גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח חדש: ההשקעה בטכנולוגיות לא עוזרת לבנקים לצמוח

חברת הייעוץ Accenture האמריקאית פרסמה דוח ממנו עולה כי הבנקים בעולם השקיעו טריליון דולר בשלוש השנים האחרונות ברכישת והטמעת טכנולוגיות חדשות, בין השאר במעבר לענן ובינה מלאכותית ● החוקרים: הטכנולוגיות בעיקר עוזרות לבנקים להתייעל ולחסוך בהוצאות

פינטק / איור: Shutterstock
פינטק / איור: Shutterstock

בשנים האחרונות יש התפכחות מסוימת בעמק הסיליקון, בוול סטריט ובעולם כולו לגבי תעשיית הפינטק. אם בעבר התחזיות כלפי עתידם של הבנקים היו עגומות, בשנה-שנתיים האחרונות יש הבנה גוברת כי הסטארט-אפים בתחום הפינטק מסוגלים אמנם לפגוע בהכנסות הבנקים, אך לא להחליפם. הם כן יכולים לסייע להם להתייעל, להיות מדויקים יותר ולהשיג הכנסות נוספות.

הבנקים הבינו שהם לא יכולים להישאר מאחור, והם משקיעים רבות בטכנולוגיה, בפיתוח עצמי, ברכישות ובשיתופי פעולה. בשנים האחרונות הם החלו להשתמש בטכנולוגיות ענן ובינה מלאכותית, להשקיע בעיצוב ממשק המשתמש ולהפוך את עסקי הליבה לדיגיטליים. כדי להתגבר על התרבות הארגונית ולקרוץ לסטארט-אפים, הם הקימו יחידות חדשנות והחלו להתערות בתעשיית ההייטק.

לפי חברת הייעוץ Accenture (אקסנצ'ר) - מהגדולות בעולם - בנקים מסורתיים ברחבי העולם השקיעו בשלוש השנים האחרונות טריליון דולר בטרנספורמציה דיגיטלית. הנתון מופיע בדוח חדש שהוציאה החברה החודש, שכולל הצבת דגל אדום מעל ההשקעה הזאת, ועל פי חברת הייעוץ ההשקעה עדיין לא הניבה את הצמיחה המצופה בהכנסות. עם זאת, הם כן מציינים כי בנקים שממוקדים בדיגיטל שיפרו את היעילות הכלכלית שלהם.

לפי נתונים שפרסמה אקסנצ'ר בשנה שעברה, עד 33% מהצמיחה בהכנסות בתעשייה הבנקאית עוברים מחוץ לבנקים מסורתיים, לשחקנים חדשים שנכנסים לזירה - כמו חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות. באירופה, שליש מהצמיחה בהכנסות מגיע לחברות שנכנסו לתחום הבנקאות והתשלומים אחרי 2005, ובבריטניה למשל, מעל 60% מהצמיחה בהכנסות מקורה בשחקנים חדשים.

חדשנות באה לידי ביטוי בשווי גבוה

הדוח כולל ניתוח של מעל 160 בנקים מסורתיים, שמהווים את הבנקים המסחריים והקמעונאיים הגדולים ביותר ב-21 מדינות. החוקרים העריכו את רמת ה"בגרות הדיגיטלית" (Digital Maturity) שלהם, וכן את ההשפעה שלה על נתונים פיננסיים כמו שווי שוק, רווחיות, צמיחה בהכנסות ויעילות.

החוקרים ניתחו את הבגרות הדיגיטלית של הבנקים באמצעות מידע משלושה מקורות: הראשון, ניתוח של הצהרות החברה במסגרת שיחות משקיעים והודעות לעיתונות וכן ניתוח של תקציבי השקעות שפורסמו ונוגעים להשקעות פנימיות, רכישות ושיתופי פעולה; השני, הכרה של התעשייה בתהליכים של הבנקים בנושא, כמו חוות דעת של אנליסטים ובדיקות שביעות רצון של לקוחות; והשלישי, ניתוח של אקסנצ'ר המתבסס על מידע פנימי של החברה, שמקורו בשירותים הפיננסיים שהיא מעניקה.

לפי החוקרים של אקסנצ'ר, כמחצית מהבנקים לא הראו התקדמות משמעותית בטרנספורמציה דיגיטלית, וייתכן שהם עדיין לא בטוחים שהם מעוניינים בה. הם נמצאים בעמדת חסרון, ולפי החוקרים, המשקיעים מביעים חוסר ביטחון לגבי עתידם. המחצית השנייה של הבנקים כוללת ארגונים שמבינים את הצורך בהתאמה לעולם הדיגיטלי - במידה כזאת או אחרת. באקסנצ'ר מצאו כי בנקים אלה השיגו רווחיות גבוהה יותר ותשואה גבוהה יותר על ההון, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה בשווי שלהם.

החוקרים מחלקים את המחצית הזאת לשתי הגדרות: הראשונה, "ממוקדים בדיגיטל", מתייחסת ל-12% מהבנקים, שמחויבים לחלוטין לבצע את המעבר לדיגיטל ומשקיעים בכך; והשנייה, "פעילים בדיגיטל", מתייחסת ל-38% הנותרים - אלה בנקים שנמצאים במהלך הטרנספורמציה ויש להם יוזמות רבות בתחום, אך לא תקשרו לשוק אסטרטגיות דיגיטליות מגובשות מספיק. החוקרים סבורים כי ההבדלים בין בנקים עם רמות בגרות דיגיטלית שונות - במונחי רווחיות - יתרחבו עוד יותר בשנתיים הקרובות.

"משקיעים מאותתים שאין להם ביטחון במודל העסקי של בנקאות מסורתית בעתיד, דבר שבא לידי ביטוי בתמחור המניות, ובמכפיל רווח נמוך (היחס בין מחיר המניה והרווח למניה)", טען ג'וליאן סקאן, שמוביל את תחום הבנקאות ושוק ההון בחטיבת האסטרטגיה של אקסנצ'ר, בפרסום באתר החברה שהתייחס למחקר. "המחקר שלנו מראה שמנהיגות דיגיטלית מניעה ביצועים כלכליים מעולים, ושהפער בין הטוב ביותר לכל השאר מתרחב בקצב שצריך להדאיג בנקים שמתקשים בנוגע לטרנספורמציה דיגיטלית ושמירה על תחרותיות בכלל".

צריכים לקחת יותר סיכונים

בדוח מציינים כי בעוד שהערכות השווי קשורות לבגרות הדיגיטלית, השווי של הבנקים עדיין נמוך משל חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות. זה עשוי להיות קשור לכך שהדבר לא בא לידי ביטוי בקצב צמיחה מהיר יותר, כמו שהמשקיעים אוהבים, אלא בשיפור הרווחיות.

"בנקים שממוקדים בדיגיטל לקחו את הצעד הראשון בבניית בנק שמוכן לעתיד, אבל הם צריכים להעביר את המיקוד שלהם מיעילות לצמיחה אם הם רוצים לסגור את פער הערכת השווי מול חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות המתחרות בהן בתחום הבנקאות", כתב אלן מקלנטיר, ראש תחום הבנקאות הגלובלית באקסנצ'ר באתר החברה. "בנקים שפעילים דיגיטלית הראו התקדמות משמעותית, אבל צריכים להתמקד בשמירה על צמיחה בהכנסות תוך כדי שהם הופכים ליעילים יותר ולדיגיטליים לחלוטין, כדי להמשיך לזכות בביטחון המשקיעים - ולקצור את הפירות של השקעה בדיגיטל".

מסקנה מעניינת נוספת שעולה מהמחקר היא ששינוי המיקוד של הבנקים יפגע כנראה בהצדקה שלהם לגבות עמלות - עבור ייעוץ או עבודה אדמיניסטרטיבית. בהמשך, יהיה לבנקים חשוב יותר לייצר הכנסות מלקיחת סיכונים על ניהול המאזן הכספי, כמו ריביות ואשראי, או באמצעות הגדלת נתח השוק שלהם. דרך נוספת תהיה לספק ללקוחות שירותים חדשים שבגינם יוכלו לגבות עמלות.

לבנקים שעוד לא ביצעו את המעבר לדיגיטל, ממליצים באקסנצ'ר להתחיל "מבפנים החוצה" - כלומר לא להתמקד בהתחלה בבניית הזדמנויות הכנסה חדשות, אלא לקחת את העסק הקיים ולהפוך אותו לדיגיטלי ויעיל יותר. הדבר דורש פיתוח "שריר דיגיטלי", החל משימוש בכלים כמו בינה מלאכותית והענן, ועד למחויבות גדולה לביצוע שינויים ארגוניים ותרבותיים. לבנקים שכבר נמצאים בעיצומו של התהליך ממליצים באקסנצ'ר להתחייב לחלוטין למעבר. לבנקים שכבר עומדים לקראת השלמת המעבר, הם ממליצים כאמור להתמקד בהגדלת קצב צמיחת ההכנסות, לצד המשך שיפור היעילות, ולא להישאב חזרה לדרך הישנה - למרות הקושי והמאמץ שכרוכים בתהליך השינוי. 

עוד כתבות

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע