גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודשיים אחרי ההשקה: 2,000 נוסעים ביום בלבד בבאבל

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך ● אמיר כהן, שניהל את הפעילות של החברה עד לאחרונה והציג את הנתונים, הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים ואמר כי המספרים הובאו כ"דוגמא בלבד" ● מרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ

מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ
מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך, בין 1,500 ל-2,000 נוסעים ביום. אמיר כהן, שניהל את הפעילות של באבל עד לאחרונה, הציג את הנתונים בכנס ארגון ITS. כהן הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים, ואמר כי המספרים הובאו כדוגמא בלבד.

כהן אמר כי הנתונים נמצאים בעלייה, וכי "אנחנו מנסים להגיע לסטנדרטים גבוהים של שירות- עד 400 מטר הליכה לתחנה ושהשירות יגיע תוך 20 דקות".

נתון מעניין נוסף שחושף כהן הוא שמרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ. לדבריו, "אם כל אחד היה נוסע 10 ק"מ, זה היה מחליף תחבורה ציבורית מסורתית".

באבל הוא שירות של נסיעה שיתופית חכמה. לאחר הזמנה באפליקציה, מיניבוסים אוספים נוסעים מתחנת אוטובוס קרובה למקום הימצאם, ומסיעים אותם לתחנה הקרובה ליעד. הנסיעה משותפת לנוסעים נוספים, ולכן אינה ישירה. עם זאת, באבל מיועד להיות מהיר יותר מאוטובוס סדיר, ולכן הוא גם יקר יותר - מחיר הנסיעה הוא 12.5 ל-15 שקלים.

כהן סיפר על הקשיים בהפעלת הפרויקט "שכולו נבנה תוך שלושה חודשים. לא יכולנו להסתמך על נתונים מוקדמים. אתגר הראשוניות גרם לזה שכל החלטה שקיבלנו היא משמעותית. אל תשפטו אותנו אחרי שלושה חודשים של שירות, זה לא מספיק זמן. אנחנו עושים חינוך שוק לצרכן הישראלי".

כהן מציג גם שורה ארוכה של רעיונות לשיפור השירות. למשל, שימוש במגוון כלי רכב. "השימוש ברכב בגודל אחד כשל", הוא אמר, בהתייחס למיניבוסים בהם באבל משתמשת היום. "אפשר לקחת מוניות, לשים עליהן מדבקה של באבל ולהרחיב את השירות ולהוסיף גם כלי רכב רבי קיבולת. הפתרונות הקטנים לא יכולים להצליח לאורך זמן לבדם. מטרונית אחת מכסה בכמה נסיעות את כל הנוסעים בבאבל היום". כהן שואף ל"פתרון היברידי", כלומר, שירות של "דגמים שונים עם סטנדרטים גבוהים, וגם שיטות העסקה שונות (שכירים ופרילנסרים)".

הצעה נוספת היא להעלות את המחיר עבור כניסה לאזורים פקוקים- "יש אינטרס מנוגד בין הנהג לנוסע. הנוסע רוצה להגיע הכי קרוב ליעד שלו, אבל נהג המיניבוס ייתקע בפקקים ויסע חצי שעה כדי להגיע לנוסע הבא. אם הייתי נדרש לשלם פרמיה על כניסה למרכז ת"א, משהו היה מונע ממני לעשות זאת שוב ושוב".

בתגובה לטענות על העלות הגבוהה של באבל ועל הסבסוד לו זוכה הניסוי מהמדינה, השיב כהן "מחיר הנסיעה לא מכסה אפילו עשירית מהעלות שלה" ומוסיף "האם בשביל לשרת עשרת אלפים נוסעים שווה לשלם 50 מיליון? התשובה היא לא לגמרי ברורה. השאלה היא מה נפסיד אם הם לא ישתמשו".

בדן אמרו בתגובה כי אלה נתונים ראשוניים ולא מעודכנים, ולאחרונה חלה עלייה בביקוש. לפי החברה, שביעות הרצון של הלקוחות מהשירות גבוהה מאוד והשירות עדיין לא מצליח לענות על הביקוש. יצוין כי במשרד התחבורה, העוקב אחרי הניסוי, לא הוגדרו מספרים לפיהם הניסוי כהצלחה או כישלון, והמשרד מודד בעיקר את שיעור הנוסעים שויתרו על שימוש במכונית פרטית בזכות שירות באבל.

השירות החל עם 40 מיניבוסים, וכיום יש בו 70 מיניבוסים. עם זאת, לא כולם נמצאים בשירות בכל יום, בשל תיקונים וטיפולים שונים. התוכנית היא להפעיל בשירות מאה מיניבוסים באזור הפעילות הנוכחית, מרכז וצפון תל-אביב, גבעתיים ורמת גן.

דן תתחיל להציע בקרוב למעסיקים קופוני הנחה לבאבל, כדי שעודדו את העובדים להגיע לעבודה בשירותי ההיסעים במקום במכונית פרטית.

בירד: ניאלץ להוריד קורקינטים ואנשים יחזרו למכוניות הפרטיות

בכנס השתתף גם יניב ריבלין, מנכ"ל בירד, שהתייחס להסדרה החדשה של עיריית תל- אביב : "הרגולציה מגבילה ופוגעת. אנחנו נצטרך להוריד כלים. החשש שלי שהמהלך הזה עשוי לגרום לכך שאנשים רבים יחזרו לרכבים הפרטים. יש לנו כרגע 3,000 כלים פרוסים, התקנות מאלצות אותי להוריד 500 - זה יגביל את הזמינות וייצור תחושת חוסר ביטחון אצל הנוסע שלא ידע אם מחכה לו בסוף הנסיעה ברכבת כלי זמין".

באשר לנושא הבטיחות והאכיפה, אומר ריבלין "הפתרון הוא מסלולי אופנים נוספים ויצירת דרכים בטיחות, זה יוריד רוכבים מהמדרכות, זה הפתרון וזה יגיע רק מלחץ ציבורי."

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב והממונה על התחבורה, אמרה בכנס כי "ארגונים שונים מאשימים אותי בכל יום על פגיעה בכל ילדה קטנה (בידי קורקינטים - ד"ש), על אף המחאות שלהם, אנחנו נמשיך לעודד תחבורה ירוקה כי אני רואה את התמונה הכוללת ולא יהיה ניתן להשקיט אותי. הזיהום הורג אותנו בת"א וכמו בכל מהפכה יש בעיות ומצוקות. אנחנו בתקופה אפורה, ונהפוך אותה ללבנה".

לדבריה, הרגולציה החדשה "נועדה לעשות סדר, לא נאפשר יותר מצב שישימו את הכלים ברחוב זרוקים איפה שרוצים, תהיה אכיפה מוגברת, יהיו קנסות וגם עיקולים. לא נאפשר שכלים יעמדו סתם ברחוב ללא שימוש, אם ירצו להגדיל את המכסה מעל 2,500 יחידות החברות יהיו מחויבות להציג נתונים המוכיחים שיש באמת ביקוש, מי שלא יספק מידע - לא יהיה איתנו. אנחנו נסמן חנויות מסודרות. נתחיל את זה כבר במרכז העיר ומשם נתפשט, לא נעצור עד שהסדר יחזור לת"א".

האירוע נערך על-ידי איגוד ITS הפועל בחסות לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים.

אהוד נוף יו"ר לשכת המהנדסים: "עולם התחבורה המסורתי משנה את פניו, לכן החלטנו לאגד את הידע המקצועי בכל הקשור להפעלת מערכי תחבורה חכמה ולהוביל סדרת מפגשים בנושא ניידות כשירות. מטרת המפגשים היא לאפשר קשר ישיר בין מנהלי המיזמים ונותני השירותים המהפכניים, לבין הציבור הרחב שיכול לשמוע ולהשמיע את דעתו על הפעילות המשנה באופן דרמטי את אופן ההתניידות במרחב הציבורי".

עוד כתבות

שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה. חברות המשלוחים הפכו להיות מרכזיים בתקופה שבה אי אפשר לצאת כמעט מהבית / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברת משלוחי האוכל וולט מסירה את הכפפות: שוכרת את שירותי חברת הלובינג פוליסי

וולט נמצאת בעיצומו של מאבק מול המסעדנים, שמבקשים ממנה להוריד את העמלה שהיא גובה על משלוחים ● חברת המשלוחים: שכרנו את חברת הלובינג במטרה "לקדם אינטרס משותף עם תעשיית המסעדנות"

מזרחי טפחות משכנתא/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ערב הקורונה, הציבור המשיך להתנפל על הבנקים למשכנתאות

מנתוני בנק ישראל עולה כי פברואר 2020 היה הגבוה ביותר בהיקף לקיחת המשכנתאות מכל חודשי פברואר בעשור האחרון

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום, גלובס

השווי של קומטק צנח מתחת לזה של גילת - אבל היא ממשיכה בעסקה לרכישתה

מנייתה של חברת הטכנולוגיה האמריקאית קומטק השלימה ירידה של 64% מאז שדיווחה על החלטתה לרכוש את גילת לוויינים בסוף ינואר ● החברה מתקדמת בקבלת קו האשראי למימון הרכישה, שהיקפה התכווץ ביותר מ-100 מיליון דולר

עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP

פרשנות: סגר הזוועה בהודו: מודי נתן ארבע שעות, ודלת-העם החלה לצעוד מאות קילומטרים

ראש ממשלת הודו הוא חזק ופופולרי, ונוהג לנצח בקלות בבחירות ● עכשיו הוא מבקש סליחה על הייסורים שצו ההסגר שלו גרם ● הודו נזכרת ב־1947, הטרגדיה של ייסודה, כאשר מיליונים נמלטו מבתיהם ● הפעם הם גם נותנים טרמפ לקורונה

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

טראמפ: חבילת סיוע רביעית בגובה 2 טריליון דולר צריכה להתרכז בתשתיות

נשיא ארה"ב בונה על כך שטריליוני הדולרים יגיעו מהלוואות ● "אנחנו הולכים ללוות את הכסף הזה בריבית אפס. תשלומי הריבית שלנו יהיו כמעט אפס, ונוכל ללוות לטוח הארוך. אנשים רוצים להיות מושקעים בארה"ב"

פגישת הנשיא ריבלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמש בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

המו"מ הפוליטי תקוע: חילוקי דעות על אדלשטיין ועל מינויים משפטיים

בלשכת ראש הממשלה מתעקשים על זכות וטו (או חובת הסכמה הדדית) בנושא מינוי פרקליט המדינה הבא והיועץ המשפטי לממשלה הבא ● בכחול לבן לא מעוניינים בחזרתו של אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת

בגרות במתמטיקה / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK

בעקבות הנגיף: בחינות בגרות במתכונת מצומצמת, גיוסי צה"ל יידחו

שר החינוך רפי פרץ: "אנחנו פועלים שכל תלמידי תש"פ יהיו זכאים לתעודת בגרות. בנינו מערכת מדורגת של הקלות בעקבות המצב. אנחנו מקווים שההתפשטות תפחת בצורה דרסטית לאחר הפסח ונוכל לחזור לשגרה, אמנם שגרה שונה, אבל שתחזיר את התלמידים למסלול"

שחר דניאל מנכל סייפטי / צילום: יחצ

הישראלית שמזנקת ביותר מ-100% בעקבות קפיצה בהכנסות

את הרבעון הרביעי סיימה סייפ-טי עם הכנסות של כ-1.1 מיליון דולר, עלייה של 141% לעומת הכנסות בסך 463,000 דולר ברבעון המקביל ב-2018

מסעדה בשטוקהולם, בשבוע שעבר. מותר להגיש רק לאנשים יושבים  / צילום: David Keyton, Associated Press

ללא בידוד חברתי או הסגר: בשבדיה בונים על רצונם הטוב של התושבים ועל המון תקווה

בממשלה בונים על אמון הציבור ועל גילויי האחריות והבגרות של השבדים ● בעוד כשבועיים נדע אם החלטתה לדבוק בשיטה דומה ל"חיסון העדר", שבריטניה זנחה, הייתה חכמה

היועץ המשפטי של הכנסת עו״ד איל ינון  / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת נפרד: "היה מחיר לעבודתי הנייטרלית"

עו"ד איל ינון נפרד היום מהכנסת אחרי 10 שנים בתפקיד ● בשנה האחרונה לכהונתו ליווה ינון משבר חוקתי ופוליטי חסר תקדים בהיסטוריה של המדינה, עם שלוש מערכות בחירות וסוגיות משפטיות-חוקתיות מורכבות ביותר, רובן נטולות תקדימים משפטיים

תמיר פרדו/צילום: "חיילים על הקשת" יח"צ

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו מזהה פוטנציאל להשקעה בחברת אינטר תעשיות

חברת OSEG, שבה שותף פרדו עם ניסן כספי, מבעלי ג'י.פי גלובל פאוור, ועם אסי שלגי, לשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה - תשקיע עד 21 מיליון שקל במניותיה של אינטר תעשיות, לפי שווי כפול ממחיר השוק

טל גרנות־גולדשטיין, מנכ”לית הוט, כפיר אלמסי, יו”ר ועד עובדי הוט / צילום: יח"צ

הוט מתחייבים: לא מפטרים ולא מוציאים את העובדים לחל"ת

וגם: חיים כצמן תורם לבית החולים איכילוב 75 אלף דולר ● השיחה

אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-6,092; חמישה מקרי מוות ביממה האחרונה

95 מהחולים במצב קשה, 5 מקרי מוות ביממה האחרונה ● נתניהו הנחה את משרד הביטחון להעביר את כל הבאים מחו"ל לבידוד במלוניות תחת השגחה ● קופות-החולים יפתחו מרכזים ומרפאות לבדיקות קורונה במגזר הערבי ● משרד החינוך: התלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בגרות בלבד

פינוי בינוי בנוה שאנן בחיפה /   קרדיט: חברת פרשקובסקי

משבר הקורונה מתגלגל לנדל"ן: ירידה חדה במסירת דירות של פרשקובסקי

חברת הנדל"ן הבורסאית פרשקובסקי מדווחת על מכירה של 6 יחידות דיור בחודש מרץ ● בדצמבר מכרה החברה 42 יחידות באותם פרויקטים

הראל ויזל, פוקס, שחר תורג'מן, בריל, רביב ברוקמאייר, גולף, גבי רוטר, קסטרו: / צילום:  דימה טליאנסקי, איל יצהר, ענבל מרמרי

"ענף האופנה במוות קליני, מאיפה יגיע הכסף למלאי החורף?"

קמעונאיות האופנה קורסות תחת המשבר ● החנויות נסגרו, ואין כמעט הכנסות מולן אפשר לרכוש סחורה עתידית לעונת החורף הבאה ● הקרנות של המדינה רחוקות מלסייע לחברות שזקוקות להלוואות מיידיות

משה כחלון / צילום: רפי קוץ

בתחום הנדל"ן מחכים לבית המשפט: האם הקורונה היא כוח עליון?

במכתב ששלח משרד האוצר נטען כי עיכובים בבנייה עקב המגפה לא ייחשבו לכוח עליון, ואנשי הנדל"ן זועמים • בפועל מדובר בסוגיה שתוכרע רק בבית המשפט

מתקן לאומי לחניית מטוסים בסמוך לשדה התעופה "עובדה" שבנגב / הדמיה: אייר פארק

על רקע משבר התעופה העולמי: התעשייה האווירית מצטרפת לחיים גייר להקמת פרויקט אחסון המטוסים איירפארק

המיזם, שמתוכנן לקום בסמוך לנמל התעופה עובדה, ישמש כחניה ל-500 מטוסים של חברות תעופה מסחריות ● התעשייה האווירית תספק את השירותים הכוללים אחסנה, שימור, סחר בחלקי חילוף, פירוק ותחזוקת כלי טיס ● היקף ההשקעה בפרויקט: כ-100 מיליון דולר

דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה

שירות התעסוקה: שיעור האבטלה מטפס ל24.4%; כ-850 אלף נרשמו בתוך חודש

המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל הוא 1,017,468 ●היום עד השעה 17:00 נרשמו 19,203 דורשי עבודה בשירות התעסוקה ● 89.7% מדורשי האבטלה בחודש מרץ הוצאו לחל"ת

מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר

שוק הרכב מציג: תאונת דרכים בהילוך איטי

עננים קודרים מרחפים מעל ענף הרכב הישראלי ● התחזית האופטימית מדברת על ירידה של כ-20% במכירות השנה ועל צמצום משמעותי באשראי הצרכני לרכישת רכב ● התחזית הפסימית חוזה תגובת שרשרת שעלולה למוטט הר אשראי בגובה של יותר מ-20 מיליארד שקל

עגלת קניות/ צילום: עינת לברון

משרד הכלכלה מעודד לקנות ברשתות הגדולות: גיבש סל קבוע למזמינים אונליין

המשרד גיבש סל קניות קבוע ברשתות שופרסל ורמי לוי כדי לייעל את תהליך ההזמנה באינטרנט ולספק את המשלוח תוך 72 שעות ● הסל מכיל שלל מוצרים של המותג הפרטי ברשתות ושל היצרניות הגדולות, והוא אינו ניתן לשינוי ● ומה עם פרגון ליצרנים הקטנים?