גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעד מפיצוץ קטלני: ריבוי החומרים המסוכנים בשטח קטן עלול להביא לאירוע רב נפגעים במפרץ חיפה

דוח מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על כל נושא זיהום האוויר במפרץ חיפה ● המבקר מצא כי האזור סובל מפיקוח לקוי, מיעדים לא ברורים, מנמל חדש שרק יוסיף לזיהום ומבדיקות לא אמינות ● המפעלים המזהמים ביותר במפרץ הם מקבוצת בזן

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

זיהום האוויר במפרץ חיפה עומד במרכז הדוח האחרון של מבקר המדינה, יוסף שפירא, רגע לפני שיסיים את תפקידו. מן הדוח החמור עולה כי למרות חוק אוויר נקי שנכנס לתוקף ב-2011 ועל אף מאמצים של המשרד להגנת הסביבה, הטיפול בזיהום מתקדם לאט מהדרוש, והירידה ההדרגתית במספר המזהמים איננה מספיקה.

המפעלים המזהמים ביותר הם מקבוצת בזן. למרות הקמפיין היקר, מתברר כי בתי הזיקוק לנפט, יחד עם החברות הבנות כרמל אולפינים וגדיב, אחראים ל-73% מחריגות הזיהום בשנים 2013-2016.

עוד מדוח מבקר המדינה:

פעילות לקויה של משרדי הממשלה הכשילה הקמת מפעל אמוניה

ליקויים חמורים בטיפול הרשויות המקומיות בארץ בהטרדות מיניות

דוח מבקר המדינה: רשלנות, בזבוזים ותגמול מקורבים ברשויות המקומיות

תלונות הציבור לגופים צרכניים עלו ב-2018

פיקוח חלקי ואכיפה מאוחרת ורפה

המבקר מגלה כי סיורי הפיקוח של המשרד להגנת הסביבה מגלה הפרות חוזרות ונשנות של חוק אוויר נקי. לפי המבקר, הדבר "עשוי להעיד על בעיה באפקטיביות פעולת האכיפה של המשרד". אחת הבעיות היא בניטור הזיהום. המשרד להגנת הסביבה דורש מערך ניטור בארובות מפעלים מזהמים, אך יותר ממחצית ממכשירי הניטור לא עומדים בדרישות הנוהל.

הבדיקה נעשית באמצעות חברות חיצוניות, המקבלות את שכרן מהמפעלים המזהמים, כך שאמינות הבדיקות מוטלת בספק. המשרד להגנת הסביבה כותב זאת בעצמו בחוות דעת שמצוטטת בדוח, לפיה "דבר זה יוצר מצב שבו יעדיף מפעל לעבוד עם חברת דיגום אשר מראש תספק לו ערכי פליטה נמוכים יותר, מאשר עם חברת דיגום שתספק לו ערכי פליטה גבוהים יותר".

באזור קיימת רשת צפופה של תחנות ניטור אוויר בגובה פני הקרקע, עם 26 תחנות בסך הכל. אולם, התחנות לא מודדות את כל שמונת המזהמים שנמצאים תחת בקרה. הזיהום המסוכן ביותר, תרכובות אורגניות נדיפות ובנזן, נמדד רק בכשליש מאותן תחנות. המדידה אינה רציפה, ותדירות הדגימה, 26 פעמים בשנה, היא מחצית מהתדירות המקובלת באיחוד האירופי.

גם כאשר ננקטת אכיפה, מנהלתית או פלילית, היא רפה מדי. בין 2013 לאמצע 2018 הוטלו סנקציות רק ב-53% מ-448 המפגעים המהותיים שתועדו במפעלי המפרץ. הסנקציה הנפוצה ביותר היא מכתב התרעה ואחריה שימוע. אלה סנקציות רפות ולא ברור האם הן מתריעות.

באשר להלכים פליליים, למרות זינוק של עשרות אחוזים במספר המפגעים הסביבתיים במחוז חיפה, ירדו מספר תיקי החקירה. כך, למשל, בשנת 2018 נפתח רק תיק חקירה אחד בתחום זיהום האוויר, למרות שבאותה שנה אותרו 26 מפגעים בתחום זה.

הליכים פליליים מתבררים גם כאיטיים מאוד בכל הנוגע לזיהום אוויר. המפעל המזהם ביותר בחיפה הוא בתי הזיקוק לנפט, ובמקום השני החברה הבת כרמל אולפינים, המייצרת חומרי גלם לפלסטיק. גם החברה הבת גדיב אחראית למקרי זיהום רבים.

ב-2011 מצא המשרד להגנת הסביבה זיהום אוויר חריג מארובות בז"ן בין המזהמים שנמצאו היה גם בנזן, חומר המוגדר כמסרטן ודאי. הטיפול בכך הסתיים רק שש שנים אחר כך, בהסדר טיעון אליו הגיעה המדינה עם בז"ן. החברה הורשעה, בין היתר, ב" גרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר", וקנס אותה במיליון וחצי שקלים (לצד התחייבות כספית של שלושה מיליון שקלים כערבות להימנע מביצוע זיהום דומה). אבל בינתיים, בשנים 2012-2016, נמצאו עשרות חריגות בזיהום האוויר של החברה, כולל פליטת חומרים מסרטנים. בינואר 2019 החלה הכנת כתב אישום בידי תובע חיצוני, שש וחצי שנים איתור הזיהום שבגינו יינקטו הליכים.

בכרמל אולפינים חל זינוק של 120% בפליטת תרכובות אורגניות נדיפות ומסרטנות בשנת 2015, בהיקף של 534 טון. הסיבה לפליטה החריגה היא תקלת חשמל בפברואר 2015, אך המשרד להגנת הסביבה למד על הזיהום החריג באיחור של שנה, רק בתחילת 2016. המבקר מצא גם כמה מקרים בהם הלפיד של כרמל, שנועד לשרוף עודפי גז במקרין של תקלה, אולפינים בער באופן לא מבוקר ופלט עשן שחור ומסוכן.

התוכניות להפחתות זיהום לא מצליחות להשיג את היעדים

בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה תוכנית שאפתנית למעבר לכלכלה דלת זיהום, אלא שמדו"ח המבקר עולה כי המשרד מתקשה ליישם את התוכניות הקיימות לטיפול בזיהום אוויר.

ערכי הזיהום במפרץ חיפה ובארץ בכלל נמצאים בירידה, אך לא עומדים ביעדי התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר והתוכנית הלאומית למפרץ חיפה. למעשה, מרבית הירידה היתה בעשור הקודם, לפני כניסת חוק אוויר נקי לתוקף. היעדים של זיהום תרכובות אורגניות נדיפות עומדות ביעדים, אך באשר לחלקיקים נשימים (PM 2.5) וגופרית דו-חמצנית, היעד לא הושג.

התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר

התוכנית הארצית להפחתת זיהום לא עודכנה מאז 2013, למרות שהשר להגנת הסביבה נדרש לעשות זאת לפי חוק. הדיווחים השנתיים לממשלה על יישום התוכנית הפכו בפועל לדו-שנתיים, וחלקים גדולים בה לא מיושמים. כך, למשל, חלק גדול מהזיהום במפרץ חיפה מגיע ממנועי הדיזל העצומים של האוניות העוגנות בנמל, אך התקנת התקנות בעניין לא מתקדמת ולא נמצאו פתרונות טובים לזיהום (למשל, חיבור האוניות למקור חשמל כאשר הן עוגנות בנמל).

במקום לצמצם זיהום, מקימים בחיפה עוד נמל

עיריית חיפה נלחמת כעת בקרב מאסף בניסיון לבלום את הקמת נמל המפרץ. הסיבה הרשמית לעתירת העירייה לבית המשפט היא הגבלת היכולת להגדיל את נמל התעופה של העיר, אך מתברר כי בהקמת הנמל יש מחדלים גדולים בהרבה. התוכנית הארצית לאזור חיפה, תמ"א 30, תקועה כבר 27 שנים, ובאותו זמן מאושרות תוכניות קטנות בהיקפן לנמל חיפה.

בתחילת העשור קיבלה הממשלה החלטה להוציא מתמ"א 30 את אזור הנמלים של חיפה - נמל חיפה הוותיק ונמל המפרץ הנבנה - ולהעביר את התכנון שלהן לחברת נמלי ישראל, "שמטבע הדברים מייצגת בעיקר אינטרסים של תשתיות תחבורה ואת האינטרסים שלה, היא שמקדמת את הנושא" נכתב בדוח. אפשר לראות זאת בהבדלים בין טיוטת תמ"א 30 לעיר חיפה ותמ"א 13/ב/1 לנמלים. בזו האחרונה לא נקבעו מגבלות על הקמת מתקן לחומרים מסוכנים, ולעומת היעדר אישור לתוכניות המוסיפות פליטות לאוויר, בתוכנית הנמל מותרת תוספת כזו "בתנאי שמצב איכות האוויר לא יחרוג מערכים שיפרסם המשרד להגנת הסביבה".

הקמת הנמל החדש מתקדמת, ובבנייתו הושקעו כבר כ-2.9 מיליארד שקל, אבל ההשפעה שלו על הסביבה לא נבחנה במידה מספקת. רק בחודש דצמבר 2017, כאשר העבודות בעיצומן, שלח המשרד להגנת הסביבה חוות דעת לפיה "ככל הנראה "ככל הנראה תוכנית הנמל צפויה להוסיף רמת זיהום אוויר לא זניחה לאזור חיפה". כלומר, בעוד המדינה מנסה להפחית את הזיהום במפרץ חיפה, נבנה שם עוד נמל עצום שיוסיף לזיהום הקשה.

ביקורת נמתחת בדו"ח גם על התסקירים הסביבתיים של תוכניות בנייה ותשתיות, שלנציגי המשרד להגנת הסביבה אין די זמן לבחון.

המבקר ממליץ למוסדות התכנון להתחשב בשיקולי זיהום ואיכות חיים וסביבה באישור תוכניות חדשות, ודאי שבאזור מוכה זיהום כמו חיפה, ולדרוש זאת גם בתוכניות הנוגעות לנמלי העיר.

על סף פיצוץ

זיהום אוויר וסביבה אינו הבעיה היחידה של מפרץ חיפה. ריבוי חומרים מסוכנים בשטח קטן כל כך הופך את חיפה והקריות למועדות לאירוע רב נפגעים שמקורו בחומרים אלה. לאירוע כזה יכולה לגרום תקנה או תאונה, אסון טבע (חיפה יושבת על שבר יגור, ועלולה להתרחש בה רעידת אדמה), או פגיעה מכוונת בידי טיל או בפיגוע. אבל, סקר סיכונים של המשרד להגנת הסביבה יושלם רק ב-2020, באיחור של ארבע שנים מהתוכנית המקורית, וגם רשות הכבאות וההצלה לא ערוכה להתמודד עם אירוע רב נפגעים.

לפי הדוח "על רשות הכבאות וההצלחה להביא ללא דיחוי לידיעת כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ממשלת ישראל והמשרד להגנת הסביבה, כי היא עדיין אינה ערוכה לטיפול באירוע חומ"ס מצרפי באזור מפרץ חיפה וכן בטיפול באירוע שריפה מצרפי במפעלים ובמתקנים באזור זה, שעלולים להתרחש בעקבות תאונה, אירוע ביטחוני או אסון טבע".

נתונים על השפעת המזהמים על בריאות תושבי אזור חיפה

המבנה הטופוגרפי המיוחד של חיפה, עם הר גבוה המשתפל לחופי מפרץ, הופך אותה ליפה אבל גם מקשה על פיזור הזיהום. הכרמל מהווה מעין מחסום שמותיר חלקיקים מזהמים בגובה נמוך. לפי משרד הבריאות, שיעור התחלואה במפרץ חיפה במחלות נשימה שונות וגם במחלות לב ובסרטן גבוה מהממוצע הארצי.

למרות הצורך לחקור את הקשר בין זיהום האוויר והתחלואה, המחקרים התעכבו וגם תוכנית בין משרדית לבריאות וסביבה, שצריכה הייתה להיות מוגשת עוד ב-2017, הוגשה באיחור ולא יושמה. המבקר ממליץ להקים מכון מחקר לאומי לבריאות וסביבה, שירכז את כל הנתונים ויוביל מחקרים בנושא.

תגובת ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם: "דוח הביקורת המיוחד של מבקר המדינה בנושא זיהומים סביבתיים במפרץ חיפה הינו מבהיל לקריאה וקשה לעיכול, ובפרט לאלה שאיבדו את יקיריהם. על פי הדוח, אין ספק שאין יותר מקום למפעלים מזהמים בקרבנו. לאור תכנית רמ"י לניקוי מפרץ חיפה שעלתה במועצת העיר חיפה והתקבלה פה אחד כחזון למפרץ, אין עוד ספק מה הוא העתיד הנכון והיחידי למטרופולין חיפה והצפון.
הדוח מציג אוזלת יד קשה; היות ומדובר בהתנהלות שנמשכת שנים, אין נראה שמדובר בטעות מצטברת או בתום לב. מדובר במחדל שגבה את חייהם של אלפי תושבים . מעבר לסוגיות המוזכרות בדוח שנמשכו שנים רבות ודורשות לימוד מעמיק, אחד הפרקים עוסק בבעיה בוערת שמתרחשת כאן ועכשיו - קידום תכניות למפרץ ללא ראייה כוללת. בפרק על התכנון הסטטוטורי של מפרץ חיפה מוסיף מבקר המדינה אמירה ברורה כשמש: 'על הממשלה לפעול לאישור תוכנית כוללת אחת לאזור מפרץ חיפה המתייחסת לכלל הסוגיות התכנוניות של אזור זה בראייה המשלבת כראוי את מכלול הסוגיות השונות וההיבטים השונים, ובהם ההיבטים הסביבתיים והבריאותיים. על מינהל התכנון בסיוע המשרד להג"ס לבחון לעומק את ההוראות המעודכנות של תמ"א 13/ב/1 לנוכח התפיסה התכנונית האינטגרטיבית שעמדה ביסוד תמ"א 30 וזאת על מנת להבטיח שנשמרים האיזונים שתמ"א 30 ביקשה ליצור'. בימים אלה מנהלת עיריית חיפה הליכים מול מוסדות התכנון סביב תכנית נמל המפרץ, וזאת בגלל פגיעה באינטרסים מטרופוליניים ולאומיים אחרים, ובגלל היעדר ראייה אינטגרטיבית. אנו ממתינים לראות האם מוסדות התכנון ישנו את גישתם לאור המסקנות החמורות שפורסמו כאן, או שימשיכו לחטוא לאתיקה המקצועית לה הם מחויבים. אנו ממתינים לראות האם דבריו של מבקר המדינה יבדקו על ידי מוסדות התכנון בכובד ראש ויביאו לשינוי בגישה, או יביאו להתעלמות מופגנת. כראש עיריית חיפה, אמשיך להאבק ללא פשרות מול מוסדות התכנון ומשרדי הממשלה על דמות מפרץ חיפה, מתוך ראיית טובתו של הציבור החיפאי שלו אני מחויבת".

ממינהל התכנון נמסר: "מינהל התכנון סיים את העבודה המקצועית על תוכנית המתאר הארצית לדרום מפרץ חיפה כבר לפני מספר שנים והיא הועברה לאישור הממשלה, שם התוכנית נמצאת היום. אף על פי שהתוכנית טרם אושרה ע"י הממשלה, חשוב להדגיש כי מינהל התכנון ולשכת התכנון מחוז חיפה מקדמות תכניות מפורטות למתחם זה בהתאם לתפיסה התכנונית של התמ"א. באשר לנושא זיהום האוויר במפרץ, מוסדות התכנון מחמירים בכל הנוגע לנושא אף מעבר למוגדר בחוק אוויר נקי. מוסדות התכנון לא מאשרים אף תוכנית חדשה בתחום המפרץ, שלא עומדת בהנחיות העדכניות של המשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לפליטות מזהמים. בנוגע לשאלת העתקת המפעלים ממפרץ חיפה, נציין כי הנושא מטופל ע"י מספר גורמים בהם רשות מקרקעי ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה ומשרד הכלכלה, אשר בוחנים את ההשלכות של מהלך זה".

מקבוצת בזן נמסר:  "קבוצת בזן תמשיך לפעול ולהשקיע תקציבים בצמצום השפעתה הסביבתית, בשקיפות, תוך עמידה בתקנים המחמירים העולם".

תגובת איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה לדו"ח מבקר המדינה: "האיגוד מברך על הדוח החשוב שכתב מבקר המדינה על הזיהומים הסביבתיים במפרץ חיפה. הדוח מראה באופן ברור כיצד מדינת ישראל החליטה לעשות יד אחת עם התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה משום שהעדיפה את הרווח הכלכלי על חשבון הבריאות של התושבים. ממצאי מבקר המדינה גם מראים כיצד מערך הניטור במפרץ אינו שלם ואינו משקף בפועל את תמונת המצב האמיתית של החומרים המזהמים שנושמים התושבים באופן יומיומי. הממצאים החמורים בדוח מחייבים בדק בית של האיגוד, אבל גם מחייבים התייחסות דחופה של המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומנהל התכנון. אנו קוראים לכול הגורמים המעורבים לשתף פעולה ביישום המלצות הדוח ולא לטמון את הראש בחול עד יעבור הזעם.

הדוח הקשה מצביע על פערים בין הצרכים במפרץ לבין מה שעושה המדינה והגורמים השונים בפועל. האיגוד כבר הבין לפני מספר חודשים שיש פער בין צרכי הניטור והאכיפה הסביבתית במפרץ חיפה לבין מה שהאיגוד עושה, ולכן האיגוד פועל לגיבוש תפיסת פעילות משפטית עצמאית ולעיבוי מערך הניטור והאכיפה. בין היתר גייס האיגוד תובעת משפטית שתפעל מטעמו, הוקמה יחידת אכיפה סביבתית עם פקחים במשרה מלאה וציוד ייעודי וכן נכתבת בימים אלו חוות דעת משפטית שתבחון את יכולת הענישה של האיגוד מבחינת החוקים הסביבתיים. האיגוד גם פועל להגברת השקיפות והנגשת המידע לציבור. הממצאים מוכיחים פעם נוספת שהאיגוד זקוק למשאבים נוספים ולכלי אכיפה משמעותיים בשביל להילחם בתעשייה המזהמת שפועלת במפרץ חיפה". 

המשרד להגנת הסביבה מסר כי "המשרד להגנת הסביבה מכיר בחשיבותה של ביקורת המדינה, ומשתדל להפיק ממנה לקחים. צמצום זיהום הוא הדבר החשוב ביותר לציבור והדבר המהותי ביותר העומד לנגד עיני המשרד, וכפי שגם צוין בדוח המבקר, פעולות המשרד בשנים האחרונות הובילו לשינוי מגמה, לצמצום הפליטות ולמגמת ירידה משמעותית ועקבית בריכוזי המזהמים במפרץ חיפה ובכלל הארץ - וזה הדבר החשוב לתושבי האזור.
איכות האוויר היום במפרץ חיפה אינה שונה ממטרופולינים אחרים בישראל. המשרד להגנת הסביבה השקיע כוח אדם רב ויותר מ-100 מיליון שקל ביישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה ומתכוון להמשיך ולהשקיע בהורדת הסיכון לציבור ובהמשך האכיפה והפיקוח הנמרצים".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "דוח המבקר אומר היום את מה שאנחנו אומרים כבר במשך שנים. מפרץ חיפה ורמות זיהום האוויר שנפלטות ממנו הן סכנה בריאותית לתושבי חיפה והסביבה. השר להגנת הסביבה זאב אלקין, עם כניסתו לתפקיד, העמיד בראש סדר העדיפויות שלו תוכנית למלחמה בזיהום האוויר. המבקר היום קובע כי מדובר בתוכניות המתוכננות ללא תשתית מידע מספקת וללא מתודולוגיה סדורה, על יעדים לא מספקים, על עיכובים גדולים בביצוע חלק מהאמצעים שגובשו בתכנית, על מחסור בכוח אדם ליישום, על חוסר תיאום בין משרדי הממשלה הנוגעים לדבר, ועוד. בפניות רבות שביצענו למשרד להגנת הסביבה לגבי הצורך הדחוף בניהול ואכיפה יעילים כנגד המזהמים נתקלנו עד היום בהרבה דיבורים ובאפס מעשים. בימים אלו אנו מנהלים מאבק משפטי כנגד הרחבת מתחם בזן אשר אחראי לחלק משמעותי מזיהום האוויר במפרץ חיפה".

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.3% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"