גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק העבודה העתידי הוא הזדמנות לצמצום הפערים בין נשים לגברים

היעלמותן של משרות ותיקות והיווצרותם של מקצועות חדשים מייצרות הזדמנות לאתחל את מעמדן של הנשים בשוק העבודה • דוח של חברת הייעוץ מקינזי קובע כי על המדינה לחולל שינוי תפיסתי ולרתום את המגזר הציבורי והפרטי כדי להתגבר על החסמים העיקריים העומדים בפני התקדמות נשים - מבנה שוק העבודה הקיים והסללתן למקצועות לא טכנולוגיים ● ישראל 2048

נשים בשוק העבודה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
נשים בשוק העבודה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חנויות ללא קופות מאוישות הן אחת הדוגמאות השכיחות לשינויים הצפויים בשוק העבודה. יחלפו עוד מספר שנים עד שהמגמה תצבור תאוצה, אך כבר כעת מפתחות חברות רבות, ובראשן אמזון, את הטכנולוגיה המתאימה. בארה"ב יש 3.3 מיליון קופאים בסך הכול, 2.4 מיליון מהם נשים - יותר מ-70%, כך לפי נתונים של אתר Data USA.

אזהרות רבות נשמעות לגבי ההשפעה של ההתפתחויות הטכנולוגיות על שוק העבודה, בין השאר בגלל התפתחותן של הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה, שהופכות את המערכות לחכמות ומתוחכמות יותר. ההתפתחויות הללו, תהליכי האוטומציה והמעבר לעולם הדיגיטל, ישפיעו על משרות רבות - מעובדים במפעל ונהגים ועד פקידים. זה כמובן לא נגמר רק בכך - תחומי פעילות אחרים ישתנו: כלכלנים אולי לא ייעלמו, אבל הם יצטרכו לרכוש יכולות חדשות, למשל כאלה הקשורות לניתוח מידע רב.

לפי מחקר של ה-OECD מהשנה שעברה, 14% מהמשרות בעולם נמצאות בסיכון גבוה - ובעלות הסתברות של יותר מ-70% להיעלם בגלל תהליכי אוטומציה; 32% מהמשרות נמצאות בסיכון של 70%-50% להיעלם או להשתנות באופן משמעותי. הסיכון בישראל דומה לממוצע במדינות הארגון ועומד על שיעור של 46%.

אי אפשר להפריז בחשיבות של הנושא הזה. גם אם החששות לגבי היעלמות של כמחצית מהמשרות מוגזמות, ההשפעה על שוק העבודה תהיה משמעותית. לפי מחקר של חברת Dell ושל המכון לעתיד בקליפורניה (IFTF) משנת 2017, 85% מהמשרות שיהיו קיימות בשנת 2030 עדיין לא הומצאו כיום.
ואולם נושא שכמעט לא דנים עליו הוא ההשפעה של השינויים הללו לפי מגדר, כלומר מה תהיה ההשפעה על גברים וכיצד תשפיע על נשים.

דוח חדש של חברת מקינזי עוסק בנושא הזה, ולפיו, בין 40 ל-160 מיליון נשים בעולם יחליפו את תחומי העיסוק שלהן עד 2030, רובן לתחומים שדורשים יכולות גבוהות יותר. ההשפעה על נשים וגברים תהיה, לפי הערכות של מקינזי, בשיעורים דומים יחסית - בעשר המדינות שנבחנו בדוח, 20% מהנשים עלולות לאבד את משרתן, לעומת 21% בקרב הגברים; בנוסף, ביקוש לכוח עבודה עשוי ליצור 20% יותר משרות לנשים ו-19% לגברים.

למה בכלל צריך לעשות את ההפרדה המגדרית? הסיבה נעוצה בהבדלים התעסוקתיים בין נשים לגברים כפי שהתקבעו לאורך מאות שנים. כך למשל, יש מקצועות שמכונים מקצועות ה"צווארון הוורוד", כלומר כאלה שעיקר העוסקים בהן הן נשים. לפי מקינזי, במדינות רבות, הנשים הן יותר מ-70% מכוח העבודה במקצועות הבריאות והעבודה הסוציאלית, אך הן פחות מ-25% ממפעילי מכונות ובעלי מלאכה.

באופן כללי, ההבדלים הם לא בין סקטורים, אלא בין המקצועות עצמם. כך, תפקידי פקידות יהיו מאוישים בידי נשים ברוב רובם של הסקטורים, גם אם הסקטור עצמו הוא בעל רוב גברי. הבדלים נוספים בין נשים לגברים בשוק העבודה כוללים פערי שכר, שעות עבודה שונות, בחירה בתחומי לימוד שונים ועוד.

ההבדלים במקצועות ישפיעו כמובן גם על הסיכון להיעלמותם, מכיוון שככל שמקצוע הוא יותר פיזי ובעל רוטינה קבועה, כך הסיכוי שייעלם גבוה יותר ולכן נשים עדיין נמצאות בסיכון מעט יותר נמוך במובן זה. עם זאת, לפי מקינזי, הן נמצאות בסיכון לאוטומציה חלקית - כלומר המקצועות לא ייעלמו, אך ישתנו באופן מהותי.

החוקרים בחנו שש כלכלות מפותחות (קנדה, צרפת, גרמניה, יפן, בריטניה וארה"ב) וארבע מדינות מתפתחות (סין, הודו, מקסיקו ודרום אפריקה), המהוות יחד כמחצית מאוכלוסיית העולם וכ-60% מהתמ"ג העולמי.

האפלייה מובילה לפערי שכר

השינויים הצפויים בשוק העבודה מחייבים את כולם, נשים וגברים כאחד, להתאים את עצמם למקצועות החדשים, לעבור הכשרות, ללמוד שיטות עבודה חדשניות. מכיוון שמצבן של הנשים הוא כאמור פחות טוב, קיימת כאן הזדמנות לשיפור מצבן, במהלך משמעותי שעשוי להיות סוג של העברת עושר גדולה מגברים לנשים.

כיום נשים מרוויחות 30% פחות מגברים (בהשוואה של שכר גלובלי) ו-15% פחות בשכר שעתי. כלומר, נשים עובדות פחות שעות מגברים, אבל כך או כך, הן גם מרוויחות פחות מהם (הסבר בהמשך). כדי לצמצם את פערי השכר צריכות הנשים להתאים את עצמן היטב לשוק העבודה העתידי. אלא שהשינוי חייב לבוא קודם כל באופן מערכתי. הממשלות צריכות להתערב כדי לשנות את מבנה שוק העבודה כך שהחלוקה לתפקידים מסורתיים תישבר.

שיפור נוסף במצב הכלכלי של הנשים (וגברים) יכול להגיע גם מתהליכי אוטומציה שמשפרים את היעילות של פעילות הארגון, מגדילים את הפריון ומאפשרת לו לשלם שכר גבוה יותר. בהסתכלות על מדינה שלמה, מדובר על הגדלת שיעור הצמיחה הכלכלית. הדוח מעלה כי כי רק 5% מהנשים נמצאות בשכבה העליונה של מקבלי השכר לעומת 8% מהגברים. במקביל, 25% מהנשים עובדות במקצועות בסיסיים או בפקידות, לעומת 15% בלבד בקרב הגברים.

לחסמים התרבותיים יש תפקיד משמעותי

ואולם לא רק שנשים צריכות להתאים את עצמן מחדש, הן צריכות לעשות זאת תוך התמודדות עם החסמים של העולם הישן - חסמים תרבותיים ומושרשים היטב בדמות הנורמות הנהוגות בשוק העבודה. לעובדה כי נשים עובדות פחות כדי לטפל בילדים ואילו רוב הגברים לא עושים זאת, יש תפקיד משמעותי בכך. לפי מקינזי, בכל שנה נשים משקיעות 1.1 טריליון שעות בשעות טיפול, שעליהן לא קיבלו כסף (כלומר טיפול בילדיהן, למשל). לשם השוואה, הגברים תרמו 400 מיליון שעות כאלה.

מחקרים מראים כי זאת אחת הסיבות העיקריות לפערי השכר בין גברים ונשים. הפערים הללו לא נובעים מאפליה מובהקת, כלומר שגבר עם אותם מאפיינים בדיוק ובאותה משרה מרוויח יותר, אלא רוב רובו של הפער מוסבר בגורמים אובייקטיביים כמו שעות עבודה, ותק, עמדות ניהול וכו'. ותק ושעות עבודה (ובעקבות כך גם הניהול) מושפעים מהנורמות הללו. במדינות שבהן חופשת הלידה של גברים עומדת על שבוע-שבועיים בלבד, נוצר פער מהותי בין אישה ממוצעת שיולדת כשלושה ילדים, ובכל פעם יוצאת לחופשה לידה וקידומה מתעכב, ובין הקולגות הגברים שלה.

חסם נוסף, שפחות קשור לאישה כזאת או אחרת, אלא לנשים באופן כללי, הוא סוגיית פמיניזציה של מקצועות, כלומר מקצועות שמזוהים עם רוב נשי סובלים מירידה בשכר הממוצע. גם אם ייווצרו מקצועות חדשים במהלך העשור הקרוב, דרוש שינוי תפיסתי עמוק כדי שלא לשחזר את הדפוסים השליליים, ושנשים ימשיכו לקבל שכר נמוך במקצועות שמזוהים עמן. שוק העבודה העתידי מאפשר לנשים גם לשבור את החומות הללו, לצבור את הידע המתאים ולהיכנס לתחומים ותפקידים שנשלטו בידי גברים.

האם אפשר לעשות זאת? במידה רבה, שוק העבודה הוא תוצר של המסלול שעשו האנשים לפני כן, במהלך הלימודים. אם נשים לומדות פחות מקצועות STEM (מתמטיקה, מדעים והנדסה), אז הדבר כמובן משליך על שיעורן בקרב המתכנתים בהייטק. השינוי התפיסתי צריך להיעשות עוד הרבה לפני כן, כבר בבית הספר היסודי. במדינות המפותחות, התפקידים החדשים ידרשו השכלה גבוהה יותר מאשר היום, וההשכלה של נשים אינה נופלת מזאת של הגברים, ואף גבוהה יותר. במקרה הזה, שבו צפויים שינויים מהירים בשוק העבודה, על הנשים להשקיע בהכשרה של עצמן, אחרת הן יפספסו את ההזדמנות לצמצם פערים. חסמים כאלה ואחרים שיכולים למנוע מנשים לבצע הכשרות - כמו למשל חוסר הגמישות בשעות בגלל הטיפול בילדים - יכולים להיפתר בעזרת אמצעים טכנולוגיים.

עוד לפני ההשפעה של תהליכי האוטומציה, לצמצום הפערים בין נשים לגברים צפויה להיות השפעה משמעותית על הכלכלה. בשנת 2016 הוציא הכלכלן הראשי באוצר סקירה תחת השם: "קטר הצמיחה הבא? התועלת הכלכלית מצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה". לפי כלכלני האוצר, סגירת פערים הדרגתית תוביל לגידול של התוצר המקומי הגולמי בשיעור הולך וגדל, עד 7% בשנת 2039. במונחי 2015, המשמעות היא תוספת שנתית של כ-82 מיליארד שקל לתוצר או כ-8,000 שקל בתוצר לנפש. החישוב שערכו באוצר כלל רק את צמצום פערי השכר כתוצאה משילוב מוגבר של נשים במשרות עם פריון ושכר גבוהים יותר, מבלי לשקלל עלייה בשעות העבודה של נשים. ב-2015 פרסמו אנשי מקינזי מחקר לפיו מדינות יכולות להוסיף 12 טריליון דולר בעשר שנים (עד 2025) לתוצר העולמי, אם יקדמו שוויון מגדרי.

חבילת צעדים שתתמוך בהכשרת נשים

היועצים של מקינזי סבורים כי כדי לא לפספס את ההזדמנות לצמצם פערים, דרוש מאמץ משולב לתמיכה בנשים שצפויות לעבור שינוי מקצועי. המאמץ כולל את המגזר הציבורי, המגזר הפרטי וארגונים ללא מטרות רווח ולמעשה הוא כולל התמודדות עם בעיות בשוק העבודה, שהיה צריך לטפל בהן בלאו הכי. כך, הם ממליצים לפתוח מסגרות נוספות לילדים כדי שהאמהות יאזנו טוב יותר בין העבודה בשכר לשעות העבודה בבית (שהן לא בשכר); ממליצים לפעול לצמצום סטריאוטיפים לגבי מקצועות נשיים, ולשכנע יותר נשים לגשת ללימודי STEM; ליצור סביבה בטוחה לנשים שעובדות כפרילנסריות (למשל נהגות באובר). עם זאת, כן גובשה כאן חבילת צעדים שמוכוונים למשימה - יצירת סביבה תומכת לנשים כדי שיתפנו להכשיר ולהכין את עצמן למקצועות החדשים.

במקינזי ציינו כי גברים נגישים יותר לאינטרנט, ב-33% יותר מאשר נשים, והנתון הזה חמור יותר בקרב נשים עניות. גם בקרב מפתחים בתעשיית ההייטק, ובכלל עובדים, יש פחות נשים. לפי נתונים שהוצגו בדוח, במדינות מפותחות רבות שיעור העובדות בתעשיית ההייטק עומד על 20% בלבד. הם מציינים כי נשים צריכות להוות משקל גדול יותר בהייטק, אך גם בקרב המתכנתים. כך, למשל, הן צריכות לקחת חלק בפיתוח אלגוריתמים של בינה מלאכותית, כדי שלא יפותחו טכנולוגיות מוטות מגדרית.

מלכודת השוויון: נשים לומדות פחות מתמטיקה

מכשול נוסף יכול להתקיים דווקא במדינות השוויוניות, שם פערי השכר מצומצמים יותר. דווקא מכיוון שמקצועות כמו הוראה מאפשרים למועסקים בהן להרוויח שכר נאה, שיעור הנשים שלומדות STEM הוא נמוך יותר. במדינות עם פערים גבוהים יותר, לימודים אלו מאפשרים לנשים לשפר את מצבן. כך, גם במדינות הנורדיות (שנחשבות לשוויוניות) יש רוב נשי בקרב המורים. במדינות אלה יש לנשים את הזמן הדרוש כדי להתאים את עצמן לעידן החדש, אך הן צריכות גם להפנים כי שיווי המשקל בין נשים לגברים עלול להשתנות.

האתגר הוא לשבור את ההבניות החברתיות, אך זאת לא עומדת להיות משימה קלה. פרופ' סיגל אלון מאוניברסיטת תל אביב פרסמה ב-2015 מחקר שעסק בהבדלים המגדריים בבחירת חוג הלימוד. המחקר, שאותו ערכה אלון עם פרופ' תומס דיפריט מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב, העלה כי העדיפות הראשונה שהמועמד ללימודים מסמן מושפעת מתפיסות מגדריות, ואילו השנייה פחות.

כעת, במידה רבה, האופן שבו ייראה השינוי בקרב הנשים תלוי במידה רבה ביכולת להתנתק מההבניות הללו מתוך הפנמה של ההזדמנות הטמונה בשינויים בשוק העבודה. 

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט