גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין כרמל שאמה לרון קובי: איך הפכו דווקא ראשי ערים ימניים מבית מסורתי לראש החץ של המאבק בהדתה

אחרי שנים שבהן המלחמה על חופש מדת הייתה מזוהה עם פוליטיקאים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, יותר ויותר ראשי ערים ימניים, מבית מזרחי–מסורתי, מניפים את דגל המאבק הזה ומגלים שהוא יכול להניב להם לא מעט הישגים ואהדה ציבורית ● האם מכאן תצא הבשורה לפוליטיקה הארצית?

ניסן בן חמו, כרמל שאמה-הכהן, רון קובי וחיים ביבס / צילומים: לירון מולדובן, וואלה NEWS, איל יצהר תמר מצפי
ניסן בן חמו, כרמל שאמה-הכהן, רון קובי וחיים ביבס / צילומים: לירון מולדובן, וואלה NEWS, איל יצהר תמר מצפי

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, נפגש בשבוע שעבר עם עיתונאים דתיים, כדי להעביר באמצעותם מסר לציבור שהפגין נגד הצעדים הליברליים שנקט בתקופה האחרונה - מצעד גאווה ראשון, מלחמה בהדרת נשים בעקבות האירוע ביום העצמאות שבו הורדה מהבמה נערה שביקשה לשיר עם הזמר נתן גושן, ובקרוב גם תחבורה ציבורית בשבת.

"צריך להיות מוכשר מאוד כדי לקחת את ראש העיר הכי מסורתי שהיה פה ולהילחם נגדי", אמר ראש העיר החדש במטרה להרגיע את הרוחות, "אני אחזור לכנסת יום אחד, יש סיכוי לא רע שזה יקרה. אם ארצה להיות ראש ממשלה יום אחד, לא ארצה לריב עם הדתיים, נכון? בסוף, העשייה שלנו למען הציבור הדתי תדבר בעד עצמה".

כשנשאל על כך השבוע על-ידי G, הוסיף: "להגיד עליי שאני אנטי דתי זה לשון הרע. לרמת גן יש אופי ברור. לא ניתן להטות אותה להתחרדות. מי שרוצה להיות כאן בתנאים האלה מוזמן. מי שיש לו מחשבות אחרות, יצטרך עדיין לפעול בכלים דמוקרטיים. אי-אפשר שרק צד אחד יתפשר כל הזמן".

צפית שתעורר כל־כך הרבה אמוציות?
"ברור שצפיתי שזה יעורר אמוציות. על מצעד גאווה ותחבורה ציבורית בשבת דיברתי עוד במהלך הקמפיין. היריבים שלי ניסו כבר אז להשתמש בזה נגדי אצל החרדים. מה שלא צפיתי, זה ששר בישראל יאיים על ראש עיר ש'נסגור חשבון איתך'. ואני מתכוון לבצלאל סמוטריץ'. זה מביך ומטריד. אבל אני לא מתרגש, אני בז לאיומים האלה".

אולי כי בעיר כמו רמת גן, אתה עדיין בקונצנזוס?
"קונצנזוס זה בטח לא, כי הייתה פה נגדי ההפגנה הכי גדולה בהיסטוריה של רמת גן, שזו עיר די מנומנמת רוב הזמן. אני לא נאיבי. יהיה לזה מחיר פוליטי. אבל אני רגוע, כי אני יודע שאני לא פועל נגד הציבור הדתי באופן ישיר. להפך, הם מחובקים, ואני בא ושואל אותם מה חסר להם. זה לא סותר את זה, שאני אומר להם שהספארי, המסעדות ומקומות הבילוי - יישארו פתוחים. אל תתעסקו לנו בזה".

מצעד הגאווה ברמת גן. / צילום: אילן ספירא

אתה לא חושש שזה יתנקם בך אם תרצה להיבחר שוב או לחזור לפוליטיקה הארצית?
"אומרים לי 'אתה לא תיבחר עוד פעם'. אני לא מתרגש מזה. אני קודם כול רוצה לעשות ולשנות, ורק אחרי זה להיבחר שוב".
שאמה-הכהן מהווה דוגמה מצוינת להתעוררות החילונית שעוברת על הזירה המוניציפלית, מאז המאבק על חוק המרכולים. התעוררות שמציבה בחזית ראשי ערים שרחוקים מלהיות מזוהים עם מי שעד כה הוביל בדרך-כלל את המאבקים הללו: השמאל האשכנזי שנתפס כאליטיסטי.

מלבד שאמה-הכהן, אפשר למנות עם ראשי הערים הללו את רון קובי שעורר לחיים את טבריה, למגינת ליבם של הכוחות החרדיים. אלא שקובי לא הצליח להעביר את תקציב העיר במועצה העירונית, והוא צפוי לשימוע אצל שר הפנים, אריה דרעי, שבוודאי לא יתעקש להשאיר בתפקיד את ראש העיר שביקש לטלטל את העיר ההולכת ומתחרדת.

קובי הוא דמות חריגה ופרובוקטיבית, אבל התנהלות דומה אפשר לזהות גם אצל איש רציני שנטוע עמוק בפוליטיקה כמו חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, שהוא גם ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. אצל ביבס המאבק הוא אומנם לא מול חרדים, אלא מול דתיים לאומיים, ולכן קל לו יותר להחזיק מחלקה לשירותי דת במקום מועצה דתית, ולהציע קבורה אזרחית, תקצוב בתי כנסת קונסרבטיבים ורפורמים, ושאטלים לנוער בשבת.

שלושת ראשי הערים האלה מזוהים עם הימין והם גם ממוצא מזרחי. שאמה-הכהן וביבס מזוהים עם הליכוד, ששותפותיה הטבעיות בזירה הארצית הן המפלגות הדתיות והחרדיות. על קובי, שמתכנן הקמת מפלגה עצמאית, מדברים כמי שפועל בשליחותו של נתניהו במטרה לגנוב קולות מליברמן.

שלושתם נלחמים בהדתה כדי לשמור על הדימוי החזק והמבוסס של העיר שלהם, ובכך להרוויח פעמיים: גם להשאיר בעיר את האוכלוסייה החילונית החזקה שהיא לא בהכרח תמיד ליברלית, אבל בהחלט תורמת למדדים הסוציו-אקונומיים של העיר; וגם למנוע התרחבות של האוכלוסייה החרדית, שנוטה בדרך-כלל להעמיס על התקציב, ולו בגלל שירותי הדת, שהם מבקשים לפתח עבורם.

אז איך קרה שראשי ערים שאפתניים שלא מסתירים את שאיפתם להשתלב בבוא היום בזירה הארצית, שבה החרדים הם לשון המאזניים, כבר לא חוששים להילחם בסממנים של כפייה דתית? ביבס מסביר: "עם כל הכבוד, אני ראש עיריית מודיעין, ומעניין אותי קודם מה קורה בעיר ואחר-כך במפלגה, ולא להפך. חוץ מזה, יש הרבה שרים וח"כים בליכוד שחושבים כמוני, רק שהאילוצים בפוליטיקה הארצית מונעים מהם לומר את זה בפומבי. אני לא יושב בכנסת, ולכן לא צריך להעמיד פנים. מחלקת דת עולה לי יותר ממועצה דתית, כי תקצוב המדינה עבור מחלקה הוא 60%, ועבור מועצה 70%. ועדיין, רוב ראשי הרשויות יגידו שעדיף תקצוב כזה, כי מועצה דתית היא אחת הרעות החולות שהם צריכים להתמודד איתה. הם היו שמחים לסגור אותה, אם זה היה אפשרי. מחלקה מאפשרת להם לתת שירות יותר מקצועי ופחות תלוי בעסקנות פוליטית".

ובכל זאת, אתה אדם שגדל עם זיקה למסורת, כך גם ראשי העיר האחרים שפועלים כמוך. איך אתה מסביר את זה שדווקא אתם מובילים את המהלכים הללו?
"כאדם מסורתי שמתפלל בסופי שבוע, לי יותר קל להכיל את כולם, מאשר לראשי ערים שמבקשים להשליט תפיסת עולם מאוד חרדית או מאוד חילונית. אני מאמין שגישה של איש באמונתו יחיה שומרת על הצביון והכבוד ההדדי יותר ממלחמות, שבסופו של דבר לא מסייעות לחרדים. חוק המרכולים הביא בסופו של דבר לפתיחת יותר בתי עסק בשבת, חוק החמץ - ליותר עסקים שמוכרים חמץ בפסח".

מצד שני, בסיעת מודיעין החופשית טוענים שאתה מספק תחבורה ציבורית רק לנוער, ומתחמק מלהציע אותה לכולם.
"כל דבר בעִתו. לרוב התושבים פה יש רכב, ולכן התחלנו לטפל בנוער ובצעירים, שאין להם יכולת לנסוע בעצמם. במקום שההורים יהפכו לחברת הסעות והמוניות יעשקו אותם, אנחנו מספקים להם הסעה מסודרת. אבל תמיד יהיו חכמולוגים שיתלוננו שזה לא מספיק".

אז אהיה גם אני חכמולוגית ואשאל למה לא השתתפת במחאת המכנסיים הקצרים והצטלמת לבוש קצר כמו ראשי רשויות אחרים?
"למה אני צריך להצטלם עם איזה טייץ, כשאצלנו במודיעין אין בעיה כזו?".

דוגמה אישית, אתה גם יו"ר מרכז השלטון המקומי.
"מי שיש לו בעיה בבתי הספר בעיר שלו, שיקבל החלטה בנושא ויפתור אותה, במקום למחות על מה שהוא עצמו עשה מלכתחילה".

"חוק המרכולים הביא מפנה"

ביבס מספק באופן טבעי את נקודת המבט האישית שלו. מי שמתבוננים ומנתחים את המהלכים הללו מפרספקטיבה רחבה יותר הם ארגוני החברה האזרחית, שפעילים בנושא דת ומדינה. "ראשי ערים הם הפוליטיקאים הכי בכירים שמתמודדים בבחירה ישירה", מסביר אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית". "הבחירה הישירה הופכת אותם לפוליטיקאים שהכי קשובים לשטח ולמה שהציבור שלהם רוצה. הרבה יותר מפוליטיקאים ברמה הארצית. ולכן, ראשי הערים היו הראשונים לזהות שהמאבק על חופש דתי ופלורליסטי מאוד פופולרי עכשיו. הם הבינו שיש הרבה שירותים שהם יכולים לספק בהקשר הזה, והם עושים את מה שנכון להם פוליטית כדי להיבחר שוב".

אורי קידר / צילום: גיא גלעד

הצורך בשירותים האלה היה קיים תמיד, מה השתנה?
"הדברים נהיו ברורים יותר. תבדקי מה כתוב על דת ומדינה במצע של מפלגת קדימה ב-2009, ומה כחול לבן כבר הייתה מוכנה לומר במצע שלה ב-2019".

ועדיין, המוניציפלי מעז יותר.
"חוק המרכולים הביא את ראשי הערים לאזור אומץ. הם הבינו שאם לא יגלו אומץ, יילקחו מהם הסמכויות. גם עכשיו לא כולם מפגינים את אותה אמירה פומבית. יש ערים שאצלן השאטלים לים ידועים יותר כמו הרצליה, ויש ערים שאצלן זה יותר מתחת לרדאר. אבל כן - המוניציפלי ממלא את הוואקום שהזירה הארצית מותירה. ראשי ערים, כולל אלה של הליכוד, מבינים שהם יהיו בבעיה אם לא יספקו את הדרישות של התושבים.

"יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד, איים בקדנציה הקודמת באכיפת חוק המרכולים ובקנסות, ואחרי חודש וחצי של הפגנות הוא זז אחורה. בבחירות האחרונות, הוא כבר הרכיב קואליציה אחרת, מתונה יותר, אחרי שחש את עוצמת המחאה שהתעוררה מולו. הרבה מראשי הערים, גם המסורתיים שבהם, חושבים שזה בסדר ללכת לבית כנסת בשישי בערב ואחר-כך לצאת לבלות. הם לא מקבלים את האנלוגיה שאם הם מפעילים תחבורה ציבורית בשבת, הם פוגעים בדת".

ומפלגת האם שלהם מאושרת מזה?
"ח"כ דוד ביטן (ליכוד) אמר פעם שיש שתי דרכים להפסיד בחירות. האחת בגלל שחיתות והשנייה בגלל מלחמות דת ומדינה. הליכוד מבין שהוא באופסייד בבחירות האלה, בגלל הדגל שמוביל ליברמן, ולכן הם יתקפו את האיש ולא את עמדותיו. את ביבס לא יזרקו מהליכוד בגלל מהלכים כאלה. הוא מספיק חזק. ובכלל, אני לא חושב שלליכוד כל-כך קשה עם זה שיש אנשים שעדיין מסייעים לו להצטייר כליברלי".

ברית יעקובי, מנהלת תחום חופש דת בשתיל - הקרן החדשה לישראל מוסיפה: "זה כבר לא מאבק אליטיסטי של ערים בשרון. רון קובי נבחר על פתיחת הטיילת בשבת. עליזה בלוך נבחרה לעצור את הדרת הנשים בבית שמש, שהיו בה רחובות שאסור היה לנשים לעבור בהן. חופש הדת עובר בשנים האחרונות מהערים הגדולות לפריפריה. מהאשכנזים למזרחיים. המאבק הזה שובר את הקונספציות שאנחנו מכירים מהכנסת, כאילו היחיד שיכול לנהל את המאבק הזה הוא השמאל. עכשיו זו כבר לא שאלה של שמאל וימין. נוצר פה קונצנזוס מכיוון שלא צפינו".

מה זאת אומרת?
"אני עובדת עם כל ארגוני החופש דת בארץ, ושנים אנחנו מתוסכלים מכך שדעת הקהל איתנו בעניינים כמו ברית הזוגיות ותחבורה ציבורית בשבת, אבל לא רק שאין חקיקה בנושא, ברמה הארצית אנחנו חווים רגרסיה. והנה, בשנה-שנתיים האחרונות, קרה משהו מדהים. הזירה המוניציפלית - שעד היום לא תפסנו ממנה ולא הבנו כמה ששינויים יכולים להתעורר מתוכה - נעמדה על הרגליים".

איך זה קרה?
"בזכות שלושה דברים: חוק המרכולים שהחזיר את הכוח לידי ראשי הרשויות, יוזמות של אקטיביסטים מקומיים, והבנה של המועמדים לראשות העיר שהנושא הזה הוא קונצנזואלי. לא בטוח שכרמל שאמה-הכהן היה הולך על מהלך כזה וסופג את האש שהוא סופג אם זה לא היה קונצנזואלי. ואת יודעת מה? זה גם לא משנה אם ראשי הערים תופסים טרמפ על הנושא כי הוא יביא להם יותר קולות, או כי הם מאמינים בו. את התוצאות בשטח אף חקיקה כבר לא תצליח לעצור. את מרכז ביל"ו שפתוח בשבת, כבר אי-אפשר לסגור. גם אביגדור ליברמן והתעקשותו על חוק הגיוס קיבלו רוח גבית מהמאבק הזה".

תני פרנק, רכז תחום דת ומדינה בתנועת "נאמני תורה ועבודה" שפועלת "למען חיים משותפים ממקום דתי ליברלי", מוסיף: "בזמן המאבק על חוק המרכולים, ליברמן יצא לאשדוד וקלט מצוין את הפוטנציאל שיש לכעס ולאנטגוניזם של התושבים. החוק הזה הוא סוג של קו פרשת מים במאבק הזה".

כחלק ממאבק הזהויות, ביבס ושאמה-הכהן מקפידים למשל להזכיר את הרקע המסורתי שלהם. מה זה נותן להם?
"כנראה שלהרגיש יותר נוח מול הציבור הדתי. הם בעצם אומרים: 'גם לנו יש שורשים, אין לנו רגשי נחיתות במאבק מולכם. האמת לא נמצאת רק בצד שלכם'. ההתמודדות הזו יכולה לסייע גם מול גרעינים תורניים. יש גרעינים שנטמעים בעדינות במרחב, ויש את אלה שמבקשים לשנות את המרחב הציבורי על חשבון מי שהיה שם קודם. לראש עיר יש הרבה כוח מבחינת שירותי הדת שהוא מספק, והוא יכול לבחור איך לעבוד מולם. לזהות ולביטחון העצמי שהוא בא איתם יש משקל בעימותים האלה, בעיקר מול אנשים כמו השר אורי אריאל, שהצהיר שהגרעינים התורניים ברמת אביב וברמת השרון באו למלא חלל ערכי".

יש עוד יתרונות לכוחות המקומיים?
"יותר קל להגיע להסכמות עם מי שאתה נפגש איתו במכולת. אם תמר זנדברג ומשה גפני היו קונים באותה מכולת, אולי גם במישור הארצי זה היה קורה יותר בקלות".

מעמד הביניים המזרחי נאבק

האם גם לזהות העדתית של ראשי הערים יש כאן משקל? ד"ר יצחק דהן מהמחלקה למדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, שחקר הנהגה מקומית בפריפריה, טוען שלא. מרכיב הזהות העדתית מופיע לשיטתו דווקא אצל התושבים. "לפריפריה מגיעים זוגות צעירים מהמגזר החרדי, שמתקשים להתמודד עם מחירי הנדל"ן של הערים הגדולות. עד שנות האלפיים הם תפסו את התושבים המקומיים שאליהם הצטרפו כ'עם ישראל' - מסורתיים עם סנטימנט לדת, שלא יצחצחו מולם חרבות. גם ראשי הערים במקומות האלה לא התייחסו אל החרדים באותה תקופה כאל איום. הם אמרו 'זו קהילה קטנה, אנחנו נסתדר איתה, אין מה לריב'. בשנים האחרונות זה השתנה, הדור הצעיר של אותם מקומיים צמח למה שמכונה היום מעמד הביניים המזרחי. הוא הולך לרכוש השכלה גבוהה וחוזר אחר-כך לעיר שבה גדל, כי שם קל לו יותר לקנות דירה, אבל לא מתאים לו לגור במקום שמתחרד.

"אל הקבוצה הזו מדברים רון קובי בטבריה וניסן בן חמו בערד. ראשי הערים הבינו שהם כבר לא מתמודדים עם מיעוט זניח, אלא עם מסה קריטית, שחותרת לעצב את המרחב העירוני מחדש. הם אומרים: 'השקענו בעיר הזו, במבני ציבור, בחינוך שמתאים למקום. לא מתאים לנו לאבד את זה ואת האוכלוסייה הוותיקה'".

ערד היא דוגמה לעיר שבאמצעות מלחמתה בכפייה הדתית ביקשה להחזיר לעצמה הן את הדימוי הליברלי והן את המעמד הכלכלי. ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, התמודד לראשונה ב-2014 על ראשות העיר ורץ בדיוק על הטיקט הזה.

"גדלתי בערד", מספר בן חמו, "בתקופה שהייתה ה-מקום לגדול בו, אשכול 8, התקבלו אליה רק אנשים עם מקצוע ושאינם נתמכי סעד. עם השנים העיר הלכה ונחלשה, הצעירים עברו לת"א וערכי הדירות ירדו. האדמו"ר מגור זיהה את הפוטנציאל של מלאי דירות זולות, והזרים לפה 700 משפחות".

"חזרתי לערד מקריירה בהייטק כדי להילחם בשינוי הזה. אמרתי לאנשים, אם העיר הזו חפצה חיים, צריך לשחרר אותה מהלפיתה הזו. אמרו לי - אתה משוגע, אין סיכוי שתיבחר בלעדיהם. נבחרתי, והשנתיים הראשונות היו לא קלות. הייתי מאובטח, הפגינו נגדי. עקבו אחריי, איימו עליי. ליצמן חשב שאזחל אליו על ארבע. זה לא קרה. אמרתי להם 'זהו, נגמרה החגיגה, אתם גם התושבים שלי, ולכן תקבלו מה שמגיע לכם. אבל לא שקל אחד יותר'. אכפתי חוקי תכנון ובנייה, כך שאי-אפשר היה לסגור מרפסות תלויות כמו קודם. אלה אנשים שהיו רגילים שאפשר הכול, ואם מישהו יוצא נגדם, שולחים אותו הביתה. בשיא העימות, הביאו לפה 3,000 אברכים מבני-ברק. יצאו מולם 6,000 תושבים ואמרו 'העיר הזו לא תשתנה, אנחנו לא למכירה'".

המפלגה שתמכה בך, יש עתיד, עזרה לך?
"הם היו אז באופוזיציה וזו הייתה בעיקר תמיכה מוראלית. בבחירות האחרונות הייתה לי הצעה למקום ריאלי בכחול לבן, אבל אמרתי שעוד לא סיימתי כאן את מה שיש לי לעשות".

ומה המצב היום?
"יש קאנטרי, עסקים ופעילות חברתית בשבת. בערד אין כבישים סגורים בשבת. זו העיר היחידה שבה אישר הרבי מגור לחיות בשכונות מעורבות, אולי מתוך מחשבה שככה הם ישתלטו על השכונה כולה. ומאחר שהשכונות מעורבות, הכול פתוח לנסיעה".

מה עם תחבורה ציבורית בשבת?
"יש הסעות לים המלח או לחוף באשקלון מהמתנ"ס העירוני. ההסעות לא מסתובבות בתוך העיר, אבל לא בגלל החרדים, אלא כי זו עיר קטנה, ויותר נוח ככה. אין לי פה אוכלוסייה מספיק גדולה בשביל מצעד הגאווה, אבל אני מניף את דגל הגאווה בחזית בניין העירייה, ויש לי פעילות הסברתית שאנחנו מעבירים במשך שבוע הגאווה".

היום אתה כבר לא נמנה עם סמלי המאבק.
"אחד המסרים החשובים שיש לי בעקבות הסיפור הזה הוא לא להתאהב במאבק של עצמך. להיות רדיקלי זה אף פעם לא טוב. לכולם ברור מה אופי העיר, אבל יש גם פשרות שאפשר לחיות איתן". 

המכנסיים קצרים, הדרך עוד ארוכה

למרות ההתעוררות החילונית, מחאת המכנסיים הקצרים שהתקיימה לאחרונה, הדגימה שיש עדיין לאן לשאוף. דיתי דגני-פלג, מנכ"ל ארגון הפורום החילוני שהיה מיוזמי הקמפיין, מספרת בהקשר זה איך גם ראשי ערים שנתפסים כליברלים, בוחרים את הקרבות שלהם: "הצענו לראשי ערים להצטרף למחאת המכנסיים שיזמנו עם שדולת הנשים. מבחינתנו, זו לא דרישה שנויה במחלוקת, לבקש לבוש שוויוני לבנים ולבנות בבתי הספר. השבוע זה כבר עוגן בחוזר מנכ"ל. ועדיין, במקביל לכאלה שהצטרפו מיד, בלי לשאול שאלות, היו לא מעט שעשו חשבונות: אמרו שהם כעיקרון בעד, אבל יש להם כל מיני הסכמים ומחויבויות שמונעים מהם לצאת בפומבי. גם הנשים הפתיעו אותנו. יש 14 נשים בראשות ערים ומועצות, רק מחציתן הצטרפו. עינת קליש (חיפה) ומרים פיירברג (נתניה), למשל, סירבו".

רותם ידלין, מועצה אזורית גזר/ צילום: שאול גולן

עוד ארוכה הדרך.
"אבל השינוי כבר מורגש. אנחנו רואים את השטח מתעורר. רואים את זה במקום שענייני דת ומדינה יתפסו בבחירות הארציות בספטמבר. בבחירות המוניציפליות זה יהיה אפילו יותר חזק, כי הציבור שהתייאש מלחכות לחקיקה ולבג"צים, קלט את הפוטנציאל שיש לרשות המקומית לקדם דרכה שינויים".

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון (שרץ ברשימה עצמאית שנתמכה על-ידי יש עתיד ומרצ), מרגיש גם הוא את השינוי שעובר על ציבור הבוחרים בשנים האחרונות: "יש אוכלוסיות שיודעות לדרוש מנבחרי ציבור את מה שמגיע להן. הציבור החילוני נכשל לא מעט שנים ביכולת שלו לעמוד ולדרוש. לקח זמן עד שאנשים הפנימו שמותר להם לדרוש שירותים שמאפיינים את חתך האוכלוסייה שלהם, ומותר להם לצפות שזה גם יקרה, ומהר. הם מבינים שהממשלה זזה לאט, ולכן הציפייה היא שהרשות המקומית תיתן מענה, אפילו אם זה שירות שהמדינה צריכה לספק, כמו תחבורה ציבורית בשבת".

אתה כן הצטרפת למחאה והצטלמת במכנסיים קצרים. איך זה השפיע?
"השתתפתי בקמפיין כדי לחזק את התהודה הציבורית ולהניע את בתי הספר לצאת מהשמרנות שלהם. כשרואים את ראש העיר וצוות הלשכה במכנסיים קצרים, יש לזה משמעות. כשהנפנו את דגל הגאווה מעל בניין העירייה, הופתעתי מכמה שזה היה משמעותי לאנשים. היו המון תגובות. אנשים אמרו שהילדות שלהם הייתה נראית אחרת אם זה היה קיים גם אז. זה חלק מהשירות שהעירייה צריכה לתת בעידן הזה. לא רק פינוי אשפה ותחזוק מוסדות חינוך, אלא גם מלחמה על זהות וערכים".

עוד כתבות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

עליות קלות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם