גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אופיאטים? "הגיע יום הדין של חברות התרופות ששיווקו אותם"

הקנאביס? "לא השתכנעתי שהוא לא עלול להיות דלת לעולם הסמים" ● מחירי התרופות? "חברה שתעלה מחירים תקבל טלפון מטראמפ" ● בשורת הפארמה של חברות הטכנולוגיה? "גוגל לא תתחיל לפתח תרופות" ● דורמן פולוויל, שותף בכיר בחברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן, נחרד מרמת המוסר והפוליטיקה של ענף הפארמה ואופטימי לגבי האפשרות למצוא תרופות לכאב שאינן ממכרות

"בתחום הפארמה, ככל שדברים אמורים להשתנות במהירות רבה יותר, כך הם נשארים קפואים יותר", אומר דורמן פולוויל, שותף בכיר וראש תחום מדעי החיים באירופה בחברת הייעוץ והמחקר הגלובלית פרוסט אנד סאליבן. "בשנת 2000 הצהירו בכל כנסי הפארמה על סוף עידן התרופות רבות המכר ועל תחילתו של עידן רפואה מדויקת יותר ומותאמת אישית. אני עדיין שומע את המנטרה הזאת בכנסים. 'האם הגיע סוף עידן רבי המכר?'. נו, האם הוא מגיע כבר? זה לא קורה כל כך מהר כמו שאנחנו חושבים".

על רקע הדברים האלה, פולוויל מזהיר שהחתונה המחודשת בין חברות הטכנולוגיה לתחום הרפואה עלולה להסתיים באכזבה מסוימת לשני הצדדים. "כן, אמזון תמכור תרופות וגוגל תעניק לנו מידע רפואי, אבל פיתוח תרופות? לא, לא. בשביל מה לחברה אג’ילית כמו גוגל להיכנס לתחום הקשה הזה? זה לא היא. לוחות הזמנים ורמות הרגולציה לא מתאימים לה, לאנרגיות שלה, לקצב העבודה שלה.

"הנה, בשנת 2000 השקיע המיליארדר והיזם לארי אליסון בקווארק הישראלית, שפיתחה שיטות חדשות למחקר בגנים. זה היה אז הדבר החם" (אליסון אפילו הצהיר אז שיעבור לעבוד בקווארק אחרי שיסיים את תפקידו באורקל - ג"ו). "19 שנה אחרי כן, הם עדיין בניסויים קליניים, ולארי אליסון כבר מזמן עבר לדבר המגניב הבא".

המשבר המוסרי מספר אחת: אופיאטים

פולוויל הגיע לתחום הפארמה אחרי כמה שנות התמחות בתחום הטכנולוגיה. לדבריו, טבילת האש שלו בענף הייתה לא רגילה והותירה חותם על תפיסתו את האינטרסים בעולם הזה.

"הפרויקט הראשון שלי בתחום הפארמה היה מחקר שוק עבור התרופה לוטרונקס (Lutronex) לטיפול במעי רגיז. המוצר הזה אושר ב-2000 ועזר לעשרות אלפי נשים, אך מקרה מוות אחד בגלל רישום לא נכון, שלדעתנו היה טעות של רופא, סתם עליו את הגולל, מסיבות שלדעתי היו פוליטיות" (הכוונה היא לתדמיתה הפוליטית של רשות המזון והתרופות, ה־FDA - ג"ו). לוטרונקס הוחזרה לשוק ב-2000, תחת הגבלות חמורות, והמוצר נמכר עד היום, אם כי לא ממש הצליח להמריא. בעקבות החוויה הזאת למדתי את הטוב, הרע והמכוער שבתעשיית הפארמה".

נציין שמול הטענה של פולוויל שהסרת התרופה הייתה פוליטית, רבים טענו שה־FDA הסיר את התרופה מהמדפים מאוחר מדי או שלא היה צריך לאשר אותה מלכתחילה.

היום, נוסף על תפקידו בפרוסט אנד סאליבן, פולוויל חבר בדירקטוריון של סורנטו ת’רפויטיקס, חברה המפתחת תרופות אימונותרפיות לטיפול בסרטן ותרופות נגד כאב, שאינן מבוססות על המנגנון האופיאטי. לדבריו, מה שקרה לתחום הטיפול בכאב בשנים האחרונות הוא דוגמה ומופת לבעייתיות של סקטור התרופות היום.

"הטיפול במגפת האופיאטים והטיפול בכאב בתרופות חלופיות זה הטרנד המוביל היום את תחום הפארמה בארה"ב", אומר פולוויל. "זו הדאגה מספר אחת של החברות בתחום ושל הציבור. זהו גם המשבר המוסרי מספר אחת של תעשיית הפארמה ובעיית ההתמכרות הקטלנית ביותר שיצר עד היום סם כלשהו.

"הבעיה היא שאנשים מתחילים עם תרופות המרשם, וכשאלה כבר לא מספיקות לשיכוך הכאב או כשהרופא כבר לא מוכן לתת להם מרשם מחשש שהם מגזימים, הם מספקים את ההתמכרות עם סמי רחוב, בעוצמה מחרידה. הרואין, וגם פנטינול - האופיאט הכי גרוע שנוצר. מנה אחת וסגרת איתו עסקה לכל החיים. עכשיו הגיע יום הדין של חברות התרופות שדחפו את האופיאטים, והן בסיכון לאבד הכול".

הצעד הבא הוא לנהל כאב באופן אחר, "אבל הפעם אנחנו חייבים להיות בטוחים. אנחנו לא הולכים לעשות אותה טעות עוד פעם", אומר פולוויל. מבחינתו, קנאביס הוא לאו דווקא הפתרון. "למוצר הזה יש אפקט פסיכואקטיבי. הוא אמנם לא ממכר, אבל לא השתכנעתי שהוא לא עלול להיות דלת כניסה לעולם הסמים. אם אכן כך, ואנחנו מציעים זאת כתחליף לאופיאטים, אז לא למדנו כלום ואנחנו לא עוזרים לאף אחד".

פולוויל מבדיל בין החומרים הפעילים בצמח שאינם יוצרים אפקט פסיכואקטיבי (לדוגמה CBD) ובין החומר הפסיכואקטיבי העיקרי THC. "החוק האמריקאי הפדרלי אומר שניתן לגדל צמחי קנאביס ללא THC , ואם יש בזה THC , אתה הולך לכלא. בעיניי זו פשרה לא רעה. ה־FDA הולך לאט אבל נכון, וזה חשוב כי החיים של אנשים נמצאים בסיכון. לעומת זאת, את ה־CBD אפשר להכניס גם למשקאות, למאכלים. זהו חומר מאלחש, מנהל כאב, לא ממכר ולא פסיכואקטיבי, בדיוק כמו זה שייחלנו לו. הדבר האתי לעשות הוא להתחיל מ־CBD".

אבל אומרים שבלי THC האפקט הוא הרבה פחות משמעותי.
"כיום אף אחד לא יודע איפה נמצא הערך של הקנאביס. נכתבו כ-40 אלף מאמרים על קנאביס, וזה עדיין לא מספיק, כי יידרשו ניסויים גדולים ומבוקרים יותר כדי שתהיה תשובה. זה יכול לקחת זמן. האמריקאים מאוד ייזהרו מפני יצירת מגפת התמכרות חדשה. אם ל־THC אין נזק, הממשל יחבק אותו בסופו של דבר, אבל זו תהיה חייבת להיות החלטה מבוססת מידע".

האוצרות שמחכים בספריות החומרים

פולוויל סבור שהעיסוק הממוקד בקנאביס מסתיר מהשוק חלופות בתחום הכאב, שהן לא אופיאטים ולא קנאביס אלא פתרונות אחרים לגמרי, כמו זה של סורנטו. גם בכך אשמה, לדעתו, תעשיית התרופות.

"במשך שנים היה תחום הכאב הילד המוזנח של תחום הפארמה, משום שהוא היה בבעלות חברות האופיאטים. כל החומרים האחרים הוזנחו. לא אתפלא כלל אם יתברר שיש בספריות החומרים של חברות התרופות הגדולות מולקולות שהוצעו כתרופות לכאב ונזנחו מכל מיני סיבות כלכליות. עכשיו, כשהתחום הזה הוא כל כך חם, אפשר למצוא בספריות הללו אוצרות. לכן אני מלא תקווה לגבי עתיד התחום.

"אני חושב שבעתיד נראה יותר מוצרים הניתנים בתדירות נמוכה, ואנחנו מקווים שכך יהיה גם בתחום הכאב. בעבר, החומרים הללו לא פותחו כי חברות התרופות רצו להתפרנס ממוצרים הניתנים באופן כרוני. מוצר כזה מספק הכנסה קבועה, שאפשר לסמוך עליה. סביר להניח שתרופות אחרות נדחקו הצדה, אבל היום מערכת הבריאות מוכנה לתגמל עבור טיפול כזה, והוא גם יוצר ערך מוסף בשווקים רוויים.

"שינוי בתמריץ יכול לעשות נפלאות בשווקים שהוזנחו, כפי שקורה עכשיו בשוק האנטיביוטיקה. לדוגמה, פתאום חזרו לבחון את הטיפול בפאג’ים (וירוסים שתוקפים חיידקים) - תחום שהוזנח במשך 100 שנה. כבר קיים מקרה מתועד של הצלת אישה מזיהום קטלני באמצעות פאג’ים, והוא פתח את הדלת לגישה החדשה-ישנה הזאת".
לדברי פולוויל, מעניין להפנות את המבט לעבר חברות פארמה איטלקיות דווקא. "יש קבוצה של חברות איטלקיות ותיקות, קצת שמרניות. לפעמים הן שומרות ידע שלכאורה הלך לאיבוד".

לארה"ב נמאס לממן את הבריאות של העולם

אחרי תרופות כאב, המגמה השנייה בחשיבותה שפולוויל מזהה בשוק התרופות היא העיסוק בתמחור תרופות. "הנושא הזה יהיה מדובר מאוד מעכשיו ועד הבחירות הבאות", הוא אומר ומוסיף שגם בתחום הזה חברות התרופות צריכות לשאול את עצמן שאלות קשות.

"אנחנו עדיין קצת המומים מכך שהחברות הגנריות כנראה תיאמו מחירים ביניהן. ברצינות? זה לא מה שהייתם אמורים לעשות, אנשי פארמה! בשביל מה נכנסתם למקצוע הזה אם לא בשביל לעזור לאנשים". לדבריו, עכשיו כל חברה צריכה להצדיק את המחירים של התרופות שהיא מוכרת. "כל חברה ששוקלת להעלות מחיר של תרופה משמעותית מקבלת היום טלפון מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. זה לא שיש פיקוח מחירים, אבל להעלות מחירים זה מאוד לא כדאי".

בעיני פולוויל צעד כזה אינו התערבות פסולה בשוק החופשי. "ארה"ב משלמת יותר עבור תרופות מכל העולם משום שמדובר בשוק חופשי ותחרותי, ולא בקונה ריכוזי, ועכשיו מתברר שדווקא המוכרים תיאמו מחיר? הימים שבהם ארה"ב תממן כך את חברות התרופות ואת כל הבריאות בעולם הם ספורים".

פולוויל מאמין שטראמפ ייבחר לקדנציה נוספת. "הוא עמד בהבטחות שהוא נתן בתחום הכלכלי, ואנשים אומרים לעצמם, 'הוא משוגע, אבל עושה את מה שהוא אומר שהוא יעשה'. זה מעניין. אנשים בארה"ב בוחרים לא מעט לפי הכיס, וקשה להתחרות במישהו שנתן לאמריקאים את הכלכלה שיש לנו היום".

רק לא עוד מיזוגים

המגמה השלישית המעניינת בתחום הבריאות, אומר פולוויל, היא "דיגיטיזציה של הכול". הוא מספר על חברת פארמה גדולה שיצאה בבת אחת ל-40-50 פרויקטים של מחשוב חלקים שונים בשרשרת הערך שלה - מגילוי תרופות ועד שיווק שלהן. המטרה של ניהול כל הפרויקטים האלה במקביל היא האינטגרציה ביניהם. פולוויל מסרב לנקוב בשם החברה, אך מבהיר: "אם זה יעבוד, גם שאר החברות יעשו את זה".

פולוויל מזכיר את האמירה מתחילת השנה של מנכ"ל ענקית התרופות נוברטיס, ד"ר ואסנט נרסימחאן, רופא לשעבר שגם עבד בחברת הייעוץ מקינזי: "היתרונות הגדולים שמצאנו לדיגיטיזציה הם לא במקומות המעניינים אלא במקומות כמו ניהול הניסוי הקליני, חיוב הרופאים, חשבונאות. לגלות תרופה זה עדיין נס, ואנחנו עדיין לא מבינים את התהליך מספיק כדי למכן אותו".

ומה לא יהיה הטרנד הבא בפארמה? פולוויל מקווה שזה לא יהיה שוב מיזוגים ורכישות של חברות גדולות. "אני לא אוהב מיזוגים ורכישות, זה כמעט אף פעם לא עומד בהייפ. אני זוכר את זה אפילו מהמיזוג בין גלקסו לסמית’קליין. במשך שנה אחריו אנשים לא הבינו מה הם אמורים לעשות. מי יפוטר? למי צריך ללקק עכשיו? זה סיפור אחר לקנות חברה קטנה, או חברה שאתה יודע מראש בדיוק מה אתה מתכוון לעשות איתה. או הסיפור של פייזר, שרק כך היא גדלה. היא חשבונאית, קונה עוד ועוד שורה תחתונה. ברוב המקרים מיזוגים הם 'השחלה' של המוכר את הקונה. זה מחריד".  

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות