גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד 28 טריליון דולר. מה יקרה ביום שבו נשים יקבלו שכר כמו גברים

נשים מהוות כמחצית מהאוכלוסייה בעולם, אבל הן אחראיות רק ל-38% מהתוצר העולמי ● שיעור ההשתתפות בכוח העבודה אצל נשים נע בין 50%-56%, וגם כשהן עובדות, נשים מועסקות בממוצע פחות שעות מגברים ● איך באירופה מצאו את הדרך להאיץ את סגירת הפער ומה מעכב זאת בשאר העולם

העולם נלחם בפערי שכר מגדריים / צילום: shutterstock
העולם נלחם בפערי שכר מגדריים / צילום: shutterstock

סגירת הפערים המגדריים בעולם עשויה להגדיל את התוצר הגלובלי בעד 31%, זו שורת המקרו התחתונה של עבודת מחקר שעשתה חברת הייעוץ מקינזי. להערכת החברה סגירת פערים מגדריים עשויה להגדיל את התוצר העולמי ב-12 עד 28 טריליון דולר עד שנת 2025, דבר שגם יביא לחיזוק ניכר בשוקי ההון ברחבי העולם.

מדובר בתוספת השווה בקצה העליון שלה (28 טריליון) לתוצר של הכלכלה האמריקאית והסינית ביחד, ובקצה התחתון (12 טריליון) לתוצר המשותף של גרמניה, יפן ובריטניה. ההערכות של מקינזי נכללות בדוח מיוחד שפרסם מריל לינץ', לשעבר בנק השקעות בוול-סטריט וכיום חלק מ-Bank of America. מאחורי הדוח שכותרתו The She-Economy עומדת מחלקת מגמות-העל בחטיבת המחקר של הבנק, בראשותו של האנליסט הישראלי הבכיר חיים ישראל.

נשים מהוות כידוע מחצית מאוכלוסיית העולם, המונה כיום 7.7 מיליארד בני אדם - ומשום כך גם מחצית מפוטנציאל התוצר והעושר העולמי. אבל בפועל, על-פי הבנק העולמי, נשים אחראיות רק ל-38% מהתוצר העולמי.

המפתח לסגירת הפער מצוי בחינוך

הפערים בשיעורי התעסוקה ממחישים את הפוטנציאל הלא-ממומש של נשים: על-פי הבנק העולמי שיעור ההשתתפות בכוח העבודה אצל נשים נע בין 50% ל-56% במבט עולמי, בעוד שהנתון המקביל אצל גברים עומד על 77% עד 82%. גם כשהן עובדות, נשים מועסקות בממוצע פחות שעות מגברים ולכן מרוויחות פחות ומתקדמות לאט יותר בקריירה המקצועית.

העובדת החציונית במדינות המפותחות (OECD) תשתכר 15% פחות ממקבילה הגבר - והפער הזה נשמר כמעט ללא שינוי מאז 2010. נשים עובדות פחות בשכר אבל יותר בעבודות ללא שכר, כמו עקרות בית, טיפול בבני משפחה וכד'. על-פי האו"ם, הזמן המוקדש לטיפול בילדים למשל מתחלק ביחס ממוצע של 1 ל-3 בין האם והאב - מדובר בעבודה ללא שכר ששוויה מוערך בכ-10 טריליון דולר, או 13% מהתוצר העולמי.

הנשים גם משלמות מחיר יקר על לידת ילדים: מחקר שערך המכון למחקרים פיסקליים (IFS) הראה כי לידת הילד הראשון יוצרת פער שכר בין האם לבין עובד מקביל גבר, שמגיע ל-33% אחרי 12 שנים.

המפתח לסגירת הפער, לדעת כלכלני מריל לינץ', מצוי בחינוך. ב-69% ממדינות העולם יש היום שוויון מלא בחינוך היסודי, אך רק ב-48% מהמדינות השוויון נשמר בחינוך העל-יסודי. כל שנת לימוד בתיכון מגדילה את כושר ההשתכרות של אשה ב-18%, על-פי המחקר, אולם שערי מערכת החינוך עדיין חסומים בפניהן של 62 מיליון נערות ברחבי העולם. בחינוך העל-יסודי מורגש שיפור של ממש בהשתתפות נשים, אך בשני אזורים יש עדיין פערים ניכרים - דרום אסיה ואפריקה, שבהם שיעור הסטודנטיות עומד על 75% ו-51% בהתאמה מכלל הסטודנטים. נתון מעניין נוסף: כל דולר שיושקע בתוכניות לסגירת הפערים בהכשרת נשים בגילאי בית הספר - יניב בסופו של דבר 7 דולרים.

התמונה הגלובלית הופכת מורכבת יותר בהסתכלות על כל יבשת בנפרד. בארה"ב למשל נשים משתכרות בממוצע 11 אלף לשנה פחות מגברים. זו תמונה מתקדמת למדי בענפי הבנקאות והפיננסים של וול-סטריט, אך בחברות הכלכלה הריאלית (מה שמכונה מיין סטריט) המצב טעון שיפור: בחברות מדד S&P 500 יש ארבעה חברי דירקטוריון גברים על כל חברת דירקטוריון, ונשים עומדות בראשות 5% בלבד מהדירקטוריונים.

להמחשה, מציגים במריל לינץ' את הנתונים הבאים: שיעור הנשים בקרב ההנהלה הבכירה בפייסבוק עומד על 28% בלבד, אך הוא עדיין גבוה בהשוואה למריל לינץ' (25%), אמזון (22%), גולדמן זאקס (21%), אפל (19%), מיקרוסופט (17%) וגוגל, עם 13% בלבד.

תמונת המצב באירופה היא כמובן הוורודה ביותר. שש המדינות היחידות בעולם שמקיימות כיום שוויון זכויות מלא בחוק בין נשים לגברים - נמצאות כולן באירופה (בלגיה, דנמרק, צרפת, לטביה, לוקסמבורג ושבדיה). באירופה תהליך סגירת הפערים בין נשים לגברים הוא גם המהיר ביותר: שיעור הנשים בדירקטוריונים זינק פי שלושה ב-15 השנים האחרונות, ומספר חברות ההנהלה הבכירות גדל ב-60% בתוך חמש שנים.

במריל לינץ' מעריכים כי מגמה זו תימשך לאור היעד שהציבה נציבות האיחוד האירופי, להגדיל את שיעור התעסוקה של נשים במדינות האיחוד מ-64% ל-75% עד שנת 2020. באסיה אחראיות נשים ל-36% מהתוצר. לפי האו"ם, שיעור האבטלה בקרב נשים באסיה עומד על 6.4% לעומת 4.9% בקרב עמיתיהן הגברים. ואולם נשים תופסות רק 12% מהמשרות בדירקטוריונים, ו-3% בלבד מיושבי ראש הדירקטוריונים הם נשים, וכן 20% ממשרות הנהלה הבכירות ו-19% מחברי הפרלמנטים.

המדינות המובילות בהשתלבות נשים בעמדות בכירות הן ניו-זילנד ואוסטרליה, והמדינות המובילות בחלקן של נשים בתוצר הן סין ותאילנד. הודו היא האחרונה בין הכלכלות הגדולות באסיה בהשתתפות נשים בכוח העבודה, ודרום קוריאה ויפן מקבלות דירוג נמוך מאוד בהשתלבות נשים בתפקידים בכירים. להערכת מקינזי צמצום פערי המגדר באסיה יגדיל את התוצר של היבשת ב-3.2 עד 4.5 טריליון דולר. מיעוט נתונים ומחקרים הקשה על כלכלני מריל לינץ' להציג נתונים על פערים מגדריים ביבשות אחרות.

נשים והון

32% מההון העולמי הוא כיום בבעלות נשים. תוחלת חיים ארוכה יותר ב-4.5 שנים בממוצע מהגבר, נותנת לנשים פיצוי חלקי בשלב האחרון של חייהן - כאשר נכסים בהיקף של 22 טריליון דולר הגיעו לידי נשים בירושה. נשים צוברות הון אישי בקצב מהיר פי 1.5 מקצב צבירת ההון האישי של עמיתיהן הגברים (9% לשנה לעומת 6% לגברים).

בארה"ב לבדה צפוי היקף הנכסים הפיננסיים שבבעלות נשים להכפיל את עצמו במהלך העשור הנוכחי, ובשנת 2020 יהיו בבעלות נשים נכסים פיננסיים בהיקף 72 טריליון דולר (לעומת 34 טריליון ב-2010 ו-51 טריליון ב-2015). מצד שני הפערים בין המינים נסגרים "בקצב זחילת חילזון" כהגדרת מריל לינץ'.

יום השגת השוויון המגדרי הגלובלי בין נשים לגברים המיוחל, שעל משמעויותיו הכלכליות דיברנו בשורות לעיל, אמור להגיע בסביבות שנת 2221, כלומר 202 שנים מהיום, בהנחה שהפערים בין המינים ימשיכו להיסגר בקצב הנוכחי. אם זה נשמע לכם פסימי מדי, תביאו בחשבון שיש שיפור מסוים: ב-2017 התחזית הייתה שיידרשו 217 שנים לסגירת הפער. ב-106 המדינות המתקדמות ביותר יידרשו 108 שנים "בלבד" לסגירת הפער, בקצב הנוכחי (ראו טבלה).

האם ייצוג רב יותר לנשים תורם לתוצאות העסקיות של החברה? במריל לינץ' משוכנעים שכן. על-פי הניתוח של בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', חברות שיש להן שתי נשים או יותר בדירקטוריון מתומחרות בשווקים בפרמיה, ובעלות מכפיל (E/P) עתידי גבוה יותר, שולי רווח נקי גבוהים יותר ותשואת דיבידנד גבוהה יותר. בקיצור, חברות טובות יותר.

במריל לינץ' אופטימיים לגבי סגירת הפער בעתיד, משום שהסטטיסטיקה מראה כי חברות בעלות מגוון מגדרי בדירקטוריון משיגות בעקביות תשואת-יתר על ההון (ROE) לעומת חברות בעלות דירקטוריון הומוגני.

המחקר מגלה גם הבדלים מעניינים במדיניות ניהול ההשקעות בין נשים לגברים. כך למשל, 64% מהנשים מייחסות חשיבות לניהול השקעות בעלות אימפקט חברתי (במסגרת מה שמכונה כיום ESG), לעומת 46% בלבד מהגברים. 

ענף הביטוח בישראל: אקדמאית מרוויחה כמו גבר ללא השכלה אקדמית

הפער המגדרי עולה המון כסף והוא בעיה גלובלית שמשפיעה גם על ישראל. אחד הסממנים החזקים למציאות הבעייתית-עדיין גם כאן ניבט אלינו מענף הביטוח. כפי שעולה ממחקר שנערך ב-2018 ביוזמת נציבות שוויון זכויות בעבודה, בענף שאחראי על ניהול מאות רבות של מיליארדי שקלים מכספי הציבור, נשים זוכות לייצוג שוויוני אך סובלות מפערי שכר משמעותיים לעומת הגברים.

על פי המחקר, שכרו הממוצע של גבר ללא השכלה אקדמית העובד בענף הביטוח עומד על 14,065 שקלים לחודש, בעוד ששכרה הממוצע של אשה בעלת השכלה אקדמית עומד על 14,410 שקלים לחודש, כך עולה ממדד הגיוון והשוויוניות בשכר ובתעסוקה לשנת 2016.שמפרסמות הנציבות והלמ"ס. בשני קצוות הסקאלה נמצאים גברים בעלי השכלה אקדמית (25,317 שקלים לחודש) ונשים ללא השכלה אקדמית (8,921 שקלים לחודש).

ענף הביטוח, ביטוח המשנה וקרנות הפנסיה עובר משנת 2018 תהליכים להטמעת שוויון מגדרי בליווי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. על רקע זה יצרה הנציבות ביחד עם החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והחוקרת חנה קופפר, מדד לרמת הייצוגיות ושוויוניות השכר בענף נכון לשנת 2016, ערב התנעת תהליך ההטמעה.

בענף הביטוח הועסקו נכון לשנת עריכת המדד 46 אלף שכירים מהם 38% אקדמאים. שיעור הנשים הלא-אקדמאיות בענף עומד על כ-70% מכלל השכירים הלא-אקדמאים, ושיעור הנשים האקדמאיות עומד על 58% מכלל השכירים האקדמאים. ניתוח המגמות מראה ששיעור האקדמאיות נמצא במגמת עלייה, כשבקרב קבוצת הגיל הצעירה ביותר שיעורן עומד על 71% מכלל השכירים. אולם לדעת החוקרים ייתכן שהירידה בייצוג בגילאים מאוחרים יותר נובעת מהעובדה שנשים בגילאי 30 פלוס נוטשות את הענף "בגלל האתגר של שילוב בין דרישות מקום העבודה לניהול משק הבית והמשפחה, משימה המוטלת ברוב המקרים על נשים".

כך או כך, נכון ל-2016 נהנו העובדים בענף הביטוח משכר גבוה ב-30% בממוצע מהשכר הממוצע במשק - אך שכרם של העובדים הלא-אקדמאים הצעירים נמוך בכ-20% מהממוצע. פערי השכר בין אקדמאים ללא-אקדמאים גדלים עם הגיל: מ-23% (לטובת האקדמאים) בגיל 19 ומטה, ועד 55% בגילאי 45 ומעלה.

לא רק הייצוג, גם פערי השכר בין נשים לגברים הולכים ומתרחבים עם הגיל: שכרן של נשים אקדמאיות עד גיל 29 עומד על 77% משכר הגברים בקבוצה המקבילה (8,367 שקלים בממוצע לעומת 10,748 שקלים בממוצע לגברים), בעוד שבקבוצת הגיל המבוגרת (45 ומעלה) מגיע שכר הנשים ל-55% משכר הגברים בקבוצה המקבילה (20,655 שקלים בממוצע לנשים לעומת 38,662 בממוצע לגברים). פערי השכר בין נשים לגברים לא-אקדמאים דומים מאוד לאלה שבין אקדמאים, למרות שהשכר עצמו נמוך יותר - וכך יוצא ששכרו הממוצע של גבר ללא השכלה אקדמית דומה לזה של אשה בעלת השכלה אקדמית.

משתנה נוסף שיש לו השפעה על פערי השכר המגדריים הוא גודלה של הפירמה: בארגונים הקטנים ביותר שכר הנשים האקדמאיות מגיע ל-44% בלבד משכר הגברים, בעוד שבארגונים הגדולים ביותר שכרן מגיע ל-58% משכר עמיתיהן הגברים. לעומת זאת לסוג ההשכלה האקדמית אין כמעט השפעה על פערי השכר: הפערים בין נשים לגברים שסיימו תארים אקדמיים במדעי החברה, כלכלה, מנהל עסקים משפטים והנדסה - כמעט זהים. פערי שכר קטנים יותר אפשר למצוא רק בין נשים וגברים שסיימו תואר במתמטיקה, פיזיקה או מדעי המחשב. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות