גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחליטים לשנות את המדיניות, צריך לפרסם קריטריונים"

משרדי הממשלה הידקו מעט את הפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה, והקבלנים נאלצים להסתגל למציאות החדשה: "אין דרך לדעת על סמך מה בודקים אותנו, ואין כלים משמעתיים כלפי העובדים"

בשבוע שעבר מת מפצעיו רדואן אבו עיד, פועל בניין, שנפצע לפני כחודש בנפילה מגובה באתר בנייה בקריית גת. אבו עיד היה להרוג ה-24 באתרי הבנייה מתחילת 2019. יותר ממאה איש נפצעו באורח קשה ובינוני.

בארגוני המתנדבים הפועלים למען העובדים טוענים כי משרדי הממשלה השונים - השיכון, העבודה, האוצר והפנים בין היתר - נוקטים גישה מקלה מאוד כלפי הקבלנים והיזמים.
אולם בחודשים האחרונים יש אכן התעוררות מסוימת באכיפה ובפיקוח על אתרי בנייה, ובשוק צריכים להסתגל למציאות משתנה.

משרד עורכי הדין פרופ' ביין ושות' ערך בשבוע שעבר כנס לקבלנים שמטרתו "להעניק כלים פרקטיים להתנהלות יעילה מול הרשויות" בכל הקשור לתרבות הבטיחות בעבודה. לדברי עורכות הדין שערכו את הכנס, התנהלות הרשויות כלפי הקבלנים אינה הוגנת ואינה שקופה.

"אנשים מרגישים בסוג של אמבוש", אומרת עו"ד ליאורה ביין. "עד היום בעצם כשהגיע מפקח לאתר בנייה וחשב שיש שם ליקויים, הוא הגיש דוח, ואם המצב היה ממש חמור - הוציא צו סגירה לאתר. הצו היה מוסר ברגע שהחברה הודיעה שתיקנה את הליקויים. היום הם אומרים שבאותם מקרים שבהם הוסרו הליקויים והאתר חזר לתפקד היה צריך להגיש ערר אחרת מדובר באירוע חלוט שסופרים אותו. זה שינוי לעומת המצב הקודם".

עו"ד שירה בס-רוזן, אף היא ממשרד ביין ושות', אומרת כי "כשרשות מינהלית מחליטה לשנות את המדיניות שלה, היא צריכה לפרסם קריטריונים ברורים ולהחיל אותם קדימה ולא בדיעבד. אני היום מייצגת קבלנים על אירועים מלפני שנתיים.

"לפי מה רשם הקבלנים מזמין לשימוע? כמה זה יותר מדי דוחות או צווים? האם הרשם בודק את זה ביחס לגודל של החברה - אין מה להשוות לחברה שיש לה שלושה אתרים וקיבלה ארבעה צווים בשנה אחת לחברות כמו אלקטרה או שתית שיש להן עשרות אתרים וקיבלו שמונה צווים.

"כולם טובים בלהפנות אצבעות מאשימות, אבל הם לא אומרים מה בדיוק צריך לעשות. אין לי דרך לדעת על סמך מה בודקים אותי".

צריך לעמוד בכללי הבטיחות, לא? רק בשבוע שעבר נסגרו 27 אתרים שלא עמדו בכללים.

"אני יכולה להראות לך איך נראים דוחות ביקור של המפקחים שמגיעים לאתרים. אם תיקחי תיעוד שעורך מפקח של משרד העבודה שהוא רוצה להטיל עיצום כספי, לא תאמיני איזה איכות של תיעוד יש - מזכר של שיחה שלו עם מנהל העבודה, צילומים, רשימת עובדים ועוד. אבל כשמגיעים להטלת צו בטיחות, שזה הרבה יותר משמעותי, שם אין תיעוד - סעיף 1 לא תואם את סעיף 2 ואת סעיף 3. לפעמים הצווים מגיעים אלינו ארבעה ימים אחרי שיצא הצו. ועל סמך תיעוד חסר וכושל הם מעבירים חומר לרשם הקבלנים".

"אני אישית מגיעה לאתרים ומדמה בקרות של משרד העבודה והחברה נותנת לי יד חופשית לעשות ביקורת סמויה. אני לא מספרת גם להנהלה מתי ולאן אני הולכת. אני מתעדת ליקויים ורואה עובדים בלי קסדות ויש להם מלא תירוצים - חם, מגרד, מפריע".

קסדה לא הייתה מצילה אפילו אחד מכל ההרוגים מתחילת השנה.

"בסדר, אז תיקחי בניין של 20 קומות, מנהל העבודה מעיר לעובד בפאה המערבית של הבניין, ועובד בפאה המזרחית מוריד את הרתמה. אי אפשר להיות בכל המקומות. משרד העבודה מאשר שמנהל עבודה אחד יהיה אחראי על שני מבנים של 20 קומות פלוס שבעה מבנים של ארבע קומות - כי זה נחשב אתר אחד. ברגע שהבנתי את הכשל הזה אני מנחה את החברות - תבקשו לפצל את האתרים, כדי שתוכלו לרשום מנהל בטיחות לכל אתר".

מה הבעיה העיקרית בעינייך?

"אין ועדה בין-משרדית שמנחה את הרגולטורים ואין תיאום, אין ביצוע. גם את ההסכם הקיבוצי לעובדי הבניין לא מיישמים בפועל".

איך רותמים את העובדים עצמם לעניין הבטיחות?

"שמענו בכנס מנהלי עבודה שאומרים שהעובדים לא מקשיבים. הם עוברים הדרכה ואחרי חצי שעה עושים משהו אחר.

"אני מייעצת לעבוד בשיטת מקל וגזר - אם מנהלי עבודה ועובדים נרתמים והופכים לסוכני שינוי בנושא הבטיחות, אז הם צריכים לקבל צ'ופר - אבל לא מוגזם כדי שלא תתפתח תרבות של שקר והסתרה. אבל צריך גם מקל - אם עובד לא עומד בכללי הבטיחות צריך להזמין אותו לשיחת הבהרה ואחר כך לשימוע.

"לפי חוק הגנת השכר אסור לחברות לנכות כסף משכרו של העובד. למעט האפשרות לפטר עובדים אין לי כלי משמעתי, וזה ענף שבו חסרות ידיים עובדות. חתמו על הסכם קיבוצי בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ, שיש בו סעיף שמאפשר לקיים ועדה משמעתית לעובדים. האם קבלנים בכלל יודעים איך פונים אליה? כמה פעמים היא התכנסה? זו אות מתה".

תגובות: הבטיחות לקויה

מהתאחדות הקבלנים נמסר שהוועדה המשמעתית טרם התכנסה אולם תחל לפעול בקרוב.
במשרד העבודה והרווחה אומרים בתגובה לטענות כי "רמת הבטיחות הלקויה שאנו מוצאים באתרי בנייה, מחייבת אותנו לפעול בכוחות משולבים, ובכלים נוספים כדי להביא לשינוי המיוחל".

ממשרד השיכון נמסר כי במהלך 2018 ותחילת 2019 זומנו 10 חברות לשימוע, ונגד ארבע מהן ננקטו אמצעי משמעת, כולל ביטול רישום בפנקס הקבלנים. במשרד מבהירים כי במקרה של קבלן שבדרך קבע חוזר על ליקויים - חובה על הרשם להזמין אותו לשימוע.

עוד מזכירים כי שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון הודיעה כי המשרד מקדם תזכיר לתיקון חוק רישום קבלנים, כך שיתאפשר לרשם הקבלנים לשלול את רישיונו של קבלן שבאתר הבנייה שלו אירעה תאונה שגרמה למוות, אוטומטית ל-30 יום, וחידושו יתאפשר רק לאחר קבלת אישור ממנהל הבטיחות. 

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"