גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ': "לצערי את הנעשה אין להשיב. שדה דב ייסגר. מה שאנחנו מבקשים זה דחייה של 3 שנים"

(עדכון) - שר התחבורה הנכנס הציע בדיון בוועדת הכספים לדחות את הסגירה בחקיקת בזק בתוך 48 שעות ● גפני: "אנחנו קוראים לראש הממשלה לקבל את המתווה של שר התחבורה" ● אתמול היה אמור להתקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה בכדי להכריע האם חקיקת בזק שתאפשר את דחיית סגירת השדה היא ריאלית או לא, אך הדיון לא התכנס בסופו של דבר

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד
בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייצב הבוקר בוועדת הכספים בדיון המשך לגבי סגירת שדה דב. "את הנעשה אין להשיב. שדה התעופה שדה דב ייסגר", אמר סמוטריץ'. "מה שנעשה באמצעות חקיקת בזק שהיא אפשרית תוך 48 שעות: נדחה את מועד הסגירה לפחות ב-3 שנים ובמקביל נקדם את כל התכניות כפי שהן". המועד המתוכנן לסגירת השדה הוא בשבוע הבא, ה-1 ביולי.

סמוטריץ' הגיע מוכן היטב לדיון, כשהוא שטח את כל ההשלכות האפשרויות למהלך שהוא יוזם. מי שלא הגיע ועורר את זעמו של יו"ר הוועדה משה גפני, הם נציגי האוצר והמשפטים (לרבות סגן היועמ"ש ארז קמיניץ') מהם ציפה לבוא עם תשובות קונקרטיות לשאלת המהותית ביותר: כמה יעלה למדינה לדחות את סגירת שדה דב, מהלך שיש לגביו הסכמה גורפת בקרב כל סיעות הכנסת.

מתוך הדיון בנושא שדה דב / צילום:  טלי טננבוים,

בתום הדיון הסוער שבמהלכו השתיק גפני את עורכת הדין רחל זכאי המייצגת את בעלי הקרקעות הוחלט לבקש מהממשלה דחייה של סגירת שדה דב בכדי לדון בנושא. מטרת הדחייה כפי שהסביר גפני היא "לא לגעת בנושאים עצמם שאולי יתקיימו בוועדות אחרות או בממשלה, לא לגעת בזכויות של האנשים שם", אלא לבחון את ההשלכות על סמך חוו"ד של משרדי הממשלה שגפני מקווה לקבל. "אנחנו נטבע לדין היסטורי על זה שגרמנו לנזקים כלכליים שסגירת אילת תביא למדינה. כמה מיליארדים המדינה תפסיד מזה שאילת תיסגר? זה יהיה הרי משל לעומת ההפסד שמדינת ישראל תספוג. חייבים לדעת מה אומר משרד המשפטים על העניין - לא ראוי לקבל כך החלטה. אנחנו קוראים לראש הממשלה לקבל את המתווה של שר התחבורה".

"המדינה התנהלה בצורה גרועה אבל אין מה לבקר את מי שקיבל החלטות", אמר סמוטריץ' בדיון. נושא שעלה בדיון התייחס לאפשרות של הפקעת הקרקעות לטובת תשתיות לאומיות, אלא שגם כאן נדמה שהרכבת כבר יצאה מהתחנה וכי מאוחר מדי. סמוטריץ' מבין את זה, אלא שהוא סמוך ובטוח שאפשר לעגן את דחיית סגירת השדה ב-3 שנים לפחות. "יש מעט נושאים בבית הזה שנמצאים בקונצנזוס כל כך רחב כמו הבנת החשיבות של המשך פעילותו של שדה דב לאילת ובוודאי נכון להיום ובהתאם למצבי התחבורה הציבורית לאילת. דיברתי עם שר האוצר על חשיבות של רכבת מדימונה לאילת, מה שגם צריך לקרות יום אחד - אבל זה עוד רחוק. מדינת ישראל התנהלה בצורה שגויה בכל הטיפול שלה בסאגת שדה דב מראשית הדרך. לו היינו חושבים שנגיע לאן שהגענו היום לפני 20 ו-30 שנה - ראוי היה להתנהג אחרת. הפקעת השטח הזה אז הייתה עולה במספרים אחרים ממה שהיום ובוודאי שזה מה שצריך היה לעשות כי זו התשתית ציבורית הכי טריוויאלית בעולם. אחרי שנעשה מה שנעשה ותוכננו תכניות שעל בסיסן נבנו תכניות תקציביות לרבות העברת בסיסי צה"ל דרומה, אני אומר בצער כי את הנעשה אין להשיב. אני לא רואה אפשרות היום להחזיר את הגלגל לאחור במובן המהותי ולמנוע את תוכנית תל אביב 4444. צריך לדעת להפנים את המציאות".

סמוטריץ' הציג את המתווה שהוא גיבש בימים האחרונים שאותו אמור היה להציג אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו - האיש היחיד שיכול למנוע את סגירת שדה דב בעיתוי הנוכחי. הדיון הזה לא התכנס בסופו של דבר עם ניחוח של התחמקות מצדו של ראש הממשלה. בדיון אמר ח"כ דוד ביטן בעניין זה כי קולו של נתניהו לא נשמע כי "מפחידים אותו בעלויות של 20 מיליארד שקל למדינה".

למתווה, כך אמר סמוטריץ' יש "מקסימום יתרונות, ואפס נזק או מחיר. המתווה אומר שהמסלול לא יפונה בשטח קטן שבו יהיה טרמינל קטן שיישאר לידו, ובמקביל כל הליכי התכנון נמשכים באותה מתכונת כולל השיווק והביצוע של הקרקעות. אנחנו מרוויחים דחייה במינימום של שלוש שנים. אין פגיעה באנשי הגוש הגדול שמצבם ישתפר כי הוא יעוגן בחוק. ביום שבו יצטרך להיכנס הטרקטור הראשון - השדה יפונה". סמוטריץ' התייחס גם לפתרונות שיישומו בינתיים בנתב"ג בנושא של הנגשת תחבורה ציבורית לטסים לאילת , כמו שאטלים חינמיים מכביש המטוס ועד למרכז תל אביב, מוניות ישירות לבתי חולים וגישה לנתיב המהיר. באשר להפעלת שדה התעופה שפועל כיום ברישיון כשדה צבאי אמר כי "משרד הביטחון יקבל פקודה ויבצע אותה", הכוונה היא לפקודה שתחייב את הפעלת השדה האזרחי על ידי חיילי חיל האוויר עד להעברת הנושא באופן מלא לרשות שדות התעופה.

המתווה הזה, אמר סמוטריץ', הוא בבחינת "זה נהנה וזה אינו חסר. תושבי אילת ואחרים ייהנו מתעופת הפנים והכול מתקדם. אף אחד לא ניזוק! אם אנשי הגוש יתעקשו לתבוע את המדינה גם במקרה כזה - אני לא מכיר שופט נורמלי שיתן את הסעד. הבעיה עכשיו היא שאני צריך לשכנע את היועמ"ש שאין בזה סיכון שאין עילת תביעה ואין סיכוי לתביעה. יש 100% רווח ואפס נזק. אמרו לי שאי אפשר לקדם את השטח כשטסים ממנו ואני אומר באחריות שזה אפשרי".

עוד התייחס סמוטריץ' למשמעות המשפטית אל מול פסיקת בג"ץ לסגירת שדה דב ב-1 ביולי באומרו כי "הנשיאה חיות אמרה שמותר לכנסת לחוקק. זה לא חוק עוקף בג"ץ, גם לשיטת מי שחושב שיש מושג כזה - יש אינספור פסקי דין שאומרים שלמדינה מותר לסגת מהסכמים ומותר לה להפקיע שטחים מבלי לפגוע כלל בזכויות בעלי הקרקע הפרטיים. לא מזלזל בזכויותיהם ובאינטרס הציפיה הלגיטימי שלהם על רקע התנהלות המדינה".

סמוטריץ' זכה לתמיכה ממרבית הנוכחית. ח"כ ניר ברקת ביקש להוסיף לחקיקה התניה שהשדה לא יפונה עד שתוקם רכבת מדימונה לאילת. נציגת בעלי הקרקעות השיבה כי הם מתנגדים לחקיקה.

מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם לא תומך ברעיון לסיבוב פארסה. "היינו צריכים לפנות את שדה דב ב-1.1.19 ולא היינו ערוכים אז וביקשנו הארכה. עכשיו הגענו למצב של אל חזור. השקענו כ-2 מיליארד שקל במהלך הזה (לאיחוד טייסות וטיפול באמל"ח), ב-1 ליולי יש אנשים שהולכים הביתה או שעוברים לבסיס אחר". עוד אמר אדם כי אם תתקבל החלטה של שר הביטחון, בנימין נתניהו להשאיר את השדה - מדובר במהלך שייקח מבחינת אדם 3 חודשים להתארגנות."שלוש שנים שאני עושה דיוני מעקב על זה, לא שמעתי מילה על לדחות את זה מראש הממשלה. קיבלנו את חוות הדעת הכי מקצועיות".

כאן תקף שוב גפני את אדם היות שהמשרד לא העביר חוו"ד שעל בסיסה אפשר יהיה לקיים דיון ענייני. "אנחנו לא מאמינים שאם רה"מ יגיד שצריך לדחות ב-3 חודשים - אתם לא יודעים להתמודד עם זה".

עו"ד אריאל צבי, ראש אגף יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, השיב לגפני הכעוס שגם משרדו לא העביר חוו"ד לוועדה כי "חוו"ד שהועברה לשר הביטחון הוגדרה על ידינו כרגישה משום שיש לה השלכות משפטיות על עמדת המדינה בבית משפט".

היו גם דרמות - ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי פרץ בבכי במהלך הדיון: "אל תתעמרו בעיר אילת", זעק. "זהו מאבק שהוא בדמי. אני מדבר על פיקוח נפש ברמה הגבוהה ביותר. זה לא דיון תיאורטי אלא דיון אמיתי על אנשים חיים ונושמים. יש פה ספינים בלתי אפשריים".

גם ח"כ יואש קיש שנלחם נגד סגירת השדה הודה היום שמהלך כזה כבר אינו אפשרי. "היום לאור האילוצים אני מבין ששדה דב ייסגר למרות שכולנו נגד. אין מה להילחם על השארת השדה. היעד שיכולים וצריכים להשיג זה דחייה של 3 שנים".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר את מה שכולם כנראה מרגישים: "ראש הממשלה נותן לנו להתקרקר סביב השולחן בזמן שהוא צריך לקבל את ההחלטה".

מרגי תקף את עורכת הדין זכאי ואמר לה "נקים לכם תנועה אזרחית שתצמצם לכם את אחוזי הבנייה ותגיש ערר על כל צעד שתעשו. הגעת לפה בגישה מתנשאת, תצטרכו לשנות כיוון. הנחמדות שלנו פה להגן על בעלי הגוש הגדול איננה מובנת מאליה".

אלי לנקרי סגן ראש העיר אילת ביקש להסב את תשומת לב הנוכחים לנזק הכלכלי שייגרם לעיר אילת שלא נמצא בכותרות שמתייחסות רק לעלות של המדינה במידה ומועד סגירת השדה יידחה. "ב-5 ימים הנזק לבעלי הקרקעות עלה מ-4 ל-8 מיליארד ההפסד למדינת ישראל עלה מ-8 ל-60 מיליארד. אתם מבולבלים וגם אני. אנחנו לא מבקשים לוותר על הכנסות המדינה והיא תקבל אותן אלא שזה יידחה בכמה שנים. בממשלה לא נעשתה עבודה כדי לבחון את הנזקים הכלכליים לעיר אילת - אבל אנחנו עשינו - מדובר בנזקים נוראיים שיצטברו למיליארד שקל בשנה ירידה בתוצר של העיר אילת".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, הוסיף כי "אנחנו מעריכים שהנזק יהיה קשה. תיירות הכנסים היא בערך חצי מהפעילות בעיר והתעשייה הזו תרד תוך חצי שנה. היא יורדת כבר כעת. אנחנו הולכים לאסון תעופתי ולקריסה של העיר אילת ללא זמן להיערכות".

עוד כתבות

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

מאיר שמגר – לוחם חירות ישראל כל חייו

ההגדרה שעמה נכנס לעולם המשפט השופט מאיר שמגר , נשיא בית המשפט העליון שהלך הבוקר לעולמו, היא גם זו שמגדירה אותו בצורה המדויקת ביותר: לוחם חירות ישראל ● אכן שמגר היה, לאורך כל חייו, לוחם חירות ישראל ● עם נקודה בין שתי המילים האחרונות ובלעדיה

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ

ג'ארד קושנר מגיע לישראל לדון על תכנית השלום

על פי דיווח באמצעי תקשורת אמריקאים, יבחן קושנר את האווירה הפוליטית בישראל בעקבות הבחירות האחרונות ● קושנר מתכנן לתת פומבי לתכנית השלום בין ישראל לפלסטינים

אלה אלקלעי / צילום: תמר מצפי

תשובה לשאלה של אתמול והתעלמות מהמצב של היום

אנחנו חיים בתקופה שבה הפרדיגמות שאפשרו ניהול תקין של החברה בעשורים החולפים הפסיקו להיות תקפים ● השאת רווחים איננה יכולה להיות התכלית החברתית הבלעדית של חברה עסקית ● דעה - בתגובה לעו"ד דוד חודק

סניף של ארומה ת"א / צילום: יח"צ

בעקבות ההרעלות: ירידה של עשרות אחוזים במכירת מוצרי טונה במסעדות ובבתי קפה

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן: "באירועים הכוללים אשפוז והשלכות בריאותיות חמורות, מרגישים את זה מיידית. מניסיון העבר, אני מניחה שאחרי כמה ימים זה ייעצר"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנימין נתניהו פרסם מתווה לממשלת אחדות

נתניהו פנה לח"כ בני גנץ והציע בין השאר הקפאת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ואימוץ מתווה אטיס לחוק הגיוס

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

מאיר שמגר היה גדול הבנאים של שלטון החוק במדינת ישראל

פרקליט צבאי ראשי, יועץ משפטי לממשלה ונשיא בית המשפט העליון – בכל תפקידיו הניעה את מאיר שמגר מחויבות דמוקרטית עמוקה, אנושיות, ואמונה בחירות, שוויון וצדק לכל אדם ● איש לא תרם כמותו לעיצוב מעמד שלטון החוק במדינת ישראל

ספוטיפיי / שאטרסטוק

פרטנר תאפשר ללקוחות הטלוויזיה להשתמש בספוטיפיי

בפרטנר אומרים כי שירותי מוזיקה בטלוויזיה הופכים להיות יותר ויותר מבוקשים ● ההטמעה של אפליקציית ספוטיפיי בממירי פרטנר תהיה אוטומטית

יהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

במעמד שני נשיאים אמריקאים: יהודית ריכטר קיבלה פרס על פריצת דרך מ-MIT

במעמד שני נשיאים אמריקאים לשעבר קיבלה ד"ר ריכטר פרס על פריצת הדרך שחוללה בחיבור צעירים פלסטינים, ירדנים וישראלים דרך תוכנית "ניר - ביה"ס של הלב"

נחום ביתן/ צילום: תמר מצפי

נחום ביתן ממשיך לממש נכסים: מוכר סניף לרשת קינג סטור 

קינג סטור תרכוש ב-2 מיליון שקל סניף של יינות ביתן בעיר כרמיאל ● העסקה בין הצדדים נחתמה אתמול וכוללת סניף בשטח של 3,000 מ"ר

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

שווי המשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט: 43 מיליון דולר

משכורתו של נאדלה גבוהה ב-66% לעומת משכורתו בשנה שעברה, שעמדה על 26 מיליון דולר, אך היא נמוכה יותר ממשכורתו ב-2014, שהייתה 84.3 מיליון דולר, השנה בה נכנס לתפקיד

הג'וקר/ צילום: באדיבות טוליפ-אינטרטיי

צפוי להפליא ולא אמין להחריד: ג'וקר קלף לא ממש מנצח

מבחינה טכנית, "ג'וקר" הוא סרט מרשים במיוחד ● מבחינה תוכנית, הוא קליפה ריקה

קשים מפלסטיק / צילום: Shutterstock

מקשיות לחליפות חלל - כמה אתם שולטים בחדשות?

מה מגדלים בשטחים המוחכרים מירדן, איזו מניה שברה שיאים ומה שמו של ההאקר הרוסי? 10 שאלות שיבחנו כמה אתם מעודכנים

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

ב-3% עד 4%: ההכרזה שגרמה למניית רנו לצנוח

לאור ביצועים חלשים, רנו קוצצת בתחזית הרווחים שלה ● רנו גם חתכה את התחזית שלה למרווח התפעולי לאזור ה-5%, לעומת התחזית הקודמת ששמה את המרווח התפעולי ב-6%

ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום:  רויטרס

שוב צרות בג'ונסון אנד ג'ונסון? החברה מודיעה על ריקול בארה"ב

הריקול יוגבל לאצווה אחת של בקבוקי טלק לתינוקות שיוצרו והופצו בארה"ב ב-2018

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה ב-74% בוול סטריט על רקע נתוני ביניים חיוביים בטיפול בחולי פברי

נתונים מ-12 חודשי טיפול בתפקוד הכלייתי של חולי פברי מעידים על שיפור משמעותי בתפקוד הכלייתי אצל החולים שעברו מטיפול באחת משלוש התרופות המתחרות בשוק לחלבון Prx-102 של פרוטליקס

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף

דורי נכנעת, פלס נחשפת, אברהמי רוכשת. כותרות הנדל"ן לסוכות

בית המשפט אישר סופית למכור מגרש ברחוב הירקון לחברת יוסי אברהמי תמורת רבע מיליארד שקל, כיצד קרסה חברת דורי בנייה, באיזה עיר בנו הכי הרבה בתקופת כחלון כשר אוצר, והבתים שרכש אדם נוימן מייסד WeWork

עופר שלח / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עופר שלח: התר"ש לצה"ל לא מעניין את נתניהו כבר שנה שלמה

ח"כ עופר שלח הוסיף בפוסט פייסבוק נוקב במיוחד כי "רק כעת משתמש נתניהו בכך להפעלת לחץ פוליטי על כחול לבן"

סוכה / צילום: שאטרסטוק

סוכת שלום כל השנה: אפשר לפתור את המתח בין החילונים לחרדים

רוב הישראלים מסורתיים וחובבים את היהדות אך מודאגים מאוד מהקונפליקט החילוני-חרדי ● מסתבר שניתן לפתור אותו, אך הוא דורש מאמץ משני הצדדים ● דעה

זה ייגמר בבכי  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה ייגמר בדמעות: שורה של חוקרים מנסים לפענח מה גורם לנו לבכות והאם אפשר לחיות בלי בכי

בכי כתגובה לרגש הוא תופעה נדירה בעולם היצורים החיים ונחשב תכונה אבולוציונית מתקדמת, אבל חוקרים עדיין מנסים לפענח מה בדיוק התפקיד שלו ומדוע גם חוויות חיוביות יכולות לגרום לדמעות לזלוג מעצמן

שאול אולמרט / צילום: איל יצהר

״כשירדתי מאולימפוס הבנתי שהצלחה לא הופכת אותי לגאון, ולהיפך": שאול אולמרט מסכם תקופה בפלייבאז

שמונה שנים לאחר שהקים את פלייבאז, שאול אולמרט התפטר בשבוע שעבר מתפקיד המנכ"ל ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר על המעבר מההצלחה המסחררת וההפלגות ביאכטות של מיליארדרים למציאות הכואבת של סטארט-אפ שנאלץ לפטר כשליש מעובדיו ולהמציא את עצמו כל פעם מחדש