גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלית שהפכה לנזירה בודהיסטית: דווקא כשחווים אי נוחות, זה המקום שבו אנחנו מתעוררים

חגית הרמון עשתה צעד יוצא דופן בגיל 33, כשעזבה הכול והפכה לנזירה ● היא הצטרפה למרכז של הנזיר הבודהיסטי תיך נאת האן, מהמנהיגים הרוחניים הבולטים של תקופתנו, והקדישה את כל זמנה לחקר התודעה ● בראיון ל"ליידי גלובס" היא אומרת: "ויתרתי על קריירה, משפחה, זוגיות. אבל מה שחשוב בעיניי זה לא לשקוע באזור שבו נוח, כי שם אנחנו לא באמת חיים"

חגית הרמון / צילום: איל יצהר
חגית הרמון / צילום: איל יצהר

את חגית הרמון פגשתי בדרום תל אביב. כבר בדרך למקום המפגש התחלנו במדיטציה בהליכה, והתרכזנו בנשימה ובנשיפה. לאט לאט רעשי הרחוב הפסיקו להשפיע, הצעדים נעשו קלים והמחשבה נרגעה. את הראיון עצמו התחלנו עם מדיטציה קלילה, המלווה בשלוש פעימות פעמון יפני קטן שברשותה, שמטרתן להחזיר את תשומת הלב לנשימה ולגוף. הפעמון, הסבירה לי, הוא כלי יעיל, שתופס את החושים ומרכז אותם, וכך ניתן להרפות מכל הדאגות והטרדות, שנעלמות עם הצלילים ולו לכמה דקות יקרות.

הרמון, 49, היא נזירה לשעבר, שהתגוררה במרכז שהקים בצרפת הנזיר תיך נאת האן, מהמנהיגים הרוחניים הבולטים בימינו, אחרי שהוגלה מווייטנאם. היא חייתה שם 12 שנה, חזרה לפני ארבע, ולאחרונה תרגמה את ספרו ‘אמנות החיים’ לעברית (הוצאת אור עם). כיום היא מלמדת ומפיצה בארץ את תורתו, המציעה דרך חדשה לחוות אושר וחופש.

הנזיר תיך נאת האן / צילום: Plum Village Community of Engaged Buddhism, inc

מה גורם לבחורה בת 33 להפוך לנזירה? הרמון אומרת שהמסע הרוחני שלה החל עוד כשהייתה ילדה. "חלק ממני לא רצה להיות שייך למסגרות של המבוגרים. הם נראו לי כל הזמן מוטרדים, עוסקים בדברים שעושים אותם לחוצים, או שכלל לא אהבו לעסוק בהם. לא הבנתי מדוע. שאלתי כל הזמן איפה אלוהים וכיצד הוא נראה, ולא קיבלתי תשובות.

"תמיד הייתה לי תחושה שלשקט יש ערך, לא רק לדיבורים ולמעשים. היום, בראייה לאחור, אני יכולה להבין מאיזה מקום זה הגיע. האידיאלים החברתיים כמו זוגיות, קריירה ומשפחה, לא נראו לי חשובים, ולמרות זאת מצאתי את עצמי הולכת בתלם, נכנסת למסלול חיים מקובל של לימודים וקריירה. בחרתי בלימודי משפטים, כי חשבתי שדרך זה ניתן לשנות את הסביבה. אבל במהלך הלימודים הרגשתי שהיה חסר לי ידע, שהאינטלקטואל וההבנות השכליות לא מספקות או משרתות אותי.

"זה אמנם נשמע נדוש, אבל בגיל 28 החלטתי לנסוע להודו. מישהו שהכרתי שם הכריח אותי להירשם לקורס מדיטציה - הוא פשוט רשם אותי, בלי לשאול. ראיתי שעוד אנשים מצטרפים, והחלטתי ללכת ולהתנסות. בסוף אותו בחור לא התחבר בכלל לתרגול, ואילו אני פשוט נשביתי. מרגע זה היה לי ברור שהגעתי לסוג של בית. מקום שחיפשתי כל כך הרבה שנים - להרגיש שייכת.

"הכול תמיד הרגיש לי ליד, ובזמן התרגול שנמשך כשלושה שבועות, אחת הנזירות הקריאה מתוך ספר של תיך נאת האן, שנקרא ‘לב ההבנה’. הייתי בשוק. מעולם לא הרגשתי כזה חיבור מדויק, שמפרק את כל התפיסות שלנו על החיים. זה היה מאוד חזק, וענה לי על החיפוש הפנימי".

היא החליטה לעזוב הכול, ולנסוע לפגוש את האן. "האנשים הקרובים אליי חשבו שהשתגעתי. זה נתפס כמעשה קיצוני, לא מקובל. מי עוזבת הכול בתחילתה של קריירה, למען חיפוש עצמי ארוך, מאתגר שמצריך ניתוק מהסביבה המוכרת והידועה? אבל במפגש עם האן ראיתי לראשונה אדם שנמצא באמת בחופש. הנוכחות הכובשת שלו ממוססת אמונות ישנות.

"עם זאת, לקח לי זמן להתמסר לתהליכים שלו, עברו שלוש שנים עד שקיבלתי החלטה.נסעתי וחזרתי מספר פעמים, עד שהבנתי שאם זה מה שהכי חשוב לי, אני צריכה להתמסר ולעבור למרכז הגדול שלו בפלאם וילג’ שבדרום צרפת. היה כאן אמון בסיסי מאוד חזק, המבוסס על ניסיון ולא על אמונה עיוורת".

חגית הרמון / צילום: אלבום פרטי

להיות בהשתאות

המעבר למעמד של נזירה הוא תהליך שנמשך מספר שנים. "מגישים מכתב בקשה, ואז יש ועדה פנימית שמחליטה. במידה והתשובה חיובית, מתחילים תהליך של התלמדות ויש גם בדיקת התאמה לקהילה שאליה משתייכים. לאחר מכן, יש תהליך הסמכה, שקצב ההתקדמות בו הוא סובייקטיבי. השלב ראשון הוא הסמכת 'פרח נזירות', וכאן מתחילים ללמוד לעומק. אחרי שלוש שנים עוברים לתהליך של הסמכה מלאה. בסוף יש טקס מאוד מרגש, שבו תיך מסמיך כל נזיר ונזירה. כל הקהילה מתכנסת, מקבלים גלימה ומגלחים את הראש. אבא שלי לא הגיע לטקס, הוא לא היה מסוגל לראות את זה, היה לו קשה לראות אותי מגולחת ראש. לקח לו זמן להסתגל, אבל עם הזמן הוא הפנים. אמא שלי, אחותי ואחי קיבלו בהבנה. אמא שלי אפילו הגיעה בהמשך לביקור מספר פעמים".

להפוך לנזירה זה אומר לשנות את כל אורח החיים. על מה ויתרת?

"על כל מה שנחשב למיינסטרים. קריירה אידיאלית, משפחה, זוגיות. אמנם עשיתי ויתור על קשרים רומנטיים, אבל לא היה שום ויתור על אינטימיות. דווקא יש הרבה, כחלק מקהילה ומגורים משותפים. יש צורך להתחשב באחר, ואת אותם קשיים שכולנו חווים במשפחה או בעבודה עם אנשים קבועים בחיינו".

לא היה לך קשה עם הבחירה הזו?

"בכל דרך שנבחר אנו עושים ויתורים ומשלמים מחירים. את הוויתור צריך לראות אל מול הדרך המקודשת. כל רגע עם עצמי, מול הסביבה, הטבע. אפילו בכוס המים ששותים. הודיה היא חלק מהתרגול, כי התרגול נועד לשמח אותנו. הכרת התודה נעשית באופן טבעי. התרגול מאפשר לנו גם להיות בהשתאות, כאילו כל דבר נעשה בפעם הראשונה.

"זה נכון שיש קשיים שלא פוסחים עלייך. חום, קור, תנאים מצומצמים, משברים עם אנשים, או שינויים פיזיולוגיים אישיים. הדגש במסורת שלנו הוא דווקא על חיים בקהילה, ופחות על התבודדות אישית, ולי זה מאוד הפריע, כי אני זקוקה לשקט ולפרטיות. היה מאוד מאתגר ומורכב להגיע לזה. מצאתי גם קושי לחיות רק בסביבה נשית. לפעמים אני מוצאת את עצמי מסתדרת טוב יותר עם גברים. לא היה לי קל.

"גם בתרגול עצמו מצאתי את עצמי חוזרת לדפוסים הרגילים שבהם התודעה מחפשת כל הזמן אנשים אחרים שישפיעו על האושר שלנו. המורה שלי, התרגול, הקהילה, כל אלה צריכים לשמח אותי. לקח לי זמן להפנים שזה לא התפקיד של אף אחד. זאת האחריות האישית שלי".

להיות נזירה בודהיסטית, אומרת הרמון, זה לחיות חיים פשוטים מאוד, המוקדשים לחקר התודעה. "זאת בעצם הייתה הקריירה שלי - להקדיש את כל חיי, ולהיות כל הזמן בתודעה ערה. חשוב לציין שזה לא מתוך ניתוק סביבתי. ההתבודדות מאפשרת התבוננות פנימה, על מנת לראות כיצד אני משפיעה על ההתרחשויות מסביבי. מעבר לכך, יש קהילה שתומכת בדרך שלי, ויש בזה משהו מאוד מוגן, יחסית. לדוגמה, אם קמתי ביום לא טוב, אני יודעת שיש אנשים סביבי שמתרגלים ומשפיעים בכך עליי. אפילו במקום עצמו יש שינוי אנרגטי. מישהו כבר תרגל שם בעבר, וזה מורגש באדמה עצמה".

איך נראה סדר היום שלך כנזירה?

"בעיקרון, היום מחולק לארבעה חלקים - תרגול, לימוד, עבודה וזמן ללא משימה, שהוא בעצם זמן חופשי שאת יכולה להעביר בחדר, במפגשים חברתיים או בקריאה. כנזירה את מתעוררת לצלצול פעמון שפותח וסוגר את היום. יש סביבך כל הזמן מתרגלים שיוצרים מרחב לימוד ותרגול תמידי. בדיוק כמו שרופא עובר סטאז’ בסביבה שתומכת בדרך שלו, וזה משפיע עליו.

"מקיצים ב-5:30 בבוקר לתרגול מדיטציה, זמן פעילות גופנית אישית וניקיון החדרים. יש גם זמן למדיטציה בהליכה משותפת עם כל הנזירות (יש הפרדה בינן לבין הנזירים, צ"צ). כחלק מהחיים במנזר, יש לכל אחד תחום אחריות, שמשתנה כל כמה זמן. האחריות שלי הייתה ארגון כל נושא המחזור, תחזוקת המרכז וקשר עם הוצאות לאור של ספריו. בנוסף, עשיתי תרגול לאנשים חדשים. המקום נועד להיות בשירות למען אחרים, זאת אחת הדרכים שלנו להיות מוזנים על ידי כספים מהקהילה שבאה והשתתפה באירועים במרכז שלנו".

מה גילית על עצמך במהלך חיי הנזירות?

"שאני אדם שאוהב לעזור. יחד עם זאת, גיליתי גם את הסכנה שבחוסר הגבולות בנושא. בקלות ניתן לגלוש לכעס או לרוגז הנובעים מתחושה של מחויבות שלא מתוך בחירה, כי לא נעים לי, או לעשייה של משהו כי מישהו ביקש וזה לא בדיוק התאים לי".

"התודעה מחפשת כל הזמן אנשים אחרים שישפיעו על האושר שלנו. לקח לי זמן להפנים שזאת האחריות האישית שלי". חגית הרמון / צילום: איל יצהר

אפליקציית הפעמון

האן, יליד 1926, הוא נזיר זן וייטנאמי, מהפכן, פעיל שלום ומשורר. בשנות ה-60 עמד בראש המשלחת הבודהיסטית לשיחות השלום בפריז. "בזמן מלחמת וייטנאם הוא הבין שהוא לא יכול להמשיך ולשבת במנזר", מספרת הרמון, "כאשר אנשים מורעבים, ללא בתים או כפרים שנשרפו להם כליל, אי אפשר להגיד להם להגיע לתרגול במנזר - הם עסוקים בהישרדות. אז הוא הגיע לשטח, והביא את התרגול לתוך המשבר. כל רגע מתאים לתרגול מדיטציה".

בשל פעילותו לקידום השלום נאסר עליו לחזור לארצו, והוא השתקע בצרפת, שם הוא הפיץ את התורה שלו, המכוונת בני אדם לחיות חיים פעילים יותר, ולעמוד מול אתגרים מתוך סקרנות ובשמחה. הוא כתב עשרות ספרים, ונסע ללמד בכל רחבי העולם. למעשה הוא היה זה שטבע את המונח ‘מיינדפולנס’ לראשונה במערב. הכוונה היא לתרגול מתוך ריכוז שמאפשר תשומת לב מלאה לרגע הנוכחי, נוכחות ערה וקשובה, תוך תשומת לב לאיכות שיש לנו.

‘אמנות החיים’ שלו היא תוכנית אב לשילוב בין החיים המודרניים לבין הפשטות. זוהי תמצית של חיים ארוכים ויוצאי דופן, שמהם יצר את המונח ‘בודהיזם מעורב’ - בודהיזם שהוא חלק מהותי מחיי היומיום וכר לפעילויות חברתיות.

הגישה יוצאת הדופן, שלעתים קוראת תיגר על המקובל, באה אצל האן לידי ביטוי גם ביחס לנשים וגברים. "הוא לא הבין מדוע המסורות הבודהיסטיות השונות מנציחות את ההבדלים בין נזירים לנזירות, והחליט לשנות את הכללים. הוא מאוד מקפיד על שוויון בין המינים. בניגוד למסורות אחרות, שההסמכות שלהן לנזירות ולנזירים שונות, כאן ההסמכה זהה".

מה שמייחד אותו, אומרת הרמון, הוא היותו אדם חופשי. "זה אומר שהוא אדם אותנטי, שיודע למצוא את האושר שלו בכל מצב, ושהנסיבות לא מכריעות אותו. האן, שעד גיל 88 התהלך כנער, חטף שבץ ועכשיו הוא על כיסא גלגלים. כאשר פגשתי אותו לא ראיתי אדם מסכן, אלא ההיפך, הוא בנתינה אינסופית. אדם שמרגיש את כל מה שאנחנו מרגישים, אך לא נכנע לדברים. מלא אהבה וחמלה. זה אדם חופשי בעיניי.

"מה שעוד מייחד את הדרך שלו זו היצירתיות. לא סתם הוא נתפס חדשן. הוא לקח מסורת עתיקה והכניס בה שדרוגים בהתאם לצרכים של העידן החדש. למשל, היה לו רעיון לאפליקציה לפעימות פעמון קבועות. או הרעיון לבצע מדיטציה גם בזמן ארוחות או אפילו בשירותים, כלים שיזכירו לנו לנשום, לחזור לכאן ועכשיו גם במהלך יום רצוף אירועים ולחוץ.

"דווקא בישראל, מדינה של קונפליקטים וסטרס, עם כור היתוך רב תרבותי שנתון למאבקים פנימיים, הישרדות ופחד קיומי, אנחנו חווים לחצים תמידיים הקשורים לעבר ולעתיד. התרגולים מרגיעים מנטלית ופיזית, דרך מיקוד בשמחה ובכאן ועכשיו. הכלים הללו יכולים לנטרל את הפחדים היומיומיים שלנו. מכאן אפשר להתמודד עם כל קושי".

אנחנו גם חיים בעולם מאוד הישגי.

"לפי האן, אנשים עלולים להפוך לקורבן של ההצלחה שלהם, אבל לעולם לא יוכלו להפוך לקורבן של האושר שלהם. ברגע שאתם מקבלים את עצמכם כמו שאתם, יש לכם הזדמנות להיות מאושרים. רבים מאתנו רוצים להצליח ולהיות מס’ 1, ונוטים לחשוב שנהיה מאושרים יותר עם ההישגים שלנו. כדי לעשות זאת אנחנו מקריבים הכול, את כל זמננו ומרצנו, ובעצם את האושר שלנו - כמו זמן איכות עם משפחה וחברים, תחביבים או מנוחה. מה הטעם להיות מס’ 1, אם אתם בסופו של דבר לא מאושרים? אם אתם מאושרים יותר, יש לכם שלווה פנימית ולעבודה שלכם יש סיכוי להיות מוצלחת יותר".

רבים מאיתנו חיים בדאגה מתמדת.

"דאגה היא לא רגש. זהו מנגנון קוגניטיבי שמונע ממחשבה, בריחה מפחד. יש לנו מערכת רגיעה שעוזרת לנו לאזן את עצמנו לטווח הארוך, אז למה שלא נתחבר לסביבה, לנשימה ולמה שקורה כאן ועכשיו? אצל רובנו המערכת הזו לא פעילה מספיק כי לא מעריכים אותה, אבל היא לחלוטין נחוצה להישרדות שלנו. יש את המשפט שמניע את כולנו: אל תשבו סתם, תעשו משהו. וכאן הדרך היא ‘אם אתם יושבים, פשוט תשבו’. תשהו בתוך הישיבה הזו.

"במערכת הרגיעה, שום דבר לא מאיים, לא צריך דבר מעבר למה שיש לנו ברגע זה, ואז אפשר לשחק את החיים מתוך שמחה והנאה. המדיטציה אינה רק מקום מקלט שעוזר להפסיק לסבול לזמן מה, אלא התובנה לגבי הסבל שלנו היא זו שמשחררת אותנו באמת מהלחץ".

השקט היה חסר לי

כיום מתפרנסת הרמון מסדנאות למבוגרים ומעבודה עם ילדים על מיינדפולנס. "הפעילות שלי עצמאית, ולא כשלוחה של המרכז בצרפת, אבל הם נתנו לי את ברכת הדרך".

מה גרם לך לפרוש מחיי הנזירות?

"הרגשתי שמיציתי. בנוסף, היו יותר מדי אינטראקציות חברתיות שלא התאימו לי. לא ידעתי לזהות זאת מיד. בהתחלה עשיתי הפסקה, וחזרתי לארץ. רציתי פשוט לנוח. נכון שזה סותר, אבל רציתי שקט, בלי קהילה ואנשים סביב, כי בלי לשים לב, לקחתי על עצמי יותר מדי פעילויות, וזה שחק אותי. הפסיק להיות לי נחמד לחיות בצפיפות. רציתי לישון בשקט, ולא עם עוד נזירות באותו חדר.

"אחר כך ביקשתי להאריך את ההפסקה. ואז משהו הרגיש לי שאני צריכה להישאר כאן בארץ ולעשות את הפעילות מכאן, עם קצת יותר מרחב וחופש ופחות קהילתיות. רציתי לבדוק כיצד ניתן לשלב את התרגול בחיי היומיום המעשיים שלנו. המסקנה שהגעתי אליה היא שאני רוצה לעשות את זה בתוך מרחב השקט האישי שלי, ובדרכי.

"עם החזרה לארץ, השלב הראשון היה מנוחה ארוכה. הייתי זקוקה לזה. כשהגעתי לא היה לי כלום. כל מיני אנשים טובים, משפחה וחברים, התגייסו והבית התמלא לי בכל טוב. קיבלתי המון תמיכה, שאפשרה לי מעבר מכיל ומקבל".

עם זאת, החזרה הייתה כרוכה גם בהלם תרבות. "ראיתי שיש אנשים שהולכים ברחוב ולא מתרגלים מדיטציה, לא נמצאים בתשומת לב לחיי ההווה. ראיתי אנשים חסרי מנוחה ובלחץ, כאשר יש כלים כל כך פשוטים וזמינים שיכולים להביא לרוגע פנימי, ריכוז והקשבה, על מנת להיות פשוט מאושרים מהרגע.

"לאט לאט הבנתי שאני רוצה לפתוח קבוצת תרגול. אחר כך התחלתי להעביר קורסים, עם רצון עז להיכנס גם לבתי ספר. החזון שלי הוא להקים מרכז תרגול בישראל. לא סטודיו, אלא מרכז שחיים בו ביחד כקהילה המתרגלת אורח חיים מובנה, ושבמקביל תהיה גם פתוחה לקהל הרחב. זו תהיה קהילה שחיה חיים מלאים, ועם זאת לא מנותקת מהחברה".

ויתרת על אורח החיים הנזירי?

"לא ממש. יש הרבה אלמנטים שאני עדיין ממשיכה. למשל, חיים פשוטים מאוד, להיות בתשומת לב לכל עשייה בנפרד, ולא לאלף דברים בו זמנית. עמידה בכללי אתיקה, כולל אי אכילת בשר ואי צריכת סמים או אלכוהול. יציבות כלכלית חשובה, אבל לרצות כסף זה כלל לא מנוע עבורי. הדרך ממשיכה איתי גם לאחר שהורדתי את גלימת הנזירה. אורח החיים הזה הושרש בתודעה שלי, והפך לדרך חיי".

להכיל חוסר נוחות

"משמעות הסבל נובעת מחוסר שביעות הרצון שלנו, לזה אנחנו קוראים ‘חוסר נוחות’. ראש המנזר (תיך נאת האן) כל הזמן דאג שלא נשקע באזור שבו כן נוח לנו, כי שם אנחנו מתקבעים ולא באמת חיים. הוא דאג שנהיה ערים. דווקא כשחווים אי נוחות, זה המקום שבו אנחנו מתעוררים.

"מעבר לזה, החיפוש אחרי נוחות יוצר חוסר מנוחה - זה אי נוחות שלי עם עצמי (אני לא מספיק טובה, מה חושבים עליי וכו’). לפי ארבע האמיתות הנאצלות בבודהיזם, סבל הוא חלק מחוסר המנוחה. במצב כזה, אנחנו כל הזמן רוצים שיהיה לנו נעים, במקום פשוט לעצור, לשהות בתחושת הלא נעים, להפסיק לרדוף אחרי עוד ועוד חוויות מענגות, שלעתים פוגעות בנו, ופשוט לתת לזה נוכחות על מנת שזה יחלוף מעצמו".

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד