גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לטלטלה בתעשייה הביטחונית? תע"א רוצה להתמזג עם רפאל

הראל לוקר אומר ל”גלובס” כי הרעיון לאיחוד בין שתי החברות הביטחוניות נמצא על סדר היום: "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים" • בעבר הועלה הרעיון למיזוג ואף התקיימו מגעים חשאיים בניסיון לקדם את הנושא, אולם רפאל התנגדה

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

על רקע המיזוג הענק מתחילת השנה בין אלביט מערכות לבין תעש הישראליות, ולפני כשבועיים בין ריית’און לבין יונייטד טכנולוג’יס האמריקאיות - חוזר לסדר היום הרעיון לחיבור בין שתי חברות ביטחוניות ממשלתיות: התעשייה האווירית (תע"א) ורפאל.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום יו"ר תע"א, הראל לוקר, ל"גלובס" כי מהלך כזה הוא בלתי נמנע. "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים, וכורח המציאות הוא שהחברות הללו תתחברנה". דברים ברוח דומה אמר לוקר גם בשבוע שעבר לעיתון "אוויאיישן וויק", במסגרת השתתפותו בסלון האווירי בפריז.

הדברים הללו מחזקים את הפרסום ב"גלובס" מיוני 2018 - לפיו מעט לפני כניסתו של נמרוד שפר לתפקיד מנכ"ל תע"א, התנהלו בין שתי החברות מגעים חשאים לאיחוד פעילויות ואף למיזוג מלא.

לדברי לוקר, "תע"א ורפאל הן חברות עסקיות ומהיצואניות הגדולות במשק, כשתע"א מייצאת 80% מהתוצרת שלה בכ-10 מיליארד שקל בשנה, ורפאל מייצאת 50% מהתוצרת שלה. בעולם יש מגמת מיזוגים, והענף הופך למגרש של ענקים. תע"א היא מוקד ידע לאומי בתחומי המכ"מים, החלל, המל"טים (מטוסים ללא טייס), תעופה וטילים. וגם רפאל היא מוקד לאומי בתחום הטילים".

החשש מהשלכות עסקת אירונאוטיקס

לדברי לוקר, "כחלק ממגמת הקונסולידציה שמאפיינת את הענף הביטחוני, עשינו השנה מיזוג ענק של שלוש חטיבות בתע"א שפעלו בנפרד בתחום התעופה לחטיבה אחת, ממוקדת מבחינה עסקית ומוטת יצוא. למעשה, כבר כיום יש בשטח המון שיתופי פעולה בין תע"א לבין רפאל, למשל בכיפת ברזל שבה מותקן המכ"ם של תע"א".

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שמיזוג בין רפאל לבין התעשייה האווירית מונח על שולחן הדיונים. לפני שנה חשף "גלובס" על מגעים חשאיים שהתקיימו בנושא אך לא הגיעו לכדי מיצוי, בין השאר בשל סירובה של רפאל למיזוג כזה, וזאת בשל חשש מצידה כי היא "תיבלע בתוך התעשייה האווירית".

במגעים אלו הייתה מעורבת רשות החברות הממשלתיות, לאחר שבינה לבין תע"א הייתה תמימות דעים על כך שלא ייתכן ששתי חברות ממשלתיות שמנועי הצמיחה המרכזיים שלהן נעים סביב פיתוח וייצור של מערכות טילים - יתחרו ביניהן בשוק המקומי ובשווקים בעולם.

מאז שהנושא ירד מסדר היום, ניכרה במהלך השנה האחרונה הסלמה בתחרות בין שתי החברות הביטחוניות הממשלתיות, שהגיעה לשיא בעסקת אירונאוטיקס: רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו קידמו מהלך לרכישת חברת המל"טים מיבנה בסכום של כ-430 מיליון שקל, וזאת כשרפאל שמה את יהבה על הכלים של אירונאוטיקס במטרה לשפר את כושר התחרות שלה בשווקים בעולם ובכך גם להגדיל את היצוא שלה.

תע"א חששה כי כניסתה של רפאל לתחום המל"טים תפגע בה בשוק זה - והניחה הצעה לרכוש את אירונאוטיקס בכ-600 מיליון שקל. בסופו של דבר רפאל וסטולרו הכפילו את הצעתם המקורית, וכעת נמצאים בהליכים מתקדמים לרכישת החברה ב-850 מיליון שקל. העסקה ממתינה לאישור של רשות החברות הממשלתיות.

בתוך כך, בתקופה האחרונה החלה רפאל להאיץ את פעילותה בתחום הלוויינים, פעילות שעד כה תע"א נהנית מבלעדיות מוחלטת בו: תע"א היא המפתחת והיצרנית של לווייני הביון המשמשים את מערכת הביטחון מסדרת "אופק", ורפאל מנסה לחדור לתחום זה באמצעות להקות של ננו-לוויינים שיספקו תוצרים מודיעיניים ללקוחותיה.

החשש מהאיחוד בין אלביט לתעש 

איחוד בין חברות ביטחוניות כבר התרחש לאחרונה. לפני כחצי שנה השלימה אלביט תהליך ממושך לרכישת התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה, מהלך שעורר הסתייגויות רבות גם מצד רפאל וגם מצד תע"א: שתי החברות פעלו בנפרד מול רשות החברות ומול רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) בניסיון לעצור את מכירת תעש לאלביט - מחשש ליצירת כוח משמעותי חדש שיכרסם בחלקן של שתיהן בשוק, בייחוד בשוק הטילים. ניסיונות אלה לא צלחו, וגורמים ביטחוניים העריכו כי רכישת תעש בידי אלביט מהווה סיבה נוספת לדיון רציני על מיזוג היסטורי בין שתי החברות.

התומכים ברעיון למזג את שתי החברות הביטחוניות אומרים, כי אין מנוס ממנו. לטענתם הוא ימנע את התחרות הקשה בין השתיים בשוק הבינלאומי, ואף יעצים את היכולות של שתי החברות להעמיד קו מוצרים עתידי חדש.

דוגמה לשיתוף פעולה מוצלח בין רפאל לתע"א היא מערכת כיפת ברזל, שפותחה על ידי רפאל ומבוססת על המכ"ם של אלתא מערכות, חברת הבת של תע"א.

ככל הידוע, המתנגדת המרכזית למהלך כזה היא רפאל, שהיא קטנה משמעותית מתע"א. בכירים בחברה חוששים שהיא "תיבלע" בתוך התעשייה האווירית. תע"א מעסיקה כ-15,000 עובדים, לעומת כ-6,500 עובדים ברפאל. בכירים שמקורבים לרפאל הגדירו בעבר את מיזוג אפשרי שלה עם תע"א כ"הכנסת ראש בריא למיטה חולה" - הגדרה לא מנותקת בהתחשב בבעיות היעילות של החברה, הדומיננטיות של ועד העובדים ותדמיתה הבעייתית שבין השאר נגועה בפוליטיזציה.

ההחלטה תמתין לכנסת הבאה

בינתיים, המצב הפוליטי הנוכחי מקשה על הובלת מהלכים כלשהם בנושא. אך להערכת גורמים ביטחוניים שמעורבים בו, אחרי הבחירות וכינון ממשלה חדשה - מיזוג כזה יחזור לשולחן הדיונים ויחייב מחשבה עמוקה.

היעדר היכולת להוביל מהלכים משמעותיים בשל אותו מצב פוליטי, מאט משמעותית גם את הניסיונות של התע"א לקדם את תכניתה לצאת להנפקה של מניות מיעוט בחברה: לפחות בשלב ראשון, מעוניינת תע"א להנפיק 25% ממניותיה לציבור - ולשם כך היא גם הובילה לאיחוד החטיבות האזרחיות שלה, שהתאפיינו בהפסדים כבדים לחטיבה אחת, וזאת תוך שימת דגש על שיפור היעילות והרווחיות.

ההליכים שנוגעים לתוכנית הנפקת מניות המיעוט של החברה מתקיימים בעיקר ברשות החברות הממשלתיות ובמשרד המשפטים - כהכנת הקרקע לקראת האצת המהלך, קרוב לוודאי גם כן אחרי הבחירות הכלליות לכנסת ה-22. 

רפאל
יו"ר: עוזי לנדאו
מנכ"ל: האלוף (במיל') יואב הר אבן
מספר עובדים: כ-6,500
מוצרים מרכזיים: כיפת ברזל, שרביט קסמים, מעיל רוח, טילי ספייק
מכירות ב-2018: 2.6 מיליארד דולר
רווח ב-2018:  133 מיליון דולר


תע"א
יו"ר: הראל לוקר
מנכ"ל: האלוף (במיל') נמרוד שפר
מספר עובדים: כ-15 אלף
מוצרים מרכזיים: לוויינים, מל"טים, טילים, מכ"מים
מכירות ב-2018: 3.8 מיליארד דולר
הפסד ב-2018: 47 מיליון דולר

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות