גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עכשיו כשכלי הרכב ההיברידיים מתייקרים, האם כדאי לעבור למכונית חשמלית?

צמצום הטבת המס לרוכשי מכוניות היברידיות פסח, בינתיים לפחות, על רוכשי מכוניות שמונעות בחשמל בלבד ● "גלובס" עושה סדר: מה הסיכויים שהמס על מכוניות חשמליות יעלה בעתיד, לאיזה מרחק מספיקה הסוללה והאם הן מהוות אלטרנטיבה למכונית רגילה?

רכבים חשמליים תוצרת סין / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבים חשמליים תוצרת סין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחרונה אנחנו מוצפים בשאלות בנוסח "האם כדאי לרכוש מכונית חדשה רגילה או לחכות למכונית חשמלית?". השאלה די מובנת לאור יחסי הציבור הנמרצים, שמקבלים כלי הרכב "המחושמלים" בימינו ולאור העובדה, שאף צרכן לא רוצה להישאר מאחור כאשר הטכנולוגיה מתקדמת קדימה. התשובה על השאלה הזו, בנקודת הזמן הנוכחית, תלויה בשני גורמים מרכזיים: מחיר ושימושיות.

רכב חשמלי או אפילו נטען, שמציע שימושיות קרובה לזו של רכב רגיל - כלומר, לא רק נסיעה עירונית ושיוט מוגבל מהירות - חייב להצטייד כיום בסוללה בקיבולת גבוהה של 50-60 קילוואט-שעה. ככל שהרכב גדול יותר גם קיבולת הסוללות שלו צריכה לגדול, בין השאר כדי לפצות על המשקל העודף.

מחירי סוללות הליתיום ביחס לקיבולת אמנם ירדו בעשור האחרון בשיעור מרשים של 85% בעקבות התקדמות הטכנולוגיה, אך הם עדיין עומדים כיום על כ-176 דולר לקילוואט-שעה. כלומר בסביבות עשרת אלפים דולר לסוללה שיכולה לספק טווח של 350-400 קילומטר על פי מבחני WLTP המחמירים. התחזית היא, שעד 2024 מחירי הסוללות יצנחו לאזור ה-94 דולר לקילוואט-שעה. אלא שכאן נכנסים למשחק חוקי הביקוש וההיצע.

הטכנולוגיה משתכללת, למה המחיר לא יורד?

הביקוש העולמי לליתיום זינק בארבע השנים האחרונות וצפוי לגדול פי חמש עד 2025 עקב ביקושים של תעשיית הרכב שצריכה לעמוד כיום בתקנות סביבתיות מחמירות. מכיוון שליתיום הוא משאב עם זמינות מוגבלת - ונעזוב רגע את הנזקים הסביבתיים הנרחבים שנגרמים כתוצאה מכרייתו - מחירו לטון מעוקב זינק לשיא היסטרי ב-2017. המחיר ירד מאז בכ-30% אבל לא צפוי להמשיך לרדת, כתוצאה מעליית הביקוש באירופה ובסין.

מכיוון שמחיר הסוללה הוא מרכיב קריטי בעלות הרכב, מחירי הרכב החשמלי צפויים להיות יציבים בשנים הקרובות או לטפס, בתרחיש הפחות טוב. אפילו יצרנים סינים על עלויות נמוכות מתקשים להציע כיום רכב עם טווח ריאלי של מעל 350 קילומטרים בפחות מ-30 אלף דולר. טסלה, חלוצת השוק, שנהנית מיתרונות לגודל ושרשרת אספקה עצמאית, נאלצה "להרוג" לאחרונה את דגם הבסיס "העממי" של הטסלה 3 שאמור היה להיות מוצע ב-35 אלף דולר. כיום מחיר הבסיס הריאלי של ה-3 קרוב יותר ל-40 אלף דולר.

משפחתית או ג'יפון ב-150-170 אלף שקל עשויים להיות נגישים, פחות או יותר, לזרם המרכזי של שוק הרכב הישראלי, בעיקר בזכות הטבת מס הקניה על רכב חשמלי שדעומדת על 10% במקום 83% על רכב בנזין. הפער גם אמור, בתיאוריה, להעניק לחשמליות "העממיות" שיימכרו בישראל יתרון תחרותי גדול. גם עלייה משמעותית במחירי הדלק, אם וכאשר תתרחש בטווח הקרוב, צפויה לתת לכלי רכב כאלה יתרון תחרותי רציני

הרכבים החשמליים ניצלו, בינתיים
.

האם החשמליות יסיימו כמו ההיברידיות?

אבל, וזה אבל גדול, מי שיבחן את "הסיכול הממוקד" שביצע החודש האוצר בהטבות המס על היברידיות וכל מכוניות פלאג-אין וחשמליות יוקרתיות מבין, שגם הטבת המס על רכב חשמלי "נטו" חיה על זמן שאול. כרגע אמנם לא נוגעים בה מאחר שהשפעת החשמליות על הכנסות המדינה זניחה, אבל אם מכירותיהן יחצו מאסה קריטית, מן הסתם 10% מכלל המכירות, ועל הדרך יפגעו גם בהכנסות העשירות ממיסוי בנזין/דיזל לתחבורה, ייכנס כנראה האוצר לפעולה. הערכה היא שכמה מאות, אולי כמה אלפים, של לקוחות מקדימים יוכלו לרכוש חשמליות במחיר הגיוני. אבל בטווח של שנתיים-שלוש, השוק צועד לעבר מחסום רגולציה.

מתי נראה עמדות טעינה ליד הבית?

כדי שרכב חשמלי יהפוך ליותר מנישה זעירה עבור ציי רכב עם אג'נדה סביבתית ולמסגלים מוקדמים, הוא יהיה חייב להציע שימושיות מקבילה או לפחות דומה לזו, של רכב בנזין שווה ערך. כלומר עם טווח ריאלי בין טעינות, שמאפשר נסיעה בינעירונית הלוך ושוב ו/או עמדות טעינה מהירות וזולות, יחסית, בפרישה גיאוגרפית רחבה.

הטווח המוצהר של כלי הרכב החשמליים גדל משמעותית בשנים האחרונות עקב ירידת מחירי הסוללות בעולם, ולישראל יש יתרון מובנה בהיותר מדינה קטנה יחסית. אבל את מה שלא עושים הטווחים עושים הפקקים, סגנון הנהיגה האגרסיבי המקובל, במיוחד בציי הרכב, ומזג האוויר, שדורש הפעלת מזגן משך רוב ימות השנה.

לפיכך, אפילו תחת מבחני ה-WLTP המחמירים שנכנסו השנה, אפשר לצפות לפער משמעותי בין הטווח המוצהר על הנייר לטווח בפועל. טווח ריאלי 200 קילומטר בין טעינות אולי לא מהווה בעיה לנהג בעיר או בגוש דן המורחב, שיש לו עמדת טעינה בבית ו/או בעבודה. אבל כדי שרכב חשמלי יהיה הרכב היחיד במשפחה, מגבלת הטווח היא משמעותית הדרך היחידה לעקוף אותה היא הקמת עמדות הטענה ציבוריות מהירות בסבסוד ממשלתי, שיכולות להוסיף כמה טווח של עשרות קילומטרים (עד 80% מקיבולת הסוללה) בתוך 30-50 דקות.

אבל הממשלה מתייחסת לפרויקט הזה כאל תרגיל יח"צ. המכרז העדכני לעמדות ציבוריות מהירות מדבר על כ-60 עמדות בתקציב, של פחות מ-15 מיליון שקל. זאת לעומת הכנסות של המדינה ממיסוי דלק בהיקף של כ-19 מיליארד שקל בשנה. היקף כיסוי גיאוגרפי כזה, או אפילו כפול ממנו, יוצר "חורים" רבים, וספק אם יצליח לשכנע את "מר ישראלי", שהוא לא ייאלץ להמתין בלילה לגרר שיחזיר אותו מחופשה מאילת או מטבריה אחרי התרוקנות הסוללה. או שיוכל לבצע גיחה מחיפה לירושלים ובחזרה, למשל, בלי להתעכב שעה להטענה בדרך. ועוד לא פתרנו את סוגיית ערכי הגרט של היד השנייה, ואת קיצור הטווח של הסוללות שאופייני לרכב חשמלי אחרי מספר נתון של טעינות/קילומטרים. בקיצור, אנחנו עדיין לא שם. 

עוד כתבות

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

חוזה בשווי מיליארד וחצי שקל: דוראל אנרגיה תקים שדה סולארי בטקסס

דוראל אנרגיה חתמה עם קבלן אמריקאי על חוזה בשווי מיליארד וחצי שקל להקמת שדה סולארי בטקסס, ארה"ב ● בנוסף, חברת סולאיר קיבלה את האישור הסביבתי האחרון להקמת שדה סולארי משמעותי במדבר טקמה שבצפון צ'ילה ● וגם: חברת האנרגיה הסולארית ערבה פאוור סיימה סבב השקעות בשווי 115 מיליון שקל

נשיא סין שי ג'ינפינג  ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישתם בריאד / צילום: Reuters, Bandar Algaloud/Saudi Royal Court

בסעודיה לא מחכים לברית ההגנה עם ארה"ב, ומהדקים יחסים עם היריבה סין

סבב שלישי של התרגיל הימי "החרב הכחולה 2025" המשותף לריאד ולבייג'ינג נערך לאחרונה ● לצד השקעות סיניות בהיקף של מיליארדי דולרים בבנייה בממלכה, נראה ששיתוף הפעולה בין המדינות מעמיק ● האם הדבר ישפיע על יחסי הסעודים עם האמריקאים?

מבקרים ממשיכים לזרום ללובר לאחר הפריצה / צילום: Reuters, Ameer Alhalbi

שבוע אחרי השוד הגדול - שניים נעצרו בחשד לפריצה ללובר

בצרפת מדווחים כי אחד החשודים בפריצה ללובר נעצר בנמל התעופה שארל דה גול בפריז, רגע לפני שהמריא על טיסה לאלג'יריה • כעת נבדק אם הוא לקח חלק פעיל בפריצה עצמה, או שהעניק לפורצים סיוע בדרך אחרת • עוד דווח כי שני החשודים שנעצרו הם מפרוור סן-דני בצפון פריז

קמפוס אפלייד מטיריאלס, קריית המדע ברחובות / צילום: אפלייד מטיריאלס

סבב קיצוצים עולמי: אפלייד מטריאלס תפטר כ-100 עובדים בישראל

במסגרת סבב קיצוצים עולמי, ענקית ייצור מכונות הבדיקה צפויה לפטר יותר מ-1,400 עובדים בעולם, בהם גם במרכז הפיתוח ברחובות ● ע"פ ההערכות, כ-100 עובדים יפוטרו בישראל ● כמה זה יעלה לחברה?

אימוץ קרטונים ברשת am:pm / צילום: יח''צ

הפתרון היצירתי של am:pm לבעיית פינוי הקרטונים

רשת am:pm משיקה קמפיין קהילתי חדש במסגרתו תציע את קרטוני הסחורה לתל אביבים שעוברים דירה ● מלונות דן נכנסת לראשונה לשוק הנדל"ן האמריקאי ● מאות רצים יכבדו את זכרו של סרן רעי בירן ז"ל באגמון החולה ● מרסל אסולין תתמנה למנכ"לית ויצו העולמית ● וגם: קידי תקשורת חוברת ל־Buki הצרפתית ומשיקה שעון חכם לילדים המבוסס על טכנולוגיה ישראלית ● אירועים ומינויים

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם שרון שקד / צילום: פרטי

איך משיגים שביעות רצון בקרב 96% מהעובדים גם בחברה שגדלה כל הזמן?

הפודקאסט הפופולרי "פופקורן" מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "אם אתה רואה משהו לא טוב - תפעל, לא מספיק להצביע על בעיות", אומרת שרון שקד, סמנכ"לית משאבי אנוש ביוניקורן הסייבר סקיורטי סייארה ● בשיחה עם ליאור פרנקל היא מסבירה איך מצליחים לצמוח בקצב מסחרר בלי לטשטש את הדנ"א, ולמה אנשים עם ניסיון של שנים בענקיות הטכנולוגיה יכולים דווקא להוות בעיה • פופקורן

חידושים בטיפול באלצהיימר / צילום: Shutterstock

חיסון לאלצהיימר: מתי יצא לשוק ומי יהיה זכאי?

אחרי שנים של קיפאון, שתי תרופות חדשות עוררו מחדש את שוק הטיפול באלצהיימר ● עשרות ניסויים בוחנים תרופות שתוקפות 15 מנגנוני פעולה אפשריים שונים של המחלה ● התקוות לעתיד נעות בין חיסון, דרך שימוש בתרופות קיימות ועד לבוטים לשמירה על המצב הקוגניטיבי ועריכה גנטית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבעל צבר חובות. האם האישה חייבת בהם גם אם לא ידעה?

ביהמ"ש קבע כי אישה לא תוכל להתנער מחובות שצבר בעלה במהלך הנישואים ● דיירת שהתנגדה לפרויקט תמ"א 38 נדחתה, אף שטענה לפגיעה בזכויותיה ● וסב חויב לשלם את חוב המזונות של בנו בסך מאות אלפי שקלים, לאחר שסייע לו להסתיר רכוש ● 3 פסקי דין בשבוע 

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפייבוריטית התחלפה: קריית טבעון מובילה במרוץ להקמת קמפוס אנבידיה בצפון

לגלובס נודע כי קריית אתא לא תתמודד על הקמת מרכז הפיתוח החדש של ענקית השבבים בצפון הארץ ● גם פארק התעשייה מבוא כרמל ירד בדירוג, משום שהתוכנית להרחבתו רחוקה מאישור, בהתאם לדרישות אנבידיה ● כעת קריית טבעון מסתמנת כמועמדת המובילה

סוויני במודעה מהקמפיין. משחק מילים על ''ג'ינס טובים'' ו''גֶנים טובים'' / צילום: Reuters, Staff

כך סידר ביקור בישראל למנכ"ל אמריקן איגל הכנסות לא צפויות של מיליון דולר

אמריקן איגל הצליחה לעורר מהומה בקמפיין האחרון, כשרבים טענו לגזענות וסקסיזם ואפילו טראמפ התייחס ● אלא שהמכירות רק השתפרו מאז, והמותג הרוויח כמיליון לקוחות חדשים ● כעת המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין מגיב לראשונה, "עומדים מאחורי מה שעשינו", וגם משתף ביעד שלו: "לשים ג'ינס על כל טוכעס בארה"ב"

פיצ'רים שונים של הדפדפן אטלס / צילום: צילום מסך

זה מה שחשבנו על דפדפן ה-AI החדש שהושק

חברת OpenAI השיקה את הדפדפן אטלס, שמבוסס על בינה מלאכותית ומטמיע את ChatGPT כמעט בכל פעולה ● כרגע הוא קיים רק במחשבי אפל, אבל אפשר כבר לדבר על תחרות לכרום

עבודות בטיחות ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

פרומו לפרויקט המטרו? הקשר בין התקלות ברכבת להנהלה החסרה

בחודשים האחרונים נרשמה שורת תקלות שהשביתו את קווי הרכבת, האחרונה שבהן הייתה בסוף השבוע בשפלה ● "כשאין משנה או מנכ"ל קבוע בגוף כה גדול - אין פלא שהתקלות יתרבו", אומר בכיר לשעבר במשרד התחבורה ● בינתיים, השפעות מורגשות כבר בפרויקטים נוספים

הדמיית המרכז החדש של אנבידיה בבאר שבע / הדמיה: משה צור אדריכלים

בונה על בוגרי בן גוריון ואמ"ן: אנבידיה עוברת למשרדים חדשים בבאר שבע

ענקית השבבים הודיעה כי תעביר את מרכז הפיתוח שלה בבאר שבע למשרדים חדשים, שיהיו גדולים פי שלושה מהמשרדים הנוכחיים ● בכך תנסה אנבידיה להגדיל את מאגר כוח-האדם שלה בהתבסס על בוגרי פקולטת ההנדסה של אוניברסיטת בן גוריון וחיילי חיל המודיעין שיעברו לנגב ● ואיך זה משתלם לה מבחינת מסים?

חדשות הביומד / צילום: יח''צ בר אילן

המחקר שמגלה איזו תרופה נגד דיכאון באמת משמינה

רדהיל ביופארמה חתמה על הסכם שעשוי להציל אותה מירידה לרשימה משנית בנאסד"ק; חברה להנגשת תוכן לחרשים רוכשת חברה שוויצרית לתרגום שפת הסימנים; וגם: מהי האוניברסיטה הגדולה בישראל? ● השבוע בביומד

מעבר הגבול עם ישראל. אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

פקק חריג של מאות משאיות בכניסה לישראל

במעבר הסחורות "נהר הירדן" נוצר פקק חריג בעקבות המצב הביטחוני ● המעבר אמור לשמש שער כניסה מרכזי במסגרת התוכנית השאפתנית IMEC, אך המצב הנוכחי רחוק מכך ● רכבת היא פתרון אידאלי לאזור, אך נראה שישראל לא בכיוון כרגע

מימין: השותפים עופר כץ, הללי ברט ורוני זהבי. ''יושבים על הטיקט של משקיע עוקב שמביא ערך מוסף'' / צילום: רמי זרנגר

כשאסף רפפורט הקים את וויז הוא צירף קומץ של אנשים, כולל הקרן החריגה הזו

עופר כץ והללי ברט היו רואה חשבון ועורכת דין שנתנו שירות ליזמים בתחילת דרכם ● אלא שאז הם קיבלו החלטה: באלה שהם זיהו פוטנציאל - הם גם ישקיעו ● תחושת הבטן הובילה אותם להיכנס לחברות כמו וויקס, ארמיס ופייבר, וגם וויז, שלימים הלכה לעסקת הענק עם גוגל ● הכירו את קרן Cerca, שהפכה לכיכר העיר של האנשים שמובילים את תעשיית ההייטק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; מניות הבנייה והקלינטק הובילו את העליות

מדד ת"א 35 קפץ בכ-1% ● מדד הבנייה טיפס במעל 2%, מניות השבבים הדואליות קפצו ● עסקה של דוראל אנרגיה בהיקף של מיליארד וחצי שקל הקפיצה את המניה ואת מדד ת"א־קלינטק ● השבוע בוול סטריט: החלטת ריבית של הפדרל ריזרב ודוחות של שלוש ענקיות טכנולוגיה ● וגם: במרקטוואץ' מסמנים חמש מניות מומלצות לעונת הדוחות הנוכחית

"מוכנים לעימות חדש": האיראנים שוב מאיימים במלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המיליארדרים היהודים בארה"ב מוציאים הון כדי למנוע ממדאני להיבחר לראש עיריית ניו יורק, לאירלנד יש נשיאה אנטי-ישראלית חדשה, וארה"ב מפקחת על הפסקת האש בעזה באמצעות מל"טי סיור ● כותרות העיתונים בעולם

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

למה מחירי הדירות בתל אביב ירדו השנה? התשובה של יעקב אטרקצ'י

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה, מספר בראיון לגלובס מדוע הוא מתייחס לסיום המלחמה כאל הזדמנות כלכלית, קורא להורדת ריבית מיידית, מתריע מפני חזרת הפועלים הפלסטינים, ומסביר מדוע העתיד של שוק הנדל"ן נמצא בפריפריה ולא בתל אביב

המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים / צילום: Shutterstock

לא הכול נוצץ בדרך לאקזיט: הגיע הזמן לדבר על המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים

התדמית הנוצצת והאקזיטים במיליארדים מסתירים מציאות לא קלה ● במקרים רבים מייסדי סטארט־אפים חווים בדידות וסובלים מלחץ ופחד, אך נמנעים מקבלת עזרה מקצועית ● יש מה לעשות, וזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא