גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיירים יצאו לפרויקט תמ"א 38 ללא יזם - וכמעט איבדו את דירותיהם

הדיירים ברחוב כ"ג בגבעתיים יצאו לפרויקט תמ"א 38 ללא יזם, נתקעו בתוך אתר בנייה למשך ארבע שנים וכמעט איבדו את דירותיהם ● ואז הגיעה התפנית בעלילה

הבניין ברחוב כ"ג, גבעתיים / צילום: איל יצהר, גלובס
הבניין ברחוב כ"ג, גבעתיים / צילום: איל יצהר, גלובס

החשש של בעלי הדירות בפרויקט תמ"א 38 מפני תסריט שבו הבנייה תיתקע אינו מופרך, אבל במקרה הייחודי בבניינים ברחוב כ"ג 13-15 בגבעתיים, הפרויקט לא רק נתקע, אלא הותיר את בעלי הדירות בו בסכנה ממשית לאבד את דירתם הישנה.

עורך הדין הקים עבור הדיירים חברה בע"מ

תחילת הפרשה ב-2010, אז החליטו מרבית בעלי הדירות בשני הבניינים, על ביצוע עצמי של פרויקט תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה, כאשר מימון הפרויקט יבוצע באמצעות מכירת הדירות החדשות שייבנו על גגות הבניינים הקיימים. המוח מאחורי היוזמה היה עורך דינם של הדיירים - עו"ד רון טורקלטאוב, שלצורך ביצוע הפרויקט בייזום עצמי, הקים עבורם חברה בע"מ, בה אוגדו כל בעלי הדירות.

בבניינים הקיימים שלוש קומות ו-10 דירות. ב-2011 הגישו בעלי הדירות בקשה להיתר בנייה, ובינואר 2013 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים, תוספת של קומה וחצי לבניינים, שתכלול ארבע דירות חדשות וכן ממ"דים מרפסות מעלית, מחסנים וחניות.

המימון: 2 מיליון שקל בריבית של 12% לשנה

לצורך קבלת מימון ראשוני להתנעת הפרויקט, קישר עו"ד טורקלטאוב בין בעלי הדירות לבין חברת בונוס, המעניקה הלוואות חוץ בנקאיות, ובין הצדדים נחתם בסוף 2013 הסכם הלוואה. לפי ההסכם בונוס העניקה לבעלי הדירות הלוואה בסך של כשני מיליון שקל בריבית של 12% לשנה בצירוף הפרשי הצמדה למשך שנה וחצי. בתמורה חתמו בעלי הדירות על שטר חוב לטובת בונוס, נרשמו הערות אזהרה לטובת בונוס בטאבו, ושיעבוד ברשם המשכונות.

החוב תופח, מדיניות העירייה משתנה

אלא שבתחילת 2015 עלה הפרויקט על שרטון, והבנייה הוקפאה במרץ 2015, ומעולם לא התחדשה מאז. בעלי הדירות נותרו באתר בנייה וככל שהזמן חלף תפח החוב לחברת בונוס והתקרב לחמישה מיליון שקל. בונוס פתחה בהליכים משפטיים נגד בעלי הדירות לצורך גביית החוב, כאשר מעל ראשם רובצת סכנה ממשית לאבד את דירתם.

בינתיים, מרבית בעלי הדירות התקשרו עם חברת רימון, יזמית בתחום התמ"א, שהסכימה לקחת על עצמה את המשך ביצוע הפרויקט, לרבות חובות הדיירים לבונוס, ובתנאי שעיריית גבעתיים תאשר תוספת של 12 דירות לפרויקט ב-2.5 קומות - במקום תוספת ארבע הדירות שאושרו במקור.

אלא שמדיניות העירייה ביחס לפרויקטים של תמ"א 38 השתנתה, ובמאי 2018 החליטה הוועדה המקומית לאשר חלקית את הבקשה, כך שלבניין יתווספו שמונה דירות ולא 12 כמבוקש.

רימון, בניסיון אחרון לחלץ את הפרויקט מהבוץ, טענה כי תוספת של שמונה דירות אינה כלכלית, והגישה ערר לוועדת הערר המחוזית שמילות הפתיחה בו היו כך: "ערר זה יוצא דופן בשל נסיבות האנושיות המצערות אליהן נקלעו בעלי הדירות אשר כיום שקועים בחובות עתק ובצל החשש הכבד לאיבוד דירותיהם".

בערר נטען כי כתוצאה מהפסקת הבנייה בעלי הדירות נותרו באתר בנייה הכולל בעיות בטיחות כגון פירי מעליות פתוחים, חוטי חשמל חשופים, חדרי מדרגות ללא תאורה, בעיות רטיבות וליקויים נוספים. "וכך באחת נפלו השמיים, החובות וריביות הפיגורים על הדיירים". כתוצאה מהמצב הלקוי בבניין נאלצו חלק מהדיירים לנטוש את דירתם ועברו להתגורר יחד עם בני משפחה במקומות אחרים, כאשר הם אינם יכולים להשכיר את הדירות.

הודגש בערר כי בעלי הדירות ברובם הם אנשים מבוגרים חסרי כל ידע בעסקאות נדל"ן, שנטלו בהנחיית עו"ד טורקלטאוב לצורך מימון הפרויקט הלוואות חוץ בנקאיות בריבית שאותה הגדירו בערר כ"רצחנית", "וכעת עומדים לאבד את כל רכושם ובכלל זה את דירותיהם בבניין מאחר ואין להם כל אפשרות כספית עצמית להשלים את הבנייה שהופסקה וכאשר החובות והתביעות המוגשות כנגדם עומדים כיום על סך של יותר מחמישה מיליון שקל ואשר נערמים וטופחים בכל יום שעובר.

"הוועדה המקומית הפחיתה באופן משמעותי את זכויות הבנייה שהתבקשו בפרויקט באופן שבו העוררת או כל יזם אחר לא יוכלו לקחת על עצמם את השלמת הפרויקט", נטען, "וכל זאת לאור מדינית חדשה לקביעת צפיפות והיקפי בנייה אשר נכנסה לתוקף באופן רטרואקטיבי במהלך תקופת הטיפול בהיתר השינויים.

"בפרויקט זה קיימות עלויות נלוות משמעותיות נוספות גדולות מעבר למה שקיים בפרויקט רגיל של מיליוני שקלים ובעיקר הצורך בכיסוי חובות עבר לחברת בונוס".

לטענת חברת רימון, הבקשה לא אושרה בגלל שינוי מדיניות הוועדה המקומית. לטענתם, "מדיניות אינה חזות הכול, וכל מקרה יש לבחון לגופו תוך הפעלת שיקול דעת. הבניין הנוכחי עומד כפיל לבן במרכז העיר, מצבו של הבניין מסוכן הן לדייריו והן לסביבתו. נסיבות פרטניות אלה מצדיקות במקרה זה החרגת הבקשה להיתר מהמדיניות החדשה".

לטענת רימון, החלה רטרואקטיבית של מדיניות חדשה המפחיתה משמעותית זכויות בנייה, היא בלתי סבירה ובלתי מידתית וראוי לבטלה. עוד נטען כי אם הבקשה היתה נקלטת מוקדם יותר, טרם אישור המדיניות החדשה, היא הייתה מתקבלת, אך העיכובים בקליטתה נגרמו שלא באשמת החברה.

"הבקשה להיתר נמסרה למחלקת הרישוי כבר בדצמבר 2016 אך נתקלה בסחבת אינסופית בהנחיות סותרות ובדרישות חדשות ומשתנות, ונדונה רק בחודש מאי 2018. מדובר בהתנהלות בלתי סבירה".

ועדת הערר בראשות עו"ד אפרת דון-יחיא סטולמן, החליטה לדחות את הערר ולא להתערב בהחלט הוועדה המקומית.

"לצד האינטרס הכלכלי של היזם ושל בעלי הזכויות קיימים אינטרסים אחרים, לרבות של דיירי הסביבה ושל תושבי העיר בכלל. גם מצבם הכלכלי של דיירי הבניין אינו חזות הכול. העובדה שלדיירים חובות כנטען אינה שיקול מכריע בעת שנבחנת בקשה להיתר מכוח מת"א 38 ונשקל היקף הסטייה מהתוכניות החלות שראוי להתיר במסגרת הבקשה", כתבה ועדת הערר בהחלטתה.

"לאחר שבחנו את טענות הצדדים ואת נסיבות הבקשה, את ההשלכה של תוספת הדירות על הסביבה, לרבות העמסה של תשתיות ציבוריות וקיומן של בקשות נוספות מכוח תמ"א 38, מצב הבניין והדירות נוכח הפסקת העבודות, לרבות הסכנה הנשקפת במצב זה לדיירים ולסביבה, באנו למסקנה שאין להתערב בהחלטת הוועדה המקומית לעניין היקף הזכויות, מספר הקומות ומספר הדירות שיעמוד בסך-הכול על 5.5 קומות ו-18 דירות".

לאחר החלטת ועדת הערר, יצאה רימון מהסיפור בשל חוסר כדאיות כלכלית לפרויקט לטענתה.

התפנית: חברת המימון הפכה ליזמית

בחודשים האחרונים חלה תפנית מפתיעה בסיפור. לדברי עו"ד אלעד אלעזר, ממשרד מירון, בן ציון ופריבס, המתמחה בהתחדשות עירונית, שמלווה את בעלי הדירות מאז נקלע הפרויקט לקשיים, "בין בעלי הדירות לחברת בונוס נחתם הסכם על פיו בונוס היא זו שתוציא את הפרויקט אל הפועל".

לדבריו, אומנם בונוס אינה חברת נדל"ן המבצעת בעצמה פרויקטים יזמיים, אך בפני הדיירים עמדה האלטרנטיבה של ניהול הליך משפטי שיזמה בונוס לשם מימוש החוב, שאין לדעת כיצד היה מסתיים.

עו"ד טורקלטאוב לא הגיב לפניית "גלובס" לתגובה.

הטעות: לצאת לפרויקט ללא יזם

עו"ד עמית נסים, שותף במשרד מינצר-כרמון, נסים המתמחה בליווי דיירים בהתחדשות עירונית, שלא היה צד להליך, אומר כי הפרויקט ברחוב כ"ג 13-15 בגבעתיים הוא "מקרה בוחן" לביצוע כל הטעויות האפשריות בדרך למימוש זכויות התמ"א. לדברי עו"ד נסים, היכולת ליזום פרויקט נדל"ני מורכב ויקר כל כך אינה עניין של מה בכך והרצון של הבעלים "ליהנות" מתמורה נוספת באמצעות ייזום עצמי התברר ככישלון קולוסלי. לדבריו "החלטת ועדת הערר מצטרפת לשורה של החלטות שמהן עולה כי הטיעון הכלכלי, במיוחד שהוא נטען באזורי הביקוש, אינו 'טיעון מנצח' ולרוב המשקל שניתן לו הוא קל כנוצה, גם במקרה שהבעלים חיים באתר בנייה כבר ארבע שנים".

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי