גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורקינטים חשמליים - זאת רק תחילתה של ידידות מופלאה

על העיריות ללמוד מתהליך ההסדרה בת"א כדי לממש את החזון של ויתור על הרכב

קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

קצת קשה להאמין, אבל היום לפני שנה עוד לא נסע אפילו קורקינט חשמלי שיתופי אחד ברחובות תל-אביב. אין ספק, הפגישה אתו הייתה מהירה, סוערת ומאוד כובשת, ומקץ פחות משנה נעים ברחובותינו כ-10,000 כלים שיתופיים. אחרי הכיבוש המהיר הזה, ואחרי ש"השוק אמר את דברו", הגיע גם זמן ההסדרה, ולאחר זמן בדיקה וגיבוש, פרסמה עיריית תל-אביב את הקול הקורא לקבלת היתר להצבת הקורקינטים השיתופיים ברחובותיה.

השנה החולפת אפשרה לנו להכיר את כל היתרונות, וגם את החסרונות, שבכניסת הקורקינטים לחיינו. מדובר באמצעי קטן, יעיל ושקט, המאפשר להגיע ממקום למקום, להשאיר את הרכב בבית ולהתנייד ברחבי העיר. פתרון אידיאלי לקילומטר האחרון למי שמגיע לעבודה מחוץ לעיר, ואלטרנטיבה זולה ביחס למונית או לחניה בחניון.

מאידך, כולנו עדים גם לחסרונות, לנסיעה הפרועה של חלק מהרוכבים, לשימוש בכלים בקרב נערות ונערים מאוד צעירים, להעמסת המדרכות וסיכון הולכי הרגל ולחניה רשלנית של הכלים.

לאחרונה בחנה עיריית תל-אביב מגוון של אמצעים וכלי הסדרה, במטרה למצוא את האיזון הנכון, אשר יאפשר לעמוד מאחורי הצהרתו של ראש העיר רון חולדאי כי "תם עידן הרכב הפרטי" מחד, ולשמור על ביטחון הולכי הרגל ועל הסדר במרחב הציבורי מאידך. אחרי עשרות פגישות, מאות כתבות ומאמרים, אלפי דיונים במדיה החברתית ודיון ציבורי ער במיוחד, מצאה העירייה את האיזון הזה ופרסמה את הקול הקורא.

העירייה הציבה לחברות הקורקינטים תנאים והתניות מאוד לא פשוטים, כגון הגבלת מספר הכלים לכל חברה, סימון חניות מוסדרות וכדומה. אולם מאידך, הבינה העירייה כי תפקידה הוא לעשות סדר בנושא, להסדיר אותו ולסייע בפתרון הבעיה הגדולה, בעיית הגודש התחבורתי והחניה ברחובות העיר. התהליך בהחלט ראוי ונכון, מבטיח את טובת כלל הציבור, ומאזן בין הצרכים של כל השחקנים.

לעיריות האחרות, הן בארץ והן בעולם, יש הרבה מאוד מה ללמוד מעיריית תל-אביב. ההבנה כי הקורקינטים יכולים להוות חלופה אמיתית לשימוש ברכב, ולסייע בתלות שלנו בו ומההתמכרות שלנו אליו, היא חשובה מעין כמוה. עכשיו הגיע הזמן עבור עיריות נוספות ללמוד מהתהליך הארוך שקיימה תל-אביב, ולעודד את הגעת הפתרונות האלטרנטיביים גם אליהן.

מימוש החזון שבו אנשים מגיעים לעבודה באופניים או בקורקינט, ומוותרים על הרכב הפרטי, מתקרב והולך. המהלך העיקרי שצריך להיות בראש מעיניהן של העיריות הוא הכשרה כמה שיותר מהירה של נתיבי אופניים וכללים להסדרה מאוזנת של השימוש.

הסדרה של מאות ק"מ של נתיבים בטוחים ומופרדים מהולכי הרגל, תביא אלפי נהגים לזנוח את הרכב ולעבור לאלטרנטיבות השונות. עיריית תל-אביב כמעט והשלימה את משימתה. היא פרסמה כללים נכונים ועתה, חלה עליה חובת היישום הוכחת הרצינות כדי לשחרר את רחובותינו מאלפי כלי רכב שגודשים אותם.

הכותבת היא מנכ״לית פיוצ'ר מוביליטי ישראל, חל"צ שמקדמת חדשנות בתחום התחבורה 

עוד כתבות

בני גנץ / צילום: דנה בר-און, יח"צ

ח"כ גנץ: דיון החסינות של כץ יהיה האחרון, אקים ועדה חיצונית

יו"ר כחול לבן הודיע כי יפעל להוציא את הדיונים על החסינות מהכנסת ולהעביר אותם לוועדה שתוכל לקבל "החלטה עניינית ומקצועית" ● "עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם הוא פתח לשחיתות"

החטאים של התקשורת - המודל העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא המודל העסקי: זמן להכיר במציאות - זהו הרגע של גופי המדיה להפסיק ולבנות על שוק הפרסום

הנגיסות הראשונות הגיעו מהאינטרנט, אחריהן באו פייסבוק וגוגל וגזרו את חלקן • אפשר להמשיך לטמון ראש בחול ולהמתין לרגולטור, אבל עדיף לכלי התקשורת להכיר בכך שהפסידו במאבק על שוק הפרסום, ולבסס את המודל העסקי על גביית תשלום עבור תוכן ● פרויקט מיוחד

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ברקת דוחה יישום הוראות תקן חשבונאי לחברות הביטוח; מניותיהן קופצות בבורסה בתל אביב

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, דוחה את יישום הוראות תקן חשבונאי 17 לחברות הביטוח ● אייל דבי, לאומי שוקי הון: "ההקלה שניתנה לחברות מהווה גם הקלה למשקיעים"

תצפית מלמעלה - נווה אילן ירושלים / יח"צ

לקראת המעבר לאולפנים החדשים: חשש בחדשות 13 מפני גל פיטורים

בהנהלת החברה מסרבים להתחייב שלא ייצאו בחודשים הקרובים למהלך של פיטורי צמצום - "והדבר", כך טוען הוועד, "מדליק נורה אדומה של ממש"

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה ● אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

ריאן מואנד / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר ההנפקה מגיעה התביעה: מתווך שחיבר בין גולדמן זאקס לחברת המימון החוץ בנקאי מלרן טוען כי הוא זכאי ל-50% ממניותיה תמורת 15 מיליון שקל

עו"ד ירון ברנהולץ טוען כי יזם את העסקה בה אמור בנק ההשקעות האמריקאי להעמיד למלרן מסגרת אשראי של 350 מיליון שקל ● טוען כי "בעל השליטה ריאן מואנד החליט לקטוף את פירות העסקה שיזם בחוסר תום לב קיצוני" ● מלרן: "אין בסיס לתביעה"

שאול אלוביץ’, סטלה הנדלר, עמיקם שורר / צילום: שלומי יוסף

החלו הליכי השימוע לנאשמים בפרשת בזק

ל"גלובס" נודע כי השימוע למנכ"לית הנדלר התקיים ביום ראשון והשבוע צפוי השימוע לעמיקם שורר ● גם אלוביץ' צפוי לעבור שימוע, ואם יואשם גם בתיק בזק, בנוסף לתיק 4000, ינוהלו נגדו שני משפטים פליליים במקביל ● בימים ובשבועות הקרובים יתקיימו הליכי השימוע גם של יתר החשודים: אור אלוביץ', אלי קמיר, רון איילון ולינור יוכלמן

רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP

הסכם ראשוני: אלסטום הצרפתית תקנה את בומברדייה הקנדית ב-7 מיליארד דולר

זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם

זוהר לוי - יו"ר סאמיט / צילום: יחצ

מכונת המזומנים של זוהר לוי: מחיקת החברה הבת מהמסחר בלונדון תניב לסאמיט תזרים של 176 מיליון אירו

סאמיט, הפועלת בשוקי הנדל"ן של ישראל וגרמניה, נסחרת בשווי שיא של 3.9 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה של 800% בעשור האחרון ● החברה הבת, סאמיט גרמניה, מעוניינת לבצע רכישה עצמית של שליש ממניותיה, בפרמיה של 1.4% על מחיר המניה בבורסה

נפתלי בנט / איל יצהר

האם נפתלי בנט באמת הפחית את ירי הרקטות ב-80%

בנט מתפאר שגישתו הנחרצת צמצמה את הירי מעזה פי חמישה ● ספרנו שיגורים ● המשרוקית של גלובס

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יחצ

אקורד סיום: ויולה מכרה את יתרת המניות שלה במטומי; סמי תותח פרש מהחברה

ויולה החזיקה ב-9.5% ממניות מטומי, ואם מכרה אותן במחיר השוק, הרי שהיקף המכירה עומד על פחות מ-2 מיליון שקל ● למרות הצניחה החדה בשווי מטומי בשנים האחרונות, ויולה כבר החזירה למעשה את ההשקעה הראשונית שלה בחברה

השופט דוד רוזן/ צילום: יונתן בלום

הנציב ממליץ לנקוט בצעדים נגד ראש יחידת התביעות: ניסתה לכסות את העובדות

ההמלצה של נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות באה במסגרת בירור תלונה שבה הגיע לנציבות התייחסות שאינה משקפת נכונה את עובדות האירוע של נשוא התלונה

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

חיפה: התנגדויות תושבי דניה נדחו - ואושר הפרויקט להקמת 226 יח"ד בדרום השכונה

הוועדה המחוזית חיפה הטילה את האחריות על שיפור דרכי התחבורה בשכונה בעת חירום על העירייה, ותוכנית הבינוי תחויב בקבלת אישור ע"י רשות הכבאות ● עמותת המתנגדים הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה

רשת חברתית / שאטרסטוק

דעה: "אינני מטריל כי יש לי כוח להטריל, אני מטריל כי אין לי כוח לשתוק"

יש הרבה מגרעות בכניסה של העיתונאים לרשתות החברתיות, אבל דבר אחד חיובי יצא מכך: הציבור נחשף לדעות שלהם ● פרויקט מיוחד

נוסע נצור בספינת השיט "נסיכת דיאמונד"  / צילום: Eugene Hoshiko, AP

משרד הבריאות: ישראלית נוספת בספינה ביפן נדבקה בקורונה

עד כה אובחנו 3 חולים ישראלים על הספינה "דיימונד פרינס" ● לגבי יתר הישראלים על הספינה, ככל שלא יימצאו חיוביים לנגיף, הם יחזרו לישראל עד סוף השבוע הבא בטיסה מיוחדת

נשים בדירקטוריון - הוועדים המנהלים של האוניברסיטאות

באוניברסיטאות יש הרבה סטודנטיות - אך לא מספיק דירקטוריות

בעוד שנשים מהוות כ-60% מקרב הסטודנטים באוניברסיטאות, בוועדים המנהלים הן פחות מרבע

מנכ"ל אלפאבית סונדר פיצ'אי ליד מחשב קוונטי של החברה/  צילום: רויטרס

אחסון מידע על דנ"א וחיקוי מערכת העצבים: כך נראים פיתוחי המחשוב החדשים

סטארט-אפים וחברות כמו גוגל ו-IBM עושות מאמצים לפתח יכולות מחשוב קוונטיות ● המטרה: לאפשר לעולם המחשוב להתקדם, כפי שהתקדם גם ב-50 השנה האחרונות

אראל סגל / צילום: איל יצהר, גלובס

ההשעיה הסתיימה: אראל סג"ל יחזור מחר להגיש את תוכניתו בתאגיד

ביום חמישי הושעה סג"ל זמנית מתאגיד השידור בעקבות השתתפותו בסרטון בחירות של הליכוד ● היום הודיע התאגיד כי "הובהר לסג"ל כי כעיתונאי בשידור הציבורי מצופה ממנו להקפיד על שמירת הקוד האתי, ובתום הבירור הוחלט כי הוא ישוב להגיש את תוכניתו החל ממחר"

אפליקציה של ויזה / צילום: יח"צ

האם ויזה גילתה דרך להרוג בעדינות חברות פינטק חדשות?

הבנקים מחויבים לאפשר לחברות פינטק להתקשר אל חשבונות הלקוחות שלהם, אבל איך זה מתבצע בפועל? ● חברת Plaid היא אחת מיצרניות צינורות התקשורת שעונות על הצורך ● האם ויזה קנתה את החברה כדי לפתח אותה או כדי להרוג אותה בעדינות? ● האזינו 

הרכבת הקלה בירושלים. משתלבת במרקם העירוני/צילום: נחשון פיליפסון

קו הכסף: כך הרוויחו יזמי הרכבת הקלה בירושלים מיליארד שקל על חשבון המדינה

בעלי המניות של הזכיינית סיטיפס עשו עסקה חלומית בזמן שהמדינה שילמה שכר לימוד אסטרונומי ● בין המרוויחים: קרן המורים והגננות שעשתה סיבוב מדהים עם תשואה של מאות אחוזים תוך פחות מ-4 שנים