גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודשיים אחרי ההשקה: 2,000 נוסעים ביום בלבד בבאבל

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך ● אמיר כהן, שניהל את הפעילות של החברה עד לאחרונה והציג את הנתונים, הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים ואמר כי המספרים הובאו כ"דוגמא בלבד" ● מרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ

מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ
מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך, בין 1,500 ל-2,000 נוסעים ביום. אמיר כהן, שניהל את הפעילות של באבל עד לאחרונה, הציג את הנתונים בכנס ארגון ITS. כהן הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים, ואמר כי המספרים הובאו כדוגמא בלבד.

כהן אמר כי הנתונים נמצאים בעלייה, וכי "אנחנו מנסים להגיע לסטנדרטים גבוהים של שירות- עד 400 מטר הליכה לתחנה ושהשירות יגיע תוך 20 דקות".

נתון מעניין נוסף שחושף כהן הוא שמרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ. לדבריו, "אם כל אחד היה נוסע 10 ק"מ, זה היה מחליף תחבורה ציבורית מסורתית".

באבל הוא שירות של נסיעה שיתופית חכמה. לאחר הזמנה באפליקציה, מיניבוסים אוספים נוסעים מתחנת אוטובוס קרובה למקום הימצאם, ומסיעים אותם לתחנה הקרובה ליעד. הנסיעה משותפת לנוסעים נוספים, ולכן אינה ישירה. עם זאת, באבל מיועד להיות מהיר יותר מאוטובוס סדיר, ולכן הוא גם יקר יותר - מחיר הנסיעה הוא 12.5 ל-15 שקלים.

כהן סיפר על הקשיים בהפעלת הפרויקט "שכולו נבנה תוך שלושה חודשים. לא יכולנו להסתמך על נתונים מוקדמים. אתגר הראשוניות גרם לזה שכל החלטה שקיבלנו היא משמעותית. אל תשפטו אותנו אחרי שלושה חודשים של שירות, זה לא מספיק זמן. אנחנו עושים חינוך שוק לצרכן הישראלי".

כהן מציג גם שורה ארוכה של רעיונות לשיפור השירות. למשל, שימוש במגוון כלי רכב. "השימוש ברכב בגודל אחד כשל", הוא אמר, בהתייחס למיניבוסים בהם באבל משתמשת היום. "אפשר לקחת מוניות, לשים עליהן מדבקה של באבל ולהרחיב את השירות ולהוסיף גם כלי רכב רבי קיבולת. הפתרונות הקטנים לא יכולים להצליח לאורך זמן לבדם. מטרונית אחת מכסה בכמה נסיעות את כל הנוסעים בבאבל היום". כהן שואף ל"פתרון היברידי", כלומר, שירות של "דגמים שונים עם סטנדרטים גבוהים, וגם שיטות העסקה שונות (שכירים ופרילנסרים)".

הצעה נוספת היא להעלות את המחיר עבור כניסה לאזורים פקוקים- "יש אינטרס מנוגד בין הנהג לנוסע. הנוסע רוצה להגיע הכי קרוב ליעד שלו, אבל נהג המיניבוס ייתקע בפקקים ויסע חצי שעה כדי להגיע לנוסע הבא. אם הייתי נדרש לשלם פרמיה על כניסה למרכז ת"א, משהו היה מונע ממני לעשות זאת שוב ושוב".

בתגובה לטענות על העלות הגבוהה של באבל ועל הסבסוד לו זוכה הניסוי מהמדינה, השיב כהן "מחיר הנסיעה לא מכסה אפילו עשירית מהעלות שלה" ומוסיף "האם בשביל לשרת עשרת אלפים נוסעים שווה לשלם 50 מיליון? התשובה היא לא לגמרי ברורה. השאלה היא מה נפסיד אם הם לא ישתמשו".

בדן אמרו בתגובה כי אלה נתונים ראשוניים ולא מעודכנים, ולאחרונה חלה עלייה בביקוש. לפי החברה, שביעות הרצון של הלקוחות מהשירות גבוהה מאוד והשירות עדיין לא מצליח לענות על הביקוש. יצוין כי במשרד התחבורה, העוקב אחרי הניסוי, לא הוגדרו מספרים לפיהם הניסוי כהצלחה או כישלון, והמשרד מודד בעיקר את שיעור הנוסעים שויתרו על שימוש במכונית פרטית בזכות שירות באבל.

השירות החל עם 40 מיניבוסים, וכיום יש בו 70 מיניבוסים. עם זאת, לא כולם נמצאים בשירות בכל יום, בשל תיקונים וטיפולים שונים. התוכנית היא להפעיל בשירות מאה מיניבוסים באזור הפעילות הנוכחית, מרכז וצפון תל-אביב, גבעתיים ורמת גן.

דן תתחיל להציע בקרוב למעסיקים קופוני הנחה לבאבל, כדי שעודדו את העובדים להגיע לעבודה בשירותי ההיסעים במקום במכונית פרטית.

בירד: ניאלץ להוריד קורקינטים ואנשים יחזרו למכוניות הפרטיות

בכנס השתתף גם יניב ריבלין, מנכ"ל בירד, שהתייחס להסדרה החדשה של עיריית תל- אביב : "הרגולציה מגבילה ופוגעת. אנחנו נצטרך להוריד כלים. החשש שלי שהמהלך הזה עשוי לגרום לכך שאנשים רבים יחזרו לרכבים הפרטים. יש לנו כרגע 3,000 כלים פרוסים, התקנות מאלצות אותי להוריד 500 - זה יגביל את הזמינות וייצור תחושת חוסר ביטחון אצל הנוסע שלא ידע אם מחכה לו בסוף הנסיעה ברכבת כלי זמין".

באשר לנושא הבטיחות והאכיפה, אומר ריבלין "הפתרון הוא מסלולי אופנים נוספים ויצירת דרכים בטיחות, זה יוריד רוכבים מהמדרכות, זה הפתרון וזה יגיע רק מלחץ ציבורי."

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב והממונה על התחבורה, אמרה בכנס כי "ארגונים שונים מאשימים אותי בכל יום על פגיעה בכל ילדה קטנה (בידי קורקינטים - ד"ש), על אף המחאות שלהם, אנחנו נמשיך לעודד תחבורה ירוקה כי אני רואה את התמונה הכוללת ולא יהיה ניתן להשקיט אותי. הזיהום הורג אותנו בת"א וכמו בכל מהפכה יש בעיות ומצוקות. אנחנו בתקופה אפורה, ונהפוך אותה ללבנה".

לדבריה, הרגולציה החדשה "נועדה לעשות סדר, לא נאפשר יותר מצב שישימו את הכלים ברחוב זרוקים איפה שרוצים, תהיה אכיפה מוגברת, יהיו קנסות וגם עיקולים. לא נאפשר שכלים יעמדו סתם ברחוב ללא שימוש, אם ירצו להגדיל את המכסה מעל 2,500 יחידות החברות יהיו מחויבות להציג נתונים המוכיחים שיש באמת ביקוש, מי שלא יספק מידע - לא יהיה איתנו. אנחנו נסמן חנויות מסודרות. נתחיל את זה כבר במרכז העיר ומשם נתפשט, לא נעצור עד שהסדר יחזור לת"א".

האירוע נערך על-ידי איגוד ITS הפועל בחסות לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים.

אהוד נוף יו"ר לשכת המהנדסים: "עולם התחבורה המסורתי משנה את פניו, לכן החלטנו לאגד את הידע המקצועי בכל הקשור להפעלת מערכי תחבורה חכמה ולהוביל סדרת מפגשים בנושא ניידות כשירות. מטרת המפגשים היא לאפשר קשר ישיר בין מנהלי המיזמים ונותני השירותים המהפכניים, לבין הציבור הרחב שיכול לשמוע ולהשמיע את דעתו על הפעילות המשנה באופן דרמטי את אופן ההתניידות במרחב הציבורי".

עוד כתבות

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מי רשאי לדרוש להפעיל את הבוררות בהסכמי תמ"א 38

האם צריך שכל בעלי הדירות יסכימו על מנת להפעיל את המנגנון, או שמספיק שרק חלק מהם יבקשו לעשות זאת?

וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ

הנציגה השבדית לא צריכה לייקים: עסקת החבילה של הוולוו החדשה

ביצועים של מכונית ספורט אימתנית, עידון ואיפוק של מכונית מנהלים וזיהום נמוך יחסית ● תמורת 290 אלף שקל, עד לעדכון הצפוי במס, השבדית הנטענת של וולוו מציעה תמורה מרשימה לכסף

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בין מצודת זאב לקריה: היום שבו גיבש נתניהו את הקמפיין לבחירות

עם סיגר בפה ובקשב רב, האזין נתניהו ביום שלישי לפעילי ליכוד במצודת זאב וגם הבטיח להם כי הימין ישיג 60 מנדטים בבחירות הבאות • משם הוא עבר למשרד הביטחון בקריה לפגישה קצרצרה עם גנץ, שנועדה לצורכי הקמפיין בלבד: מו"מ לא התנהל שם

מתחם בית הפסנתר של קבוצת ניצן גרופ / הדמיה: Evolve Media

אלקטרה בנייה נבחרה לבנות את פרוייקט "בית הפסנתר" בתל אביב

החברה תבנה עבור קבוצת ניצן גרופ את פרויקט "בית הפסנתר" בפינת הרחובות אלנבי ואחד העם בתל אביב בהשקעה כוללת של כ-120 מיליון שקל

שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה

שמן תעשיות: השריפה בחוף שמן הותירה הפסד של יותר מ-10 מיליון שקל

את הרבעון השלישי של השנה סיכמה שמן, העוסקת בייצור ושיווק של שמנים, בהפסד של 8.5 מיליון שקל ● זאת בעקבות הוצאה חד-פעמית של יותר מ-10 מיליון שקל בקשר לשריפה

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

עליות בת"א: מניית סלקום מזנקת ב-10%, דלק רכב קופצת ב-15%

מגה אור השתתפה בהנפקה של אפי נכסים כשרכשה מניות ב-83 מיליון דולר; ביג רכשה מניות בהיקף של 407 מיליון שקל ● שיכון ובינוי הגישה הצעה לרכישת השליטה בתהל ● גיל אגמון הגיע להסכמות עם קבוצת דלק לרכישת מניות דלק רכב, 7.5% מהון המניות, בכ-135 מיליון שקל

ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

אפקט בואינג: ריאנאייר תסגור את הקו לנירנברג בחודש מרץ הקרוב

חברת הלואו קוסט מנמקת את המהלך בעיכוב בקבלת מטוסי הבואינג 737 מקס 10 ● המשמעות – ביטול הקו הישיר מת"א לנירנברג שבגרמניה הפועל כיום בתדירות של שתי טיסות שבועיות

מריו קופל פרופיל / צילום: אילן בשור

ארזים זכתה במכרז רמ"י לבניית 199 דירות באור יהודה

החברה, שבשליטת האחים גילי ויואל עזריה, תבנה את הפרויקט שחלקו (60%) מחיר למשתכן וחלקו דירות שישווקו בשוק החופשי ● התמורה הכוללת עבור הקרקע והוצאות פיתוח נאמדת בכ-97 מיליון שקל

מודעה לשירותי ליווי בפייסבוק / צילום: צילום מסך

כובע צמר לתינוק, מצעים למיטה וזנות: בניגוד ולמרות החוק - פייסבוק מפרסמת שירותי ליווי

בימים האחרונים קודם בפייסבוק פוסט בתשלום תחת הכותרת "נערות ליווי במרכז", שמפנה לוואטסאפ המעביר לאתר ייעודי ולצ'ט בטלגרם שמבטיח היכרויות, דיסקרטיות ושירות מהיר

מוטי אלמליח מנכ"ל טלרד הנכנס / צילום: ורדי כהנא

טלרד: צמצום פעילות התקשורת בארה"ב גבה מחיקת ענק בדוחות

גם ברבעון השלישי הפסדי החברה ממשיכים להיערם, ואחד הגורמים הבולטים שהעיבו על התוצאות היו ירידות ערך בהיקף כ-9 מיליון דולר, שנרשמו בגין שירותי תקשורת אלחוטית בפס רחב (BWA) שהיא מספקת בארה"ב

נתניהו וריבלין / צילומים: איל יצהר ורויטרס

המתווה שלא היה: איך הפיל הליכוד על ריבלין הצעה לרוטציה

במערכת הפוליטית שוב עולות הקריאות לכבד את "מתווה הנשיא", וחוזרת המנטרה: שנה-שנתיים-שנה • אלא שריבלין מעולם לא הזכיר רוטציה ולא הציע שנתניהו ישוב לשנת הכהונה הרביעית • כיצד נולד הספין, איך הוא התגלגל, ואיך נראית רוטציה אמיתית? ● המשרוקית של גלובס

עם הפנים ל–2030 / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

עם הפנים ל-2030: מה יאפיין את המגמות בשוק הדיור בשנים הקרובות

אחרי שנה בלי ממשלה קבועה, הביקוש לדירות המשיך לעלות, וההיצע לא גדל מספיק ● הריבית הנמוכה מתדלקת עוד ועוד את הביקושים, ונראה שרק ב-2021 יוצגו תוכניות חדשות שיוכלו להשפיע על שוק הדיור

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

טראמפ: "יש יהודים בארה"ב שאינם אוהבים מספיק את ישראל"

בנאום לפני כנס של המועצה הישראלית-אמריקאית, ארגון של מהגרים ישראליים בארה"ב, מנה טראמפ את פעולותיו למען ישראל והכריז: "אני מקיים את הבטחותיי" ● הצהיר: לא בטוח שאעזוב את הבית הלבן אחרי שמונה שנים ● "אל תצביעו בעד הדמוקרטים – הם ייקחו לכם את כל הכסף"

גיל אגמון / צילום: איל יצהר

גיל אגמון רוכש עוד 7.5% ממניות דלק רכב מידי קבוצת דלק ב-135 מיליון שקל ובפרמיה של 20% על מחיר השוק

המימוש הנוכחי: שלב נוסף במהלך נרחב של קבוצת דלק למכירת החזקות שאינן בתחום האנרגיה ● המניה הגיבה בזינוק של 14%, ובסך הכל עלתה בחודש האחרון בכ-40%

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון

לנוכח ההידרדרות במצבה הפיננסי של תהל: קרן פימי נסוגה מרכישת השליטה, שיכון ובינוי הגישה הצעה לפי שווי חברה של 12 מיליון דולר בלבד

חברת הבנייה והתשתיות מציעה להעמיד לתהל הלוואה של 11.95 מיליון דולר למשך שנתיים, אותה יהיה ניתן להמיר ל-49.9% ממניות החברה ● עוד כוללת ההצעה שתי אופציות נוספות לשיכון ובינוי לרכישת מניות נוספות של תהל ● תמיר כהן, יו"ר שו"ב: "ההשקעה תאפשר לממש את פוטנציאל הסינרגיה הרב בפעילויות שתי החברות"

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

נמשכות שביתות התחבורה בצרפת; ביום רביעי תוצג תוכנית הרפורמה בפנסיות

היום ומחר תצומצם תנועת הרכבות ברחבי צרפת בכ-85%, ובפריז 14 קווי מטרו מתוך 16 יהיו סגורים ● הרקע למחאה - הרפורמה המקיפה שמתכננת הממשלה בפנסיות של עובדי החברות הממשלתיות

אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילומים: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין

משפט שלמה של אוחנה ומנדלבליט: העימות של שר המשפטים והיועמ"ש על ממלא-המקום של שי ניצן

אמיר אוחנה מאמין ששלמה למברגר יכול לכהן כמ"מ פרקליט המדינה ● אבל למברגר הוא המועמד המועדף של היועמ"ש, ולאוחנה חשוב להראות שהוא הבוס ● למה ליאת בן-ארי לא מועמדת להחליף את שי ניצן? יכול להיות שהתשובה נמצאת בכלל אצל בודהא ● פרשנות

על בד דימונה / צילום: יח"צ

קריסתן של מניות חברות הבדים נמשכת - ותוצאות הרבעון אינן מעודדות

בזמן שמדדי המניות המובילים קרובים לשיא, ספגו מניות מגזר הבדים ירידות משמעותיות מתחילת 2019 והתרחקו 35%-70% מהשיא שרשמו בשנים 2016-2017 בבורסת ת"א ● אף אחת מארבע החברות - שלא"ג, עלבד, ספאנטק ואבגול - לא הצליחה לשפר את הכנסותיה ברבעון השלישי של 2019

ראובן הריסון (מימין) ורובי כיטוב, מייסדי חברת תופין (Tufin), בבורסת ניו יורק / צילום: יח"צ

הגדילו את המימוש: קרנות ההשקעה המחזיקות בתופין הישראלית מכרו מניות ביותר מ-70 מיליון דולר

שתי הקרנות עשויות להגדיל את היקף המכירה אם חתמי ההנפקה יבחרו לרכוש מהן עוד מניות ● במקרה שמרקר תממש את אופציית החתמים, היא תרד להחזקה של 12.3% מהחברה, וקטליסט תהפוך לבעלת המניות הגדולה בתופין

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

הממשלה אישרה: תוכנית מחיר למשתכן תוארך גם ל-2020

זאת בשתי פעימות: בפעימה הראשונה יימשך שיווק הדירות במסגרת התוכנית עד ליוני 2020; לאחר מכן, בכפוף למקור תקציבי ובאישור הממשלה, התוכנית תימשך עד לסוף 2020 ● כיוון שמדובר בממשלת מעבר, ההחלטה טעונה בחינה של היועמ"ש