטרמינל ב-80 אלף מ"ר.
באגים שטרם טופלו בנתב"ג ובהם הבטיח כ"ץ לטפל כוללים את המסע מהכניסה לשדה ועד הטרמינל, בכביש שמגיע ל-10 ק"מ של נסיעה מיותרת. בינואר 2017 אמר כ"ץ כי יקדם תכנון לבטל את מתווה הכביש הזה.

בפברואר האחרון נחנך רשמית שדה התעופה רמון, 20 דקות נסיעה לאילת, שבנייתו שנמשכה שנים ארוכות נאמדה בהשקעה של 1.7 מיליארד שקל. רמון מחליף את השדה הישן שנסגר באילת והוא קלט את הפעילות הבינלאומית של הטיסות הישירות לאילת, משדה התעופה בעובדה. עם פתיחת רמון ירד מספר הנוסעים לאילת בשל המרחק של השדה מאילת: 20 ק"מ שמייקרים ומאריכים את המסע. רכבת מהירה מהשדה לאילת שהייתה אמורה להיפתח עם השדה - אינה נראית באופק.
ההכרעה לגבי נמל התעופה שדה דב - סגירה מיידית או דחייה נוספת בסגירה - שתתקבל בימים הקרובים, כבר לא תקרה בקדנציה של השר כ"ץ. בשונה ממחליפו המיועד, בצלאל סמוטריץ', כ"ץ נמנע מלהביע עמדה בעניין.

הסוגיה הראשונה שיידרש אליה השר הבא היא קבלת החלטה לבניית שדה תעופה משלים, שבעולם מתוקן כבר היה אמור להיות לקראת סיום בנייה. השדה המשלים אמור לקום ברמת דוד שבעמק יזרעאל או בנבטים. תושבי רמת דוד מתנגדים נמרצות להקמת שדה התעופה באזורם ותומכים, בגיבוי ראשי רשויות מהדרום, במיקומו בנבטים. ההחלטה הזו מתעכבת כבר עשור והיא חייבת להתקבל בדחיפות - לא רק בגלל נתב"ג המתפקע מרוב נוסעים, אלא גם משיקולים ביטחוניים שמחייבים שדה תעופה משלים. 

הסינים באים: כץ הגן על הזיכיונות גם כשהממסד הביטחוני התנגד

בנושא אחד חרגה מעורבותו של כ"ץ מעבר לתחום התחבורה לתחומי האסטרטגיה ויחסי החוץ של מדינת ישראל. כ"ץ יכול להיחשב למי שפתח את הדלת לתחום התשתיות בישראל עבור חברות סיניות. ב-2011 הוזמן כ"ץ לביקור ראשון בסין ובעקבותיו לביקור שני, שבמהלכו נחתם ביולי 2012 מזכר הבנות עם מקבילו הסיני לקידום הרכבת לאילת ושורת פרויקטים בתחום התחבורה. הביקורים הותירו בכ"ץ רושם עז באשר ליכולות הביצוע של הסינים. בעידודו נסעו לסין ראשי נת"ע ופעילים פוליטיים בליכוד, שהפכו לאנשי עסקים והחלו לייצג חברות סיניות בתחומי האוטובוסים, הרכבות ועבודות התשתית. הרומן הסיני הגיע לשיאו בהחלטת הממשלה מ-2012 על הקמת רכבת מהירה לאילת, שהייתה אמורה להיבנות בידי חברות סיניות לפי הסכם בין ממשלת ישראל לסין.

ראש הממשלה נתניהו, שנרתם בהתלהבות לפרויקט, דיבר על הצורך האסטרטגי להעמיד תשתיות עבור דרך המשי הסינית. פרויקט הרכבת המהירה לאילת הוקפא בגלל התנגדות הדרגים המקצועיים בממשלה ששכנעו את נתניהו שאין היגיון כלכלי בפרויקט, אבל ההשתלטות הסינית על מכרזי התשתיות בתחום התחבורה נמשכה באין מפריע. כ"ץ היה שם לא רק כדי לאפשר את כניסתם של הסינים אלא גם כדי להגן על הזיכיונות שלהם כשמהממסד הביטחוני החלו להישמע קולות אחרים. בדיוני הקבינט הביטחוני הבהיר כ"ץ כי "הסוסים ברחו מהאורווה" וישראל לא תוכל לחזור בה ולבטל מכרזים שבהם זכו חברות סיניות, גם אם הדבר יעורר על ישראל את זעמם של האמריקאים.

עוד כתבות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים